Ένα νέο ηλεκτρικό λεωφορείο για υπεραστικά δρομολόγια αναμένεται να παρουσιαστεί από την Karsan στις αρχές του 2025, σηματοδοτώντας έτσι το παρθενικό εγχείρημα της τουρκικής εταιρείας τόσο στην αγορά των υπεραστικών e-buses όσο και σε εκείνη των λεωφορείων κατηγορίας Class II.
Με απλά λόγια, αυτό συνεπάγεται πως το νέο μοντέλο της Karsan αφενός θα έχει χαμηλή είσοδο εξυπηρετώντας στο κομμάτι της πρόσβασης όλους τους επιβάτες, αφετέρου το μήκος του θα κυμαίνεται κάπου ανάμεσα στα 12,5 – 14,5 μέτρα. Στην ίδια κατηγορία, εξάλλου, έχουμε αντικρίσει εσχάτως και άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες από διαφορετικούς φορείς, όπως το Irizar i3 (επίσης Low Entry), αλλά και το ηλεκτρικό Intouro της Mercedes-Benz (με κανονικό δάπεδο όμως).
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να επισημανθεί πάντως είναι πως η ανακοίνωση δεν προέρχεται επισήμως από την Karsan, αλλά από τις δηλώσεις του Διευθυντή Επιχειρήσεων της KMOBILITY - και επίσημου Ιταλού αντιπροσώπου της τουρκικής εταιρείας -, Tiziano Gavardini, ο οποίος προέβη στη συγκεκριμένη αποκάλυψη κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Ο ρόλος του υδρογόνου στο ενεργειακό μείγμα των αυριανών δημόσιων μεταφορών», στην πόλη του Bolzano.
Αναπτύσσεται η αγορά των υπεραστικών ηλεκτρικών λεωφορείων διεθνώς
Από εκεί και πέρα, το νέο όχημα κατά πως φαίνεται έρχεται να συμπληρώσει μια σειρά από λεωφορεία αμιγώς ηλεκτρικά και κυψελών καυσίμου της
Karsan, με τα υπεραστικά ηλεκτρικά λεωφορεία να καθίσταται προφανές ότι αποτελούν στην παρούσα φάση ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο τμήμα στην αγορά των επιβατικών μεταφορών.
Αυτό, διότι ενώ μέχρι το 2023 είχαν καταγραφεί μόνο 200 ηλεκτρικά λεωφορεία υπεραστικών γραμμών στην Ευρώπη - σε πλήρη αντίθεση με τις πάνω από 6.000 καταγραφές αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων με μπαταρία -, εντούτοις οι εξελίξεις στην τεχνολογία και οι κανονιστικές αλλαγές ανοίγουν το δρόμο για ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσης.
Οι ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για τα ηλεκτρικά υπεραστικά λεωφορεία
Όπως και να έχει, με δεδομένο πως η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα βαρέα οχήματα το 2023, οι συνθήκες δεν είναι οι ίδιες για όλους.
Διότι, ενώ τα αστικά λεωφορεία θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά 90% το 2030 και κατά 100% το 2035, αντίστοιχα τα υπεραστικά λεωφορεία εμπίπτουν στην ίδια κατηγορία με τα περιαστικά βαρέα οχήματα και τα φορτηγά.
Που σημαίνει ότι μέχρι το 2030, οι νέες ταξινομήσεις πρέπει να επιτύχουν μείωση των εκπομπών κατά 45%, με τους στόχους να κλιμακώνονται στο 65% μέχρι το 2035 και στο 90% μέχρι το 2040.
Προσβασιμότητα & ενεργειακή μετάβαση, τα προτερήματα των Low Entry οχημάτων
Συνοψίζοντας, οι διαμορφώσεις χαμηλής εισόδου πρόκειται να γίνουν όλο και πιο δημοφιλείς στην κατηγορία Class II, χάρη σε δυο συγκεκριμένους παράγοντες: την προσβασιμότητα που παρέχουν και την περιβαλλοντική τους απήχηση.
Ο λόγος; Από τη μια, ο σχεδιασμός με μερικώς χαμηλωμένο δάπεδο διευκολύνει όλους τους επιβάτες, ενισχύοντας τη συνολική προσβασιμότητα. Και από την άλλη, τα λεωφορεία χαμηλής εισόδου προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά στην αξιοποίηση εναλλακτικών τεχνολογιών κίνησης.
Αυτές οι τεχνολογίες, λοιπόν, που συχνά εδράζονται στην οροφή του οχήματος, είναι σε θέση να διατηρήσουν ένα αποδεκτό συνολικό ύψος για το όχημα – με συμβιβασμούς όμως, μιας και τα λεωφορεία χαμηλής εισόδου πρέπει να θυσιάσουν κάποιο χώρο στα καθίσματα και στις αποσκευές, ώστε να διατηρηθεί η συνολική χωρητικότητα των επιβατών.
Τέλος, είναι γενικά πιο ακριβά από τα αντίστοιχα λεωφορεία με κανονικό δάπεδο, αλλά πιο οικονομικά από τα πλήρως χαμηλωμένα λεωφορεία.