Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Σημαντικές αλλαγές επιφέρει η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου στο μοντέλο λειτουργίας των «εταιρειών διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου».

Εταιρεία Taxi η UBER!

3.910 Επισκέψεις στο άρθρο (21/12/2017)

Έντονες ανακατατάξεις αναμένεται να επιφέρει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που αναφέρει πως η εν λόγω υπηρεσία δεν συνιστά διαδικτυακή εφαρμογή αλλά υπηρεσία μεταφορικού έργου.

Σοβαρές είναι οι τροποποιήσεις που αναμένεται να επιφέρει η σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στο μοντέλο λειτουργίας των εταιρειών διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου με βάση τα όσα γνωρίζουμε έως σήμερα.
Ουσιαστικά η εν λόγω απόφαση λόγω προδικαστικού ερωτήματος του 3ου Εμποροδικείου της Βαρκελώνης, για το αν –στην ουσία- η Uber είναι εταιρεία Taxi ή παρέχει υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας και απλά διαμεσολαβεί μεταξύ των επιβατών και των επαγγελματιών ή ιδιωτών οδηγών αυτοκινήτων.
Το σχετικό ερώτημα είχε κατατεθεί λόγω προσφυγής σωματείου Taxi της Βαρκελώνης με στόχο φυσικά να απαγορευθεί μια συγκεκριμένη υπηρεσία της Uber.
Με βάση τα όσα αναφέρουν νομικοί κύκλοι που έχουν παρακολουθήσει την εν λόγω υπόθεση, η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου αναγκάζει εταιρείες όπως η Uber αλλά και η Beat, να συνεργαστούν με τις κυβερνήσεις των διαφόρων μελών – κρατών της ΕΕ. Χαρακτηριστική είναι εξάλλου η νομοθετική πρωτοβουλία για τον κλάδο που προωθεί το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών μέσω του νέου σχεδίου νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή.
 
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εν συντομία
Η κεντρική ιδέα της σχετικής απόφασης είναι πως εταιρείες όπως η Uber, διαδραματίζουν τόσο καθοριστικό ρόλο στην παροχή υπηρεσιών μεταφορών που δεν μπορούν να θεωρούνται απλοί διαμεσολαβητές μεταξύ οδηγών και επιβατών. Παράλληλα, η παροχή υπηρεσίας μεταφορικού έργου υπερτερεί σημαντικά έναντι της «υπηρεσίας της κοινωνίας της πληροφορίας», δηλαδή της λειτουργίας μιας τεχνολογικής πλατφόρμας που φέρνει σε επαφή επιβάτες και οδηγούς, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καλυφθεί από την κοινοτική οδηγία που διέπει την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου.
Παράλληλα, επισημαίνεται πως, η δραστηριότητα της Uber δεν πρέπει να συγκρίνεται με τις πλατφόρμες για τις αγορές αεροπορικών εισιτηρίων ή τις κρατήσεις σε ξενοδοχεία καθώς στις περιπτώσεις αυτές η υπηρεσία του διαμεσολαβητή έχει πραγματική προστιθέμενη αξία τόσο για τον χρήστη όσο και τον αντίστοιχο επιχειρηματία, πλην όμως παραμένει οικονομικά αυτοτελής, αφού ο επιχειρηματίας ασκεί ανεξάρτητα τη δική του δραστηριότητα.
Αντίθετα, στην περίπτωση των εταιρειών διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, ο πάροχος της ηλεκτρονικής υπηρεσίας παρέχει ταυτόχρονα και μη ηλεκτρονική υπηρεσία ασκώντας αποφασιστική επιρροή επί των όρων παροχής της τελευταίας αυτής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα τα δύο σκέλη να συνθέτουν ένα αδιαχώριστο σύνολο.
Κατά το δικαστήριο, η Uber δεν αποτελεί απλώς τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην προσφορά αστικών μεταφορών και στη ζήτηση αλλά, ελέγχει όλες τις κρίσιμες πτυχές μιας υπηρεσίας αστικής μεταφοράς όπως η τιμή, οι ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας (μέσω απαιτήσεων που πρέπει να πληρούν οι οδηγοί και τα οχήματα), η πρόσβαση στην προσφορά για μεταφορές, η συμπεριφορά των οδηγών (μέσω του συστήματος βαθμολόγησης) και η η δυνατότητα αποκλεισμού από την πλατφόρμα.
 
Οι αντιδράσεις από την πλευρά της Uber
Με ανακοίνωση της, η διοίκηση της Uber αναφέρει πως «η απόφαση αυτή δεν θα αλλάξει τα δεδομένα στις περισσότερες χώρες της ΕΕ όπου δραστηριοποιούμαστε ήδη, στο πλαίσιο του νόμου περί μεταφορών».
 
Οι αντιδράσεις από την πλευρά της Beat
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε στις 20/12, η διοίκηση της Beat αναφέρει πως «… τόσο η ουσία όσο και το τυπικό της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την υπόθεση της Uber, αφορούν αποκλειστικά τη συγκεκριμένη εταιρεία». Παράλληλα αναφέρει πως «… Με βάση το δελτίου Τύπου που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο, αναφέρεται επί λέξει πως μέσω μιας εφαρμογής για έξυπνα κινητά τηλέφωνα διευκολύνεται έναντι αμοιβής η επικοινωνία μεταξύ μη επαγγελματιών οδηγών που χρησιμοποιούν δικό τους όχημα και ατόμων που επιθυμούν να μετακινηθούν εντός πόλης. Είναι πασιφανές λοιπόν πως, καμία αναλογία δεν υπάρχει μεταξύ της Beat και της Uber και ο οποιοσδήποτε συσχετισμός γίνεται από άγνοια. Η Beat συνεργάζεται μόνο με επαγγελματίες και ήδη αδειοδοτημένους οδηγούς και επιβατηγά οχήματα ΔΧ (Taxi) που υπόκεινται πλήρως στο θεσμικό κα ελεγκτικό καθεστώς των αρμόδιων αρχών. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο σύγχυσης ή παρερμηνείας».
Παράλληλα, ο επικεφαλής της Beat, κ. Ν. Δρανδάκης γνωστοποίησε μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πως «καλό θα είναι όλοι να δουν το γράμμα ΚΑΙ το πνεύμα της απόφασης και να κατανοήσουν ότι το μεταξύ μη επαγγελματιών οδηγών που χρησιμοποιούν δικό τους όχημα, είναι η ουσία της απόφασης που φωτογραφίζει την Uber και καμία άλλη ευρωπαϊκή πλατφόρμα. Αυτά για την πλήρη ενημέρωση του κοινού, αλλά και των καλοθελητών».
 
Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τον κλάδο των Taxi
Με βάση τα όσα αναφέρονται στο σχέδιο νόμου που προωθεί σύντομα προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων, οι εταιρείες «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου» υποχρεούνται να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο για την Ελλάδα, ενώ πρέπει να υποβάλλουν αίτηση και τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα προκειμένου να λάβουν τη σχετική ειδική άδεια. Το ίδιο πλαίσιο θα ισχύσει τόσο για εταιρείας που χρησιμοποιούν Taxi (βλ. Beat) όσο και για εταιρείες που χρησιμοποιούν εταιρείες μίσθωσης τουριστικών αυτοκινήτων (βλ. Uber).
Σύμφωνα με τα όσα είχε παρουσιάσει πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός, κ. Χ. Σπίρτζης, μεταξύ των δικαιολογητικών περιλαμβάνεται η σύμβαση ορισμένου χρόνου με –τουλάχιστον τρεις- οδηγού (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών), επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.λπ.
Τα έσοδα των εταιρειών θα φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και προβλέπεται η έκδοση διαφορετικών φορολογικών στοιχείων προς τον «καταναλωτή» (τον οδηγό) και διαφορετικά για τον επιβάτη.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε η ίδρυση μητρώου με τους φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, τα οχήματα, τους οδηγούς κ.λπ. ενώ, θα προβλέπονται κυρώσεις στον φορέα ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης π.χ. αν δεν δηλώσει τα στοιχεία ενός οχήματος, με πρόστιμο 50.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 100.000 ευρώ με παράλληλη ανάκληση της άδειας.
Για τους οδηγούς που δεν διαθέτουν επαγγελματική άδεια, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη και στους ιδιοκτήτες των οχημάτων διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα, το οποίο θα διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής.