Πριν από 35 –πλέον- έτη, την 23η Οκτωβρίου του 1981, η Fiat Professional παρουσίασε την πρώτη γενιά του Ducato, ενός μοντέλου που έμελλε να αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στην αγορά των Vans.
Το πρώτο Fiat Ducato, ένα ελαφρύ επαγγελματικό που έμελλε να φέρει την επανάσταση στην κατηγορία του χάρη στο σύστημα μετάδοσης της κίνησης, τους μεγάλους χώρους για το φορτίο και τους επιβάτες αλλά και το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας που προσέφερε, εξήλθε από την γραμμή παραγωγής του εργοστασίου «SEVEL» (Societa Europea Viecoli Leggeri) στο Val di Sangro της Ιταλίας στις 23 Οκτωβρίου του 1981.
Έκτοτε η παραγωγή του έχει υπερβεί τα πέντε εκατομμύρια οχήματα με το Νο. 5.000.000 μοντέλο να παράγεται μέσα στο 2015.
Από το 1981 έως και σήμερα, το Fiat Ducato έχει παραχθεί σε περισσότερες από 10.000 εκδόσεις ενώ διατίθεται σε περισσότερες από 80 χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η πρώτη γενιά του Fiat Ducato (1981 – 1990) διακρίνονταν για την τοποθέτηση του κινητήρα και της δεξαμενής καυσίμου στον εμπρόσθιο άξονα, ενώ και η κίνηση που μεταδίδονταν στους εμπρός τροχούς, διασφάλιζε αυξημένο χώρο στο πίσω μέρος για την μεταφορά μεγάλων –σε όγκο και βάρος- φορτίων. Το πρώτο Ducato ήταν διαθέσιμο με δύο ύψη οροφής σε εκδόσεις Van, Combi, και C+C. Με δύο μήκη μεταξονίου από 2.923 – 3.652 χλστ., ήταν σε θέση να υποστηρίξει φορτία με μέγιστο όγκο έως και 9,8 κ.μ. ενώ, το μέγιστο μεικτό βάρος του ανέρχονταν στα 2.800 κιλά. Αργότερα, το 1985, παρουσιάστηκαν οι σχετικές «Maxi» εκδόσεις του με μεικτό βάρος 3,5t.
Μια 10ετία μετά το πρώτο Ducato, η δεύτερη γενιά του ιταλικού μοντέλου (1990 – 1994) παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και με σύστημα τετρακίνησης ενώ, την 1η Οκτωβρίου του 1991 η παραγωγή του Ducato έφτασε το ορόσημο των 500.000 οχημάτων. Η ισχύς του υπερτροφοδοτούμενου πετρελαιοκινητήρα των 2,5λτ. ανήλθε στους 95 ίππων ενώ, παρουσιάστηκε και η πρώτη ηλεκτροκίνητη έκδοση του, το Fiat Ducato Elettra. Επιπρόσθετα, στη γκάμα των εκδόσεων του προστέθηκε και ένα τρίτο μεταξόνιο μήκους 3.200 χλστ.
Η 3η γενιά του Fiat Ducato (1994 – 2002) είχε να επιδείξει σημαντικά μειωμένο αεροδυναμικό συντελεστή (0,35) καθώς και μια εντελώς νέα σχεδίαση καμπίνας όπου, για πρώτη φορά, ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων «μετακόμισε» από το δάπεδο στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας. Παράλληλα, το Ducato απέσπασε και τον τίτλο του «International Van of the Year 1994».
Η 4η γενιά του μοντέλου (2002 – 2006) συνοδεύτηκε από περαιτέρω αναβαθμίσεις όπως τα ρυθμιζόμενα κατά ύψος καθίσματα και το τριάκτινο τιμόνι ενώ, σε ότι αφορά στη γκάμα των κινητήρων, υιοθετήθηκε για πρώτη φορά το σύστημα Common-Rail άμεσου ψεκασμού που επέφερε σαφείς βελτιώσεις στην απόδοση των μηχανικών συνόλων του ιταλικού μοντέλου. Παράλληλα, για πρώτη φορά το 2002, παρουσιάστηκαν και εκδόσεις του Ducato με διπλό τύπο καυσίμου (αμόλυβδη βενζίνη – φυσικό αέριο).
Η 5η κατά σειρά γενιά του Ducato (2006 - 2013) ήταν το πρώτο προσθιοκίνητο Van με ωφέλιμο όγκο φόρτωσης της τάξης των 17 κ.μ. ενώ έθεσε νέα πρότυπα στην κατηγορία αναφορικά με το μειωμένο κόστος χρήσης και συντήρησης, χάρη στη νέα γενιά κινητήρων MultiJet.
Το 2014 παρουσιάστηκε η 6η γενιά του Fiat Ducato που έχει να επιδείξει μέγιστη φόρτιση για τον εμπρόσθιο άξονα της τάξης των 2.100 κιλών και 2.500 κιλά για τον πίσω άξονα αντίστοιχα.
Οι εκδόσεις Van του εν λόγω μοντέλου είναι σε θέση να υποστηρίξουν φορτία έως και 2.100 κιλά ενώ για πρώτη φορά υπήρξαν διαθέσιμες εκδόσεις με αερανάρτηση στον πίσω άξονα.
Από το 2013, το Fiat Ducato πέρασε και στην… απέναντι όχθη του Ατλαντικού ωκεανού με την ονομασία «Promaster» και το λογότυπο της RAM ενώ, στην παρούσα φάση κατασκευάζεται σε γραμμές παραγωγής στο Μεξικό, τη Βραζιλίου και την Ιταλία.
H γενεαλογία του Fiat Ducato
-1η γενιά: 1981 - 1990
-2η γενιά: 1991 - 1994
-3η γενιά: 1994 - 2002
-4η γενιά: 2002 - 2006
-5η γενιά: 2006 - 2013
-6η γενιά: 2013 έως και σήμερα