-Από την ανάρτηση καθορίζεται η σταθερότητα & η οδηγική συμπεριφορά του οχήματος στο ανώμαλο έδαφος
-Τύποι ανάρτησης: φυλλοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος & σπειροειδή ελατήρια
-Αμορτισέρ, βραχίονες ελέγχου & ελατήρια φύλλων μειώνουν τη φθορά στα ελαστικά
-Κάνεις αναβάθμιση, με κιτ ανύψωσης, μεγαλύτερα ελαστικά & ράβδο ταλάντωσης
-Σημάδια φθοράς: διαρροή λαδιού, ταλαντεύσεις, χαμηλωμένο πλαίσιο & ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών
Τύποι ανάρτησης: φυλλοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος & σπειροειδή ελατήρια
Αυτά είναι τα τρία συστήματα ανάρτησης για το φορτηγό και, ανάλογα με τις απαιτήσεις του οχήματος, εφαρμόζονται ως εξής:
-Ανάρτηση με φυλλοειδή ελατήρια: Δηλαδή ένα από τα παλαιότερα συστήματα, το οποίο διαθέτει μακριά, τοξωτά κομμάτια χάλυβα που λυγίζουν όταν χρειάζεται. Από εκεί και πέρα, το σύστημα των φυλλοειδών ελατηρίων συνδέεται με το πλαίσιο και με ένα αγκύλιο που κινείται, το οποίο επιτρέπει τη μεταβολή του μήκους του ελατηρίου, ενώ δυνητικά μπορούν να προστεθούν περισσότερα φυλλοειδή ελατήρια για την υποστήριξη μεγαλύτερου βάρους. Τα φορτηγά βαρέως τύπου συχνά διαθέτουν πολλαπλά στρώματα ελατηρίων φύλλων.
-Αντιστρεπτική ράβδος: Οι συγκεκριμένες αναρτήσεις διαθέτουν έναν στενό χαλύβδινο σωλήνα που συνδέεται με το ψαλίδι του οχήματος και περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του, με τον σωλήνα να είναι την ίδια ώρα συνδεδεμένος στο ένα άκρο (που δε στρέφεται) με το σασί.
-Ανάρτηση με σπειροειδές ελατήριο: Πρόκειται για το πιο ευέλικτο σύστημα, που συναντάται στο μπροστινό και στο πίσω μέρος πολλών οχημάτων και στο μπροστινό μέρος ορισμένων φορτηγών. Αυτά τα συστήματα διαθέτουν ελατήρια που είναι σπειροειδή και επιτρέπουν την ευελιξία με τη μορφή κάμψης και συστροφής.
Αμορτισέρ, βραχίονες ελέγχου & ελατήρια φύλλων μειώνουν τη φθορά στα ελαστικά
Όσον αφορά στα εξαρτήματα ανάρτησης του φορτηγού, τώρα, αυτά περιλαμβάνουν τα φυλλοειδή ελατήρια, τα
αμορτισέρ και τους βραχίονες ελέγχου, συμβάλλοντας έτσι στην ομαλή και ασφαλή οδήγηση.
Πιο αναλυτικά, έχουμε τα εξής:
-Ελατήρια φύλλων: Είναι κατασκευασμένα από πολλαπλά στρώματα μετάλλου, γνωστά ως «φύλλα», που στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο. Αυτές οι μεταλλικές λωρίδες, λοιπόν, μειώνονται σταδιακά σε μήκος καθώς στοιβάζονται, ενώ λυγίζουν και κάμπτονται για να απορροφούν τα εμπόδια από το δρόμο.
-Αμορτισέρ (ή αλλιώς «αποσβεστήρες κραδασμών»): Τα αμορτισέρ βοηθούν στον έλεγχο της κίνησης των ελατηρίων και της ανάρτησης του φορτηγού, αποσβένοντας την κίνηση των πρώτων. Αυτό βοηθά το φορτηγό να πραγματοποιεί ομαλές και ελεγχόμενες κινήσεις, μειώνοντας την πιθανότητα να γλιστρήσει ή να παρεκκλίνει από την πορεία του.
-Βραχίονες ελέγχου: Γνωστοί και ως «βραχίονες Α», διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της γείωσης των τροχών, βελτιώνοντας την πρόσφυση, επιτρέποντας αποτελεσματικότερο φρενάρισμα και μειώνοντας τη φθορά στα λάστιχα.
Κάνεις αναβάθμιση, με κιτ ανύψωσης, μεγαλύτερα ελαστικά & ράβδο ταλάντωσης
Ακολούθως, αν θέλεις να βελτιώσεις τις επιδόσεις του συστήματος ανάρτησης στο φορτηγό, υπάρχουν διάφορες στρατηγικές, όπως:
-Αναβάθμιση των αμορτισέρ: Θα πετύχεις βελτιωμένη σταθερότητα και έλεγχο, ειδικά σε συνθήκες off road ή όταν μεταφέρεις βαριά φορτία.
-Κιτ ανύψωσης: Με τη συγκεκριμένη λύση αυξάνεται το ύψος του οχήματος, παρέχοντας καλύτερη απόσταση από το έδαφος και ενισχύοντας την ικανότητα της ανάρτησης να απορροφά τις ανωμαλίες και τους κραδασμούς.
-Μεγαλύτερα ελαστικά: Τα μεγαλύτερα, φαρδύτερα λάστιχα μπορούν να βοηθήσουν στην ομοιόμορφη κατανομή του βάρους του οχήματος, για καλύτερη πρόσφυση & βελτιωμένο χειρισμό.
-Ράβδος ταλάντωσης: Μια μπάρα ταλάντωσης θα μειώσει τις κλίσεις του αμαξώματος κατά τη στροφή, καθιστώντας έτσι την οδήγηση πιο ομαλή και πιο σταθερή. Κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για φορτηγά που αντιμετωπίζουν συχνά απότομες στροφές ή στροφές υψηλής ταχύτητας.
Σημάδια φθοράς: διαρροή λαδιού, ταλαντεύσεις, χαμηλωμένο πλαίσιο & ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών
Μολονότι η τακτική συντήρηση και το service από εκπαιδευμένους τεχνικούς είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια, την απόδοση και την παράταση της διάρκειας ζωής του φορτηγού, υπάρχουν διάφορα σημάδια που μπορεί να υποδηλώνουν φθορά στο σύστημα ανάρτησής του. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να δώσετε την κατάλληλη προσοχή στα εξής «συμπτώματα»:
-Αστάθεια: Η αστάθεια στο δρόμο μπορεί να συνεπάγεται ότι υπάρχει βλάβη στα υποστυλώματα ή σε άλλα μέρη της ανάρτησης.
-Ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών: Τα προβλήματα της ανάρτησης μπορεί να προκαλέσουν ανομοιόμορφη πρόσκρουση στο όχημά σας, οδηγώντας σε ακανόνιστη φθορά των ελαστικών.
-Ταλαντεύσεις: Αν παρατηρήσετε ότι το φορτηγό σας κουνιέται προς τα εμπρός, προς τα πίσω ή στο πλάι όταν σταματάτε ή όταν στρίβετε, μπορεί να είναι σημάδι μιας ανάρτησης που δεν μπορεί να σταθεροποιήσει σωστά την κίνηση.
-Χαμηλωμένο πλαίσιο: Εφόσον προσέξετε πως το πλαίσιο είναι πιο «βυθισμένο» ή ότι το φορτηγό γέρνει προς μία πλευρά όταν είναι σταθμευμένο, τότε αυτό συνεπάγεται πιθανώς βλάβη στην ανάρτηση.
-Διαρροή λαδιού: Η διαπίστωση διαρροής λαδιού στα αμορτισέρ του φορτηγού μπορεί να αποτελεί ένδειξη ότι έχουν φθαρεί ή υποστεί ζημιά και πως πρέπει να αντικατασταθούν.
-Θορυβώδες σύστημα διεύθυνσης: Οι θόρυβοι τριξίματος μπορεί να είναι αποτέλεσμα φθαρμένων κουζινέτων, αρθρώσεων σφαιρών ή άλλων βασικών εξαρτημάτων της ανάρτησης που χρειάζονται προσοχή.