Πάνω από 2.500 μοντέλα έχουν παραδοθεί από το 2018.
Αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των παραλλαγών του οχήματος στις ευρωπαϊκές δημόσιες μεταφορές.
Ο ρόλος της υδρογονοκίνησης: Από range extender σε ρόλο… βασικού παίκτη (προσεχώς).
Μειωμένη η κατανάλωση, χάρη στο καινοτόμο σύστημα θερμικής διαχείρισης του λεωφορείου.
Προηγμένα ADAS & ασφάλεια από τους κινδύνους της ηλεκτροκίνησης.
Από την έναρξη της σειριακής παραγωγής του κάπου στα τέλη του 2018, μέχρι τις ημέρες μας, το Mercedes-Benz eCitaro «βλέπει» διαρκώς τις μετοχές του στο χρηματιστήριο αξιών των δημόσιων συγκοινωνιών να ανεβαίνουν – και για αυτό εξελίσσεται αναλόγως.
Απόδειξη, το γεγονός ότι περισσότερες από 2.500 μονάδες του ηλεκτρικού λεωφορείου με χαμηλό δάπεδο έχουν βγει από τη γραμμή παραγωγής στο Μανχάιμ, με πολυάριθμες μεγάλες παραγγελίες να αφορούν σε γερμανικές πόλεις όπως η Στουτγάρδη, το Αμβούργο, η Βόννη, η Νυρεμβέργη κλπ., αλλά και σε εταιρείες μεταφορών από άλλες χώρες (βλ. Γαλλία, Ιταλία, Σουηδία, Αυστρία, Ελβετία, Πολωνία κ.α.).
Όπως τόνισε εξάλλου χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ, πωλήσεων και εξυπηρέτησης πελατών της Daimler Buses, Mirko Sgodda: «Χάρη στη συνεχή περαιτέρω ανάπτυξη, το ηλεκτροκίνητο με μπαταρία Mercedes-Benz eCitaro επεκτείνεται συνεχώς και συνεχίζει την ιστορία επιτυχίας του. Το βελτιώνουμε συνεχώς όσον αφορά στις παραλλαγές κίνησης, την ασφάλεια και την εμβέλεια - και η επιτυχία μιλάει από μόνη της: το eCitaro είναι ελκυστικό, ασφαλές, αξιόπιστο και οικονομικό στη χρήση».
Αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των παραλλαγών του οχήματος στις ευρωπαϊκές δημόσιες μεταφορές
Λογικά ακούγονται όλα τα παραπάνω, πάντως, αν αναλογιστούμε πως η ηλεκτρική έκδοση του μοντέλου συνδυάζει τη δοκιμασμένη πλατφόρμα του Citaro - ήτοι του πιο επιτυχημένου αστικού λεωφορείου της Mercedes-Benz διαχρονικά - με νέες τεχνολογικές λύσεις, αλλά κι έναν πρωτότυπο σχεδιασμό.
Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ πως το eCitaro λανσαρίστηκε αρχικά ως σόλο λεωφορείο (solobus), έχοντας μήκος 12,14 μέτρων & χωρητικότητα μπαταρίας έως 243kWh, εντούτοις σήμερα είναι εξοπλισμένο με τέσσερις έως το πολύ έξι συστοιχίες μπαταριών (σ.σ. από την τρίτη γενιά μπαταριών ιόντων λιθίου NMC3 με κύρια συστατικά το οξείδιο του νικελίου, του μαγγανίου και του κοβαλτίου), με τη συνολική του χωρητικότητα να φτάνει τις 588kWh.
Ομοίως, η παραλλαγή του Mercedes-Benz eCitaro K με μήκος 10,63 μέτρα διαθέτει την ίδια ισχύ, ενώ η οικογένεια μοντέλων eCitaro περιλαμβάνει επίσης το αρθρωτό λεωφορείο eCitaro G μήκους 18,13 μέτρων και τριών ή τεσσάρων θυρών, το οποίο μπορεί να εξοπλιστεί από τέσσερις μέχρι επτά συστοιχίες μπαταριών συνολικής χωρητικότητας έως 686kWh.
Ο ρόλος της υδρογονοκίνησης: Από range extender σε ρόλο… βασικού παίκτη (προσεχώς)
Οι εξελίξεις εντούτοις δε σταματούν εδώ… Κι αυτό, γιατί ύστερα από το λανσάρισμα των
eCitaro fuel cell & eCitaro G fuel cell το 2023 με εξοπλισμό fuel cell 60kW για επέκταση της αυτονομίας (σ.σ. και δεξαμενές υδρογόνου στην οροφή), άνοιξε ένα νέο πεδίο δράσης: η υδρογονοκίνηση.
Πιο αναλυτικά, τα σόλο και τα αρθρωτά λεωφορεία στην προκειμένη περίπτωση βασίζονται σε ηλεκτρική κίνηση με μπαταρίες υψηλής τάσης NMC 3, ενώ η κυψέλη καυσίμου παράγει ηλεκτρική ενέργεια από υδρογόνο και χρησιμεύει για την επέκταση της αυτονομίας.
Συγκεκριμένα: στο σόλο λεωφορείο eCitaro με fuel cells χρησιμοποιούνται τρεις συστοιχίες μπαταριών NMC3 συνολικής χωρητικότητας 294kWh, ενώ για το αρθρωτό λεωφορείο eCitaro G (επίσης με fuel cells) διατίθενται τρεις ή τέσσερις συστοιχίες μπαταριών με μέγιστη ενεργειακή χωρητικότητα 392kWh.
Όσο για το εγγύς μέλλον; Εδώ,
τα πλάνα της Mercedes-Benz κάνουν λόγο για τη σύσταση ενός eCitaro fuel cell μέσα στο 2025, που όχι απλώς θα είναι εξοπλισμένο με fuel cells για την επέκταση της αυτονομίας του, αλλά θα χρησιμοποιεί το υδρογόνο και ως μοναδική πηγή ενέργειας στη νέου τύπου «λειτουργία H2» - με τη φόρτιση του οχήματος πλέον να πραγματοποιείται εν κινήσει από τη fuel cell και δίχως στάση.
Μειωμένη η κατανάλωση, χάρη στο καινοτόμο σύστημα θερμικής διαχείρισης του λεωφορείου
Και με το σκέλος της αποδοτικότητας, τι γίνεται; Εδώ, βασικά, ας όψεται το καινοτόμο σύστημα θερμικής διαχείρισης του eCitaro που χάρη στη μείωση της απαιτούμενη ενέργειας κατά περίπου 40% (σε σύγκριση με την έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης) για θέρμανση, εξαερισμό και κλιματισμό, κατέστησε το λεωφορείο ιδιαίτερα πρακτικό στο ζήτημα της εμβέλειας.
Έτσι, ενώ για παράδειγμα, οι μπαταρίες υψηλής τάσης θερμαίνονται στην ιδανική θερμοκρασία, ο χώρος των επιβατών αντίστοιχα θερμαίνεται από μια αντλία θερμότητας, εξοικονομώντας ενέργεια.
Προηγμένα ADAS & ασφάλεια από τους κινδύνους της ηλεκτροκίνησης
Καταλήγοντας, σε ό,τι έχει να κάνει με τον τομέα της ασφάλειας, αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως το όχημα περιλαμβάνει τεχνολογία υψηλής τάσης με αντικραδασμικές μονάδες μπαταρίας, αλλά και καλά προστατευμένα καλώδια υψηλής τάσης – με τις μπαταρίες να ελέγχονται & να πιστοποιούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς για τα επικίνδυνα εμπορεύματα.
Αντίστοιχα, στην ενεργητική ασφάλεια του eCitaro αντικρίζουμε ένα ευρύ φάσμα συστημάτων υποβοήθησης, με τον βασικό εξοπλισμό να περιλαμβάνει το Sideguard Assist με ραντάρ δεύτερης γενιάς, το Frontguard Assist (και μια κάμερα οπισθοπορείας), το σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας Traffic Sign Assist, το σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών (TPM), το Attention Assist και μια διεπαφή για τη χρήση αλκοολόμετρων για το χώρο εργασίας του οδηγού.
Τέλος, φίλτρα σωματιδίων υψηλής απόδοσης με αντιιικό λειτουργικό στρώμα για την προστασία από μολύνσεις είναι επίσης εγκατεστημένα ως στάνταρ στο σύστημα κλιματισμού, ενώ προαιρετικά διατίθεται ένα σύστημα κάμερας 360° για τα λεωφορεία solo και ένα σύστημα κάμερας 270° για τα αρθρωτά λεωφορεία - το οποίο επιτρέπει την ολόπλευρη θέαση του περιβάλλοντος χώρου.
Προαιρετικά διατίθενται επίσης ο βοηθός πέδησης έκτακτης ανάγκης Preventive Brake Assist 2 και το σύστημα κάμερας MirrorCam αντί των εξωτερικών καθρεπτών.