Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Προκειμένου να κυκλοφορήσουν εν τέλει τα μελλοντικά αυτόνομα οχήματα, επιβάλλεται να τροποποιηθεί το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και να αναπτυχθούν νέες υποδομές σε όλη την ΕΕ.

Το Future Truck 2025 της Mercedes-Benz βασίζεται σε μια πληθώρα αισθητήριων συστημάτων για την καταγραφή όλων όσων απαιτούνται για την αυτόνομη κίνηση του.

Μέσω των τεχνολογιών «V2V» και «V2I» το όχημα είναι σε θέση να αλληλεπιδρά και να συνδέεται με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου αλλά και τις υποδομές.

Από την στιγμή που ο οδηγός ενεργοποιήσει το σύστημα «Highway Pilot» μπορεί πλέον να σταματήσει να ασχολείται με τον χειρισμό του φορτηγού…

… και να αναλάβει τη διεκπεραίωση άλλων εργασιών και καθηκόντων κατά τη διάρκεια του δρομολογίου.

Για παράδειγμα μπορεί να κανονίσει τις διαδικασίες για το επόμενο δρομολόγιο του ή...

...να κλείσει κάνει κράτηση στο επόμενο Truck Stop που θα βρει κατά μήκος της διαδρομής που ακολουθεί.

Παράθυρο στο μέλλον!

2.432 Επισκέψεις στο άρθρο (31/7/2014)

Σύμφωνα με την Mercedes-Benz Trucks, το μέλλον των χερσαίων οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα εστιάζεται στην βελτιστοποίηση των Logistics και όλων των παραμέτρων που επηρεάζουν την γρήγορη, ασφαλή και με το ελάχιστο δυνατό κόστος, μεταφορά των προϊόντων από το σημείο Α στο σημείο Β. Αυτό ακριβώς είναι και το θεωρητικό υπόβαθρο πίσω από την εξέλιξη του πρωτότυπου «Future Truck 2025», ενός… αυτόνομου φορτηγού που μπορεί να κινηθεί χωρίς να απαιτείται η συνδρομή του οδηγού, το οποίο και θα παρουσιάσει στην προσεχή 65η ΙΑΑ του Ανοβέρου το φθινόπωρο.

Ηχρήση του διαδικτύου έχει επιφέρει κοσμογονικές αλλαγές στον τρόπο που επικοινωνούμε μεταξύ μας αλλά και σε πολλές ακόμη πτυχές της καθημερινότητας μας, τις οποίες συνήθως αγνοούμε. Ωστόσο, ήδη το internet έχει πάψει πλέον να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο των… ανθρώπων καθώς μπαίνουμε στην εποχή του «διαδικτύου των συσκευών». Τι εννοούμε ακριβώς με αυτόν τον όρο; 
Φανταστείτε ένα διαδικτυακό περιβάλλον όπου οι πληροφορίες μεταφέρονται από τον ένα χρήστη στον άλλο σε πραγματικό χρόνο, με τη διαφορά πως, οι χρήστες δεν είναι έμβια όντα… 
Έχετε αναλογιστεί πως οι αισθητήρες ενός οχήματος, οι μετεωρολογικοί σταθμοί, οι κεντρικές μονάδες ελέγχου σε γραμμές παραγωγής, το ψυγείο στο σπίτι μας κ.ο.κ. έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο προκειμένου να αποκτήσουν ή να παρέχουν τα δεδομένα που χρειάζονται; 
Φανταστείτε λοιπόν ένα όχημα το οποίο θα είναι σε θέση να αλληλεπιδρά συνεχώς –σε πραγματικό πάντα χρόνο- τόσο με τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου όσο και τις διάφορες διαθέσιμες υποδομές (κέντρα ελέγχου της κυκλοφορίας κ.ά.) προκειμένου να διαμορφώνει ανάλογα την «συμπεριφορά» του. 
Αυτό ακριβώς είναι και το όραμα της Mercedes-Benz Trucks και αυτό ακριβώς είναι το μέλλον που φιλοδοξεί να εξελίξει προκειμένου να συμβάλλει στη μείωση του κόστους των μεταφορών (για το περιβάλλον και την επιχείρηση). 
Πως όμως θα καταφέρει να υλοποιήσει ένα τόσο πρωτοποριακό πρόγραμμα; 
Πληροφοριακά, σας αναφέρουμε πως το έχει ήδη κάνει καθώς, όλα όσα προαναφέραμε είναι ακριβώς οι αρχές που πρεσβεύει και επιδεικνύει το πρωτότυπο «Future Truck 2025» που αναμένεται να πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στην προσεχή 65η ΙΑΑ του Ανοβέρου! 

Τι προβλέπουν οι ειδικοί για το μέλλον των μεταφορών στην ΕΕ
Στο σύνολο τους, οι διεθνείς μελέτες αναφορικά με το μέλλον των Μεταφορών, αναφέρουν πως επίκειται μια σημαντική αύξηση στον όγκο των εμπορευματικών μεταφορών μέσα στα επόμενα έτη. 
Παράλληλα, όλοι οι ειδικοί συμφωνούν πως, το μεγαλύτερο μερίδιο του όγκου των φορτίων θα αφορά στις χερσαίες οδικές μεταφορές. 
Στην πιο πρόσφατη μελέτη του Eurostat για το 2012, αναφέρεται πως οι χερσαίες οδικές μεταφορές κατέχουν μερίδιο της τάξης του 76% στο σύνολο των εμπορευματικών μεταφορών στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ. Αντίστοιχα, το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας στην πρόσφατη έρευνα με τίτλο «2030 Traffic Forecast» αναφέρει πως οι μεταφορές με φορτηγά οχήματα θα αυξηθούν κατά 39%. Οι ειδικοί σύμβουλοι της εταιρείας «ProgTrans» από την Ελβετία, στην έρευνα «World Transport Reports» αναμένουν αύξηση των φορτίων για τις οδικές μεταφορές κατά 20% για το διάστημα 2008 – 2025. Τα αποτελέσματα της έρευνας «Ifmo» επιδεικνύουν αύξηση κατά 2% σε ετήσια βάση, γεγονός που μεταφράζεται σε συνολική αύξηση της τάξης του 50% για την επόμενη 20ετία, διπλασιάζοντας τον όγκο των οδικών μεταφορών έως το 2050. Παρόλα αυτά, οι επενδύσεις στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης επικράτειας της ΕΕ είναι αντιστρόφως ανάλογη με τα όσα προϋποθέτουν οι απαιτήσεις που προαναφέραμε. To συνολικό μήκος και η ποιότητα του οδικού δικτύου και των υποδομών έχει μεταβληθεί ελάχιστα σε όλη την ΕΕ κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών με αποτέλεσμα, η κυκλοφοριακή συμφόρηση να αποτελεί «καθημερινότητα» για εκατομμύρια Ευρωπαίους πολίτες με τις ουρές των οχημάτων να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια χιλιομέτρων, όπως αντίστοιχα και οι χαμένες ώρες, σε ετήσια βάση. Προκειμένου λοιπόν να δοθούν βιώσιμες λύσεις στο ζήτημα του αυξανόμενου όγκου του μεταφορικού έργου που εξυπηρετείται από το οδικό δίκτυο της ΕΕ, η εξέλιξη των μελλοντικών επαγγελματικών οχημάτων επιβάλλεται να αντιμετωπιστεί εντός του ευρύτερου πλαισίου της εξέλιξης των Logistics και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας γενικότερα. Επιπλέον, προκειμένου να αναβαθμιστεί η αποδοτικότητα των μελλοντικών επαγγελματικών οχημάτων επιβάλλεται να εξελιχθούν οι τομείς της επικοινωνίας, των συστημάτων πλοήγησης και διαχείρισης στόλων καθώς και η διαδραστικότητα – συνδεσιμότητα μεταξύ των οχημάτων. Τέλος, επιβάλλεται να καταστεί το επάγγελμα του οδηγού βαρέων επαγγελματικών οχημάτων πιο ελκυστικό και να δημιουργηθεί μια νέα γενιά, σημαντικά πιο καταρτισμένων οδηγών (σε πανευρωπαϊκό επίπεδο). 

Οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την αυτόνομη κίνηση οχημάτων
Ένα από τα πιο ουσιώδη ερωτήματα που τίθενται αναφορικά με την εξέλιξη των μελλοντικών –αυτόνομων- οχημάτων αφορά στον χρονικό ορίζοντα που αυτά θα μπορούσαν να παρουσιαστούν. 
Από τεχνικής απόψεως, τέτοιου είδους οχήματα θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους μέσα στην επόμενη 5ετία. Το χρονικό αυτό περιθώριο αφορά στην εξέλιξη των επιβατικών οχημάτων (έως το 2020). Ωστόσο, τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα είναι μια πιο πολύπλοκη υπόθεση και η χρήση αυτόνομων φορτηγών θα μπορούσε να καθυστερήσει για περίπου μια 10ετία. 
Ωστόσο, επιβάλλεται να δρομολογηθούν και αρκετές –σταδιακές- αλλαγές και στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο σε πανευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο επίπεδο. 
Για παράδειγμα, η Συνθήκη της Βιέννης του 1968 (UN/ECE R79) προβλέπει πως ο οδηγός επιβάλλεται να έχει ανά πάσα στιγμή τον έλεγχο του οχήματος του, κάτω από όλες τις συνθήκες. Σε ότι αφορά στα συστήματα διεύθυνσης, η εν λόγω Συνθήκη αναφέρει πως επιτρέπονται μόνο σταδιακές «διορθώσεις» της πορείας του οχήματος αλλά όχι η αυτόματη λειτουργία του συστήματος σε ταχύτητες άνω των 10χλμ./ώρα. 
Στην παρούσα φάση, η αναθεώρηση της εν λόγω Συνθήκης είναι… στα σκαριά και μεταξύ των προτάσεων που υπάρχουν είναι να επιτραπεί η χρήση αυτόματων συστημάτων διεύθυνσης, με την προϋπόθεση πως ο οδηγός θα μπορεί να επανακτήσει τον έλεγχο του οχήματος του ανά πάσα στιγμή. 
Προκειμένου ωστόσο να καταστούν όλα τα παραπάνω εφικτά, επιβάλλεται να δρομολογηθούν και σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις στις διαδικασίες επικοινωνίας τόσο των οχημάτων μεταξύ τους (V2V: Vehicle-to-Vehicle) όσο και μεταξύ των οχημάτων και των υποδομών γενικότερα (V2I: Vehicle-to-Infrastructure). 
Παράλληλα, επιβάλλεται να αναθεωρηθούν πολλά δεδομένα που αφορούν στην εξέλιξη, εγκατάσταση, συντήρηση κ.ο.κ. τέτοιου είδους συστημάτων στο οδικό δίκτυο της ΕΕ, την υιοθέτηση των εν λόγω κανονισμών από τις διάφορες χώρες- μέλη της ΕΕ κ.ά. 

Το πρωτότυπο «Future Truck 2025» της Mercedes-Benz
Σε γενικές γραμμές
Το εν λόγω πρωτότυπο όχημα που η Mercedes-Benz αναμένεται να παρουσιάσει για πρώτη φορά στην προσεχή ΙΑΑ βασίζεται στο Actros 1845 και εφοδιάζεται με έναν κινητήρα ισχύος 449 ίππων με μέγιστη ροπή 2.200Nm που συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο PowerShift 3. Παράλληλα, η ρυμούλκα είναι επίσης ιδιαίτερη και διακρίνεται για το σημαντικά βελτιωμένο αεροδυναμικά σχήμα της. Πρόκειται για το πρόγραμμα «Aerodynamics Trailer» που η Mercedes-Benz παρουσίασε πριν από δύο χρόνια (και πάλι στην ΙΑΑ) και είναι σε θέση να προσφέρει μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου του συρμού κατά 5%. 
Πολλαπλοί αισθητήρες, ραντάρ και κάμερες
Η δυνατότητα «αντίληψης» από Future Truck 2025 των όσων συμβαίνουν γύρω του βασίζεται σε μια σειρά προηγμένων αισθητήριων συστημάτων. Στο κάτω μέρος του εμπρόσθιου τμήματος εδράζεται ένα ειδικό ραντάρ που «σκανάρει» τον δρόμο σε γωνία 18μοιρών και απόσταση 250μ. Ένα δεύτερο ραντάρ με αυξημένη γωνία επόπτευσης (130 μοιρών) σκανάρει επίσης τα πάντα εμπρός από το όχημα σε απόσταση έως και 70μ. Τα εν λόγω συστήματα είναι ωστόσο διαθέσιμα ήδη και αποτελούν μέρος του εξοπλισμού των συστημάτων Proximity Control Assist και Emergency Brake Assist. 
Η περιοχή εμπρός από το φορτηγό σαρώνεται επίσης και από μια ειδική κάμερα στο παρμπρίζ σε εύρος γωνίας 45 μοιρών (οριζόντια), 27 μοιρών (κάθετα) και απόσταση έως 100 μέτρων. 
Μέσω των ενδείξεων της εν λόγω κάμερας, το όχημα είναι σε θέση να «αντιληφθεί» δεδομένα όπως ο αριθμός των λωρίδων κυκλοφορίας, οι πεζοί, σταθερά και κινούμενα εμπόδια (οχήματα, πινακίδες κ.ά.), την κατάσταση του οδοστρώματος, τις αποστάσεις από όλα τα παραπάνω αλλά και τις ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών και των πινακίδων κυκλοφορίας. 
Τέλος, στα πλαϊνά τμήματα του φορτηγού (λίγο πιο μπροστά από τον οπίσθιο άξονα) εδράζονται δύο ραντάρ με εύρος γωνίας 170 μοιρών και απόσταση αναγνώρισης 60μ. που ελέγχουν τα τεκταινόμενα γύρω από το όχημα. 
Σε σχέση με την ανθρώπινη όραση (που έχει εύρος 150 μοιρών αλλά μπορεί να εστιάσει σε μεμονωμένες περιοχές σε κάθε στιγμή), οι αισθητήρες του Future Truck 2025 μπορούν να ελέγχουν τα πάντα και να παρέχουν στην κεντρική μονάδα ελέγχου του οχήματος πληροφορίες όπως π.χ. τα όρια του δρόμου όχι μόνο βάσει των διαγραμμίσεων αλλά και βάσει του οδοστρώματος, της βλάστησης κ.ά.). Παράλληλα, οι ψηφιακοί -3διάστατοι- χάρτες που περιλαμβάνονται στο σύστημα Predictive Powertrain Control, συνεπικουρούν σε αυτήν την προσπάθεια. 
Η διαδραστικότητα με τα υπόλοιπα οχήματα και τις υποδομές 
Πέραν όλων των παραπάνω, το πρωτότυπο αυτόνομο φορτηγό της Mercedes-Benz είναι σε θέση να επικοινωνεί μέσω ασύρματων δικτύων WLAN με τα υπόλοιπα οχήματα που διαθέτουν τέτοιου είδους συστήματα αλλά και τις υποδομές (τροχαία, διεύθυνση αυτοκινητόδρομου κ.ά.) προκειμένου να λαμβάνει και να αποστέλλει δεδομένα και πληροφορίες που αφορούν στην κίνηση του. Με αυτόν τον τρόπο είναι σε θέση να ενημερωθεί π.χ. για τυχόν κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται καθοδόν ή για την ύπαρξη ενός ασθενοφόρου που πλησιάζει από πίσω με αυξημένη ταχύτητα. 

«Highway Pilot»: Η καρδιά του συστήματος
Στο εσωτερικό του Future Truck 2025, από τα πρώτα μέτρα κίνησης η ένδειξη «Highway Pilot available» εμφανίζεται στην κεντρική οθόνη. Στην περίπτωση που ο οδηγός επιλέξει το εν λόγω πρόγραμμα, εμφανίζεται η ένδειξη «Highway Pilot Active» και ο οδηγός μπορεί πλέον να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι. 
Κάνοντας συνδυαστική χρήση όλων των πληροφοριών που λαμβάνει από τους αισθητήρες και τα συστήματα που προαναφέραμε, το Highway Pilot έχει αποκτήσει πλήρη έλεγχο του οχήματος και ο οδηγός μπορεί να χαλαρώσει και να μην ασχολείται με τίποτα αναφορικά με το όχημα ενώ αυτό κινείται σε ταχύτητες έως και 80χλμ./ώρα. 
Το σύστημα έχει ρυθμιστεί να διατηρεί την πορεία του και τη θέση του στην λωρίδα κυκλοφορίας που επιβάλλεται από τις συνθήκες. Στην περίπτωση που το φορτηγό επιβάλλεται να προσπεράσει ένα προπορευόμενο όχημα που κινείται με σημαντικά χαμηλότερη ταχύτητα, ο οδηγός πρέπει να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος. 

Τα οφέλη και οι ευκαιρίες
Πρισσότερα για το νέο αυτόνομο φορτηγό της Mercedes-Benz Trucks θα έχουμε την ευκαιρία να σας παρουσιάσουμε μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του, στην προσεχή Διεθνή Έκθεση του Ανοβέρου, IAA 2014 (23/7- 2/10). 
Ανεξάρτητα από το πότε το εν λόγω όχημα, ή τέτοιου είδους αυτόνομα οχήματα, θα επιτρέπεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της ΕΕ, το σίγουρο είναι πως θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στο ρόλο των οδηγών και των μεταφορικών επιχειρήσεων δεδομένου ότι, πλέον οι οδηγοί θα είναι σε θέση να μετατραπούν με «μεταφορικούς πράκτορες» οι οποίοι καθοδόν ασχολούνται με πολλά περισσότερα ζητήματα της επιχείρησης πέραν του χειρισμού του οχήματος. 
Το εσωτερικό των μελλοντικών φορτηγών αναμένεται σταδιακά να μετατραπεί σε ένα «κινητό κέντρο επιχειρήσεων» από όπου θα μπορεί κανείς να συντονίσει το έργο της μεταφορικής του επιχείρησης, να κλείσει ή να τροποποιήσει συμφωνίες και δρομολόγια κ.ά. 
Εν αναμονή λοιπόν της νέας εποχής…