Με δεδομένο πως βρισκόμαστε ήδη στην «καρδιά» του καλοκαιριού, κρίνεται αυτονόητο πως η προσοχή στον κινητήρα πετρελαίου του οχήματος πρέπει να είναι ακόμα περισσότερο επισταμένη, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να προκαλέσουν πολλά προβλήματα.
Πάμε, λοιπόν, να δούμε πώς μπορούμε να αποφύγουμε τις δυσάρεστες εκπλήξεις και τα απρόοπτα.
- Κάθε 10.000 χλμ πρέπει να αλλάζεται το φίλτρο πετρελαίου.
-Τακτικές επισκέψεις σε πρατήριο που να είναι εγνωσμένης αξίας όσον αφορά στα καύσιμά του.
-Προσοχή, δεν επιτρέπουμε να αδειάσει το ρεζερβουάρ.
-Ακολουθούμε το προγραμματισμένο service, με βάση τις οδηγίες του κατασκευαστή.
-Για την αποφυγή βλάβης, τοποθετούμε καθαριστικό & αντιβακτηριδιακό πετρελαίου με βάση τις προδιαγραφές που έχει δώσει ο κατασκευαστής.
-Χρησιμοποιούμε το λάδι που συστήνει ο κατασκευαστής, ενώ στα χιλιόμετρα που προβλέπεται αλλάζουμε μαζί με τα λάδια και το φίλτρο λαδιού.
-Η συντήρηση πρέπει να πραγματοποιείται σε μονάδες εξειδικευμένες, καθώς οι εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας πάνω στο diesel απαιτούν εκσυγχρονισμένη διάγνωση πάνω σε όλα τα συστήματα (π.χ. Unit Injector System, Common Rail κλπ.).
-Τακτική αλλαγή φίλτρου πετρελαίου, κατά προτίμηση πιο συχνά από τον προβλεπόμενο χρόνο – ή και τα διανυθέντα χλμ.
Απαραίτητος ο καθαρισμός των μπεκ
Όταν μιλάμε για μπεκ – δηλαδή τους εγχυτήρες – εννοούμε τα τελευταία εξαρτήματα στο σύστημα τροφοδοσίας, μέσα από τα οποία το καύσιμο διασκορπίζεται στο θάλαμο καύσης, αφού όμως πρώτα εκείνα το παραλάβουν με υψηλή πίεση από την αντλία έγχυσης και το προετοιμάσουν για ψεκασμό μαζί με τα κατάλληλα διαμορφωμένα ακροφύσια.
Ωστόσο είτε από το καύσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες είτε από τα πρόσθετα του πετρελαίου, ενδέχεται να προκύψουν επικαθήσεις στην έδρα της βαλβίδας, στον οδηγό της βελόνας ή στις οπές, ενώ επικαθήσεις άνθρακα μπορεί επίσης να δημιουργηθούν και στα μπεκ του άμεσου ψεκασμού. Συνεπώς, είναι πολύ πιθανό η ικανότητα παροχής του μπεκ να μειωθεί ακόμα και κατά 25%, την ίδια ώρα που η αύξηση στο μέγεθος των σταγονιδίων του diesel πιθανώς να οδηγήσει σε κακή ανάμειξη αέρα και καυσίμου, επηρεάζοντας αρνητικά την κατανάλωση καυσίμου, τη διάρκεια ζωής του καταλύτη & των αισθητήρων λ, καθώς και τη λειτουργία του κινητήρα.
Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος και ο καθαρισμός των μπεκ κρίνεται απαραίτητος, με τη διαδικασία να πραγματοποιείται με την αφαίρεσή τους από το όχημα και την τοποθέτησή τους σε ειδικό μηχάνημα καθαρισμού & διάγνωσης, όπου ελέγχονται η παροχή, οι τυχόν διαρροές, η βεντάλια ψεκασμού και η ωμική αντίσταση.
Ακολούθως, με τη χρήση χημικών ουσιών καθαρισμού και υπερήχων από τη συσκευή, αποβάλλονται τα ξένα σώματα των μπεκ, ενώ η στεγανότητα και η ογκομετρική απόδοσή τους ελέγχονται ξανά όταν μπαίνουν ξανά στον εξομοιωτή. Τέλος, ύστερα από την τοποθέτηση των φίλτρων τους, επιστρέφουν στον κινητήρα.
Η στεγανοποίηση των μπεκ καλό είναι να πραγματοποιείται κάθε 100.000 χλμ
Προσοχή στην τουρμπίνα
Γενικά μιλώντας, όλοι οι σύγχρονοι κινητήρες diesel διαθέτουν υπερπλήρωση turbo, πράγμα που σημαίνει ότι κατά τους ελέγχους του οχήματος, ο κινητήρας πρέπει να εξετάζεται αναφορικά με τη σωστή λειτουργία του, τις χαμηλές εκπομπές ρύπων και την κατανάλωσή του. Συν τοις άλλοις, δεν πρέπει να διαφεύγουν καυσαέρια & πίεση από το κέλυφος ή λάδι από τη μεριά του ελαιαγωγού υψηλής πίεσης.
Κοντά στα 200.000 χλμ μάλιστα, είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί προαιρετικά να προχωρήσουμε στην επισκευή του, προκειμένου να μην το αντικαταστήσουμε ολοκληρωτικά στο μέλλον.
Πάση θυσία αποφεύγουμε το νοθευμένο diesel
Αν χρησιμοποιήσουμε πετρέλαιο κακής ποιότητας, θέρμανσης ή ενδεχομένως και μείγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης, σε σύγχρονο κινητήρα πετρελαίου με σύστημα υψηλής πίεσης καυσίμου, τότε είναι δεδομένο πως αρκετά από τα εξαρτήματα θα υποστούν τεράστια βλάβη.
Μάλιστα, από τα πρώτα που αναμένεται να ζημιωθούν είναι η αντλία υψηλής πίεσης και τα μπεκ, με το κόστος να ξεπερνάει ακόμα και τα 1.500 ευρώ, εξαιτίας της μειωμένης λιπαντικής ικανότητας του πετρελαίου θέρμανσης.
Αντίστοιχα, το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF) μπορεί να φράξει πιο άμεσα, γεγονός που θα οδηγήσει σε πιο συχνές αναγεννήσεις και κατά επέκταση σε αχρήστευση των καθαριστικών του ιδιοτήτων. Εκτός αυτού, η εισαγωγή του κινητήρα επιβαρύνεται πολύ από τα κατάλοιπα, μέσω του συστήματος EGR (επανακυκλοφορία των καυσαερίων), ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τη λίπανση του κινητήρα – τουρμπίνας (εξαιτίας του ποσοστού καυσίμου που περνάει, κατά την αναγέννηση του DPF, στα λάδια του κινητήρα), επηρεάζοντας τη διάρκεια των εξαρτημάτων.
Must υπηρεσίες & σύγχρονος εξοπλισμός
Είναι οι εξής:
-Αναλυτής καυσαερίων
-Δοκιμαστήρια – προσομοιωτές αντλιών (Common Rail, Unit Injector System)
-Ηλεκτρονική ζυγοστάθμιση τουρμπινών
-Συσκευή διάγνωσης ογκομέτρησης & καθαρισμού μπεκ
-Service αντλιών
-Διαγνωστικές συσκευές σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων