Ένα από τα πιο απευκταία σενάρια που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού με πούλμαν, είναι ο οδηγός να βρεθεί σε μια κατάσταση όπου αδυνατεί να λειτουργήσει εξαιτίας κάποιου επείγοντος ιατρικού περιστατικού.
Με αυτό σα δεδομένο, λοιπόν, το επιτελείο και οι ειδικοί της MAN Truck & Bus εργάστηκαν πυρετωδώς πάνω στην ανάπτυξη ενός νέου «έξυπνου» συστήματος υποβοήθησης, του MAN SafeStop Assist, που προορίζεται κυρίως για τα υπεραστικά οχήματα και το οποίο, σε περίπτωση που προκύψει έκτακτη ανάγκη εξαιτίας της σωματικής καταπόνησης του οδηγού, επεμβαίνει αυτόματα ώστε το πούλμαν να έρθει σε ασφαλή στάση.
Κατά αυτόν τον τρόπο, υπολογίζεται πως πολλά ατυχήματα μπορούν να αποφευχθούν μελλοντικά, κάτι άλλωστε που επισημαίνει και ο επικεφαλής του τμήματος λεωφορείων/πούλμαν της MAN Truck & Bus, Barbaros Oktay, τονίζοντας πως: «Είθισται συχνά ο οδηγός να αδυνατεί ξαφνικά να ενεργήσει λόγω απρόβλεπτων γεγονότων, όπως ιατρικά επείγοντα περιστατικά, με τις συνέπειες να είναι καταστροφικές. Η εμπειρία δείχνει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι ασυνήθιστο τα πούλμαν να βγαίνουν από το δρόμο ή να συγκρούονται με άλλους χρήστες του οδικού δικτύου».
Διαθέσιμο σε όλα τα νέα μοντέλα της εταιρείας
Το καινοτόμο σύστημα υποβοήθησης, όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, θα είναι διαθέσιμο ως επιλογή για τα μοντέλα της εταιρείας, MAN Lions Intercity και
MAN Lions Coach, καθώς και για τα αντίστοιχα,
Tourliner και Skyliner, της θυγατρικής της, NEOPLAN.
Αναφορικά με τη συγκεκριμένη εξέλιξη, ο επικεφαλής του Product Marketing Bus της MAN Truck & Bus, Heinz Kiess, δήλωσε ότι:
«Κανένας άλλος κατασκευαστής δεν προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα για όλα τα τρέχοντα μοντέλα πούλμαν. Ωστόσο, δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο αποτελεί μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες του έτους 2024, αλλά επειδή μπορεί να αποτρέψει σοβαρά ατυχήματα. Το MAN SafeStop Assist αυξάνει την ασφάλεια κατά την οδήγηση ενός πούλμαν και συμβάλλει στην πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων. Ταυτόχρονα, επιτρέπει την ταχύτερη παροχή πρώτων βοηθειών στον οδηγό σε περίπτωση έκτακτης ιατρικής ανάγκης - και μπορεί επομένως να αποδειχτεί σωτήριο».
Πολλαπλές λειτουργίες ADAS ενεργοποιούνται συνδυαστικά
Πώς λειτουργεί, όμως, αυτό το πρωτότυπο σύστημα ενεργητικής παρέμβασης; Για αρχή, ο πυρήνας της λειτουργίας του ξεκινάει από την αναγνώριση της αδρανοποίησης του οδηγού, αξιοποιώντας τις ρυθμίσεις άλλων
ADAS.
Έτσι, το SafeStop Assist χρησιμοποιεί την αναγνώριση της οδηγικής δραστηριότητας, μέσω ενός ενεργού συστήματος επιτήρησης λωρίδας, καθώς και μέσα από τη λειτουργία του προσαρμοζόμενου συστήματος ελέγχου ταχύτητας (ACC Stop & Go). Πιο αναλυτικά, αυτό που συμβαίνει είναι ότι με την αρωγή ενός αισθητήρα ενσωματωμένου στο μπροστινό μέρος του οχήματος σε συνδυασμό με μια κάμερα που είναι τοποθετημένη πίσω από το παρμπρίζ, το σύστημα παρακολουθεί διαρκώς την διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας καθώς και την απόσταση, τη θέση και τη σχετική ταχύτητα των προπορευόμενων αντικειμένων.
«Όλα τα δεδομένα που συλλέγονται ομαδοποιούνται και αξιολογούνται. Με αυτόν τον τρόπο, το SafeStop Assist μπορεί να συμπεράνει την κατάσταση της δραστηριότητας του οδηγού - και επομένως και την πιθανή αδράνεια», εξηγεί ο Kiess και προσθέτει πως:
«Χάρη στην έξυπνη αλληλεπίδραση διαφόρων εξαιρετικά ανεπτυγμένων συστημάτων, όπως τα βοηθήματα Attention Guard, Lane Guard και Emergency Brake, καταφέραμε να αυξήσουμε σημαντικά την ασφάλεια για τους οδηγούς, τους επιβάτες και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου».
Τρία προειδοποιητικά στάδια μέχρι την οριστική ακινητοποίηση
Εάν, συνεπώς, το σύστημα ανιχνεύσει ότι ο οδηγός δεν είναι πλέον δραστήριος, τότε επεμβαίνει μέσα από ένα σταδιακό σύστημα προειδοποίησης και πέδησης που περιλαμβάνει τρία σκέλη. Στην πρώτη φάση, ο οδηγός προτρέπεται να αναλάβει το τιμόνι μέσω ενός προειδοποιητικού συμβόλου, κάποιων μηνυμάτων στην οθόνη, καθώς και μιας ελαφριάς δόνησης στο τιμόνι.
Εφόσον ο οδηγός δεν το πράξει, τότε στα οπτικά και απτικά προειδοποιητικά μηνύματα θα προστεθεί μια ηχητική προειδοποίηση, την ίδια ώρα που το σύστημα υποβοήθησης επεμβαίνει όλο και πιο έντονα στην επιβράδυνση του οχήματος, πραγματοποιώντας μερικό φρενάρισμα.
Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει ούτε σε αυτό, τότε το MAN SafeStop Assist ξεκινά τη διαδικασία στάσης έκτακτης ανάγκης και φρενάρει το πούλμαν μέχρι αυτό να ακινητοποιηθεί εντός των ορίων του συστήματος, στη δική του λωρίδα κυκλοφορίας.
Βεβαίως, όπως λέει ο Kiess, υπάρχει πάντοτε το περιθώριο για τον οδηγό να ανακτήσει τον έλεγχο – με την προϋπόθεση πως είναι καλά – ενόσω λαμβάνουν χώρα όλα τα παραπάνω:
«Φυσικά, ο οδηγός μπορεί να πάρει ξανά τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή, αν είναι δυνατόν. Μια στάση έκτακτης ανάγκης που ξεκινάει από το σύστημα μπορεί να διακοπεί αμέσως με ένα kick-down».
Ωστόσο, εάν η διακοπή έκτακτης ανάγκης δεν ακυρωθεί, τότε το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματα τα προειδοποιητικά φώτα κινδύνου για τους χρήστες που ακολουθούν, ενώ αμέσως ύστερα από την ακινητοποίηση διασφαλίζει πως το πούλμαν δεν πρόκειται να εκτραπεί, μεταβαίνοντας σε ουδέτερη λειτουργία μετάδοσης και ενεργοποιώντας αυτόματα το ηλεκτρονικό χειρόφρενο.
Τέλος, ξεκλειδώνει τις πόρτες και ενεργοποιεί τον εσωτερικό φωτισμό, ώστε να μπορεί να παρασχεθεί βοήθεια χωρίς επιπλοκές σε περίπτωση που απαιτείται κάτι τέτοιο.