Ενεργοποιούνται πριν από τη φόρτωση & απενεργοποιούνται στη φορτοεκφόρτωση.
Η θερμοκρασία τους πρέπει να ρυθμίζεται πάντοτε στην επιθυμητή, όχι πιο κάτω.
Ανεξάρτητες μονάδες ψύξης & μη: Τα χαρακτηριστικά τους.
Προσοχή στο βουλωμένο φίλτρο & στη μειωμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου.
Μια σωστή συντήρηση έχει πολλαπλά οφέλη (κατανάλωση, υπολειμματική αξία, χρόνος διακοπής λειτουργίας κλπ.).
Ενεργοποιούνται πριν από τη φόρτωση & απενεργοποιούνται στη φορτοεκφόρτωση
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, συνεπώς, ας ξεκινήσουμε από τα πλέον απλά… Για αρχή, οι ψυκτικοί θάλαμοι καλό είναι να ενεργοποιούνται από προτού ακόμα ξεκινήσει η φόρτωση των εμπορευμάτων (περίπου 1,5 ώρα πριν) και όχι παράλληλα με αυτήν. Ο λόγος; Το ζητούμενο είναι η θερμοκρασία του χώρου να μειωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η θερμοχωρητικότητά του να μη μεταφέρει ζέστη στα προϊόντα.
Ομοίως – και με το ίδιο σκεπτικό – το μηχάνημα πρέπει να διατηρηθεί αναμμένο καθ΄ όλη τη διάρκεια της διανομής, ενώ καλό είναι να θυμόμαστε πως δεν περιμένουμε να ανέβει πρώτα η θερμοκρασία του θαλάμου για να ανάψουμε το ψυκτικό, διότι σε αυτό το σενάριο υπάρχει κίνδυνος το προϊόν μας να ζεσταθεί, με αποτέλεσμα το μηχάνημα να αδυνατεί να ρίξει τη θερμοκρασία του (σ.σ. μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι ψυκτικοί θάλαμοι είναι σχεδιασμένοι για να διατηρούν την ψύξη και όχι για να ψύχουν οι ίδιοι τα προϊόντα).
Αντιθέτως, σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαδικασία της φόρτωσης & της εκφόρτωσης, εκεί
το ψυκτικό μηχάνημα καλό είναι να απενεργοποιείται, ώστε να μην παρασύρεται η ψύξη εκτός θαλάμου εξαιτίας της βεβιασμένης κυκλοφορίας του αέρα από τον ανεμιστήρα του εξατμιστή.
Η θερμοκρασία τους πρέπει να ρυθμίζεται πάντοτε στην επιθυμητή, όχι πιο κάτω
Από εκεί και πέρα, σε ό,τι έχει να κάνει με τη θερμοκρασία αυτή καθαυτή καλό είναι να ρυθμίζεται στην επιθυμητή, καθώς στη συγκεκριμένη περίπτωση
ο ψυκτικός θάλαμος δύναται να τη διατηρήσει αυτοματοποιημένα – ενώ αντίθετα αν ρυθμίσουμε τη θερμοκρασία χαμηλότερα, το μηχάνημα δεν πρόκειται να σταματήσει όταν φτάσει στην επιθυμητή, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε πάγωμα του προϊόντος, αλλά και σε αυξημένη κατανάλωση καυσίμου.
Όσο για το φορτίο; Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως το εμπόρευμα πρέπει ευθύς εξαρχής να έχει μια θερμοκρασία, την οποία η ψυκτική μονάδα θα φροντίσει να τη διατηρήσει (και όχι να τη μειώσει). Κατά συνέπεια, ο έλεγχος της θερμοκρασίας του φορτίου είναι αδιαπραγμάτευτος από πριν από τη φόρτωση, μιας και πρέπει να βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια με το περιβάλλον της μονάδας ψύξης. Εξάλλου, τυχόν αυξομειώσεις μπορεί να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στο σκέλος της υγρασίας, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά τα προϊόντα…
Ανεξάρτητες μονάδες ψύξης & μη: Τα χαρακτηριστικά τους
Όσον αφορά στα είδη των ψυκτικών μηχανημάτων, τώρα, εδώ κατά βάση έχουμε να κάνουμε με δυο διαφορετικές κατηγορίες: τους ανεξάρτητους ψυκτικούς θαλάμους και τους μη ανεξάρτητους.
Η διαφορά τους; Οι πρώτοι μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα από τον κινητήρα, απόρροια της ανεξάρτητης πηγής ισχύος τους, ενώ στους δεύτερους ισχύει το αντίστροφο, καθώς δεν υφίσταται κάποια αυτόνομη πηγή τροφοδοσίας.
Συνακόλουθα δε, σε ό,τι έχει να κάνει με το πεδίο εφαρμογής τους οι ανεξάρτητοι ψυκτικοί θάλαμοι ενδείκνυνται για περιπτώσεις που το αμάξωμα του θαλάμου ξεπερνάει σε μήκος τα έξι μέτρα, ενώ για τα μικρότερου μήκους μεταξόνια είθισται να χρησιμοποιούνται οι μη ανεξάρτητοι.
Προσοχή στο βουλωμένο φίλτρο & στη μειωμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου
Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι πως
ο ψυκτικός θάλαμος χρειάζεται συχνό και συστηματικό έλεγχο, προκειμένου ο κάτοχος να είναι ήσυχος πως τα πάντα λειτουργούν κατά το δοκούν.
Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, τομείς όπως το βουλωμένο φίλτρο, η μειωμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου και ο βουλωμένος συμπυκνωτής πρέπει να περνούν από το μικροσκόπιο, μπας κι εντοπιστεί κάποια πιθανή δυσλειτουργία, αφού: το βουλωμένο φίλτρο ζορίζει τον συμπιεστή προκαλώντας του φθορά, η μειωμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου έχει ως αποτέλεσμα ο συμπιεστής να μη λιπαίνεται όπως συνιστάται – και κατ΄ επέκταση να φθείρεται -, ενώ ο βουλωμένος συμπυκνωτής επίσης καταπονεί τον συμπιεστή αυξάνοντας τη θερμοκρασία του και προκαλώντας του φθορά.
Το ίδιο ωστόσο ισχύει και με τις σωληνώσεις. Κι αυτό, γιατί αν τυχόν τρυπήσουν ή μετακινηθούν, μπορεί να χρειαστούν αντικατάσταση, καθώς και πλήρωση με ψυκτικό μέσο.
Extra tip: Ο κάτοχος ή ο διαχειριστής στόλου καλό είναι να θυμάται συν τοις άλλοις αφενός ότι το ψυκτέλαιο χρειάζεται συμπλήρωση, αφετέρου πως η ακίδα εκτόνωσης μπορεί να στομώσει οδηγώντας σε λανθασμένη κυκλοφορία τόσο του ψυκτικού, όσο και του λιπαντικού.
Μια σωστή συντήρηση έχει πολλαπλά οφέλη (κατανάλωση, υπολειμματική αξία, χρόνος διακοπής λειτουργίας κλπ.)
Όπως και να έχει το ζήτημα, πάντως, το μόνο βέβαιο είναι πως η σχολαστική προσήλωση σε ζημιές & σε μικρολεπτομέρειες που αφορούν στον ψυκτικό θάλαμο, είθισται να έχουν τεράστιο αντίκτυπο όχι μόνο στο μηχάνημα αυτό καθαυτό, αλλά και στα ίδια τα προϊόντα. Αυτό, διότι πιθανές απώλειες – από σπασίματα & τρύπες στο εσωτερικό του χώρου ή από φθορά στα ελαστικά της πόρτας – θα μας φέρουν αντιμέτωπους με άλλα ζητήματα (βλ. υγρασία, σκουριά στο αμάξωμα κ.ο.κ.), μειώνοντας πιθανώς την αποδοτικότητα στην κατανάλωση καυσίμου.
Τοιουτοτρόπως, ένας σωστός προγραμματισμός πάνω στο κομμάτι της προληπτικής συντήρησης – συνήθως ανά 500 ώρες λειτουργίας - έχει ποικίλες προεκτάσεις. Όχι μόνο γιατί περιορίζονται τα «νεκρά» διαστήματα από τους χρόνους διακοπής λειτουργίας, αλλά κι επειδή αποτελεί εγγύηση στους τομείς τόσο του Συνολικού Κόστους Ιδιοκτησίας, όσο και της υπολειμματικής αξίας του μηχανήματος.
Ακόμη καλύτερα, το ίδιο θετικά είναι τα δεδομένα αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου, τις εκπομπές ρύπων και τη διάρκεια «ζωής» του ψυκτικού θαλάμου, στοιχεία που όλα μαζί βγάζουν κερδισμένο οικονομικά τον κάτοχο.