Ο φύλακας του αγγέλου μας
Η ασφάλεια του παιδιού μας είναι στο χέρι μας. Μας την εμπιστεύεται τυφλά, όπως κάθε άλλη του ανάγκη. Η αμέλειά μας εκτός από τραγική είναι και εγκληματική. Στις επόμενες σελίδες θα βρείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε πριν και μετά την αγορά ενός παιδικού καθίσματος, τιμές αγοράς, τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα σύμφωνα με τον EuroNCAP και χρήσιμες συμβουλές που θα κάνουν τη ζωή σας ευκολότερη.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία τα τροχαία ατυχήματα είναι η Νο1 αιτία θανάτου για παιδιά από 1 έως 14 ετών. Πολλά είναι τα σοβαρά τραυματισμένα παιδιά που καταλήγουν στο νοσοκομείο από τροχαία ατυχήματα. Οι περισσότεροι τραυματισμοί μάλιστα είναι στο κεφάλι και τον αυχένα, ενώ κάποιοι τραυματισμοί οδηγούν σε αναπηρία. Τα παιδικά καθίσματα, όταν είναι σωστά τοποθετημένα, μειώνουν κατά πολύ τις πιθανότητες θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού.
Για το λόγο αυτό η επιλογή του σωστού παιδικού καθίσματος δεν είναι μια εύκολη υπόθεση για το γονέα. Ξεκινά πριν ακόμη τη γέννηση του παιδιού, αφού πρέπει να το μεταφέρει με ασφάλεια από το μαιευτήριο μέχρι το σπίτι, και συνεχίζεται διαρκώς όσο αυτό αναπτύσσεται. Στις επόμενες σελίδες θα βρείτε τις απαντήσεις που προέκυψαν σε ερωτήματα τα οποία αναδύθηκαν από προσωπική μας πείρα και κάνοντας ενδελεχή έρευνα γύρω από τα παιδικά καθίσματα. Από το ποιο κάθισμα πρέπει να επιλέξετε για κάθε ηλικία του παιδιού σας, χρήσιμες συμβουλές που θα κάνουν τη αγορά του παιδικού καθίσματος ευκολότερη, τρόπους για να βρείτε την καλύτερη πρόταση σύμφωνα με τις οικονομικές σας δυνατότητες (αν και όταν πρόκειται για το παιδί μας, ο παράγοντας κόστος μπαίνει πολλές φορές σε δεύτερη μοίρα), ενώ τέλος παρουσιάζουμε τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα σύμφωνα με τις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, όπως και τα προτεινόμενα παιδικά καθίσματα από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.Πιστοποιήσεις ασφαλείας: Βρείτε την πορτοκαλί ετικέτα
Κάθε παιδικό κάθισμα πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας της EE. Αυτές είναι οι R44-03 και R44-04. Τώρα, πως θα βρείτε εάν είναι σύμφωνο με τις προδιαγραφές αυτές; Ψάξτε για την πορτοκαλί ετικέτα και διαβάστε τη προσεκτικά. Ωστόσο, κάποιοι γονείς ίσως αναρωτηθείτε «είναι αυτό αρκετό;» Θεωρούμε, ότι δεν πρέπει να αγοράζετε ένα κάθισμα a priori, απλά επειδή είναι κολλημένη πάνω του η πορτοκαλί αυτή ετικέτα, αλλά να εξετάζετε ποικίλες παραμέτρους. Στις επόμενες σελίδες, ελπίζουμε να κάνουμε την αγορά σας ευκολότερη.
Πώς να διαβάσετε την ετικέτα ECE R44.04
1. Όνομα ή trademark της κατασκευάστριας εταιρείας
2. Προδιαγραφές ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες έχει ομολογκαριστεί
3. Τύπος πιστοποίησης
4. Βάρος παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλο
5. Διεθνής κωδικός όπου αναγράφεται η χώρα που πήρε την πιστοποίηση*
6. «Παρτίδα» κατασκευής
7. Στοιχεία εταιρείας
Κατηγορίες παιδικών καθισμάτων: ποιο κάθισμα για ποια ηλικία;
Η επιλογή ενός παιδικού καθίσματος πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το ύψος και βάρος του παιδιού. Η ηλικία πρέπει να λαμβάνεται ενδεικτικά υπόψη.
Group 0 και 0+
(0-13 κιλά, 0-15 μηνών)
Τα μωρά, μέχρι να μπορούν να στηρίξουν το κεφάλι μόνα τους, πρέπει να ταξιδεύουν σε αντίθετη φορά με αυτή του αυτοκινήτου. Τα καθίσματα αυτής της κατηγορίας είναι πορτ-μπεμπέ, με μεγάλη κλίση πλάτης. Το μωρό ξαπλώνει και σε συνδυασμό με την αντίθετη φορά, σε περίπτωση ατυχήματος έχει τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση στον αυχένα του.
Group 1 (9-18 κιλά,
8 μηνών-4 χρόνων)
Όταν το μωρό φτάσει το βάρος περίπου των 9 κιλών, το κεφάλι του «περισσεύει» από το βρεφικό κάθισμα και μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του. Τότε μπορεί να μετακινηθεί σε επόμενης κατηγορίας κάθισμα και να ταξιδεύει κοιτάζοντας είτε μπροστά είτε πίσω. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, τα καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω είναι ασφαλέστερα από αυτά που κοιτούν μπροστά. Επίσης, πλεονέκτημα αυτής της κατηγορίας είναι η δυνατότητα ανάκλισης του καθίσματος.
Group 2/3 (15-36 κιλά, 3-12 χρόνων)
Τα νήπια χρειάζονται κάθισμα booster με πλάτη, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να αρκεστούν στα booster (φωτό) που τα φέρνουν στο σωστό ύψος για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου. Στην αγορά, θα βρείτε επίσης καθίσματα κατηγορίας 1/2/3. Αυτά δεν έχουν ανάκλιση και άρα αν το μωρό σας συνηθίζει να κοιμάται, τότε ίσως να μη αποτελούν ιδανική επιλογή. Από την άλλη αποτελούν μια πιο οικονομική λύση.
Τι είναι το ISOFIX;
Το σύστημα ISOFIX είναι ένα διεθνές πρότυπο για τα σημεία υποδοχής παιδικών καθισμάτων στην καμπίνα των επιβατών. Υποδοχείς ISOFIX είναι τα μεταλλικά «άγκιστρα» που βρίσκονται στη σχισμή ανάμεσα στην πλάτη και το κάθισμα, συνήθως στις πίσω θέσεις του αυτοκινήτου. Τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 2006 και μετά, διαθέτουν στο στάνταρ εξοπλισμό υποδοχείς ISOFIX, όπως επίσης και κάποια παλαιότερα μοντέλα. Σε αυτούς τους υποδοχείς, “κουμπώνουν” οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του ειδικού παιδικού καθίσματος συμβατού με το ISOFIX και με ειδικές πράσινες ενδείξεις, μας δείχνουν ότι το κάθισμα έχει τοποθετηθεί σωστά. Το συγκεκριμένο σύστημα έχει αναπτυχθεί, διότι έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό εσφαλμένης χρήσης του παιδικού καθίσματος ξεπερνά το 70%.
Τι προβλέπει ο Νόμος
Ήδη από το 1997, η χρήση παιδικού καθίσματος έχει γίνει υποχρεωτική και αναφέρεται σε παιδιά έως 12 ετών. Πιο αναλυτικά, στον αναθεωρημένο ΚΟΚ του 2007 αναφέρεται:
¶ρθρο 12, Παράγραφος 5: Για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών με αυτοκίνητο, είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως καθισμάτων και ζωνών ασφαλείας. Οι παραβάτες τιμωρούνται με 80 ευρώ πρόστιμο, αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 20 μέρες και με 7 βαθμούς ποινής.
¶ρθρο 33, Παράγραφος Β΄: Απαγορεύεται η κατάληψη θέσης παραπλεύρως του οδηγού από παιδιά ηλικίας μικρότερης των 12 ετών, εφ’ όσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα, κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους, όπως και από περισσότερα πρόσωπα απ’ όσα επιτρέπεται για τη θέση αυτή.
Η νέα τάση: Καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω
Σύμφωνα με τις μελέτες των Σκανδιναβών, τα παιδικά καθίσματα τα οποία "κοιτούν" προς τα πίσω, σε συνθήκες σύγκρουσης, μπορεί να αποδειχθούν 5 φορές πιο ασφαλή από εκείνα, όπου το παιδί "κοιτά" προς την κατεύθυνση κίνησης του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, όπως υποστηρίζουν οι Νορβηγοί, καλό θα είναι οι γονείς να τοποθετούν τα παιδιά ηλικίας έως 4-5 ετών, βάρους περίπου 18 κιλών, σε παιδικά καθίσματα που είναι ανάποδα τοποθετημένα. Όπως παρατηρήθηκε από έρευνες σε ατυχήματα, αρκετά παιδιά έχαναν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, παρόλο που ήταν δεμένα με τον προβλεπόμενο τρόπο στα ειδικά καθίσματα.
Οι βασικότεροι λόγοι τραυματισμού στις μικρές ηλικίες
Το κεφάλι ενός παιδιού ηλικίας ενός έτους ζυγίζει το 25% του συνολικού βάρους του. Έτσι, σε μια μετωπική σύγκρουση, εάν το παιδικό κάθισμα «κοιτάει» εμπρός και το όχημα κινείται με 50 χλμ./ώρα, τότε στον αυχένα του παιδιού θα ασκηθεί δύναμη 300 κιλών, τη στιγμή που η μέγιστη δύναμη που μπορεί να «ανεχτεί» στο σημείο αυτό, δεν ξεπερνά τα 130 κιλά. Στην περίπτωση που το παιδικό κάθισμα «κοιτά» ανάποδα προς τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου, η μέγιστη δύναμη που θα δεχτεί το παιδί δεν ξεπερνά τα 80 κιλά. Συνοπτικά, οι κίνδυνοι που υπάρχουν με τη χρήση μετωπικών παιδικών καθισμάτων είναι τρεις:
Τραυματισμοί στον αυχένα λόγω της πίεσης, που μπορεί να επιφέρουν ακόμη και θάνατο.
Τραυματισμοί στο κρανίο και στο πρόσωπο, εξαιτίας πρόσκρουσης και εκτόξευσης θραυσμάτων.
Τραυματισμοί εσωτερικών οργάνων, εξαιτίας της πίεσης της ζώνης.
FAQ: Συμβουλές από... προσωπική πείρα
Ποιο είναι το πιο ασφαλές παιδικό κάθισμα;
Το πιο ασφαλές κάθισμα είναι αυτό που ταιριάζει σωστά στο αυτοκίνητό σας, που έχει τοποθετηθεί σύμφωνα με το εγχειρίδιο του κατασκευαστή και το παιδί σας ταιριάζει σε αυτό.
Είναι ασφαλές να χρησιμοποιήσω ένα μεταχειρισμένο παιδικό κάθισμα;
Εάν δεν είστε απολύτως βέβαιοι ότι, το κάθισμα δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε ατύχημα, μην το χρησιμοποιήσετε. Κάθισμα που μπορεί με μια πρώτη ματιά να φαίνεται ασφαλές, μπορεί να κρύβει επικίνδυνη φθορά στις ζώνες, στο εσωτερικό ή στα πλαστικά μέρη από κάποιο ατύχημα.
Το παιδί μου αρνείται να μπει στο κάθισμα ή προσπαθεί να βγάλει τις ζώνες του. Τι να κάνω;
Το παιδί σας πρέπει να μάθει να κάθεται πάντα στο παιδικό κάθισμα και να έχει τις ζώνες δεμένες σωστά και σφιχτά. Χρησιμοποιήστε το δικό σας παράδειγμα με τη χρήση της ζώνης. Αρνηθείτε να ξεκινήσετε το όχημα, εάν δεν έχουν όλοι δεθεί σωστά. Σε περίπτωση που το παιδί σας βγάλει τη ζώνη εν κινήσει, προσπαθήστε να σταματήσετε το συντομότερο δυνατό και εξηγήστε τους κινδύνους που συνεπάγεται μια τέτοια κατάσταση. Τα παιδιά λειτουργούν σα “σφουγγάρια” από πολύ μικρή ηλικία και επηρεάζονται πολύ από τη συμπεριφορά των γονέων. Η υποδειγματική και πειθαρχημένη συμπεριφορά των γονέων στο αυτοκίνητο αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά.
Πόση ώρα επιτρέπεται να μείνει ένα μωρό σε βρεφικό κάθισμα;
Όλα τα βρεφικά καθίσματα (κατηγορία 0-13 κιλών) έχουν πλάτη με κάποια κλίση (περίπου 45°). Ο βασικός τους προορισμός είναι η ασφαλής μεταφορά του μωρού στο αυτοκίνητο και αυτή η κλίση σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ανάποδη τοποθέτηση προσφέρουν τη μέγιστη προστασία για το μωρό μέσα στο αυτοκίνητο. Η γενική σύσταση είναι το μωρό να μη μένει πάνω από 2 ώρες σε μια συγκεκριμένη στάση, όπως σε ένα τέτοιο κάθισμα υπό κλίση. Η ανάπτυξη των κινησιακών δυνατοτήτων απαιτεί την εναλλαγή θέσεων ή το ξάπλωμα σε οριζόντια θέση.
Ποια είναι η καλύτερη θέση στο αυτοκίνητο για να τοποθετήσω το παιδικό κάθισμα;
Η απάντηση δεν είναι απλή, γιατί εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Θεωρητικά, η μεσαία θέση του πίσω καθίσματος είναι η πιο ασφαλής, με την έννοια ότι αυτό το σημείο έχει τη μεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκίνητου, άρα και τις μικρότερες πιθανότητες τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Δεν έχουν όμως όλα τα αυτοκίνητα ζώνη 3 σημείων εκεί (απαραίτητη για την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος) ή υποδοχείς ISOFIX (απαραίτητοι για τοποθέτηση βάσης ISOFIX). Μεταξύ των 2 πίσω θέσεων, συνιστάται ελαφρά αυτή πίσω από το συνοδηγό. Οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι ελαφρά μικρότερες από εκείνες στην αριστερή.
Σχετικά με τη θέση του συνοδηγού, υπάρχει αρκετή σύγχυση. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι, δεν πρέπει να τοποθετούνται παιδικά καθίσματα στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό δεν είναι σωστό, τουλάχιστον για τα καθίσματα της κατηγορίας 0/0+ (0-13 κιλά). Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα τελευταία χρόνια, έχουν θωρακίσει πολύ το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, αφού οι μετωπικές συγκρούσεις είναι οι πιο συχνές. Η απόφαση τοποθέτησης ή μη βρεφικού καθίσματος στη θέση του συνοδηγού, εξαρτάται περισσότερο από τις συνήθειες χρήσης του αυτοκινήτου. Μία μητέρα η οποία χρησιμοποιεί πολύ συχνά το αυτοκίνητο μόνη της, με το νεογέννητο μωρό της, θα μπορούσε να έχει το βρεφικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού και να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού και άρα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου (πάντα υπό τον όρο ότι, έχει απενεργοποιήσει τον αερόσακο). Αντίθετα, εάν η χρήση του αυτοκινήτου είναι πιο συχνή από όλη την οικογένεια, είναι πιο βολικό τα μωρά να είναι πίσω και να ελέγχονται από ειδικούς αμβλυγώνιους καθρέπτες.
Συμπερασματικά: οι πίσω θέσεις, θεωρούνται γενικά ιδανικότερες για την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Ειδικές όμως συνθήκες (μαμά μόνη με βρέφος) μπορεί να μας οδηγήσουν στην επιλογή της θέσης του συνοδηγού.
Συμβουλές αγοράς
Η αγορά ενός παιδικού καθίσματος δεν μπορεί να είναι της λογικής «γουρούνι στο σακί», πάμε δηλαδή σε ένα πολυκατάστημα, κοιτάμε τα ράφια, βλέπουμε ένα που να μας αρέσει σε χρώματα / σχέδιο και μετά στο ταμείο, ώστε να το βάλουμε στο πόρτ-μπαγκάζ και να φύγουμε για σπίτι. Μια τέτοια επιλογή είναι λανθασμένη.
Αρχικά λοιπόν, πριν ξεκινήσετε για ένα πολυκατάστημα μπορείτε να κάνετε μια έρευνα αγοράς μέσω διαδικτύου ή με αυτές τις 8σελίδες ως οδηγό να λύσετε βασικές και πιο σύνθετες απορίες, όπως ποιο κάθισμα και για ποια ηλικία. Επίσης, θα βοηθήσει να γνωρίζετε από πριν αν το όχημά σας διαθέτει βάσεις ISOFIX.
Στη συνέχεια έχοντας ορίσει το εύρος χρημάτων που μπορείτε να διαθέσετε επισκεφθείτε ένα μεγάλο κατάστημα με παιδικά είδη, γιατί εκεί θα βρείτε μεγάλη ποικιλία παιδικών καθισμάτων. Καλό είναι να μην περιοριστείτε σε ένα πολυκατάστημα, αλλά να πάτε σε δύο-τρία.
Αναφορικά με τις τιμές, θα διαπιστώσετε ότι οι διαφορές μεταξύ των καταστημάτων είναι μικρές, περίπου στα 10 ευρώ, άρα αν αρχίσετε να ψάχνετε door to door για την χαμηλότερη τιμή θα έχετε ξοδέψει τη διαφορά σε βενζίνη. Σας συμβουλεύουμε αν έχετε καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένα καθίσματα να συνεχίσετε τηλεφωνικά την έρευνα.
Προτού όμως καταλήξετε σε αυτά, σας συμβουλεύουμε πριν την αγορά να είστε με το παιδί σας, ώστε να ζητήσετε επιτόπου να δοκιμάσετε το παιδικό κάθισμα στο αυτοκίνητό σας. Με αυτό τον τρόπο μόνο θα βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα στερεώνεται σωστά και ότι το παιδί αισθάνεται άνετα σε αυτό. Μην διστάσετε να το ζητήσετε από τον πωλητή που σας εξυπηρετεί, θα διαπιστώσετε ότι είναι πρόθυμος να σας βοηθήσει και απαντήσει σε κάθε σας απορία.
Αγορές μέσω internet
Οι νέοι γονείς ίσως να είστε εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τις αγορές μέσω του διαδικτύου. Κατά την έρευνά σας λοιπόν, θα διαπιστώσετε ότι στο internet θα βρείτε χαμηλότερες τιμές, τόσο σε ελληνικά site, όσο και σε ευρωπαϊκά (κυρίως ιταλικά και γερμανικά). Ωστόσο, θα πρέπει να προσέξετε:
1. Τα μεταφορικά, αφού με αυτά η διαφορά τιμής σε σχέση με την Ελλάδα ίσως να μην είναι τραγική
2. Τους χρόνους παράδοσης. Κάποιες φορές η παράδοση μπορεί να ορίζεται μετά από 35-40 ημέρες (ανάλογα με το απόθεμα)
Σωστή τοποθέτηση παιδικού καθίσματος
1. Τοποθετήστε το καθισματάκι στη θέση του αυτοκινήτου που έχετε επιλέξει. Τραβήξτε τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου περνώντας την από το κενό ανάμεσα στην πλάτη και στη βάση του καθίσματος. Αν είναι ISOFIX κουμπώστε στις ειδικές βάσεις των καθισμάτων.
2. Περάστε τη ζώνη μέσα από τις αντίστοιχες υποδοχές.Βγάλτε την από την άλλη πλευρά και στερεώστε την στην αγκράφα του καθίσματος. Εδώ βολεύουν τα λεπτά χέρια.
3. Περάστε το διαγώνιο τμήμα της ζώνης μέσα από την αντίστοιχη υποδοχή στο πλαϊνό τμήμα του καθίσματος (πίσω από την πλάτη του παιδικού καθίσματος).
4. Τραβήξτε με δύναμη το διαγώνιο τμήμα της ζώνης, έτσι ώστε να εφαρμόσει καλά το καθισματάκι στο κάθισμα του αυτοκινήτου και κουμπώστε με το “κλιψάκι”.
5. Πιέστε όλα τα σημεία, για να βεβαιωθείτε ότι, όλα τα τμήματα της ζώνης είναι τεντωμένα και ότι το κάθισμα έχει τοποθετηθεί σωστά.
6. Κάντε ένα τελικό έλεγχο για να δείτε πόσο καλά έχει στερεωθεί. Καλό είναι ανά τακτικά διαστήματα να σφίγγετε τις ζώνες, ιδιαίτερα μάλιστα αν δεν έχετε κάθισμα ISOFIX.
Ασφαλή αυτοκίνητα για τα παιδιά σύμφωνα με τον EuroNCAP
Η ασφάλεια των παιδιών αποτελεί μετρήσιμο παράγοντα για το EuroNCAP από τις πρώτες κιόλας δοκιμές. Το 2003, όμως, τις εξέλιξε ακόμη περισσότερο, ώστε ο συγκεκριμένος τομέας αξιολόγησης να είναι συνδυασμός ενός αυτοκινήτου με τα ειδικά καθίσματα, τα οποία συνιστώνται από τον κατασκευαστή (δείτε με τιμές στις επόμενες σελίδες). Μέχρι το Φεβρουάριο του 2009 ο συνδυασμός αυτός δεν μπορούσε να φτάσει στα πέντε αστέρια και ο βαθμός αξιολόγησης εξαρτιόταν από τις σωστές οδηγίες χρήσης των παιδικών καθισμάτων, από την ικανότητα του αυτοκινήτου που τους εξυπηρετεί με ασφάλεια και από την απόδοση των μπροστινών και πλάγιων δοκών. Ωστόσο, πάντα υπάρχουν και κάποιοι σημαντικοί περιορισμοί γι αυτόν τον τομέα, όπως ότι:
1. Ο βαθμός προστασίας του παιδιού δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξέχωρα από το αυτοκίνητο, ούτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το αυτοκίνητο με διαφορετικό συνδυασμό παιδικού καθίσματος.
2. Τα ελεγμένα παιδικά καθίσματα μόνα τους δεν έχουν βαθμό προστασίας.
3. Το ίδιο παιδικό κάθισμα που έχει ελεγχθεί, σε συνδυασμό με άλλα αυτοκίνητα, μπορεί να δώσει άλλο βαθμό προστασίας για το παιδί.
Τέλος, πρέπει να σημειωθεί, ότι από το Φεβρουάριο του 2009 η βαθμολογία έχει αλλάξει και έχει ενσωματωθεί στη γενική βαθμολογία (σε ποσοστό 20%).Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα ασφαλέστερα μοντέλα στις τρεις δημοφιλείς κατηγορίες της ελληνικής αγοράς , ενώ στους πίνακες θα βρείτε αλφαβητικά την αναλυτική βαθμολογία του καθενός.
Alfa Romeo Giulietta - 85%
Η μετακίνηση του κεφαλιού του τριών ετών παιδιού δεν ήταν μεγάλη κατά την εμπρόσθια σύγκρουση. Κατά την πλευρική σύγκρουση, και οι δύο ηλικίες προστατεύθηκαν επαρκώς. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται, όμως δεν παρέχεται σαφής ένδειξη στον οδηγό, όταν αυτός είναι απενεργοποιημένος.
Ford Focus - 82%
Το Focus πήρε τους μέγιστους βαθμούς στην προστασία παιδιού ηλικίας 3 ετών και έχασε λίγους πόντους στην προστασία βρέφους 18 μηνών. Ο EuroNCAP επισημαίνει ότι δεν υπάρχουν σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες ετικέτες όπου αναγράφεται ο κίνδυνος τοποθέτησης παιδικού καθίσματος στο συνοδηγό, χωρίς ο αερόσακος να είναι απενεργοποιημένος.
Kia Sportage -86%
Κατά την εμπρόσθια σύγκρουση, το τριών ετών παιδί προστατεύθηκε επαρκώς. Κατά την πλευρική σύγκρουση και οι δύο ηλικίες παιδιών συγκρατήθηκαν στο κάθισμά τους. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται και η ένδειξη είναι εμφανής στον οδηγό.
Peugeot 508 - 87%
Το 508 σημείωσε τους μέγιστους βαθμούς στην προστασία του τριών ετών παιδιού. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται και η ένδειξη είναι ευδιάκριτη στον οδηγό, με σύστημα που βραβεύθηκε από τον EuroNCAP. Οι ετικέτες με τον κίνδυνο λάθος τοποθέτησης του καθίσματος είναι εμφανείς.
Suzuki Swift - 82%
Κατά την εμπρόσθια σύγκρουση το κεφάλι των παιδιών (3 ετών και 18 μηνών) προστατεύθηκε επαρκώς και στα καθίσματα εμφανίστηκαν μόνο μικρά ραγίσματα. Ομοίως κατά την πλευρική σύγκρουση και οι δυο παιδικές κούκλες προστατεύτηκαν καλά. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται, όμως δεν παρέχεται σαφή πληροφόρηση στον οδηγό αν αυτός είναι απενεργοποιημένος. Τα πίσω ISOFIX είναι ευδιάκριτα.
Toyota Yaris - 81%
Κατά την εμπρόσθια σύγκρουση η μετακίνηση του τριών ετών παιδιού δεν ήταν μεγάλη. Κατά την πλευρική σύγκρουση και οι δύο ηλικίες παιδιών προστατεύθηκαν επαρκώς. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται εύκολα με το πάτημα ενός μπουτόν και η ειδοποίηση είναι ορατή στον οδηγό. Ο κίνδυνος χρήσης παιδικού καθίσματος με τον αερόσακο ενεργοποιημένο επεξηγείται σαφώς στα σκιάδια.
VW Polo - 86%
Σύμφωνα με τις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, το VW Polo πήρε τη μέγιστη βαθμολογία στην προστασία, τόσο για βρέφη, όσο και για παιδιά έως 3 ετών. Ο αερόσακος του συνοδηγού απενεργοποιείται, όμως δεν παρέχεται σαφής ένδειξη στον οδηγό, όταν αυτός είναι απενεργοποιημένος.
Η εξέλιξη των βρεφικών καθισμάτων
Η έναρξη χρήσης και η εξέλιξη παιδικών καθισμάτων τοποθετείται χρονικά στα μέσα της δεκαετίας του ΄60. Ωστόσο, η εκτεταμένη χρήση τους σε χώρες του εξωτερικού παρουσιάζεται στα τέλη της δεκαετίας του 70 και μετέπειτα. Η ιδέα της τοποθέτησης παιδικού καθίσματος, φυσικά, δεν είναι ανακάλυψη των τελευταίων ετών. Η Volvo ήταν από τις πρώτες εταιρείες που εξέλιξε παιδικά καθίσματα για τα μοντέλα της.
Τα παιδικά καθίσματα που προτείνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Όπως αναφέραμε και στις προηγούμενες σελίδες, οι δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP διεξάγονται σύμφωνα με τα παιδικά καθίσματα που προτείνει ο ίδιος ο κατασκευαστής και όχι με κάποιο συγκεκριμένο κάθισμα. ¶λλωστε, το ασφαλέστερο παιδικό κάθισμα είναι αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο αυτοκίνητό σας. Στη συνέχεια ακολουθούν τα παιδικά καθίσματα που προτείνουν οι εταιρείες με ενδεικτικές τιμές.
Audi
Η Audi διαθέτει τρεις διαφορετικούς τύπους παιδικών καθισμάτων, ανάλογα με το βάρος και την ηλικία του παιδιού.
Audi G0 / 0+
Κατάλληλο για βρέφη έως 13 kg
Ρυθμιζόμενο προσκέφαλο
Αφαιρούμενο πλενόμενο ύφασμα
Σκίαστρο
Τιμή: 226,74 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Audi G1
Κατάλληλο για παιδιά 9 έως 18 kg
Αφαιρούμενο πλενόμενο ύφασμα
Διαθέτει ανάκλιση
Τιμή: 350,41 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Audi G2/3
Κατάλληλο για παιδιά 15 έως 36 kg
Αφαιρούμενο πλενόμενο ύφασμα
Ρυθμιζόμενο προσκέφαλο
Τιμή: 389,88 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Citroen
Citroen Baby Safe
Group 0 / 0+
Κουκούλα για προστασία από τον ήλιο
Εργονομική λαβή για εύκολη μεταφορά
Τοποθετείται να κοιτά προς τα πίσω
Τιμή: 246 ευρώ
Citroen Fair
Για παιδιά βάρους έως 18 κιλά (G0+/1)
Ανάκλιση 6 θέσεων
Ενισχυμένα προστευτικά
Απαιτείται βάση ISOFIX
Τιμή: 275 ευρώ
Citroen Romer Duo
Group 1 (9 έως 18 κιλά)
Παρέχει καλή πλευρική προστασία
Δυνατότητα ανάκλισης
ISOFIX
Τιμή: 490 ευρώ
Citroen KidFix
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
Στήριγμα στα πόδια για μεγαλύτερη άνεση
Ρυθμιζόμενο προσκέφαλο και ζώνες
Κοιτά προς τα εμπρός
Τιμή: 310 ευρώ
Σημείωση: Όλα τα παιδικά καθίσματα της Citroen διατίθενται με έκπτωση 20% έως το τέλος του έτους
Ford
Όπως και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, έτσι και η Ford συνεργάζεται με την Britax. Οι ανώτατες τιμές λιανικής ορίζονται ως εξής:
Baby Safe Plus (χωρίς μπάρες), Group 0+ χωρίς ISOFIX: 195,77 ευρώ
Baby Safe Plus (με μπάρες), Group 0+ χωρίς ISOFIX: 215,44 ευρώ
KING Plus, Group 1: 343,33 ευρώ
Duo Plus, Group 1, ISOFIX: 402,35 ευρώ
Kid, Group 2/3, χωρίς ISOFIX: 185,93 ευρώ
KidFix: 274,46 ευρώ
Fiat
Fiat Baby One Plus
Για παιδιά ηλικίας 0-18 μηνών
Κοιτά προς τα πίσω
ISOFIX
Κουκούλα
Εργονομική λαβή
Fiat Junior
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
Ρυθμιζόμενο προσκέφαλο
Κοιτά προς τα εμπρός
Υποβραχιόνιο για μεγαλύτερη άνεση
Δένεται με ζώνη 3 σημείων
Fiat G 0/1 ISOFIX
Για παιδιά βάρους έως 18 κιλά
Διαθέτει ανάκλιση
Τοποθετείται με βάσεις ISOFIX ή ζώνη τριών σημείων
Κοιτά εμπρός ή πίσω
Honda
Honda G 0 / 0+
Κατάλληλο για βρέφη έως 13 κιλά (περίπου 15 μηνών). Δένεται και με ISOFIX. Τοποθετείται κοιτώντας εμπρός ή πίσω, διαθέτει κουκούλα για προστασία από τον ήλιο και εργονομική λαβή για εύκολη μεταφορά. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως relax.
Ενδεικτική τιμή: 318 ευρώ.
Honda G1
Κατάλληλο για παιδιά από 9 έως 18 κιλά. Τοποθετείται σε βάσεις ISOFIX ή με τη ζώνη 3 σημείων. Διαθέτει ανάκλιση για περισσότερη άνεση του παιδιού σας.
Ενδεικτική τιμή: 330 ευρώ
Honda G2/3
Κατάλληλο για παιδιά βάρους από 15 έως 36 κιλά. Τοποθετείται με σύστημα ISOFIX. Το προσκέφαλο ρυθμίζεται σε ύψος και παρέχει τη μέγιστη προστασία σε πλαϊνές συγκρούσεις.
Ενδεικτική τιμή: 330 ευρώ
Mazda
Όπως και οι υπόλοιπες εταιρείες, έτσι και η Mazda διαθέτει τρεις διαφορετικούς τύπους παιδκών καθισμάτων, ανάλογα με την ηλικία και βάρος του παιδιού.Το παιδικό κάθισμα για παιδιά έως 13 κιλά κοστίζει 250 ευρώ
Το παιδικό κάθισμα για παιδιά από 9 έως 18 κιλά κοστίζει 535 ευρώ και τέλος το παιδικό κάθισμα για παιδιά από 15 έως 36 κιλά κοστίζει 260 ευρώ
Mitsubishi
Mitsubishi Duo Plus Isofix
Η Mitsubishi συνεργάζεται με την Britax και προτείνει το Duo Plus Isofix. Είναι κατάλληλο για την κατηγορία 1 (9-18 κιλά). Το συγκεκριμένο παιδικό κάθισμα διαθέτει ανάκλιση τριών θέσεων.
Ενδεικτική λιανική τιμή: 365 ευρώ
Nissan
H Nissan συνεργάζεται με την εταιρεία Britax όσον αφορά στα καθίσματα για παιδικά ηλικίας από 9 έως 18 κιλών. Η τιμή του καθίσματος ανέρχεται στα 320 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Opel
Βρεφικό καθισματάκι ασφαλείας για μωρά βάρους έως 13 kg και περίπου 15 μηνών,
Τοποθετείται πάντα με κατεύθυνση προς τα πίσω.
Στερεώνεται στο αυτοκίνητο με ζώνες ασφαλείας ή με τους βραχίονες ISOFIX μέσω της βάσης ISOFIX
Τα καλύμματα πλένονται και μπορούν να αντικατασταθούν
Παιδικό κάθισμα για παιδιά βάρους 15 - 36 kg ή ηλικίας 4 - 12 ετών.
Η πλάτη ρυθμίζεται σύμφωνα με την κλίση του καθίσματος του αυτοκινήτου (απαιτείται ζώνη ασφαλείας 3 σημείων)
Το προσκέφαλο ρυθμίζεται σύμφωνα με το μέγεθος του παιδιού
Τα καλύμματα πλένονται και μπορούν να αντικατασταθούν
Παιδικό κάθισμα για παιδιά από 9 έως 18 kg (9 μηνών έως 4 ετών).
Μπορεί να στερεωθεί στο αυτοκίνητο με τους βραχίονες ISOFIX ή με τη ζώνη ασφαλείας
Τα καλύμματα των καθισμάτων πλένονται και μπορούν να αλλαχθούν
Διαθέτει ανάκλιση
Mercedes-Benz
DUO plus
Group 9 έως 18 κιλά)
(Αφαιρούμενο, πλενόμενο κάλυμμα
Με ISOFIX και σύστημα αυτόματης αναγνώρισης, σε μαύρο χρώμα: 504 ευρώ
Με ISOFIX, χωρίς σύστημα αυτόματης αναγνώρισης, σε μαύρο χρώμα: 477 ευρώ
KidFix
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
Αφαιρούμενο, πλενόμενο κάλυμμα
Με ISOFIX και σύστημα αυτόματης αναγνώρισης, σε μαύρο χρώμα: 348.14 ευρώ
Με ISOFIΧ, χωρίς σύστημα αυτόματης αναγνώρισης, σε μαύρο χρώμα: 327.89 ευρώ
Renault
Όλα τα παιδικά καθίσματα της Renault παρέχουν εγγύηση ασφάλειας, αφού έχουν δοκιμαστεί κάτω από αυστηρότατους ελέγχους και προδιαγραφές υψηλότερες από αυτές που καθορίζει η ισχύουσα νομοθεσία (crash-tests με ταχύτητα 65 χλμ./ώρα αντί για 50 χλμ./ώρα).
Renault BABYSAFE PLUS
Για βρέφη βάρους έως 13 κιλά
Κοιτά προς τα πίσω
Ο κλωβός στερεώνεται σε ειδική βάση με μια κίνηση
Είναι ισοθερμικό για μέγιστη προστασία και άνεση του βρέφους κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων.
Εύκολος καθαρισμός στους 30οC.
Βάρος καθίσματος και βάσης: 9,5 kg
Τιμή με βάση ISOFIX: 388 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Renault KID ISOFIX
Κατηγορίας 2/3
ISOFIX
Εύκολος καθαρισμός στους 30οC.
Βάρος καθίσματος και βάσης: 7,5 kg
Τιμή: 199 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Renault DUO PLUS ISOFIX
Κατηγορίας 1 (παιδιά 9 έως 18 κιλά)
ISOFIX
Παρέχει αποτελεσματική πλευρική προστασία
Εύκολος καθαρισμός στους 30οC.
Βάρος καθίσματος και βάσης: 9,5 kg
Τιμή: 285 ευρώ χωρίς ΦΠΑ
Skoda
ISOFIX G 0/1
H Skoda προτείνει το ISOFIX G 0/1 για όλα τα μοντέλα της (κωδ.: 5L0 019 905). Αυτό είναι κατάλληλο για παιδιά βάρους από 0 έως 18 κιλά. Τοποθετείται να κοιτάει εμπρός ή πίσω ανάλογα με την προαιρετική βάση Ενδεικτική λιανική
τιμή χωρίς ΦΠΑ: 356,65 ευρώ
Suzuki
Η Suzuki προσφέρει 3 τύπους παιδικών καθισμάτων, τα Baby Safe, Duo Plus και Kidfix, όλα τους ISOFIX και κατάλληλα για παιδιά κατηγορίας 0/0+, 1 και 2/3 αντίστοιχα. Είναι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή έγκριση ECE R44/04 και έχουν εγγύηση λειτουργίας 2 ετών.
Baby Safe
Για παιδιά ηλικίας 0-18 μηνών
Κοιτά προς τα πίσω
ISOFIX
Τιμή: 182,41 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)
Duo Plus
Για παιδιά ηλικίας 9 μηνών – 4 ετών
ISOFIX
Κοιτά εμπρός, τοποθετείται στα πίσω καθίσματα
Τιμή: 406,69 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)
KidFix
Group 2/3
ISOFIX
Κοιτά εμπρός, τοποθετείται στα πίσω καθίσματα
Τιμή: 224,50 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)
Volkswagen
Bobsy G0 plus ISOFIX
Για βρέφη έως 13 kg
Ρυθμιζόμενη λαβή και ύψος
Αφαιρούμενο πλενόμενο ύφασμα
Σκίαστρο
Φορά αντίθετη
Προτ. λιανική χωρίς ΦΠΑ: 388 ευρώ
Bobsy G1 ISOFIX DUO Plus
Για παιδιά 9-18 κιλά
Το πλαίσιο του καθίσματος μπορεί να κλειδωθεί σε 3 ανακλινόμενες θέσεις
Φορά σύμφωνα με τη κίνηση του αυτοκινήτου
Προτεινόμενη λιανική χωρίς ΦΠΑ:
340 ευρώ
Bobsy G3 plus
Για παιδιά 15-36 kg
Μαξιλάρι ύπνου και υποστήριξης
Ρυθμιζόμενο ύψος και πλάτος καθίσματος
Αφαιρούμενα καλύμματ
Φορά σύμφωνα με τη κίνηση του αυτοκινήτου
Προτεινόμενη λιανική χωρίς ΦΠΑ:
189 ευρώ
Τα δημοφιλέστερα παιδικά καθίσματα της αγοράς
1. Maxi-Cosi CabrioFix
Group 0+
Συμβατό με ISOFIX
Περιλαμβάνει μαξιλάρι για να στηρίζεται το κεφάλι του μωρού, μαξιλαράκια στήθους και τέντα για τον ήλιο
Βάρος: 3,5 κιλά
2. Recaro Young Profi Plus
Group 0+
Συμβατό με ISOFIX
Δυνατότητα αυξομείωσης της πλάτης
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως relax
3. Chicco Auto-FixPlus με βάση
Group 0+
Bάση που μένει στο κάθισμα
Διαθέτει κουκούλα για τον ήλιο
Διαθέτει σύστημα απορρόφησης κραδασμών που απορροφά την ενέργεια σε περίπτωση πρόσκρουσης
4. Concord Ion
Group 0+
Βέλτιστη προστασία από τυχόν ανατροπή ή πλευρική σύγκρουση
Διπλή προστασία χάρη στο καινοτόμο σύστημα 2 shell
Βάρος 3,7 κιλά
5. Be Safe iZi Sleep
Group 0+
Προσφέρει προστασία για πλάγια χτυπήματα
Διαθέτει λειτουργία λικνίσματος σαν ριλάξ
Βάρος 5,9 κιλά
6. Inglesina Moovy
Η ζώνη ασφαλείας διαθέτει 5 σημεία αγκίστρωσης, ώστε να ακολουθεί την ανάπτυξη του μωρού σας.
Ανάκλιση σε τέσσερα επίπεδα
Αφαιρούμενο κάλυμμα (πλένεται στους 30ο)
7. Recaro Young Expert Plus
Group 1
Διαθέτει 3 θέσεις ανάκλισης
Τοποθετείται με ή χωρίς βάσεις ISOFIX
Διαθέτει μαξιλαράκι για όταν το παιδί είναι μικρό
8. Chicco Key 1 x-plus
Group 1
Έχει ρυθμιζόμενο σύστημα ασφαλείας, το οποίο επιτρέπει να ρυθμίζετε με μια κίνηση το προσκέφαλο και τις ζώνες ασφαλείας του καθίσματος σε 6 διαφορετικές θέσεις.
Σύστημα απορρόφησης των κραδασμών με ενίσχυση στον αυχένα και στο κεφάλι.
9.
Concord Ultimax
Group 1
ISOFIX
Ρυθμιζόμενο προσκέφαλο σε 6 θέσεις
Δυνατότητα τοποθέτησης να κοιτάζει μπρος ή πίσω
Παρέχει πρωτοποριακή πλευρική προστασία
10. Maxi-Cosi Priori XP
Group 0+
Group 1
Ανάκλιση τεσσάρων θέσεων
Με προεντατήρα στη ζώνη για πιο σταθερή τοποθέτηση
Διαθέτει σύστημα πλευρικής προστασίας (Side Protection)
11. Be Safe iZi Comfort X3
Group 1
Κατεύθυνση μπροστινή
Εύκολο στην τοποθέτηση και με πρωτοποριακό τρόπο δεσίματος, αφού η ζώνη οδηγείται μπροστά από το κάθισμα και όχι πίσω του και ασφαλίζει σε δύο σημεία στο άνω μέρος.
12. Britax Romer
Duo Plus
Group 1
ISOFIX
Ανάκλιση τριών θέσεων
Διαθέτει μαξιλαράκι για καλύτερη προστασία του αυχένα
13. Chicco Key 2-3
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
8 θέσεις ρύθμισης του προσκέφαλου
Ανατομική επένδυση στη μέση, στο κεφάλι και στα πόδια
Η πλάτη ρυθμίζεται σε 3 θέσεις.
14. Recaro Monza Seat Fit
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
ISOFIX
Σύστημα εξαερισμού για να μην ιδρώνει το παιδί στα μακρινά ταξίδια.
Μαξιλάρι στο προσκέφαλο το οποίο φουσκώνει
Ενσωματωμένα ηχεία στο προσκέφαλο ώστε το παιδίνα ακούει την δική του μουσική.
15. BeSafe Izi Up
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
Τοποθέτηση με ζώνη 3 σημείων
Κατεύθυνση μπροστινή
Για παιδιά ύψους μέχρι 135 εκ.
Χωρίς υποβραχιόνια-οδηγούς, μειώνεται έτσι κατά 70% ο κίνδυνος λάθος τοποθέτησης
16. Inglesina Prime Miglia I-FIX
Group 1/2/3 (9 έως 36 κιλά)
ISOFIX
Διπλό προσκέφαλο για προστασία στις μικρότερες ηλικίες
Ζώνες 5 σημείων
17. Maxi-Cosi Rodi AirProtect
Group 2/3 (15 έως 36 κιλά)
Καινοτόμο σύστημα πλαϊνής προστασίας
Μαλακό προσκέφαλο που προσφέρει τη μέγιστη προστασία
Με μία θέση ανάκλισης
18. Chicco Neptune
Group 1/2/3 (9 έως 36 κιλά)
Όταν το κάθισμα χρησιμοποιείται για την ομάδα 1 το παιδί προσδένεται με τις ζώνες ασφαλείας του καθίσματος
Για την ομάδα 3 (από 22 έως 36 κιλά) μπορείτε να επιλέξετε αν θα χρησιμοποιήσετε το κάθισμα με ή χωρίς την πλάτη