«Εγκεφαλικές» δουλειές
Πως με τον προγραμματισμό εγκεφάλου θα αυξήστε την απόδοση του αυτοκινήτου σας, αλλά και θα κάνετε οικονομία καυσίμου.
Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (Εngine Contron Unit - ECU) είναι ο «εγκέφαλος» του αυτοκινήτου. Ο εγκέφαλος είναι ένας μικροϋπολογιστής, ο οποίος αναγνωρίζει – μέσω εγκατεστημένου από τον κατασκευαστή προγράμματος – όλες τις μεταβλητές του κινητήρα για την καλύτερη καύση του. Με απλά λόγια, εφαρμόζει πλακέτα με μικροϋπολογιστές, που είναι υπεύθυνοι για τη λειτουργία του κινητήρα. Ο εγκέφαλος λαμβάνει πληροφορίες από τον αισθητήρα "λ", από τις στροφές του κινητήρα, τη θερμοκρασία του, την πυκνότητα του αέρα εισαγωγής, το καύσιμο και ρυθμίζει αναλόγως την πεταλούδα εισαγωγής. Ο εγκέφαλος είναι σε θέση να διαγνώσει οποιοδήποτε πρόβλημα στον κινητήρα (π.χ. κακή ποιότητα βενζίνης, δυσλειτουργία κάποιου συστήματος) και εκείνη τη στιγμή αλλάζει τις μεταβλητές του και ρυθμίζει τον κινητήρα σε κατάσταση safe mode. Ο κινητήρας, σε αυτήν την περίπτωση, ανακτά αυθαίρετες τιμές για τους αισθητήρες, οι οποίοι αγνοούνται και υπάρχει έτοιμο πρόγραμμα γι αυτές τις τιμές, όπου καθορίζεται μέσα σε φυσιολογικά όρια η λειτουργία του κινητήρα, έτσι ώστε να μην ακινητοποιηθεί.
Τι είναι το πρόγραμμα
Κάθε αυτοκίνητο έχει εργοστασιακό set up εγκεφάλου, έτσι ώστε όλες οι παράμετροι να ελέγχονται και να ρυθμίζονται αυτόματα, ώστε να αποδίδει τα μέγιστα και να εξασφαλιστεί η σωστή καύση του. Αν εμείς έχουμε προχωρήσει στη βελτίωση των περιφερειακών του (π.χ. φίλτρο και εξάτμιση), ο εγκέφαλος δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την αύξηση του αέρα εισαγωγής, παρέχοντάς του και το ανάλογο καύσιμο, αφού ο λόγος αέρα-καυσίμου έχει αλλάξει. Έτσι, εκτός του ότι το αυτοκίνητο δε θα αποδίδει τα αναμενόμενα (μπορεί και να χάσει σε απόδοση), ενδέχεται να παρουσιάσει και πρόβλημα προανάφλεξης (φτωχό μείγμα). Χρειάζεται, δηλαδή, να αλλάξει το πρόγραμμα του κινητήρα.
Πόσα είδη βελτίωσης εγκεφάλου υπάρχουν;
Τα είδη βελτίωσης του εγκεφάλου είναι τρία και επιλέγονται ανάλογα με τα κριτήρια βελτίωσης που έχει θέσει ο κάτοχος του αυτοκινήτου.
Έτσι, εκείνοι που απλά θέλουν να βελτιώσουν την απόδοσή του με δεδομένο κάποιες περιφερειακές βελτιώσεις, θα χρειαστούν «τσιπάρισμα» (επαναπρογραμματισμός), το οποίο θ αλλάξει τις συντεταγμένες του προγράμματος.
Από κει και ύστερα, ανάλογα με τη βελτίωση και αν η ανάγκη μας είναι αρκετή αύξηση της ιπποδύναμης, τότε ένας παράλληλος εγκέφαλος ή κάποιο πρόγραμμα που θα τοποθετηθεί πάνω από το υπάρχον, είναι η λύση.
Πόσο κερδίζω σε απόδοση και οικονομία;
Mε τη βελτίωση του εγκεφάλου σε υπερτροφοδοτούμενο αυτοκίνητο, μπορούμε να έχουμε αύξηση της απόδοσης κατά 20-30%, ενώ σε ένα ατμοσφαιρικό, αυτή η αύξηση κατά μέσο όρο υπολογίζεται στα 8-15%. Αυτά τα ποσοστά μπορεί να είναι και μεγαλύτερα, αν η βελτίωση του εγκεφάλου συνδυάζεται με άλλες βελτιώσεις. Το σημαντικότερο αποτέλεσμα της αναβάθμισης, είναι η ροπή που παίρνει το αυτοκίνητο, και δια της ροπής, ως γνωστό, μειώνεται και η κατανάλωση καυσίμων. Διότι, εκεί που το αυτοκίνητο πήγαινε με 2α ή 3η, πηγαίνει με 3η ή 4η αντίστοιχα. Επίσης, ο προγραμματισμός της ECU μπορεί να αυξήσει τη διάρκεια της εξόδου του καυσίμου από τους εγχυτήρες στον κινητήρα. Αυτό δημιουργεί ένα πλουσιότερο μίγμα καυσίμου-αέρα το οποίο συνεισφέρει σε απόδοση και οικονομία.
Πότε επαναπρογραμματισμό και πότε παράλληλο εγκέφαλο;
Σε πολλά αυτοκίνητα ο εργοστασιακός εγκέφαλος έχει ασφαλιστικές δικλείδες που δεν επιτρέπουν αλλαγές. Οι προστατευτικές δικλείδες της εργοστασιακής ECU, όπως ο έλεγχος καλής λειτουργίας των αισθητήρων, ο κόφτης βενζίνης, ο κόφτης πίεσης υπερπλήρωσης καθώς και η σωστή λειτουργία της προειδοποιητικής λυχνίας ελέγχου δεν τροποποιούνται. Έτσι, όταν ο εγκέφαλος διαγνώσει λάθη συνεχίζει να έχει τον πλήρη έλεγχο, ώστε να επέμβει και να λειτουργεί το αυτοκίνητο σε κατάσταση safe mode. Αυτή είναι η σημαντική διαφορά με τους παράλληλους εγκεφάλους, οι οποίοι είτε παρακάμπτουν τον έλεγχο των λειτουργιών του κινητήρα, είτε αλλοιώνουν με ψευδή στοιχεία τον εγκέφαλο για την κατάσταση των αισθητήρων του. Φυσικά, υπάρχουν και πακέτα παράλληλου προγραμματισμού, που είναι κατάλληλα για πολλά αυτοκίνητα και είναι τόσο μελετημένα, που δεν εγκυμονούν κινδύνους, ενώ ο παράλληλος προγραμματισμός αποτελεί μονόδρομο, αν υπάρχουν πολλές βελτιώσεις στον κινητήρα σας.
Τι ισχύει με τους κινητήρες diesel
Ο παράλληλος εγκέφαλος για τα common rail συστήματα επιτυγχάνει αύξηση της επίδοσης, μέσω τροποποίησης των σημάτων του αισθητήρα και της πίεσης της τρόμπας πετρελαίου. Στα σύνολα που διαθέτουν ηλεκτρονική τρόμπα ψεκασμού, η αύξηση της απόδοσης γίνεται μέσω της έντονης αντίδρασης της τρόμπας ψεκασμού, σε συνάρτηση με τις εργοστασιακές παραμέτρους του εγκεφάλου του αυτοκινήτου. Και στις δύο περιπτώσεις, ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου, επαναμετρά την ποσότητα του απαιτούμενου ψεκασμού και άλλων παραμέτρων και μετά ρυθμίζει με τον απόλυτα καλύτερο τρόπο, τις εργοστασιακές αποθηκευμένες παραμέτρους, που βρίσκονται στην ήδη χαρτογραφημένη περιοχή του εγκεφάλου.
Το μαγικό κουτί για αύξηση ισχύος
Το CPA Powerbox είναι ένας απόλυτα ασφαλής και σύγχρονος τρόπος αύξησης ισχύος του αυτοκινήτου σας, χωρίς επέμβαση στην χαρτογράφηση της κεντρικής μονάδας ελέγχου.
Το Powerbox είναι ένα «μαγικό» κουτί το οποίο αυξάνει κατά 25-30% την ιπποδύναμη και την ροπή του κινητήρα Turbo βενζίνης η Diesel χωρίς να αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου. Η τοποθέτησή του είναι απλή και χωρίς μετατροπές, αφού πρόκειται για plug & play εξάρτημα, το οποίο προσφέρει άφθονη επιπλέον δύναμη όποτε την χρειαστείτε Το έξυπνο λογισμικό και οι σύγχρονοι επεξεργαστές προστατεύουν απόλυτα τον κινητήρα ακόμη και πάνω από τα εργοστασιακά standard.
Το CPA Powerbox έχει δυνατότητα ρύθμισης από τον χρήστη για ακόμη περισσότερη δύναμη, ενώ πίσης μπορεί να επαναπρογραμματισθεί με μικρό κόστος σε περίπτωση αλλαγής αυτοκίνητου. Τέλος η χώρα κατασκευής του είναι η Γερμανία και προσφέρεται σε 3 διαφορετικές εκδόσεις Pro, Ultra και Nitro (με τηλεχειρισμό) ανάλογα με τις απαιτήσεις.
Κατασκευή εξατμίσεων
Η εταιρεία «Θεόφιλος Εξατμίσεις- Καταλύτες» ιδρύθηκε το 1982 και παρέχει τις υπηρεσίες της στο χώρο των εξατμίσεων με 3 καταστήματα λιανικής. Κύρια δραστηριότητα της, η κατασκευή εξατμίσεων, είτε εργοστασιακών προδιαγραφών, είτε βελτιωτικών.
Τα προϊόντα της εταιρείας αυξάνουν στο μέγιστο βαθμό την ασφάλεια και την αξιοπιστία του αυτοκινήτου, σε καθημερινή χρήση, αλλά και συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και στην υγεία όλων μας, μειώνοντας τους καρκινογόνους ρύπους που εκπέμπουν οι κινητήρες των αυτοκινήτων.
Βελτίωση εξαγωγής
Η εξάτμιση ξεκινά από την πολλαπλή που διαθέτει ανάλογο αριθμό σωλήνων με τους κυλίνδρους του κινητήρα. Οι σωλήνες αυτοί ενώνονται και καταλήγουν σε ένα τμήμα, από όπου και ενώνονται με τον καταλύτη που φιλτράρει τις βλαβερές ουσίες της καύσης του κινητήρα. Έπειτα συναντάμε το μεσαίο καζανάκι και το τελικό, με το πρώτο να είναι υπεύθυνο για τη ροή των καυσαερίων και το τελευταίο να περιορίζει το θόρυβο που καταλήγει στο περιβάλλον. Μία βελτιωτική εξάτμιση απελευθερώνει την -περιορισμένη από τον κατασκευαστή- ροή των καυσαερίων με αποτέλεσμα να μπορεί ο κινητήρας να αυξήσει αυτόματα τη δύναμη που παράγει. Ανάλογα τον κινητήρα του αυτοκινήτου αλλά και το πόσο «φιμωμένος» είναι, ανάλογη είναι η επιπλέον δύναμη που θα αποδώσει. Η δύναμη αυτή μπορεί να εμφανιστεί σε δύο τομείς: στην αύξηση της ιπποδύναμης ή της ροπής που παράγει το μοτέρ.
Προγραμματισμός ECU
Chip tuning είναι η αναβάθμιση- βελτίωση της ισχύος του κινητήρα. Η εταιρεία Keraboss παρέχει υπηρεσίες για ηλεκτρονικές βελτιώσεις με τη νέα γενιά εξωτερικών παράλληλων εγκεφάλων, με ασφάλεια, χωρίς μηχανικές παρεμβάσεις, ώστε να βελτιώσετε την ιπποδύναμη και τη ροπή του κινητήρα του αυτοκινήτου σας.
Ο επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου ή η χρήση παράλληλου εγκεφάλου θα προσφέρει αυξημένη απόδοση 8-10% στα ατμοσφαιρικά, έως 22% στα turbo και 25-30% στα diesel. Παράλληλα ο επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου, λόγω της αυξημένης ροπής που επιφέρει, προσφέρει και οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου.