Το πρατήριο που ΣΥΜΦΕΡΕΙ δεν είναι πάντα το πιο φθηνό. Γιατί η όποια διαφορά των 0,03 ευρώ στο λίτρο, σε βάθος χρόνου μεταφράζεται -για τον μέσο οδηγό- το πολύ σε 40 ευρώ/έτος. ¶ρα, το πρατήριο που συμφέρει είναι το ΚΑΘΑΡΟ πρατήριο. Αυτό που σου πουλάει την σωστή ποσότητα και ποιότητα καυσίμου, δηλαδή καύσιμο με… χιλιομετρική απόδοση, καύσιμο που σε γλιτώνει από βλάβες που οφείλονται στο καύσιμο, βλάβες οι οποίες κοστίζουν πολύ περισσότερα από 50 ευρώ. Πως όμως θα βρεις τον ΣΩΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ;
Η απάντηση εδώ, δυστυχώς, είναι εμπειρικά και θέτοντας συγκεκριμένα κριτήρια-κανόνες. Σωστός επαγγελματίας, λοιπόν:
- Είναι ο πρατηριούχος που επενδύει στον πελάτη, ο ιδιοκτήτης πρατηριούχος που κάνει αυτό το επάγγελμα χρόνια.
- Είναι αυτός που διατηρεί καθαρές τις δεξαμενές του, ακόμα και αν αυτό του κοστίζει (8.000 ευρώ τον χρόνο παρακαλώ!) , αλλά και γενικά όλο τον περιβάλλοντα χώρο του πρατηρίου.
- Είναι αυτός που έχει δικό του βυτίο και το κρατάει καθαρό από βρωμιές.
- Είναι αυτός που εμπιστεύονται οι επαγγελματίες οδηγοί. Γιατί τον ταξιτζή και τον φορτηγατζή που κάνει το Αθήνα – Θεσσαλονίκη με κλειστά μάτια δεν τους ξεγελάς εύκολα. Αυτοί γνωρίζουν ακριβώς την απόκριση που πρέπει να έχει ο κινητήρας σε κάθε πάτημα του γκαζιού, γνωρίζουν ότι γεμίζουν με 400 ευρώ και όχι με 420. Αυτούς δεν τους ξεγελάς και αυτούς πρέπει να έχεις πελάτη…
Όμως δίπλα στα παραπάνω υπάρχουν και άλλες λεπτομέρειες που κρίνουν τον σωστό επαγγελματία. Για παράδειγμα, πέρα από την ποιότητα και ποσότητα, ο επαγγελματίας προσφέρει έξτρα παροχές στους τακτικούς πελάτες τους, όπως για παράδειγμα δωρεάν πλύσιμο σε συγκεκριμένο αριθμό γεμισμάτων…
Πρατήρια πόλης vs πρατήρια εθνικού δικτύου
Αν κινείσαι μέσα στην πόλη, για να βρεις το πρατήριο που συμφέρει πρέπει να ακολουθείς τις παραπάνω τακτικές που αναφέραμε. Τι γίνεται όμως όταν κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο, σε δρόμο που περνάς μία φορά στο τόσο; Εδώ, πρέπει να κοιτάξεις διαφορετικούς παράγοντες. Σημαντικότερος, πάντως, είναι να ανεφοδιαστείς εκεί που προτιμούν οι επαγγελματίες οδηγοί και προπαντός οι φορτηγατζήδες. Έπειτα, να αναζητήσεις το πρατήριο-ΣΕΑ στο οποίο θα βρεις και άλλες ανέσεις, όπως εστιατόριο, mini markets, ATMs και καθαρούς χώρους για να ξεκουραστείς, μιας και το ταξίδι στην εθνική οδό πρέπει να είναι ξεκούραστο και να το απολαμβάνεις.
Πως γίνεται η νοθεία;
Με φοβερά τεχνάσματα, αλλά και με τη χρήση «προηγμένης »τεχνολογίας, αντιεπαγγελματίες πρατηριούχοι βρίσκουν τρόπους να κλέβουν τους οδηγούς και να βάζουν λιγότερα λίτρα ή βενζίνη χειρότερης ποιότητας στο ρεζερβουάρ. Παρακάτω ακολουθούν κάποιες πρακτικές.
1. Με το κινητό τηλέφωνο
Αν κάποιος «πειράξει» το λογισμικό στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του πρατηρίου που συνδέεται με τις αντλίες, τότε ο χειριστής μπορεί να του δίνει εντολές μέσα από το κινητό του ή έναν υπολογιστή! Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούσε οργανωμένο κύκλωμα νοθείας και λαθρεμπορίας καυσίμων που εξαρθρώθηκε στο παρελθόν.
2. Η ουσία τολουόλη
Πρόκειται για μία ουσία που αυξάνει τεχνητά τον όγκο του καυσίμου με αποτέλεσμα μόλις πέσει η θερμοκρασία του έπειτα από λίγα χιλιόμετρα να πέφτει απότομα και η στάθμη του δείκτη. Έτσι βάζεις 30 λίτρα, αλλά η βελόνα πέφτει αμέσως…
3. Ανάμειξη διαφορετικών ειδών καυσίμων
Ένας άλλος τρόπος νοθείας είναι η ανάμειξη διαφορετικών ειδών καυσίμων. Για παράδειγμα έχει διαπιστωθεί στο παρελθόν ανάμειξη της «απλής» αμόλυβδης με την «super», ή του πετρελαίου κίνησης με το πετρέλαιο θέρμανσης ή και ναυτιλίας καθώς αυτό είναι αφορολόγητο και το παράνομο κέρδος μεγαλύτερο.
Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται η ποιότητα στα καύσιμα
Για να διασφαλιστεί η ποιότητα και ποσότητα στον αγοραστή, οι επαγγελματίες πρατηριούχοι και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ελέγχουν όλα τα στάδια μεταφοράς των καυσίμων, από το διυλιστήριο στο πρατήριο και τελικά στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου του πελάτη. Πως το καταφέρνουν; Παρακάτω ακολουθούν κάποιες από τις πρακτικές τους και τεχνολογίες που χρησιμοποιούν.
Ελεγχόμενη μεταφορά
Κάποιες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, αλλά και ιδιώτες πρατηριούχοι μεταφέρουν το καύσιμο στο δίκτυο των πρατηρίων τους με στόλο Ι.Χ. και Δ.Χ. βυτιοφόρων, εντός σφραγισμένων διαμερισμάτων, υπό συνθήκες πλήρους ελέγχου και απόλυτης ασφάλειας κατά την μεταφορά. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν την άριστη ποιότητα και ποσότητα των καυσίμων τους.
Κιτ ποιοτικής ανίχνευσης
• Η τεχνολογία του μοριακού ιχνηθέτη
Πρόκειται για μία τεχνολογία της Shell, που επιτρέπει τον πλήρη και άμεσο ποιοτικό έλεγχο των καυσίμων (βενζίνης και diesel). Ο μοριακός ιχνηθέτης εισάγεται στο καύσιμο σε απειροελάχιστες ποσότητες και ανιχνεύεται μόνο από εξειδικευμένο εξοπλισμό. Ανιχνεύει μεταβολές στη σύσταση του καυσίμου με εξαιρετικά μεγάλη ακρίβεια. Έτσι, σε ένα ξαφνικό έλεγχο η εταιρεία μπορεί αμέσως να διαπιστώσει την ποιότητα καυσίμου.
• ΚΙΤ Ποιοτικής Ανίχνευσης Κινιζαρίνης (ΕΚΟ)
Η κινιζαρίνη είναι ένας ιχνηθέτης ο οποίος τοποθετείται στην αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων. Αν γίνει ανάμειξη αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων με αμόλυβδη βενζίνη 98 ή 100 οκτανίων, τότε ο ιχνηθέτης υπάρχει και στο μείγμα που προκύπτει. Η νοθεία ανιχνεύεται με την αλλαγή του χρώματος στο μείγμα που υπάρχει στο κάτω κωνικό μέρος του πλαστικού φιαλιδίου (από διάφανο γίνεται μπλε-ιώδες).
• ΚΙΤ Ποιοτικής Ανίχνευσης SOLVENT YELLOW 124 (ΕΚΟ)
Το SOLVENT YELLOW 124, είναι ένας ιχνηθέτης ο οποίος τοποθετείται στο πετρέλαιο θέρμανσης, βιομηχανικό και αγροτικό. Αν γίνει ανάμειξη πετρελαίου θέρμανσης ή βιομηχανικού ή αγροτικού πετρελαίου με πετρέλαιο κίνησης, τότε ο ιχνηθέτης υπάρχει και στο μείγμα που προκύπτει. Η νοθεία ανιχνεύεται με την αλλαγή του χρώματος στο μείγμα που υπάρχει στο κάτω κωνικό μέρος του πλαστικού φιαλιδίου (από διάφανο γίνεται κόκκινο).
Τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι
Προκειμένου οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών να διασφαλίσουν την ποιότητα των καυσίμων τους, διεξάγουν τακτικούς ελέγχους είτε μέσω ιδιωτικών, είτε ανεξάρτητων εργαστηρίων / συνεργείων. Για παράδειγμα, η Revoil και η Ελίν συνεργάζονται με το Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με σκοπό τον έλεγχο και την πιστοποίηση της ποιότητας των καυσίμων που διαθέτει από τα πρατήρια και τις εγκαταστάσεις της. Ωστόσο, όλες οι εταιρείες έχουν ειδικά κλιμάκια που κάνουν δειγματοληπτικό έλεγχο της ποιότητας και ποσότητας καυσίμου των πρατηρίων τους