Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Bus Check List: Τι ελέγχει ο οδηγός του πούλμαν πριν το ταξίδι

Bus Check List: Τι ελέγχει ο οδηγός του πούλμαν πριν το ταξίδι

8.150 Επισκέψεις στο άρθρο (26/4/2024)

Πριν από κάθε ταξίδι
- Έλεγχος ελαστικών (εβδομαδιαίο check για πιθανές φθορές)
- Τιμόνι και πεντάλ, για λειτουργικότητα και ασφάλεια
- Λάδι & ψυκτικό υγρό για υγιή κινητήρα
- Μπαταρία, φώτα, υαλοκαθαριστήρες,…κόρνα και φύγαμε

ΧΑΡ. ΖΕΡΒΟΣ & ΣΙΑ Ο.Ε.
ΤΡΑΝΤΑΣ Α.Ε.

Είναι γεγονός ότι αρκετούς από τους ελέγχους συντήρησης σε ένα λεωφορείο μπορεί να τους κάνει ο ίδιος ο οδηγός, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις η μοναδική λύση μπορεί να είναι αποκλειστικά το συνεργείο ή κάποιος εξειδικευμένος μηχανικός, ιδίως όταν έχουμε να κάνουμε με σημεία, στα οποία δεν έχουμε άμεση πρόσβαση εμείς οι ίδιοι. Σε κάθε ενδεχόμενο, ενδείκνυται να συμβουλευτούμε το εγχειρίδιο του οχήματος προτού πράξουμε κάτι, ενώ ο καθημερινός έλεγχος κρίνεται απαραίτητος, ώστε να αποφύγουμε τυχόν προβλήματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κάποια βλάβη ή ακόμα και να καταστήσουν παράνομη την κυκλοφορία του λεωφορείου στο δρόμο.
Για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, συνεπώς, κρίνεται απαραίτητο νΆ ακολουθήσουμε τους παρακάτω κανόνες.

Έλεγχος ελαστικών (εβδομαδιαίο check για πιθανές φθορές)

Ο κανόνας για την ασφάλεια του λεωφορείου, είναι πως τα ελαστικά πρέπει να ελέγχονται εβδομαδιαίως, για να εξακριβώνεται πως βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Με τον εβδομαδιαίο έλεγχο, λοιπόν, κοιτάζουμε αφενός να είναι σωστά τοποθετημένα και με σωστή πίεση, αφετέρου να μην έχουν ζημιές ή φθορές που θα τα καθιστούσαν ακατάλληλα για το δρόμο όπως π.χ. κοψίματα μήκους άνω των 25 mm. Προσοχή εδώ: τυχόν φθορά στα ελαστικά, μπορεί να συνεπάγεται βλάβη ακόμα και σε άλλα σημεία, όπως τα φρένα, η ανάρτηση, η ευθυγράμμιση, η ισορροπία των τροχών κλπ.  
Επίσης κομβικό είναι το βάθος πέλματος στα λάστιχα να είναι επαρκές,  ενώ τα εξαρτήματα στερέωσης των τροχών πρέπει να σφίγγονται με τη ροπή που ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος – αυτός ο έλεγχος μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση του δυναμόκλειδού μας.
Αναφορικά με τις καιρικές συνθήκες τώρα, τα χειμερινά ελαστικά ενδείκνυνται για θερμοκρασίες κάτω των 7°C, διότι λειτουργούν καλύτερα στο φρενάρισμα και στην πρόσφυση. Αντίστοιχα, τα all season ελαστικά είναι κατάλληλα για τις ενδιάμεσες εποχές και είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να λειτουργούν καλά στις πιο χαμηλές - από τις συνηθισμένες – θερμοκρασίες του καλοκαιριού. 

Τιμόνι και πεντάλ, για λειτουργικότητα και ασφάλεια

Αν το τιμόνι στρίβει από τη μια πλευρά στην άλλη δίχως οι τροχοί να μετακινούνται αναλόγως ή αν φαίνεται βαρύ και δύσκολο στο στρίψιμο, αυτός είναι λόγος για να καταφύγουμε σε εξειδικευμένο μηχανικό. Το ίδιο ισχύει και για τα φρένα, εφόσον δηλαδή π.χ. το πεντάλ του φρένου φτάνει μέχρι το τέρμα ή αν το αισθανόμαστε πιο χαλαρό.
Να σημειώσουμε εδώ ότι τα συστήματα πέδησης με αέρα χρησιμοποιούν μια δεξαμενή αέρα για τη λειτουργία των φρένων, ενώ τα υδραυλικά φρένα χρησιμοποιούν υγρό φρένων. Εάν το όχημά μας διαθέτει αερόφρενα, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το σύστημα πέδησης λειτουργεί σωστά πριν ξεκινήσουμε ένα ταξίδι, με έλεγχο για το κατά πόσον οι δεξαμενές αέρα χρειάζονται αποστράγγιση για την απομάκρυνση της υγρασίας, αλλά και έλεγχο ότι οι σωληνώσεις αέρα δεν έχουν σημάδια βλάβης.

Λάδι & ψυκτικό υγρό για υγιή κινητήρα

Το λάδι είναι απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα και υπό αυτό το πρίσμα η στάθμη του πρέπει να ελέγχεται συστηματικά, προκειμένου να μη βρεθούμε αντιμέτωποι με ανεπιθύμητες καταστάσεις. Φροντίζουμε, λοιπόν, το λάδι να είναι στο επίπεδο που συστήνει ο κατασκευαστής και ακολουθούμε το εγχειρίδιο του οχήματος αναφορικά με τον τρόπο που πρέπει να ελέγχουμε και τον τύπο του λιπαντικού που πρέπει να χρησιμοποιούμε - διότι τυχόν λανθασμένος τύπος μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου και να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα.  
Επίσης σημαντικό για την ασφάλεια του κινητήρα είναι να προσέχουμε ώστε αφενός η στάθμη να μην πέσει πολύ χαμηλά αφετέρου να μην ξεπεράσει και τα ενδεδειγμένα όρια, καθώς ενδέχεται να προκληθούν επιπλέον εκπομπές ρύπων, πράγμα κακό για το περιβάλλον.
Extra tip: Για ασφαλή συμπεράσματα, ελέγχουμε τη στάθμη του λαδιού όταν το όχημα είναι σταθμευμένο σε επίπεδη θέση (ούτε ανηφορικά ούτε κατηφορικά), με τον κινητήρα να είναι κρύος.   
Όσον αφορά στο ψυκτικό υγρό του κινητήρα, αυτό αποτελείται από ένα μείγμα ψυκτικού διαλύματος και νερού, ενώ προστατεύει τον κινητήρα από το να υπερθερμανθεί. ΓιΆ αυτό το ελέγχουμε - και το συμπληρώνουμε όποτε αυτό απαιτείται – συστηματικά, ενώ είμαστε σε επιφυλακή αν τυχόν παρατηρήσουμε πως χρειάζεται συμπλήρωμα με μεγαλύτερη συχνότητα, επειδή αυτό σημαίνει πως ενδέχεται να υπάρχει κάποια βλάβη ή ακόμα και διαρροή στο σύστημα ψύξης.

Μπαταρία, φώτα, υαλοκαθαριστήρες,…κόρνα και φύγαμε

Με τα σημερινά δεδομένα μιλώντας, οι περισσότερες μπαταρίες δε χρειάζονται συντήρηση και είναι σφραγισμένες για όλη τους τη ζωή. Εντούτοις, αν η μπαταρία διαθέτει καπάκι πλήρωσης, καλό είναι να ελέγχουμε τη στάθμη του υγρού και να βεβαιωθούμε πως οι πλάκες σε κάθε κυψέλη είναι καλυμμένες. Αν χρειαστεί, συμπληρώνουμε με αποσταγμένο νερό, προσέχοντας να μην υπερχειλίσει φυσικά, ενώ σιγουρευόμαστε πως οι ακροδέκτες είναι ασφαλείς, λαδωμένοι και καθαροί.  
Σχετικά με τα φώτα τώρα, είτε μιλάμε για τα μπροστινά και τα πίσω φώτα είτε για τα αλάρμ, τα φλας και τα φώτα φρένων, το σωστό είναι να τα ελέγχουμε όλα κάθε φορά προτού κινήσουμε το όχημα, χρησιμοποιώντας για βοήθεια τους καθρέφτες μας. 
 
Περνώντας στους υαλοκαθαριστήρες τώρα, εάν τα πτερύγιά τους έχουν υποστεί φθορές, τότε χρειάζονται αντικατάσταση. Αδιαπραγμάτευτα. Από εκεί και πέρα, βεβαιωνόμαστε ότι λειτουργούν κατά το δοκούν και φροντίζουμε να έχουν επαρκές υγρό στο δοχείο τους, ιδίως όταν κινούμαστε σε συνθήκες χώματος και λάσπης.  
Τέλος, στην κόρνα ελέγχουμε μεν για τη σωστή λειτουργία της, αλλά με ιδιαίτερη προσοχή για να μην ενοχλήσουμε ή τρομάξουμε άλλους ανθρώπους.