Πρόκειται για μια ηλεκτρονική συσκευή που καταγράφει: ωράρια εργασίας, στάσεις & χρόνους ανάπαυσης των οδηγών.
Ο ευφυής ταχογράφος 2ης έκδοσης είναι υποχρεωτικός από τον Μάρτιο του 2025.
Τι ισχύει με το σύστημα του ψηφιακού ταχογράφου & τι περιλαμβάνει.
Ισχύουσα νομοθεσία & κυρώσεις.
Ο ευφυής ταχογράφος 2ης έκδοσης είναι υποχρεωτικός από τον Μάρτιο του 2025
Όσον αφορά στα είδη των ταχογράφων που έχουμε αντικρίσει διαχρονικά, τώρα, αυτά επί της ουσίας χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: στους αναλογικούς ταχογράφους και στους ψηφιακούς ταχογράφους.
Με μια επισήμανση όμως:
από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, βάσει νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλ. Κανονισμός 165/2014), κάθε όχημα που υπάγεται σε κάποια από τις προαναφερθείσες κατηγορίες υποχρεούται όχι απλώς να είναι εξοπλισμένο με ψηφιακό ταχογράφο, αλλά να είναι μάλιστα και δεύτερης έκδοσης.
Τι σημαίνει αυτό; Απλούστατα πως οι αναλογικοί ή οι ψηφιακοί ταχογράφοι 1
ης έκδοσης (σ.σ. με τεχνικές προδιαγραφές που εφαρμόζονται μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2011 δηλαδή) δεν πληρούν σε καμία περίπτωση τις προϋποθέσεις του τωρινού πλαισίου λειτουργίας, με αποκλειστική εξαίρεση τα οχήματα εκείνα που ταξινομήθηκαν από τον Αύγουστο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 – μιας και το χρονικό περιθώριο της αλλαγής εδώ ορίζεται μέχρι τις 18 Αυγούστου 2025.
Τι ισχύει με το σύστημα του ψηφιακού ταχογράφου & τι περιλαμβάνει
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι οι ευρωπαϊκές χώρες ξεκάθαρα και αδιαπραγμάτευτα προάγουν την αναβάθμιση των εμπορευματικών μεταφορών, ο ψηφιακός ταχογράφος περιλαμβάνει ένα σύστημα λειτουργίας, που καταγράφει & αποθηκεύει δεδομένα τα οποία αφορούν τόσον στον οδηγό, όσο και στο όχημα αυτό καθαυτό.
Έτσι, θα μπορούσαμε να πούμε πως σε πρώτη φάση η συσκευή μπορεί να αποθηκεύσει στοιχεία για ένα ολόκληρο έτος (βλ. 365 μέρες) τουλάχιστον, με τα σχετικά χρονικά όρια μεταφόρτωσης για τα δεδομένα να είναι κατά αντιστοιχία οι 28 μέρες για την κάρτα του οδηγού και οι 90 ημέρες για τον ψηφιακό ταχογράφο.
Στη μνήμη του ταχογράφου δε, καταγράφονται στοιχεία όπως: η απόσταση που έχει διανύσει ένα όχημα, οι δραστηριότητές του, η ταχύτητα που κινείται κ.ο.κ., ενώ στο σενάριο που μεταφέρεται κάποιο επικίνδυνο φορτίο (βλ. ADR), κρίνεται επιβεβλημένο να φέρει ειδική σήμανση στο σημείο πάνω από την οθόνη του μηχανήματος.
Συνακόλουθα, πέρα από την συσκευή του ταχογράφου & τον αισθητήρα κίνησης (KITAS), υπάρχουν τέσσερις συγκεκριμένες κάρτες που συμπληρώνουν τη λειτουργία του ταχογράφου, δηλαδή οι κάρτες του οδηγού & της επιχείρησης, καθώς και οι κάρτες του συνεργείου & του ελέγχου της τροχαίας.
Ολοκληρώνοντας, αξίζει να αναφερθεί πως κάθε όχημα με ψηφιακό ταχογράφο αξιοποιεί ένα ωρολόγιο σύστημα, ονόματι UFC (σ.σ. το UFC διαφέρει, έχοντας συγκεκριμένες αποκλίσεις, από την τοπική ώρα της κάθε χώρας), με βάση το οποίο καταγράφονται & αποθηκεύονται τα δεδομένα της συσκευής, την ίδια ώρα που οι εκτυπώσεις του ψηφιακού ταχογράφου καταπιάνονται με μια σειρά από δραστηριότητες και από σφάλματα του οδηγού ή του οχήματος (π.χ. υπέρβαση ταχύτητας).
Ισχύουσα νομοθεσία & κυρώσεις
Σε κάθε περίπτωση, στο σενάριο μη εγκατάστασης ταχογράφου – ή ακόμα και εγκατάστασης ταχογράφου μη εγκεκριμένου τύπου – στο όχημα, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 3.000 ευρώ,
με τις υπόλοιπες παραβάσεις συνακόλουθα να κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις διαβαθμίσεις ως εξής: Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ), Πολύ Σοβαρή Παράβαση (ΠΣΠ), Σοβαρή Παράβαση και Ελαφρά Παράβαση (ΕΠ).
Αντίστοιχα, το ίδιο ισχύει και με τη στήλη που «μαρτυρά» τον υπεύθυνο για την καταβολή του προστίμου, δηλαδή τον ιδιοκτήτη/μισθωτή ή τον οδηγό του οχήματος – αναλόγως το ποιος φέρει την ευθύνη του «ατοπήματος».
Στο σενάριο, ωστόσο, που πρέπει να υπερτονίσουμε τους σημαντικότερους πυλώνες των κανονισμών που πρέπει να εφαρμόζονται εδώ, αυτοί ούτε λίγο ούτε πολύ συνοψίζονται στα εξής:
- Ο χρόνος του οδηγού πίσω από το τιμόνι σε ημερήσια βάση δεν πρέπει να ξεπερνά τις 9 ώρες. Ενδέχεται μεν, να παραταθεί μέχρι τις 10 ώρες maximum, αλλά όχι για πάνω από δυο φορές την εβδομάδα.
- Ο μέγιστος χρόνος οδήγησης ανά εβδομάδα είναι οι 56 ώρες, εντούτοις αν έχουμε να κάνουμε με δυο συνεχόμενες εβδομάδες, τότε το αντίστοιχο διάστημα οδήγησης δεν μπορεί να υπερβεί τις 90 ώρες.
- Για κάθε 4,5 συνεχόμενες ώρες οδήγησης, αντιστοιχεί ένα 45λεπτο διάλειμμα, που μπορεί να χωριστεί σε δυο περιόδους: μια των 15 λεπτών & μια των 30 λεπτών.
- Η περίοδος ισχύος του ταχογράφου είναι τα δυο έτη.