Πως να μην καταστρέψετε το αυτοκίνητό σας
Τίποτα δεν είναι άφθαρτο στο πέρασμα του χρόνου, πόσω μάλλον το αυτοκίνητο. Στο χέρι μας είναι, όμως, να το διατηρήσουμε στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, τόσο το ίδιο, όσο και τα περιφερειακά του μέρη.
Τίμα το service τουΠρώτος και απαράβατος κανόνας για τη διατήρηση του αυτοκινήτου σε καλή κατάσταση, είναι η συνέπεια στις τακτικές εργασίες συντήρησης σύμφωνα με το βιβλίο του κατασκευαστή. Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται πέρα από την εύρυθμη λειτουργία και την ασφάλεια, η οικονομία στην κατανάλωση και η αποφυγή περιττών εξόδων που μπορεί να προκύψουν από ζημιές λόγω μη καλής συντήρησης. Για να μην αναφέρουμε φυσικά την περίπτωση απώλειας της εγγύησης, σε περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι ακόμα μέσα σε αυτή.
Καλό είναι να ακολουθείτε πιστά τα ραντεβού του συνεργείου, για να μην έχετε μακροπρόθεσμα προβλήματα.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Ένα ελλιπές ή ένα αργοπορημένο service μπορεί να μας γλιτώσει κάποια χρήματα βραχυπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα όμως, θα μας βάλει σε κόπο και περισσότερα έξοδα…
Oυ (το) παραμελήσεις
Ο τακτικός έλεγχος της σωστής στάθμης των ζωτικών υγρών του αυτοκινήτου είναι απαραίτητος και πέρα από την καλή λειτουργία του οχήματος, έχει να κάνει άμεσα και με την ασφάλεια μας. Μια μικρή διαρροή στο κύκλωμα των φρένων δε θα γίνει αντιληπτή χωρίς τακτικό έλεγχο και μια ωραία πρωία που θα πατήσουμε το φρένο, δεν είναι απίθανο να δούμε το μεσαίο πεντάλ να υποχωρεί στο πάτωμα χωρίς να φρενάρει το αυτοκίνητο, το οποίο στην καλύτερη περίπτωση θα στραπατσαριστεί στην επικείμενη σύγκρουση. Η χαμηλή στάθμη λαδιών υπόσχεται ζημιά στην κινητήρα, το ίδιο και η απουσία αντιψυκτικού, ενώ το κιβώτιο δεν έχει τύχη χωρίς βαλβολίνες. Τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού χρειάζονται επίσης έλεγχο, το ίδιο και το υγρό καθαρισμού του παρμπρίζ.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Επιτακτικός είναι και ο έλεγχος της πίεσης του αέρα των ελαστικών και της ρεζέρβας. Απόκλιση από τις προδιαγραφές μεταφράζεται σε έξοδα και μειωμένη ασφάλεια.
Μνήσθητι το πλύσιμο
Το τακτικό, αλλά και σωστό πλύσιμο του αυτοκινήτου, θα διατηρήσει το χρώμα σε καλή κατάσταση. Σε καμία περίπτωση δε, δεν πρέπει να αφήνουμε περιττώματα πουλιών, γιατί τα όξινα στοιχεία που περιέχουν, καταστρέφουν το χρώμα (και μάλιστα δεν σας καλύπτει και η εγγύηση σε αυτή την περίπτωση). Η σώρευση σκόνης, λάσπης και βρωμιάς, γενικότερα επιβαρύνει το χρώμα του αυτοκινήτου. Τους χειμερινούς μήνες οι λάσπες, που τυχόν σωρεύονται στις ζάντες είναι πιθανό να επηρεάσουν τη ζυγοστάθμιση των τροχών γι΄ αυτό είναι απαραίτητο ένα καλό πλύσιμο ειδικά σε οχήματα 4X4, που έχουν εκδράμει σε χωματόδρομους μετά από βροχή.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Το πλύσιμο της σωρευμένης σκόνης και βρωμιάς στο αυτοκίνητο χρειάζεται προσοχή και ειδικές κινήσεις, αν γίνεται στο χέρι, για να μην παρουσιαστεί το φαινόμενο της αράχνης στο χρώμα.
Ου πεζοδρομιοκαβαλήσεις
Η σύναψη στενών σχέσεων μετά τα πεζοδρόμια υπόσχεται ζημιές στα ελαστικά και γδαρσίματα/ στραβώματα στις ζάντες του αυτοκινήτου. Ειδικά σε περιπτώσεις που το ανέβασμα στο πεζοδρόμιο γίνεται με φόρα και με τον τροχό σχεδόν κάθετα, τότε ο τραυματισμός του σκελετού του ελαστικού είναι βέβαιος. Σαν αποτέλεσμα είναι το λεγόμενο «βυζί», που θα μας οδηγήσει σε αντικατάσταση, αν δε θέλουμε να ρισκάρουμε την ασφάλειά μας από ξαφνικό κλατάρισμα. Επίσης, το παρκάρισμα ξυστά με τα πεζοδρόμια αυξάνει τις πιθανότητες να ξύσουμε και να γδάρουμε τις ζάντες μας.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Ένα άγαρμπο ανέβασμα σε πεζοδρόμιο θέτει σε κίνδυνο, τόσο τα ακρόμπαρα, όσο και τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου. Είναι και αντικοινωνικό!
Ου κοκκινίσεις
Η οδήγηση συνεχώς στην κόκκινη περιοχή του στροφομέτρου επιβαρύνει σαφώς το ακριβότερο τμήμα του αυτοκινήτου, που δεν είναι άλλο από τον κινητήρα. Μπορούμε να κινηθούμε γρήγορα εκμεταλλευόμενοι τη ροπή του κινητήρα και τη σωστή επιλογή σχέσης στο κιβώτιο, χωρίς να ξελιγώνουμε το μοτέρ στις υψηλές στροφές. Μέσα σε όλα, μια τέτοια οδήγηση, εκτός από μειωμένη απόδοση στο μέλλον, αυξάνει τις απαιτήσεις συντήρησης, αλλά και την κατανάλωση. Ξανασκεφτείτε το λοιπόν την επόμενη φορά…
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Ειδικά όταν το μοτέρ είναι κρύο, η οδήγηση στα κόκκινα, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για την απόδοση ή και την ύπαρξη του κινητήρα.
Τίμα τον συμπλέκτη και το κιβώτιο
Αν θέλετε εγγυημένη ζημιά στο δίσκο του συμπλέκτη, αφήνετε το πόδι πάνω στο σχετικό πεντάλ και χρησιμοποιείστε το σαν άλλο footrest. Πολλοί το κάνουν ακούσια, αλλά αυτό θα επιταχύνει τη φθορά του δίσκου που σημαίνει πρόωρα έξοδα. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται και η αλλαγή ταχυτήτων. Βιαστικές κινήσεις, υπερβολική δύναμη κατά τις αλλαγές, μη χρήση του συμπλέκτη, ακόμα και το «κρέμασμα» του χεριού στον επιλογέα, θα φθείρουν το κιβώτιο και τα γρανάζια με το κόστος να είναι ιδιαίτερα υψηλό. Αλλά, πέρα από αυτό, η εικόνα ενός κιβωτίου-κουδουνίστρα δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Δε νομίζετε;
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Μια απότομη αλλαγή σχέσης μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για τον κινητήρα σε περίπτωση λάθους εμπλοκής και υπερστροφίας του μοτέρ.
Ουκ εκθέσεις εις τον ήλιο
Θα πείτε «τι μας λένε τώρα;», αλλά η αλήθεια είναι ότι το παρκάρισμα στον ήλιο φθείρει, τόσο το χρώμα, όσο και τα πλαστικά μέρη του αυτοκινήτου. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, το πρόβλημα είναι έντονο, τώρα μάλιστα που ακτίνες του ήλιου είναι φαρμακερές. Η υπερθέρμανση των πλαστικών του ταμπλό θα επιτείνει τη φθορά τους, ενώ οι διαστολές-συστολές θα επηρεάσουν και τη συναρμογή. Η χρήση κουκούλας (ειδικά σε μακροχρόνιο παρκάρισμα σε ανοιχτό χώρο) θα προστατέψει το αυτοκίνητο, ενώ η χρήση ηλιοπροστασίας είναι ένα ακόμη πρόχειρο μέσο αντιμετώπισης του κινδύνου που λέγεται «ήλιος».
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Η χρήση ηλιοπροστασίας στο ταμπλό είναι ένα αποτελεσματικό και φθηνό μέσο αντιμετώπισης του κινδύνου για τα πλαστικά, που λέγεται «ήλιος».
Ου χειροφρενιάσεις
Η χρήση του χειρόφρενου εν κινήσει μπορεί να ωφελεί τον εντυπωσιασμό, βλάπτει όμως σοβαρά και καταπονεί το αυτοκίνητο. Ιδιαίτερο φορτίο δέχονται τα πίσω ελαστικά (η συχνή χρήση μπορεί να φθείρει τοπικά το πέλμα και να συντελέσει στο τετραγωνισμό, με αποτέλεσμα ενοχλητική συμπεριφορά και θόρυβο), οι αναρτήσεις και το πίσω σύστημα φρένων. Πάντα φυσικά ελλοχεύει ο κίνδυνος απώλειας του ελέγχου, αλλά και του προστίμου για παραβίαση του κώδικα. Δεν είναι καιροί αυτοί για περιττά και ανώφελα έξοδα.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Η οδήγηση σε λάθος μέρος θα επιφέρει την πρόωρη φθορά. Μη προσπαθείτε να κάνετε SUV ένα συμβατικό αυτοκίνητο οδηγώντας στο χώμα και μάλιστα απρόσεκτα και με μεγάλη ταχύτητα.
Ου κοντράρεις
Τα συνεχή 0-100 βλάπτουν το σύνολο κιβωτίου-μετάδοσης, τα ελαστικά, τις αναρτήσεις, αλλά και τα φρένα, αφού στο επόμενο φανάρι πρέπει να σταματήσουμε. Το αυτοκίνητο πρέπει να το σεβόμαστε για να μας σεβαστεί και αυτό. Η οδήγηση δεν είναι αγώνας, ούτε κόντρα με τους άλλους οδηγούς. Στρωτή οδήγηση προφυλάσσει την ασφάλειά μας, αλλά και το ίδιο το αυτοκίνητο. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που κινούνται στο όριο, έχουν άλλες προδιαγραφές και μηχανικά μέρη εξελιγμένα για αγώνες και όχι για καθημερινή οδήγηση.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Αφήστε τις κόντρες στους δρόμους. Βλάπτουν την τσέπη, αλλά και την υγεία…
Ουκ υπερφορτώσεις
Η υπερφόρτωση του αυτοκινήτου είναι ό,τι χειρότερο, αφού ζορίζονται τόσο ο κινητήρας, όσο και οι αναρτήσεις, τα φρένα και όλα τα κινούμενα μέρη. Μην ξεπερνάτε τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, αφού με αυτό τον τρόπο και η κατανάλωση αυξάνεται και το αυτοκίνητο επιβαρύνεται. Ακόμα και το φόρτωμα της εταζέρας είναι πηγή προβλημάτων, αφού θα κρεμάσει και θα παρασύρει στην καταστροφή και τα αμορτισέρ στήριξης της πίσω πόρτας. Το βάρος ανέκαθεν ήταν εχθρός του αυτοκινήτου. Ας μην κάνουμε την κατάσταση πιο δύσκολη.
Ο tip-άκος του Auto Τρίτη συμβουλεύει:
Η χρήση ηλιοπροστασίας στο ταμπλό είναι ένα αποτελεσματικό και φθηνό μέσο αντιμετώπισης του κινδύνου για τα πλαστικά, που λέγεται «ήλιος».