Έλεγχος μετά τις διακοπές
4.796 Επισκέψεις στο άρθρο
Μπορεί εμείς να χαλαρώνουμε στις διακοπές, αλλά το αυτοκίνητό μας ταλαιπωρείται καθώς τόσο οι συνθήκες χρήσης όσο και η... δίαιτά του αλλάζουν αισθητά.
Όσο πιο μακριά από τη βάση μας και τον πολιτισμό πηγαίνουμε σε αναζήτηση της τόσο απαιτούμενης ηρεμίας, τόσο πιο πολύ επιφορτίζουμε τα συστήματα του αυτοκινήτου μας. Οι κακοτράχαλοι δρόμοι επιβαρύνουν όχι μόνο την ανάρτηση και τα ελαστικά αλλά φέρνουν και το σύστημα εξάτμισης, τις σωληνώσεις και το κάτω μέρος του αυτοκινήτου σε ανεπιθύμητες επαφές με πέτρες και άλλα βλαβερά, οι υψηλές θερμοκρασίες κάνουν όχι μόνο το κλιματιστικό αλλά και το σύστημα λίπανσης και ψύξης του κινητήρα να δουλεύει υπερωρίες, ενώ όσο πιο απομακρυσμένο και χωρίς μεγάλη κίνηση είναι ένα βενζινάδικο, τόσο μεγαλύτερος κίνδυνος υπάρχει το καύσιμο του να είναι, είτε ηθελημένα είτε αθέλητα, νοθευμένο.
Και, εάν τυχαίνει να έχουμε πάει σε παραλίες αναζητώντας λίγη δροσιά, όσο εμείς χαλαρώνουμε η άμμος και η σκόνη θρονιάζονται σε κάθε διαθέσιμη επιφάνεια. Και μπορεί εξωτερικά να φεύγουν με ένα πλύσιμο, αλλά έχουν την τάση να εισχωρούν τόσο στα φίλτρα αέρα, όσο και στα διάφορα φις και ενώσεις του κινητήρα.
Το καλό της υπόθεσης είναι πως όσο πιο σύγχρονο είναι το αυτοκίνητό μας, τόσο πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά έχει που του επιτρέπουν να αλλάζει τις ρυθμίσεις του κινητήρα ώστε να λειτουργεί ακόμα και με υποδεέστερα καύσιμα και μειωμένη παροχή αέρα – αλλά εάν μας ενδιαφέρει η μακροζωία του αυτοκινήτου μας, αποφεύγοντας ταυτόχρονα δυσάρεστες και κατά περίπτωση ιδιαίτερα ακριβές εκπλήξεις στο μέλλον, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επισκεφτούμε το συνεργείο μας για ένα βασικό και όχι ιδιαίτερα ακριβό έλεγχο. Έτσι έχουμε και το κεφάλι μας ήσυχο και το αυτοκίνητό μας υγιές.
Ελέγξτε το μόνοι σας
Το καλό για όσους έχουν μηχανική συμπάθεια, ενδιαφέρον και χρόνο, είναι ότι πολλοί από τους βασικούς ελέγχους μπορούν να γίνουν από εμάς, στο χώρο και το χρόνο που επιθυμούμε, δίνοντάς μας μια πρώτη βασική εικόνα της κατάστασης του αυτοκινήτου μας:
• Ελαστικά: Τα βάλανε με τη ζέστη, κατάφεραν να βρουν πρόσφυση στη γλιστερή καλοκαιρινή άσφαλτο, επιβίωσαν μερικές λακούβες και χωματόδρομους... Λογικό δεν είναι να χρειάζονται έναν έλεγχο; Ελέγξτε τις πιέσεις καθώς οι αλλαγές θερμοκρασίας τείνουν να τις ρίχνουν, το βάθος του πέλματος να έχει ακόμα «ψωμί»μέχρι την ένδειξη αλλαγής, η φθορά να είναι ομοιόμορφη και να μην υπάρχουν σκισίματα ή «καρούμπαλα».
Και μιας και τα βλέπετε που τα βλέπετε, ρίξτε μια ματιά και στη ρεζέρβα.
• Αεραγωγοί: Το καλοκαίρι έφερε ζέστη και μαζί με αυτή και το κλιματιστικό να δουλεύει υπερωρίες. Εκτός της απίθανης περίπτωσης να ταξιδέψατε αποκλειστικά σε ερμητικά κλειστούς και αποστειρωμένους δρόμους, ένας καθαρισμός του συστήματος θα φροντίσει όλες οι σκόνες να παραμείνουν μακριά από τα πνευμόνια σας
• Καθαριστήρες: Μπορεί να μην χρειάστηκαν ιδιαίτερα, αλλά ο καύσωνας δεν είναι ο καλύτερος φίλος των μάκτρων, ενώ σκόνες και πευκοβελόνες είχαν την ευκαιρία να τα πληγώσουν περισσότερο. Βεβαιωθείτε ότι τα μάκτρα είναι σε καλή κατάσταση και πως τα μπεκ ψεκασμού είναι σωστά κεντραρισμένα. Γεμίστε το δοχείο.
• Υγρό ψυγείου. Γνωστό συνήθως ως αντιψυκτικό, αλλά το καλοκαίρι καλείται να διατηρήσει τον κινητήρα σε ελεγχόμενα χαμηλές θερμοκρασίες υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Ελέγξτε τη στάθμη του υγρού – προσοχή, πάντα από το ξεχωριστό δοχείο και με τον κινητήρα κρύο – και σε περίπτωση μεγάλης πτώσης στάθμης ελέγξτε τις σωληνώσεις και επισκεφτείτε το συνεργείο σας.
• Μπαταρία: Μαζί με το κλιματιστικό, δούλεψε και αυτή υπερωρίες. Εάν δεν έχετε βολτόμετρο, βεβαιωθείτε ότι η μίζα δεν αργεί να γυρίσει τον κινητήρα και πως η στάθμη των φώτων δεν πέφτει όταν χρησιμοποιείτε τα υπόλοιπα συστήματα. Σε περίπτωση αμφιβολίας, βουρ για τον ηλεκτρολόγο.
• Καθαριότητα: Όχι το πρώτο πράγμα που έχουμε στο μυαλό μας όσον αφορά τη συντήρηση, αλλά ένα καλό πλύσιμο όλου του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένου του κινητήρα θα μας βοηθήσει να ανιχνεύσουμε οποιαδήποτε θεματάκια πριν εξελιχτούν σε προβλήματα. Συνοδέψτε με κέρωμα του αμαξώματος και σπρέι στα πλαστικά του ταμπλό και των εσωτερικών επιφανειών, για να διατηρήσετε το χρώμα και το σαλόνι του αυτοκινήτου σας σε άριστη κατάσταση μετά την ταλαιπωρία του καλοκαιριού.
Εμπιστευτείτε τους ειδικούς
Παρότι εάν έχουμε χρόνο μπορούμε να κάνουμε πολλούς από τους ελέγχους μόνοι μας, τα σύγχρονα κέντρα ελέγχου προσφέρουν σαφώς πιο εξονυχιστικούς ελέγχους σε τιμές που είναι ιδιαίτερα λογικές. Οι έλεγχοι που πρέπει να ζητήσουμε να γίνουν, που περιλαμβάνονται στα περισσότερα έτοιμα «πακέτα» που προσφέρουν οι καταξιωμένοι επαγγελματίες του χώρου είναι οι εξής:
• Κινητήρας: Διαγνωστικό εγκεφάλου, εξωτερικός έλεγχος.
• Μπαταρία: Απόδοση και φόρτιση.
• Λιπαντικά: Στάθμη και κατάσταση.
• Λοιπά υγρά: Στάθμη και σύνθεση.
• Σωληνώσεις: Σφιγκτήρες, κατάσταση και πιθανές διαρροές.
• Ελαστικά: Πιέσεις και φθορά, δεν ξεχνάμε τη ρεζέρβα.
• Καθαριστήρες: Κατάσταση και επαφή με το παρμπρίζ.
• Σύστημα πλύσης: Πιθανή φράξη στα μπεκ και ρύθμιση γωνίας.
• Κλιματισμός: Απόδοση και στάθμη στο φρέον.
• Φρένα: Κατάσταση, απόδοση, στάθμη υγρών.
• Ηλεκτρικά: Σωστή λειτουργία, διαρροές, βεντιλατέρ.
• Σύστημα διεύθυνσης: Γεωμετρία, κατάσταση, φούσκες.
• Εξάτμιση: Στήριξη, κατάσταση.