1 Αλλάζουμε σχέση κιβωτίου στις 2.000 με 2.500 σ.α.λ.
Για τους περισσότερους κινητήρες, αυτό είναι το ιδανικό εύρος στροφών λειτουργίας σε σχέση με την εξοικονόμηση καυσίμου. Στα diesel, η αλλαγή καλό είναι να γίνεται περίπου 500 σ.α.λ πιο χαμηλά. Σε διαφορετική περίπτωση και σε συνθήκες υπερβολικής ταχύτητας, είναι λογικό πως η κατανάλωση και οι ρύποι αυξάνονται άρδην.
2 Οδηγούμε με σταθερή ταχύτητα
Οι αυξομειώσεις στο ρυθμό και τα άσκοπα φρεναρίσματα μεγιστοποιούν τις ενεργειακές απαιτήσεις του αυτοκινήτου. Υπολογίζεται ότι, κινούμενοι με σταθερή ταχύτητα περίπου 60 χλμ./ώρα και με 5η σχέση στο κιβώτιο, μπορούμε να εξοικονομήσουμε από 15% έως 24% καυσίμου, ανάλογα βέβαια και με τον τύπο του κινητήρα. Η απότομη επιτάχυνση καταναλώνει μεγάλη ποσότητα καυσίμου, με την οποία θα μπορούσαμε να οδηγήσουμε για αρκετά λεπτά ακόμα με μια λογική ταχύτητα.
3 Προβλέπουμε τις οδικές συνθήκες
Όταν είμαστε σε θέση να προβλέψουμε τις συνθήκες κυκλοφορίας, μπορούμε να ενεργούμε κατάλληλα, αποφεύγοντας τις ενεργοβόρες αυξομειώσεις ταχύτητας. Ειδικά μέσα στην πόλη, δεν υπάρχει κανένας λόγος να οδηγούμε επιθετικά και γρήγορα. Κρατώντας σταθερά χαμηλό ρυθμό, θα καλύψουμε μια δεδομένη απόσταση στον ίδιο χρόνο με κάποιον ο οποίος κινείται βιαστικά και επικίνδυνα.
4 Ακινητοποιούμε το αυτοκίνητο επιβραδύνοντας ομαλά
Ιδανικός τρόπος εξοικονόμησης καυσίμου είναι να αφήνουμε το αυτοκίνητο να «ρολάρει» με τη μέγιστη δυνατή σχέση στο κιβώτιο, και όχι με νεκρά. Αν θέλουμε να ακινητοποιήσουμε το αυτοκίνητο μπορούμε να αφήσουμε το γκάζι για όσο είναι εφικτό και έπειτα να χρησιμοποιήσουμε όσο πιο ελαφρά γίνεται το φρένο. Εκτός από οικονομία καυσίμου, με τον τρόπο αυτό φθείρουμε λιγότερο, τόσο τα τακάκια, όσο και τα ελαστικά μας.
5 Σβήνουμε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις
Καλό είναι να σβήνουμε το αυτοκίνητο, όταν πραγματοποιούμε μια σύντομη στάση (π.χ. όταν περιμένουμε κάποιον) και να ξαναβάζουμε μπροστά, εάν το αυτοκίνητό μας δεν έχει σύστημα start/stop. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητό μας διαθέτει σύστημα start/stop, τότε θα κάνει μόνο του αυτή δουλειά.
6 Κάνουμε τακτική συντήρηση στο αυτοκίνητο
Η συντήρηση είναι πολύ κρίσιμος παράγοντας για την εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η μη τακτική αλλαγή λιπαντικών ή μη σωστή επιλογή αυτών μπορεί να αυξήσει σημαντικά την κατανάλωση. Το ίδιο ισχύει γενικά για την κατάσταση του κινητήρα, αλλά και των ελαστικών. Η οδήγηση με πίεση ελαστικών μικρότερη κατά 0,3 bar από την προβλεπόμενη, αυξάνει την κατανάλωση κατά 3%. Το ίδιο ισχύει και με την κακή κατάσταση των ελαστικών, ενώ, αν τοποθετήσουμε πιο μεγάλη διάσταση, το αποτέλεσμα θα είναι παρόμοιο.
7 Επιλέγουμε αποδοτικότερο όχημα
Ευτυχώς, οι νέες τεχνολογίες έχουν κάνει τα περισσότερα αυτοκίνητα σήμερα πολύ πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Ιδανικό είναι να επιλέξουμε ένα αυτοκίνητο με το μέγεθος και τον τύπο του ανάλογα με τις πραγματικές μας ανάγκες. Μια ματιά στα τεχνικά στοιχεία του, στη μέση κατανάλωση και στις εκπομπές CO2 θα μας διαφωτίσει αμέσως.
8 Αποφεύγουμε τη μεταφορά περιττών φορτίων
Κάθε πρόσθετο εξάρτημα και επιπλέον βάρος (π.χ. ξεχασμένα πράγματα στο πορτμπαγκάζ, σχάρες, μπαγκαζιέρες κ.λπ.) προκαλούν αύξηση της απαιτούμενης από τον κινητήρα ισχύος και αλλοίωση του αεροδυναμικού συντελεστή, με συνέπεια τις αυξημένες απαιτήσεις σε βενζίνη. Υπολογίζεται ότι, οδηγώντας με 120 χλμ./ώρα και με αποσκευές στη σχάρα οροφής, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να αυξηθεί μέχρι και 39%. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι, η αεροδυναμική του αυτοκινήτου επηρεάζεται πολύ, στις μεγάλες ταχύτητες, και από το αν τα παράθυρα είναι ανοιχτά ή κλειστά. Το άσκοπο άνοιγμα των παραθύρων λοιπόν πρέπει να αποφεύγεται.
9 Χρησιμοποιούμε συνετά το κλιματιστικό
Κάθε χρήση την ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών εφαρμογών του αυτοκινήτου το επιβαρύνει ενεργειακά, λίγο ή πολύ. Το κλιματιστικό επιβαρύνει αρκετά και είναι σκόπιμο να το λειτουργούμε μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Η χρήση του στην καμπίνα με αρχικές θερμοκρασίες πάνω των 25 βαθμών Κελσίου και ειδικά σε κυκλοφοριακή συμφόρηση επιβαρύνει την κατανάλωση τουλάχιστον κατά 20%. Φυσικά, δεν είναι σωστό να λειτουργούμε το κλιματιστικό με τα παράθυρα ανοιχτά.
10 Επιβραδύνουμε ομαλά στις στροφές
Φτάνοντας στη στροφή, καλό είναι να αφήνουμε απλά το γκάζι νωρίτερα προκειμένου να απαιτηθεί ελάχιστο ή και καθόλου φρένο. Μάλιστα, αν μάθουμε να ρυθμίζουμε σωστά αυτή τη διαδικασία, τότε θα χρειαστούμε και λιγότερο γκάζι στη φάση εξόδου από τη στροφή, βελτιστοποιώντας ακόμα περισσότερο την ενεργειακή μας απόδοση. Φυσικά, αυτό συμβάλλει και στην μείωση της φθοράς των ελαστικών μας.
11 Αποφεύγουμε τη χρήση του αυτοκινήτου για σύντομες διαδρομές
Στην Ελλάδα, το αυτοκίνητο αποτελεί προέκταση του εαυτού μας αλλά πρέπει να σκεφτούμε ότι θα κάνουμε πολύ καλό στην τσέπη μας και στο περιβάλλον, αν για σύντομες διαδρομές, επιλέγουμε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως είναι το περπάτημα, το ποδήλατο ή βέβαια τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
12 «Επενδύουμε» στο βοηθητικό εξοπλισμό του αυτοκινήτου
Τα περισσότερα καινούρια αυτοκίνητα διαθέτουν μικρές και απλές εφαρμογές που αποτελούν πραγματικά ιδανικά εργαλεία, αν θέλουμε να οδηγήσουμε οικολογικά. Εκτός από το κλασσικό στροφόμετρο, πολύ χρήσιμα εργαλεία είναι το cruise control (αυτόματος πιλότος) και ο υπολογιστής ταξιδίου. Με το cruise control ενεργοποιημένο, το μοτέρ χρησιμοποιεί μόνο την άκρως απαραίτητη ποσότητα καυσίμου για κάθε δεδομένη στιγμή. Ο υπολογιστής ταξιδίου που μας δείχνει μέση ή και στιγμιαία κατανάλωση, αποτελεί τον «καθρέπτη» της οδηγικής μας συμπεριφοράς.
13 Σχεδιάζουμε έξυπνα τη διαδρομή
Πρέπει να βρίσκουμε πάντα την πιο οικονομική διαδρομή για τις καθημερινές μας μετακινήσεις. Να αποφεύγουμε οδικές αρτηρίες με μεγάλο μποτιλιάρισμα, με έντονες ανηφόρες. Στην Ευρώπη, το Ecodriving αναφέρεται συχνά και στη συνδυαστική επιλογή αυτοκινήτου αλλά και μέσων μεταφοράς.
Καλύπτουμε δηλαδή με το αυτοκίνητο μια απαραίτητη απόσταση και στην πορεία, αν είναι εφικτό, επιλέγουμε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς για να φτάσουμε στον προορισμό μας.