Ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες όπου η αεριοκίνηση σημειώνει ραγδαία ανάπτυξη συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, με ένα ολοκληρωμένο πλέον θεσμικό πλαίσιο και ένα δίκτυο υποδομών που συνεχώς επεκτείνεται για να καλύψει της αυξημένες ανάγκες ιδιωτών και επαγγελματιών σε όλη τη χώρα.
Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ προκειμένου να ανοίξει την αγορά της αεριοκίνησης, με το FISIKON (εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων) δημιουργεί υποδομές και υλοποιεί στρατηγικές συνεργασίες, έχοντας ως στόχο το οικονομικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, να κάνει όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία του στους ελληνικούς δρόμους.
Όπως είναι γνωστό τα πρατήρια FISIKON καλύπτουν πολλές περιοχές στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα επιτρέποντας τον απρόσκοπτο εφοδιασμό των οχημάτων που κινούνται στον οδικό άξονα Αθήνας-Κεντρικής Ελλάδας-Θεσσαλονίκης. Ήδη σε λειτουργία βρίσκονται επτά πρατήρια (με το πρατήριο του Βόλου να αποτελεί το νέο μέλος του δικτύου) ενώ πολύ σύντομα η ευρύτερη περιοχή της Λαμίας θα εξυπηρετείται από το νέο πρατήριο που έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει στο ύψος της Εθνικής Οδού.
Η ζήτηση για εργοστασιακά κατασκευασμένα οχήματα φυσικού αερίου έχει οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην κατασκευή νέων μοντέλων με αποτέλεσμα να διατίθεται στην αγορά μία ευρεία γκάμα κάθε κατηγορίας από τις πιο γνωστές αντιπροσωπείες.
Είτε πρόκειται για οικονομικότερες λύσεις είτε για πολυτελείς επιλογές, οι εταιρείες προσφέρουν τα γνωστότερα μοντέλα σε CNG εκδόσεις ενώ δράση αναλαμβάνουν και εταιρείες οι οποίες μέχρι τώρα δεν είχαν κάποια διαθέσιμη επιλογή σε φυσικό αέριο. Μία από αυτές είναι η Audi, η οποία κυκλοφορεί στην Ελλάδα το νέο Audi A3 Sportback g-tron ενώ εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα δοκιμασμένα πλέον μοντέλα όπως είναι αυτά που προσφέρουν εδώ και καιρό η Mercedes-Benz, η FIAT, η Volkswagen, η Οpel και η SEAT.
Όπως είναι αναμενόμενο, η αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων φυσικού αερίου απαιτεί ένα επαρκές δίκτυο υποδομών, το οποίο σήμερα διευρύνεται με επιτυχία από την ΔΕΠΑ. Έτσι, τα αυτοκίνητα διπλού καυσίμου (είτε πρόκειται για εργοστασιακά κατασκευασμένα μοντέλα φυσικού αερίου είτε για συμβατικά που έχουν υποστεί μετατροπή) με την ύπαρξη διευρυμένου δικτύου ανεφοδιασμού έχουν την δυνατότητα διανύσουν την διαδρομή Αθήνας-Θεσσαλονίκη με αυτονομία χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί βενζίνη (ή πετρέλαιο).
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Ευρώπη τα πρατήρια φυσικού αερίου έχουν φθάσει τα 4.501 για να καλύψουν την ζήτηση των 1.899.602 οχημάτων φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Η γειτονική μας Ιταλία, διαθέτει σήμερα 1040 σταθμούς ανεφοδιασμού, η Γερμανία 920, η Αυστρία 180, η Βουλγαρία 110 και η Γαλλία 310. Στο φυσικό αέριο ωστόσο, στρέφονται και άλλες χώρες οι οποίες σημειώνουν ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης σε επίπεδα πωλήσεων και επέκτασης των υποδομών, μια εξέλιξη που οφείλεται και στην προώθηση κρατικών επιχορηγήσεων και κινήτρων. Η Ελλάδα βασίζεται σε έναν μεγάλο βαθμό σε πρωτοβουλίες και δράσεις συγκεκριμένων φορέων, οι οποίοι επενδύουν σε υποδομές προκειμένου να εξασφαλιστεί ο απρόσκοπτος ανεφοδιασμός της χώρας.
Αυξάνεται η διείσδυση του φυσικού αερίου στην ιταλική αγορά
Σύμφωνα με τον Ιταλικό Σύνδεσμο Αυτοκινητοβιομηχανιών, η αεριοκίνηση στην ιταλική αγορά κατέχει το 5,3% των συνολικών πωλήσεων καινούργιων οχημάτων ενώ διαθέτει την μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης στα εναλλακτικά καύσιμα με το φυσικό αέριο να παίζει καθοριστικό ρόλο. Στους ιταλικούς δρόμους κινούνται πάνω από 880.000 οχήματα φυσικού αερίου. Η ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Ιταλία έχει ξεκινήσει από πολύ νωρίς (1970) και σε αυτό συνέβαλε η παράλληλη ανάπτυξη της αγοράς οχημάτων διπλού καυσίμου και του δικτύου ανεφοδιασμού ενώ η χρήση φυσικού αερίου στα ιδιωτικά μικρού και μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητα ξεκίνησε να γίνεται δημοφιλής κατά την δεκαετία του ΄90 με την κατασκευή μοντέλων φυσικού αερίου.
Η ραγδαία ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Ιταλία οφείλεται σε δύο λόγους: στον μειωμένο φόρο του φυσικού αερίου και στα κρατικά προγράμματα επιδοτήσεων για την μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου (βενζίνη/άλλο καύσιμο και φυσικό αέριο). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 68% των οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο ενώ κατά το διάστημα 2008-2010 (διάστημα κατά το οποίο «έτρεχαν» οι επιδοτήσεις) διπλασιάστηκε ο αριθμός των σταθμών ανεφοδιασμού σε όλη την χώρα. Ως προς το δίκτυο ανεφοδιασμού, αυτό συμπεριλαμβάνει 1060 συνολικά πρατήρια ενώ οι μηνιαίες πωλήσεις του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης ανέρχονται στα 80 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, κάτι που ενισχύεται από την ευνοϊκή φορολογία του «πράσινου καυσίμου» σε σχέση με την βενζίνη ενώ σύμφωνα με τις ισχύουσες τιμές η χρήση φυσικού αερίου στην οδήγηση επιτυγχάνει 64% εξοικονόμηση κόστους σε σύγκριση με τη βενζίνη και 57% σε σύγκριση με το diesel.
Ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Τσεχία-Επενδύσεις στο δίκτυο ανεφοδιασμού
Σύμφωνα με τον Τσέχικο Οργανισμό Αερίου, το 2014 προστέθηκαν 2.000 οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο στον ήδη υπάρχοντα στόλο ενώ συνολικά στην χώρα κινούνται 8.500 οχήματα φυσικού αερίου. Σημαντική είναι η χρήση επαγγελματικών οχημάτων φυσικού αερίου (ελαφρά φορτηγά) από επιχειρήσεις και φορείς όπως είναι τα ταχυδρομεί καθώς οι επιχειρήσεις και οι φορείς λαμβάνουν κίνητρα για την αξιοποίηση του «πράσινου» καυσίμου. Το κράτος επιδοτεί την χρήση φυσικού αερίου από τις δημόσιες συγκοινωνίες (συνολικά διατέθηκαν 40 εκ. ευρώ) και με τον τρόπο αυτό οι πόλεις και η Περιφέρεια κατάφερε να λάβει μέτρα μείωσης των εκπομπών ρύπων από τις δημόσιες συγκοινωνίες (500 λεωφορεία φυσικού αερίου κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους της χώρας ενώ άλλα 300 θα προστεθούν σύντομα στο στόλο χάρη στην επιδότηση).
Φυσικά, η προσπάθεια διεύρυνσης της χρήσης φυσικού αερίου στις μεταφορές υποστηρίζεται και από την ανάπτυξη δικτύου ανεφοδιασμού. Μέσα στο 2014 κατασκευάστηκαν 25 νέοι σταθμοί ανεφοδιασμού και το σύνολό τους φθάνει τους 75 ενώ μέσα στο 2015 έχει προγραμματιστεί η ίδρυση τουλάχιστον άλλων 12. Μέσα στο 2014 οι μηνιαίες πωλήσεις του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης, διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2012 και αυξήθηκαν κατά 36% σε σχέση με το 2013. Και στη Δημοκρατία της Τσεχίας όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η τιμή του CNG είναι ανταγωνιστική και επιτρέπει την εξοικονόμηση κόστους κατά 50% σε σχέση με τα γνωστά συμβατικά καύσιμα (βενζίνη, diesel).
Ισπανία: δημόσιος και ιδιωτικός τομέας στρέφονται στην αεριοκίνηση
Μέτρα και κρατικές επιδοτήσεις στην Ισπανία κατάφεραν να διπλασιάσουν τον αριθμό των οχημάτων φυσικού αερίου της χώρας κατά τη διάρκεια της τελευταίας επταετίας. Πρόσφατα, η ισπανική κυβέρνηση έχει εξήγγειλε πρόγραμμα αντικατάστασης των παλαιών οχημάτων εμπορικής χρήσης με φυσικού αερίου ενώ και η τοπική αυτοδιοίκηση επιδοτεί την χρήση φυσικού αερίου με ειδικά προγράμματα. Το δίκτυο ανεφοδιασμού επεκτείνεται με την ίδρυση 8 νέων σταθμών LNG μέσα στην επόμενη διετία σε κομβικά σημεία σε όλη την χώρα ενώ άλλα 9 έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2020. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προβλέψεις για την χρήση φυσικού αερίου από τους στόλους φορτηγών όπου μέχρι το 2028 υπολογίζεται ότι 5.000 φορτηγά θα κινούνται με το «πράσινο καύσιμο».
Στην στρατηγική προώθησης της αεριοκίνησης συμμετέχουν και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως είναι οι SEAT, Volkswagen-AudiSpain και MadrileñaReddeGas, οι οποίες πρόσφατα υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας προκειμένου να προωθήσουν από κοινού την χρήση φυσικού αερίου και να συμβάλλουν παράλληλα στην επέκταση των υποδομών σε όλη την χώρα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την ανάπτυξη νέων σταθμών ανεφοδιασμού και την υλοποίηση προγραμμάτων επιδότησης προς τις εταιρείες και φορείς που διαθέτουν εμπορικούς στόλους. Ωστόσο, εκτεταμένη χρήση φυσικού αερίου κάνει και ο δημόσιος τομέας καθώς 1500 λεωφορεία και 1100 απορριμματοφόρα στις μεγάλες πόλεις κινούνται με φυσικό αέριο.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην Μαδρίτη, με φυσικό αέριο κινούνται 470 απορριμματοφόρα και το 40% των δημοσίων συγκοινωνιών (800 λεωφορεία από τα 2000 που υπάρχουν συνολικά στην χώρα). Το κράτος επιτυγχάνει σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ενώ μειώνονται και τα επίπεδα ηχορύπανσης. Η εξοικονόμηση κόστους σε σχέση με τις τρέχουσες τιμές των συμβατικών καυσίμων φθάνει το 50% ενώ όσον αφορά στις υποδομές, στην Ισπανία λειτουργούν 90 σταθμοί ανεφοδιασμού.