CNG για επαγγελματίες
7.812 Επισκέψεις στο άρθρο
Το φυσικό αέριο κίνησης (CNG) κοστίζει τα μισά χρήματα σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα και μπορούν έτσι να εξοικονομηθούν αρκετές χιλιάδες ευρώ από τον ετήσιο προϋπολογισμό ενός επαγγελματία οδηγού, ενώ συγχρόνως αποτελεί και ένα φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο.
Το φυσικό αέριο αποτελεί το κατεξοχήν καύσιμο που μπορεί να συμβάλλει στην εφαρμογή μιας πολιτικής υπέρ της μείωσης των εκπομπών ρυπογόνων ουσιών, αλλά και της οικονομικής μετακίνησης, είτε πρόκειται για ιδιωτικά και δημόσια οχήματα, είτε κυρίως, για ελαφρά και βαριά επαγγελματικά οχήματα, καθώς μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα (βενζίνη κ.λπ.), τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και οξειδίων του αζώτου σε σχέση με το πετρέλαιο.
Το γεγονός έχει οδηγήσει στη δημιουργία πολιτικών σε όλο τον κόσμο, που προωθούν τη χρήση του CNG στις μεταφορές και ως εκ τούτου, έχουν αυξηθεί ραγδαία, από τη μία πλευρά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επικεντρώνονται στην εν λόγω αγορά και από την άλλη, η ζήτηση από τους καταναλωτές, οι οποίοι προσβλέπουν και στην τεράστια εξοικονόμηση που προσφέρει.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και στο πλαίσιο της επίτευξης των ενεργειακών στόχων μέχρι το 2020, στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει η δημιουργία στόλων αυτοκινήτων επαγγελματικών - ιδιωτικών που κινούνται με CNG και πλέον στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν ταξί, λεωφορεία, ελαφρά φορτηγά, απορριμματοφόρα αλλά και ΙΧ φυσικού αερίου, τα οποία είναι εργοστασιακά κατασκευασμένα καθώς και οχήματα με συστήματα διπλής καύσης.
Οικονομικό και οικολογικό
Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο, επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Η εξοικονόμηση κόστους είναι αλληλένδετη με την εξοικονόμηση ενέργειας, η οποία στην περίπτωση του φυσικού αερίου είναι δεδομένη, καθώς 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2,0 λίτρα υγραέριο.
Παράλληλα το CNG είναι καθαρό καύσιμο, δε νοθεύεται αφού έρχεται από το Δίκτυο της ΔΕΠΑ με υψηλή πίεση, καίγεται στοιχειομετρικά (πλήρης καύση -ελάχιστα καυσαέρια) και είναι το πιο αποδοτικό (130 Οκτάνια) με έκλυση 25% λιγότερου CO2 στα καυσαέρια και ρύπους, εντυπωσιακά λιγότερους από την αυστηρότερη νόρμα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την EURO6.
Πιο αποδοτική λειτουργία και περαιτέρω οικονομία
Το φυσικό αέριο έχει βαθμό οκτανίων 130, το οποίο συνεισφέρει στην καλύτερη χρήση των κινητήρων υψηλής συμπίεσης, καθώς αποκλείονται οι αυταναφλέξεις, γιατί το μίγμα φυσικού αερίου και αέρα είναι τέλειο σε οποιαδήποτε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Έτσι ο κινητήρας παρουσιάζει μεγάλη ροπή στις επιταχύνσεις, χωρίς αστοχίες ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες. Επίσης τα λιπαντικά «μολύνονται» λιγότερο, καθώς δεν υπάρχουν ιζήματα, τα μπουζί διατηρούνται καθαρά, ενώ δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα.
Παράλληλα τα οχήματα φυσικού αερίου μπορούν να λειτουργήσουν σε όλους τους τύπους εδαφών, ακόμα και σε βουνά και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες κλίματος, καθώς το καύσιμο δεν παγώνει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως οι μηχανικοί υποστηρίζουν ότι λόγω της υψηλής ποιότητας και καθαρότητας του φυσικού αερίου, απαιτείται αραιότερη συντήρηση του οχήματος και αυξάνεται η διάρκεια ζωής του, δεδομένου ότι το καύσιμο συμβάλλει στην μικρότερη ρύπανση των διαφόρων επιμέρους τμημάτων του κινητήρα. Ωστόσο, επειδή το φυσικό αέριο έχει υψηλότερη θερμοκρασία καύσης, σε ορισμένα οχήματα κατά τη διασκευή τους, είναι απαραίτητη η αλλαγή των εδρών και των βαλβίδων του κινητήρα.
Πρατήρια φυσικού αερίου στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ προκειμένου να ανοίξει την αγορά της αεριοκίνησης, με το FISIKON (εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων) δημιουργεί υποδομές και υλοποιεί στρατηγικές συνεργασίες, έχοντας ως στόχο το οικονομικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, να κάνει όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία του στους ελληνικούς δρόμους, ενώ παράλληλα, τα οχήματα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, έχουν στην διάθεσή τους ένα επαρκές δίκτυο ανεφοδιασμού. Έτσι σήμερα η ΔΕΠΑ λειτουργεί 8 πρατήρια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας:
Στην Αττική:
• ΕΚΟ - Λεωφ. Κηφισίας 264, Κηφισιά
• ΕΚΟ - 8ο χλμ Αθηνών-Λαμίας, Ν. Φιλαδέλφεια
• Πρατήριο Fisikon στο 1ο χλμ της Λεωφόρου Ανθούσας
• Πρατήριο Fisikon Καραϊσκάκη και Νικηταρά, Aνω Λιόσια
Στη Θεσσαλονίκη:
• EKO - Λεωφ. Γεωργικής Σχολής 128, Πυλαία
• ΒΡ - Λεωφ. Κ. Καραμανλή 36, Νέα Μαγνησία
Στο Βόλο:
• ΒΡ - οδό Λαρίσης 202.
Στη Λάρισα:
Πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon - Βόλου 65
Παράλληλα το δίκτυο επεκτείνεται διαρκώς, με δύο πρατήρια σε Ρέντη και Ανω Λιόσια να είναι υπό κατασκευή και άλλα τέσσερα σε Παιανία, Aλιμο, Ηλιούπολη, Ασπρόπυργο και Πειραιά να είναι στο στάδιο της αδειοδότησης.
«Κερδίζω 5.000 ευρώ το χρόνο»
Ο κ. Ηλίας Ράπτης είναι επαγγελματίας οδηγός TAXI, ένας από τους αρκετούς οδηγούς που επένδυσαν σε όχημα διπλού καυσίμου (CNG-βενζίνης) και μετά από σχεδόν ένα χρόνο, αισθάνεται απόλυτα δικαιωμένος για αυτή την απόφασή του.
Τι μοντέλο αυτοκινήτου έχετε επιλέξει;
Σκεφτόμουν αρκετό καιρό να αγοράσω ένα μοντέλο που θα κινούνταν με φυσικό αέριο και εν τέλει, μετά από σκέψη, κατέληξα να αγοράσω ένα Skoda Octavia 1,4 G-TEC. H αλήθεια είναι πως υπήρχαν αρκετά υποψήφια μοντέλα στο μυαλό μου, άλλωστε οι εταιρείες προσφέρουν πληθώρα επιλογών, ωστόσο επέλεξα το Octavia.
Γιατί επιλέξατε TAXI με CNG κινητήρα;
Προφανώς για λόγους οικονομίας. Όπως σας είπα αρκετό καιρό σκεφτόμουν να προβώ στην αγορά ενός CNG μοντέλου και δε σας κρύβω ότι στην αρχή ήμουν επιφυλακτικός σχετικά με τα ποσά που άκουγα ότι θα εξοικονομήσω. Αλλωστε, μη ξεχνάμε πως το ΤΑΧΙ είναι η δουλειά μου, από αυτό βιοπορίζομαι.
Πόσο ευχαριστημένος είστε από την επιλογή σας;
ΑΠΟΛΥΤΑ!
«Τραβάει» καλά με τον κινητήρα αυτόν;
Ναι, η απόδοσή του παραμένει στα ίδια επίπεδα, είτε χρησιμοποιώ το φυσικό αέριο, είτε τη βενζίνη.
Κατανάλωση: Είναι τόσο οικονομικό όσο περιμένατε;
Είναι όσο ακριβώς άκουγα και διάβαζα. Όπως σας είπα και πιο πριν όμως, δεν το περίμενα να είναι τόσο μεγάλη αυτή η διαφορά.
Πόσο έχετε υπολογίσει το ετήσιο κέρδος σας λόγω του φυσικού αερίου;
Πριν αγοράσω αυτό το TAXI με φυσικό αέριο, χρειαζόμουν το χρόνο για πετρέλαιο περίπου 12.000 ευρώ. Βέβαια ήταν και ακριβότερο το diesel συγκριτικά με τη σημερινή τιμή του, οπότε χοντρικά με τις τωρινές τιμές κοντά στις 10.000 ευρώ. Ε, με το φυσικό αέριο χρειάζομαι μόλις 5.000! Δηλαδή κερδίζω 5.000 ευρώ το χρόνο.
Θα συστήνατε και σε άλλους επαγγελματίες την επιλογή μοντέλου με CNG κινητήρα;
Με κλειστά μάτια. Είναι τρομερή η διαφορά στα χρήματα που ξόδευα παλιά με τώρα. Και να σας πω και κάτι άλλο, η φύση της δουλειάς μας είναι τέτοια, που κινούμαστε με μετρητά, οπότε αυτές οι 5.000 ευρώ που εξοικονομώ πάνε κατ` ευθείαν στη τσέπη μου, σε μετρητά.
Skoda Octavia G-TEC με κατανάλωση 3,0 ευρώ/100 χλμ.
Το Skoda Octavia G-TEC δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να κινηθεί οικονομικά, μόλις με 3,0 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ η ύπαρξη φυσικού αερίου και βενζίνης εξασφαλίζει αυτονομία 1.330 χιλιομέτρων. Με αποκλειστική χρήση CNG η αυτονομία φτάνει τα 410 χιλιόμετρα.
Για την κίνηση του μοντέλου φροντίζει ένας κινητήρας 1,4 TSI απόδοσης 110 ίππων, ο οποίος λειτουργεί με φυσικό αέριο (CNG) και εναλλακτικά με αμόλυβδη βενζίνη. Αμφότερες οι εκδόσεις Octavia
(G-TEC και Octavia Combi G-TEC) διαθέτουν το στάνταρ πακέτο εξοπλισμού Green Τec, που περιλαμβάνει τεχνολογίες αιχμής όπως είναι το Σύστημα Start-Stop και το Σύστημα Aνάκτησης Ενέργειας Πέδησης κατά την επιβράδυνση, ενώ ο αποδοτικός τούρμπο κινητήρας πληροί τις νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές EU-6.