Τα κέρδη από το φυσικό αέριο
6.748 Επισκέψεις στο άρθρο
Τα νέα μοντέλα διπλού καυσίμου και η τεράστια οικονομία που προσφέρουν στον κάτοχο τους, αυξάνουν κατακόρυφα το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων οδηγών, σχετικά με την επιλογή του φυσικού αερίου ως βασικό καύσιμο κίνησης για τα αυτοκίνητά τους.
Με βάση όλες τις συγκρίσεις κατανάλωσης, το φυσικό αέριο αναδεικνύεται «νικητής» σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα και για αυτό ο αριθμός των οχημάτων που το χρησιμοποιούν σε παγκόσμιο επίπεδο, αυξάνεται διαρκώς. Παρά το γεγονός ότι τόσο η γκάμα των αυτοκινήτων με κύριο καύσιμο το CNG, όσο και οι υποδομές για τον ανεφοδιασμό, βρίσκονται -ειδικά στην Ελλάδα- στα πρώτα στάδιά τους, τα πολλαπλά οφέλη του λεγόμενου και «πράσινου» καυσίμου (το οποίο στη χώρα μας διαθέτει η ΔΕΠΑ, με την εμπορική ονομασία Fisikon) , αυξάνουν κατακόρυφα το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων οδηγών ΙΧ, σχετικά με την επιλογή του φυσικού αερίου ως βασικού καυσίμου κίνησης για τα αυτοκίνητά τους.
Στην Ελλάδα μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση, οδήγησε και η πρόσφατη νομοθεσία, που επιτρέπει πλέον τη μετατροπή και των βενζινοκίνητων οχημάτων αλλά και των πετρελαιοκινητήρων σε dual fuel (διπλού καυσίμου) με φυσικό αέριο, καθώς έχουν ήδη κυκλοφορήσει οχήματα αυτού του τύπου, τα οποία παρουσιάζουν και εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η επιτυχία της μεθόδου συνίσταται στο ότι επιτυγχάνει σημαντική μείωση του κόστους και των ρύπων, χωρίς να μειώνεται η ιπποδύναμη και η ροπή του κινητήρα, ανεξάρτητα από το επίπεδο των στροφών που λειτουργεί.
Στην Ελλάδα μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση, οδήγησε και η πρόσφατη νομοθεσία, που επιτρέπει πλέον τη μετατροπή και των βενζινοκίνητων οχημάτων αλλά και των πετρελαιοκινητήρων σε dual fuel (διπλού καυσίμου) με φυσικό αέριο, καθώς έχουν ήδη κυκλοφορήσει οχήματα αυτού του τύπου, τα οποία παρουσιάζουν και εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η επιτυχία της μεθόδου συνίσταται στο ότι επιτυγχάνει σημαντική μείωση του κόστους και των ρύπων, χωρίς να μειώνεται η ιπποδύναμη και η ροπή του κινητήρα, ανεξάρτητα από το επίπεδο των στροφών που λειτουργεί.
7 λόγοι που το CNG ελκύει το κοινό που μαθαίνει για τα οφέλη του
- Προσφέρει οικονομία έως και 60% σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα.
- Μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 25%, μικροσωματιδίων κατά 35%, αρωματικών υδρογονανθράκων κατά 75% και οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) κατά 53% σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη, ενώ έχει μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων PM.
- Διαθέτει περισσότερη ενέργεια, αφού 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.
- Επιτυγχάνει σημαντική οικονομία στο κόστος καυσίμου ανά χιλιόμετρο. Σύμφωνα και με τον παγκόσμιο μέσο όρο για το κόστος του καυσίμου, η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο.
- Θεωρείται το ασφαλέστερο καύσιμο, από επιστημονικά ιδρύματα της Ευρώπης και της Β. Αμερικής.
- Συμβάλλει στην πραγματοποίηση του ευρωπαϊκού στόχου για εξοικονόμηση ενέργειας, «απαντώντας» και στις επιταγές της Ε.Ε. για τη θέσπιση κινήτρων που θα περιορίσουν την εξάρτηση από το πετρέλαιο.
- Διασφαλίζει την τελική ποιότητα του καυσίμου, αφού δεν γίνεται να νοθευθεί στην πορεία, εξαιτίας της παροχής του, υπό πίεση, με ειδικούς αγωγούς, κατευθείαν από το εθνικό σύστημα μεταφοράς στα πρατήρια.
Πρατήριο φυσικού αερίου και στα Ιωάννινα
Οι συντονισμένες προσπάθειες της ΔΕΠΑ, των φορέων της περιφέρειας και των επιχειρήσεων που εφαρμόζουν στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, έχει επιτρέψει την αύξηση των περιοχών που έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο κίνησης. Με τη χρήση και της νέας τεχνολογίας που εφαρμόζεται ευρέως σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την τροφοδοσία απομακρυσμένων περιοχών, από το δίκτυο φυσικού αερίου, μεταφέρεται φυσικό αέριο με ειδικά βυτία και σε νέα σημεία σε όλη τη χώρα. Ήδη πάντως και το δίκτυο των πρατηρίων, έχει αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε οδηγό, να πραγματοποιήσει ακόμη και μεγάλα δρομολόγια, όπως το Αθήνα-Θεσσαλονίκη, χωρίς να προβληματιστεί για τον ανεφοδιασμό του.
Πιο συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή, η ΔΕΠΑ λειτουργεί 9 πρατήρια φυσικού αερίου στην Ελλάδα, με τα 4 να βρίσκονται στην Αττική (8ο χλμ Αθηνών-Λαμίας, 1ο χλμ της Λεωφόρου Ανθούσας, Λεωφ. Κηφισίας 264 και Καραϊσκάκη και Νικηταρά στα ¶νω Λιόσια), 2 στη Θεσσαλονίκη (Λεωφ. Γεωργικής Σχολής 128 στην Πυλαία και Λεωφ. Κ. Καραμανλή 36 στη Νέα Μαγνησία) και από ένα σε Λάρισα (οδός Βόλου 65), Βόλο (οδός Λαρίσης 202) και Λαμία (6ο χλμ. Λαμίας - Στυλίδας).
Επόμενος «σταθμός» δε, θα είναι τα Ιωάννινα, καθώς η ΔΕΠΑ υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Αστικό ΚΤΕΛ Ιωαννίνων με σκοπό ο στόλος λεωφορείων του νομού να κινείται με φυσικό αέριο και στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται και η κατασκευή σταθμού τροφοδοσίας στην πόλη των Ιωαννίνων.
Ποια τα κέρδη εξοικονόμησης για ιδιώτες και επαγγελματίες
Όλο και περισσότερες κυβερνήσεις χωρών, προωθούν το φυσικό αέριο ως βάση μιας ενεργειακής πολιτικής που θα είναι «απαγκιστρωμένη» από την εξάρτηση της εισαγωγής πετρελαιοειδών, ενώ ειδικά στην Ευρώπη και οι εθνικοί στόχοι των κρατών μελών της Ε.Ε., απαιτούν ουσιαστικά την αύξηση της χρήσης του.
Ειδικά στην Ελλάδα της κρίσης, όμως, το σημαντικότερο πλεονέκτημα του φυσικού αερίου έναντι των συμβατικών καυσίμων, παραμένει η μεγάλη εξοικονόμηση που προσφέρει τόσο σε ιδιώτες, όσο και σε επαγγελματίες.
Η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και πάνω 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Στην πράξη λοιπόν, αυτό «μεταφράζεται» ως εξής:
Ένας ιδιώτης που κάνει 15.000 το χρόνο θα χρειαστεί περίπου:
• 1.728 ευρώ για βενζίνη
• 1.144 ευρώ για diesel
• 828 ευρώ για φυσικό αέριο
Αντίστοιχα, ένας επαγγελματίας -για παράδειγμα- οδηγός ταξί που κάνει 60.000 χλμ. το χρόνο, θα χρειαστεί περίπου:
• 6.912 ευρώ για βενζίνη
• 4.576 ευρώ για diesel
• 3.312 ευρώ για φυσικό αέριο
Ποια τα οφέλη της χρήσης του και για τον κινητήρα
Η οικονομία, η μείωση των ρύπων και η ασφάλεια του καυσίμου, θεωρούνται επαρκή επιχειρήματα για να πειστεί κανείς να κανείς τη χρήση του φυσικού αερίου κίνησης, όμως σε καμία περίπτωση, δεν θα πρέπει να παραληφθούν και τα οφέλη για τον κινητήρα του αυτοκινήτου, τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Καταρχάς, το CNG έχει βαθμό οκτανίων 130, κάτι που συνεισφέρει στην καλύτερη χρήση κινητήρων υψηλής συμπίεσης, καθώς αποκλείονται οι αυταναφλέξεις, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να παρουσιάζει μεγάλη ροπή στις επιταχύνσεις, χωρίς αστοχίες ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες.
Επιπλέον, τα λιπαντικά «μολύνονται» λιγότερο, καθώς δεν υπάρχουν ιζήματα, τα μπουζί διατηρούνται καθαρά, ενώ δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα. Ένα ακόμη πλεονέκτημα του φυσικού αερίου είναι ότι δεν παγώνει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και άρα το οχήματα με CNG, μπορούν να λειτουργήσουν σε όλους τους τύπους εδαφών, ακόμα και σε βουνά και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες κλίματος.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της υψηλής ποιότητας και καθαρότητας του φυσικού αερίου, οι μηχανικοί συμφωνούν πως απαιτείται αραιότερη συντήρηση του οχήματος και αυξάνεται η διάρκεια ζωής του, δεδομένου ότι το καύσιμο συμβάλλει στην μικρότερη ρύπανση των διαφόρων επιμέρους τμημάτων του κινητήρα.