Ένας μηχανικός της Scania μάς δίνει τα φώτα του, σχετικά με τις δοκιμές λεωφορείων σε ακραίες θερμοκρασίες.
Ο ρόλος των συστημάτων ψύξης.
Τεράστιος ο αντίκτυπος τόσο στην αποδοτικότητα του οχήματος, όσο και στο περιβάλλον.
Θεαματική η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων μέσα στο 2024.
Η μετάβαση των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στη βιώσιμη κινητικότητα, ως γνωστόν, έχει πολλές προεκτάσεις, με παράγοντες όπως π.χ. το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO), οι υποδομές φόρτισης, η αυτονομία κ.ο.κ. να δίνουν το έναυσμα για πολλές συζητήσεις. Στο επίκεντρο όλων, όμως, ανακύπτει πάντοτε το ίδιο και αυτονόητο ζήτημα: πόσο εφικτό είναι ένα τέτοιο όχημα να ανταποκριθεί στα ακραία κλίματα;
Σε αυτό το καίριο ερώτημα, λοιπόν, ένας μηχανικός δοκιμών της Scania, ο Marco Zeni, έρχεται να καταθέσει τα δικά του πορίσματα. Πορίσματα κοινώς, τα οποία προέρχονται από διαδοχικά tests που έλαβαν χώρα σε ακραίες συνθήκες, με στόχο να αποδειχτεί πως τα λεωφορεία BEV μπορούν να διατηρήσουν την αποδοτικότητα και την αξιοπιστία τους είτε π.χ. στην καυτή ζέστη της Ισπανίας είτε στο βαθύ ψύχος της Σουηδίας.
Ο ρόλος των συστημάτων ψύξης
Πιο αναλυτικά, με δεδομένο πως ο Marco Zeni ειδικεύεται στις δοκιμές των συστημάτων ψύξης στα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία, αντιλαμβάνεται κανείς πως στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με παράγοντες ζωτικής σημασίας για τη σωστή συντήρηση εξαρτημάτων όπως είναι οι μπαταρίες, οι ηλεκτροκινητήρες και τα ηλεκτρονικά ισχύος.
Τοιουτοτρόπως, μια τέτοια σχολαστική δουλειά συνεπάγεται διαδικασίες όπως η τοποθέτηση αισθητήρων, η εκτέλεση προσομοιώσεων και η αυστηρή αξιολόγηση του τρόπου που τα λεωφορεία αποδίδουν σε εξαιρετικά διαφορετικές συνθήκες, με τα αποτελέσματα σε επίπεδο θερμοκρασιών να κυμαίνονται από τους 40°C μέχρι τους -30°C.
Τα καλά όμως δε σταματούν εδώ… Κι αυτό, γιατί οι δοκιμές δεν περιορίζονται αποκλειστικά στην οδήγηση του λεωφορείου, αλλά αποτελούν μια προσομοίωση πραγματικών συνθηκών όπως η κίνηση στην πόλη με συχνές στάσεις, τα ταξίδια σε αυτοκινητόδρομο υψηλής ταχύτητας ή ακόμα και οι απότομες αναβάσεις σε βουνά.
Τεράστιος ο αντίκτυπος τόσο στην αποδοτικότητα του οχήματος, όσο και στο περιβάλλον
Όπως δήλωσε σχετικά εξάλλου και ο ίδιος ο μηχανικός της Scania:
«Κάθε δοκιμή έχει σημασία. Η αποτελεσματική ψύξη μειώνει την κατανάλωση ενέργειας, επεκτείνοντας την αυτονομία του λεωφορείου και μειώνοντας τις συνολικές εκπομπές. Αυτό υποστηρίζει άμεσα τους παγκόσμιους κλιματικούς μας στόχους».
Στο δια ταύτα; Τέτοιου είδους tests, που σχετίζονται με τα συστήματα ψύξης, συνεισφέρουν στην παράταση της διάρκειας ζωής των μπαταριών, με τη συντήρηση & τις αντικαταστάσεις τους να περιορίζονται αισθητά - γεγονός που εν κατακλείδι οδηγεί σε χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.
Θεαματική η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων μέσα στο 2024
Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να υπενθυμίσουμε εδώ ότι, σύμφωνα με έρευνα του
ICCT (Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών), τα ηλεκτρικά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία
κατέγραψαν στις πωλήσεις τους μια άνοδο της τάξεως του 25% μέσα στα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους στην Ευρώπη, σε σύγκριση με το 2023.
Μάλιστα, από τα 8.400 λεωφορεία που πωλήθηκαν μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2024, τα 1.200 ήταν με μηδενικές εκπομπές ρύπων, αποτελώντας έτσι το 11% του συνόλου στις πωλήσεις βαρέων οχημάτων για το ίδιο χρονικό διάστημα.