Ασφαλής οδήγηση, αποφυγή συγκρούσεων & διάσωση, οι 3 καίριοι τομείς
Σε κάθε περίπτωση, το Euro NCAP επικεντρώνεται σε τρεις βασικούς τομείς αναφορικά με τα φορτηγά:
-Ασφαλής οδήγηση: Δηλαδή παρακολούθηση επιβατών, εμπλοκή οδηγού, όραση (άμεση και έμμεση από καθρέφτες κλπ), καθώς και συστήματα υποβοήθησης.
-Αποφυγή συγκρούσεων: Δηλαδή μετωπικές συγκρούσεις, συγκρούσεις κατά την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, ελιγμοί με χαμηλή ταχύτητα κ.α.
-Μετά τη σύγκρουση: Δηλαδή πληροφορίες διάσωσης.
Συνακόλουθα, το 2027 αναμένεται να προστεθούν περισσότερα συστήματα, ενώ μέχρι το 2030 θα συμπεριληφθεί και η προστασία από σύγκρουση. Αξίζει δε να σημειωθεί εδώ πως, όπως ισχύει και με τις αξιολογήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων, το Euro NCAP εξετάζει τα διάφορα συστήματα και τις λύσεις ασφαλείας σε κάθε έναν από αυτούς τους τομείς, καθώς και τον τρόπο που ανταποκρίνονται σε διαφορετικά σενάρια ατυχήματος.
Διαφορετικός ο αντίκτυπος του Euro NCAP στο φορτηγό & στο αυτοκίνητο
Από τον Μάρτιο του 2024 που το Euro NCAP ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει τις αξιολογήσεις ασφαλείας του στον τομέα των φορτηγών, έχουν ανακύψει διάφορα κομβικά ζητήματα, που μας δείχνουν πως δεν πρόκειται για ένα απλό εγχείρημα.
Αυτό διότι, ενώ στα επιβατικά αυτοκίνητα το Euro NCAP έχει μία βαθμολογία για κάθε μοντέλο, η οποία λειτουργεί αντιπροσωπευτικά, επειδή δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην κατηγορία του, σε ό,τι έχει να κάνει με τα φορτηγά τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα. Ο λόγος; Κάθε μοντέλο φορτηγού έχει χιλιάδες διαφορετικές προδιαγραφές και χρησιμοποιείται σε μια ποικιλία διαφορετικών εφαρμογών.
Το πώς ακριβώς μπορεί να λυθεί αυτό το ζήτημα, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό, αλλά ως πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του γεγονότος έχουν προταθεί λύσεις όπως π.χ. ένα συγκεκριμένο φορτηγό να λαμβάνει την ετικέτα «ασφαλούς στην πόλη», που θα προστίθεται στη συνολική βαθμολογία του, εφόσον πληροί συγκεκριμένα κριτήρια για οδήγηση στο αστικό περιβάλλον.
Την ίδια ώρα, ενώ το Euro NCAP περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα σεναρίων, μπορεί να είναι δύσκολο να μετρηθεί ο αντίκτυπος που θα έχει μια τέτοια εξέλιξη στον οδηγό.
Αντίστοιχα, ένα πράγμα που πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη είναι ότι η επίδραση του Euro NCAP στα φορτηγά δε γίνεται να είναι ανάλογη με εκείνη που έχουν οι αξιολογήσεις στην ασφάλεια των επιβατικών αυτοκινήτων, καθώς τα ADAS στα πρώτα θεωρούνται ήδη προαπαιτούμενα, βάσει νόμου – άρα έχουν ήδη αφομοιωθεί.
Μπορούν τα ADAS να αλλοιώσουν – αρνητικά – το αποτέλεσμα;
Κι ένας (ακόμα) παράγοντας που ελάχιστοι φαίνεται να λαμβάνουν υπόψη… Υπάρχει περίπτωση ένα σύστημα ενεργητικής ασφάλειας να λειτουργήσει ανασταλτικά; Η απάντηση εδώ, όπως υποστηρίζουν κάποιοι φορείς από το χώρο των εμπορευματικών μεταφορών, είναι πως «ναι, μπορεί».
Και η εξήγηση: εάν ένα σύστημα ενεργητικής ασφάλειας επεμβαίνει συχνά όταν δεν χρειάζεται, μπορεί να προκαλέσει ενόχληση και να μειώσει την εμπιστοσύνη στο σύστημα, ενώ ενδέχεται ακόμα και να ωθήσει τους οδηγούς να το απενεργοποιήσουν και να μείνουν χωρίς κανένα σύστημα ασφαλείας. Συνεπώς, η ελαχιστοποίηση των λανθασμένων επεμβάσεων είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας.
Τέλος, κάτι που πρέπει να επισημανθεί είναι πως στην αξιολόγηση του Euro NCAP δεν περιλαμβάνονται όλα τα συστήματα ασφαλείας και κυρίως οι τομείς της σταθερότητας και της εκπαίδευσης του οδηγού – που αμφότερα κρίνονται ως πολύ σημαντικά για την ασφάλεια των φορτηγών.