Τι άλλαξε σε σχέση με τα αποτελέσματα ασφάλειας του 2024 για τα φορτηγά;
Γιατί είναι τόσο σημαντική η ασφάλεια στα βαρέα φορτηγά;
Ποιοι τομείς ασφάλειας των φορτηγών ελέγχει ο Euro NCAP;
Ποια φορτηγά «παίρνουν σειρά» για τις δοκιμές του Euro NCAP;
PRO.autotriti Team
Τι άλλαξε σε σχέση με τα αποτελέσματα ασφάλειας του 2024 για τα φορτηγά;
Σε συνέχεια της 1ης φάσης δοκιμών ασφάλειας σε φορτηγά που διενήργησε το 2024, ο Euro NCAP ανακοίνωσε τα αποτέλεσμα της 2ης φάσης όπου 10 δημοφιλή φορτηγά δοκιμάστηκαν τόσο σε εκδόσεις πλαισίου (6x2) όσο και τράκτορα (4x2).
Με τα περισσότερα μοντέλα να επιτυγχάνουν καλύτερη (ή έστω αντίστοιχη) επίδοση με αυτήν του 2024, αξίζει να σταθούμε στο Mercedes-Benz Actros, που απέσπασε 5 αστέρια (3 το 2024), μια επίδοση που διατήρησαν τα Volvo FH Aero & FM. Το Αctros μάλιστα δοκιμάστηκε και στις εκδόσεις «F» και «L» (μεγαλύτερες καμπίνες) που απέσπασαν βαθμολογία 4 αστέρων.
Οι εκπρόσωποι των Scania, Renault Trucks και DAF ελέγχθηκαν εκ νέου βελτιώνοντας στα… σημεία τις επιδόσεις του 2024 ενώ, η MAN Trucks δεν παρείχε κάποιο όχημα στον Euro NCAP. Ωστόσο, ο οργανισμός ασφάλειας κατάφερε να βρει ένα αντιπροσωπευτικό TGX στην αγορά και να το ελέγξει.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η ασφάλεια στα βαρέα φορτηγά;
Με βάση τα όσα ανακοινώνει ο Euro NCAP αναφορικά με το πρόγραμμα «Truck Safe», εξαιτίας του μεγέθους και του βάρους τους, παρά το ότι αφορούν σε λιγότερο από το 3% των κυκλοφορούντων οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ, ευθύνονται για το 15% των θανάτων σε αυτά (3.000+/έτος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο)! Παράλληλα, μόλις το 11% των θανάτων σε τροχαία όπου εμπλέκονται φορτηγά, αφορά στις επιβάτες που αυτά μεταφέρουν. Το υπόλοιπο 89% αφορά τόσο στους επιβάτες άλλων οχημάτων όσο και στους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, δικυκλιστές).

Τα 10 φορτηγά που ελέγχθηκαν από τον Euro NCAP αντικατοπτρίζουν ουσιαστικά το 95% των οχημάτων της κατηγορίας που κινούνται στους δρόμους της ΕΕ.
Ποιοι τομείς ασφάλειας των φορτηγών ελέγχει ο Euro NCAP;
Προκειμένου να σκιαγραφήσεις την ασφάλεια που παρέχουν τα σύγχρονα φορτηγά, ο Euro NCAP, τα υποβάλλει σε δοκιμές με στόχο να διαπιστωθούν οι επιδόσεις του κάθε μοντέλου σε τρεις τομείς, ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας για την οδική ασφάλεια.
- Το διάστημα που προηγείται ενός τροχαίου ατυχήματος με έμφαση στην ασφαλή οδήγηση (Safe Driving): Αξιολόγηση των συστημάτων παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού, το πόσο αποσπασμένη είναι η προσοχή του, το επίπεδο της ορατότητας και διεύρυνσης του άμεσου οπτικού του πεδίου κ.ά.
- Το επίπεδο της ενεργητικής ασφάλειας του οχήματος και την δυνατότητα εμπλοκής των συστημάτων ADAS, προκειμένου να αποτρέψουν ένα τροχαίο ατύχημα (Αποφυγή Σύγκρουσης): Αξιολόγηση των συστημάτων υποβοήθησης του έργου του οδηγού (π.χ. διατήρηση αποστάσεων ασφαλείας, διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, βοήθεια κατά τους ελιγμούς σε χαμηλή ταχύτητα κ.ά.).
- Τη –λεγόμενη- «Χρυσή Ώρα» δηλαδή το χρονικό διάστημα αμέσως μετά το τροχαίο (Μετά τη σύγκρουση): Διαδικασίες άμεσης βοήθειας (οδικής και πρώτων βοηθειών) μετά το τροχαίο συμβάν.
Για όλα τα παραπάνω, υπάρχουν ποσοστά με βάση την επίδοση του κάθε οχήματος. Εξ αυτών, καθορίζεται η βαθμολογία σε αστέρα (μέγιστο 5) ενώ, υπάρχει και μια ακόμη διαπίστευση, με την ονομασία «CitySafe». Αυτή αφορά στον έλεγχο και την αξιολόγηση τεχνολογιών στον εξοπλισμό και της σχεδίασης του οχήματος (καμπίνα), που έχουν στόχο να μειώσουν τους κινδύνους ατυχήματος κατά την κίνηση του φορτηγού εντός της πόλης όπως π.χ. το Automated Emergency Braking που αναλαμβάνει να ακινητοποιήσει αυτόματα το φορτηγό όταν κάποιος πεζός ή ποδηλάτης βρίσκεται πολύ κοντά του και ενδέχεται σύγκρουση με αυτόν κατά τους ελιγμούς του οχήματος.
Συνολικά, τα οχήματα (που αντικατοπτρίζουν το 95% των βαρέων φορτηγών αυτού του είδους που κυκλοφορούν στην ΕΕ), ελέγχθηκαν στις εξής παραμέτρους;
- Άμεσο οπτικό πεδίο οδηγού: Διασφάλιση της μέγιστης ορατότητας του οδηγού κατά την πραγματοποίηση ελιγμών προκειμένου να περιοριστούν τα προβλήματα τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου (πεζοί κ.ά.).
- Έμμεσο οπτικό πεδίο οδηγού: Διασφάλιση πως εμπόδια που βρίσκονται εκτός του άμεσου οπτικού πεδίου του οδηγού, γίνονται άμεσα αντιληπτά από το όχημα προκειμένου να τον προειδοποιήσει εγκαίρως.
- Έλεγχος συμπεριφοράς οδηγού: Χρήση ζώνης ασφαλείας και έλεγχος της απόσπασης της προσοχής του οδηγού.
- Υποβοήθηση ταχύτητας: Συμμόρφωση με τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας.
- Συστήματα αυτόματης πέδησης: Έλεγχος & αξιολόγηση λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS όπως το Advanced Emergency Braking (ΑΕΒ) και τη δυνατότητα του να ανιχνεύει κινητά ή ακίνητα εμπόδια και πεζούς.
- Συστήματα αποφυγής σύγκρουσης με δικυκλιστές: Έλεγχος & αξιολόγησης λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS που ανιχνεύουν το ενδεχόμενο σύγκρουσης του φορτηγού με δικυκλιστές σε περιπτώσεις όπως η κίνηση σε διασταυρώσεις καθώς και οι μετωπικές προσκρούσεις με άλλα οχήματα.
- Συστήματα υποβοήθησης διατήρησης πορείας: Έλεγχος & αξιολόγηση λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS που υποβοηθούν τον οδηγό να διατηρεί το όχημα στην προβλεπόμενη λωρίδα κυκλοφορίας.
- Πληροφορίες διάσωσης: Έλεγχος & αξιολόγηση της απόδοσης των διαδικασιών που προβλέπονται για την ασφαλή πρόσβαση & υποστήριξη των επιβατών αμέσως μετά το τροχαίο ατύχημα.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Ποια φορτηγά «παίρνουν σειρά» για τις δοκιμές του Euro NCAP;
Σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει σχετικά με το πρόγραμμα «
Truck Safe» ο διευθυντής του στρατηγικού σχεδιασμού του
Euro NCAP, κ. Matthew Avery, ο
3ος κύκλος δοκιμών σε φορτηγά θα αγορά στα μοντέλα που προορίζονται για χρήση σε αστικές διανομές (city logistics) ενώ, τα
αποτελέσματα θα ανακοινωθούν
μέσα το φθινόπωρο (Οκτώβριος) του 2025.
Παράλληλα, ο κ. Avery ανέφερε πως εν ευθέτω χρόνο θα συμπεριληφθούν στις δοκιμές του Euro NCAP για τα φορτηγά και σενάρια ελέγχου του επίπεδου παθητικής τους ασφάλειας (προστασία επιβαινόντων) ενώ,
έως το 2030 θα έχουν αρχίσει και τα crash-test μεταξύ φορτηγών και ΙΧ (ή ελαφρών επαγγελματικών) οχημάτων!
Σελίδα 2 | Τα αποτελέσματα των νέων δοκιμών ασφάλειας του Euro NCAP στα φορτηγά |