Πρόκειται για μια βιομηχανία που κινείται ταχύτερα προς τη βιώσιμη κινητικότητα.
Οι ζώνες των χαμηλών εκπομπών, αποτελούν το καλύτερο κίνητρο.
Υποδομές φόρτισης & μεγαλύτερης διαρκείας συμβάσεις, το «τυράκι» για σούπερ-μάρκετ κλπ.
Με καταληκτικό έτος για την ενεργειακή μετάβαση το 2030, το καλύτερο timing για αλλαγές (ίσως να) είναι τώρα.
Είτε μιλάμε για αρτοποιεία και για ζυθοποιεία είτε για εστιατόρια, ταβέρνες και σούπερ-μάρκετ, ένα πράγμα είναι βέβαιο: σε σύγκριση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις logistics, εκείνες που σχετίζονται με τη βιομηχανία των τροφίμων και των ποτών δείχνουν να κινούνται με μεγαλύτερο ζήλο προς τις πιο οικολογικές λύσεις της ενεργειακής μετάβασης.
Πράγμα αναμενόμενο φυσικά, εφόσον αναλογιστούμε ότι πολλές έρευνες ανά τον πλανήτη μέσα στα τελευταία χρόνια έχουν καταλήξει στη διαπίστωση πως αρκετοί πελάτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν το κάτι παραπάνω, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε πιο βιώσιμα προϊόντα.
Στο ίδιο πλαίσιο, λοιπόν, εντάσσονται και οι πρωτοβουλίες για την υιοθέτηση συστημάτων κίνησης πιο φιλικών προς το περιβάλλον, με την επισήμανση όμως πως μια τέτοια διαδικασία δεν είναι ούτε απλή, ούτε εύκολη.
Ο λόγος; Όπως έχει υπολογιστεί, στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ το 93% των εκπομπών ρύπων τους προέρχονται από δραστηριότητες που βρίσκονται εκτός του άμεσου ελέγχου τους, την ίδια ώρα που, σύμφωνα με άλλες μελέτες, το 19% των εκπομπών στη βιομηχανία των τροφίμων & των ποτών έχει τις ρίζες του στη διαδικασία των μεταφορών.
Κατά συνέπεια, η συνεργασία με επιχειρήσεις που έχουν πιο βιώσιμους στόλους είναι ένα προφανές σημείο εκκίνησης για να ξεκινήσουν οι όποιες αλλαγές.
Οι ζώνες των χαμηλών εκπομπών, αποτελούν το καλύτερο κίνητρο
Να ξεκινήσουμε με τα απολύτως απλά… Η αξιοποίηση ηλεκτρικών φορτηγών στον χώρο των logistics, πρώτα από όλα κάνει καλό στην ίδια τη φίρμα που τα εκμεταλλεύεται. Δεν είναι δα και δύσκολος ο συλλογισμός: όσο πιο οικολογικό το προφίλ της επιχείρησης, τόσο πιο «καθαρό» το κούτελό της.
Πέραν αυτού όμως, υπάρχουν και κάποιοι επιπλέον λόγοι και κίνητρα για να προτιμήσει μια εταιρεία τα ηλεκτρικά (σ.σ.
καθώς κι εκείνα που χρησιμοποιούν άλλα εναλλακτικά καύσιμα, όπως HVO, βιοαέριο ή βιο-diesel) αντί για τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά, με χαρακτηριστικότερη τη δυνατότητα των παραδόσεων στις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Όσο για το κερασάκι στην τούρτα, αυτό προφανώς είναι το ότι, χάρη στα χαμηλά επίπεδα θορύβου τους, τα οχήματα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν επιπλέον για νυχτερινές παραδόσεις – γεγονός που εξασφαλίζει στους μεταφορείς μεγαλύτερη ευελιξία, ιδίως σε μια βιομηχανία όπου η παράδοση στην κατάλληλη ώρα και η διατήρηση των φρέσκων προϊόντων κρίνονται ως στοιχεία αδιαπραγμάτευτα.
Υποδομές φόρτισης & μεγαλύτερης διαρκείας συμβάσεις, το «τυράκι» για σούπερ-μάρκετ κλπ.
Την ίδια ώρα βέβαια, οι όποιες πρωτοβουλίες για τη μετάβαση προς τη βιώσιμη κινητικότητα δεν περιορίζονται αποκλειστικά στις μεταφορές. Αντιθέτως, είναι και οι υπόλοιποι φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας που οφείλουν να αναλάβουν το μερίδιο που τους αναλογεί με αποφάσεις που θα καταδεικνύουν και τη δική τους καλή θέληση.
Κάτι τέτοιο, φερειπείν, μπορεί να είναι οι συμβάσεις μεγαλύτερης διάρκειας με τις μεταφορικές, προκειμένου οι ιθύνοντες τις τελευταίες να αισθανθούν μια μεγαλύτερη ασφάλεια και να προχωρήσουν συνακόλουθα σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις όσον αφορά στη χρήση ηλεκτρικών φορτηγών και αντίστοιχων υποδομών φόρτισης.
Πάνω σε αυτό το τελευταίο, άλλωστε, η τοποθέτηση υποδομών φόρτισης στις εγκαταστάσεις π.χ. ενός εστιατορίου ή ενός αρτοποιείου, είναι άλλη μια επένδυση που ενδεχομένως αξίζει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη, με το έξτρα δέλεαρ φυσικά εδώ να είναι η φόρτιση κατά τη φόρτωση και την εκφόρτωση, αλλά και η προφανής αύξηση στην αυτονομία του ηλεκτρικού φορτηγού.
Με καταληκτικό έτος για την ενεργειακή μετάβαση το 2030, το καλύτερο timing για αλλαγές (ίσως να) είναι τώρα
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως η καλύτερη χρονική συγκυρία για να λάβει μαζικότερη μορφή η μετάβαση προς τη βιώσιμη κινητικότητα είναι τώρα. Αυτό διότι,
από τη στιγμή που πολλές εταιρείες οραματίζονται το 2030 ως την καταληκτική ημερομηνία – σε συνάρτηση και με τις αντίστοιχες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης φυσικά – για την εκπλήρωση των στόχων που έχουν τεθεί γύρω από τον περιορισμό στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, λογικό κι επόμενο είναι να πρέπει να εντατικοποιηθούν οι όποιες σχετικές ενέργειες μέσα στην πενταετία που μεσολαβεί. Κάτι τέτοιο, εξάλλου, μπορεί να γίνει πράξη ακόμα και μέσα σε ένα πιο… συντηρητικό πλαίσιο για κάποιες εταιρείες, όπως π.χ. με την περάτωση κάποιων τακτικών δρομολογίων ανάμεσα σε δύο σημεία με τη χρήση ηλεκτρικών φορτηγών.
Παράλληλα, η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης στα βαρέα επαγγελματικά αποδεικνύεται ήδη ιδιαίτερα αποτελεσματική, σε πείσμα όσων θέλουν να… απαξιώσουν τις επιδόσεις τέτοιων φορτηγών σε ζητήματα εμβέλειας ή ωφέλιμου φορτίου, ενώ η επικοινωνία με προμηθευτές & μεταφορείς ή ακόμα και με τον ίδιο κατασκευαστή, συστήνονται ως λύσεις που μπορούν να δείξουν τον δρόμο προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων.