Σε δημόσια διαβούλευση το νέο κυρωτικό πλαίσιο.
Η επιβολή δίκαιων ποινών έχει ως στόχο τον οδηγό & όχι το όχημα.
Απλοποίηση των διαδικασιών είσπραξης των προστίμων & κατηγοριοποίηση των ποινών.
Τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου.
Η επιβολή δίκαιων ποινών έχει ως στόχο τον οδηγό & όχι το όχημα
Από εκεί και πέρα, στο νέο ΚΟΚ καθίσταται προφανές πως οι ποινές αφορούν πρωτίστως τον οδηγό και όχι το όχημα, δεδομένου πως το τελευταίο μπορεί να χρησιμοποιείται και από άλλους οδηγούς, οι οποίοι δε φταίνε σε τίποτα.
Τοιουτοτρόπως, ποινές όπως τα χρηματικά πρόστιμα, η αφαίρεση άδειας οδήγησης και οι βαθμοί ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Point System) παίρνουν προτεραιότητα έναντι της πιθανής αφαίρεσης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.
Την ίδια ώρα, κάποιες επιπλέον ρυθμίσεις καταπιάνονται με τη μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα - με την υποσημείωση πως τα δεδομένα αλλάζουν, εφόσον υφίσταται ειδική σήμανση.
Αντίστοιχα, σε μονόδρομους που υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας (διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις) και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης (εντός των κατοικημένων περιοχών) διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50 χλμ./ώρα, εκτός και αν ορίζεται κάτι διαφορετικό επίσης με ειδική σήμανση.
Απλοποίηση των διαδικασιών είσπραξης των προστίμων & κατηγοριοποίηση των ποινών
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα πρόστιμα των παραβάσεων και την είσπραξή τους, τώρα, προβλέπεται πως ο τρόπος πληρωμής θα είναι τέτοιος, που να απλοποιείται και να πραγματοποιείται πιο άκοπα η διαδικασία της αποπληρωμής, δίχως πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Παράλληλα, για τις παραβάσεις επαγγελματικών οδηγών από άλλες χώρες, το σκεπτικό είναι η διαδικασία να ολοκληρώνεται κατευθείαν στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.
Συνακόλουθα, ξεκαθαρίζεται πως οι ποινές κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους σε ατοπήματα που ενδέχεται να προκαλέσουν κάποιο σοβαρό ατύχημα (π.χ.
παραβίαση κόκκινου σηματοδότη ή STOP, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, υπερβολική ταχύτητα κλπ.) και σε ατοπήματα που χαρακτηρίζονται από μικρότερο βαθμό επικινδυνότητας (π.χ. παράνομη στάθμευση ή απουσία απαραίτητων εγγράφων), με τις κυρώσεις να κλιμακώνονται για τους οδηγούς που έχουν υποπέσει σε επανειλημμένες παραβάσεις.
Τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου
Συνοψίζοντας, στα βασικά σημεία του Σχεδίου Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα» περιλαμβάνονται τα εξής:
-Εξορθολογισμός των ποινών & κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητά τους, καθώς και επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις, ενισχύοντας τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
-Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων πάνω σε τρεις βασικούς άξονες, ώστε να γίνονται πιο κατανοητοί από τους πολίτες.
- Αποτρεπτικές κυρώσεις για παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν τροχαία ατυχήματα.
-Βελτίωση της ασφαλούς οδηγικής συμπεριφοράς, μέσα από την καταπολέμηση επιδεινούμενων παραβατικών και αντικοινωνικών συμπεριφορών.
-Απενοχοποίηση του οχήματος.
-Μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας (βλ. 30 χλμ./ώρα) στις γειτονιές & παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και σε μηχανοκίνητα δίκυκλα, συνδυαστικά με την αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου στα τελευταία για παραβάσεις όπως η μη χρήση κράνους κλπ.
-Αξιοποίηση τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για την επαλήθευση παραβάσεων, όπως π.χ. μέσα από τις κάμερες λεωφορείων.