Το Ελεγκτικό Συνέδριο «φρενάρει» το διαγωνισμό προμήθειας, απορρίπτοντας το σχέδιο σύμβασης με την κινεζική Yutong και τα 250 ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία της, ενώ ταυτόχρονα στρέφει τις κατηγορίες στην επιτροπή του διαγωνισμού και στον γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών.
Δε θα προμηθευτούν 250 ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία
Πιο συγκεκριμένα, με τη 214/2023 πράξη του, το αρμόδιο για τον προσυμβατικό έλεγχο ΣτΆ κλιμάκιο έκρινε κατά πλειοψηφία ότι «
κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του τμήματος 5 της προμήθειας […]
για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την προμήθεια λεωφορείων και των παρελκομένων τους, με σκοπό την ανανέωση στόλου αστικών λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης». Η υπόθεση ανάδειξης αναδόχου για την
προμήθεια 250 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων καθώς και των αντίστοιχων φορτιστών, ανερχόταν σε μία προσφορά 110,825 + 13,87 εκατ. ευρώ (+ΦΠΑ), ως τμήμα του μεγάλου διαγωνισμού προϋπολογισμού 309,27 εκατ. ευρώ (+ΦΠΑ) για 770 αστικά λεωφορεία που χρηματοδοτούν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ευθύνες στην επιτροπή και στο Υπουργείο Μεταφορών για «ουσιώδη νομική πλημμέλεια»
Οι φήμες που προέρχονται από άτομα του χώρου, κάνουν λόγο πως πολλά
προβλήματα και τεχνικά ζητήματα είχαν κάνει την εμφάνισή τους από πολύ νωρίς, ενώ είχαν επισημανθεί κι από άλλους συμμετέχοντες. Ωστόσο, το
Ελεγκτικό Συνέδριο αποδίδει στην επιτροπή του διαγωνισμού και στον γενικό γραμματέα του Υ
πουργείου Υποδομών και Μεταφορών Ι. Ξιφαρά, τις ευθύνες για «
ουσιώδη νομική πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία, συνιστάμενη στη συμμετοχή (πολλώ δε μάλλον και στην κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού) του οικονομικού φορέα «
Yutong Bus CO. LTD», ο οποίος δεν ανήκει στους δικαιούμενους συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 255 παρ. 1 του ν. 4412/2016», καθώς
η εταιρεία εδρεύει στην Κίνα, με την οποία η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν έχει συμφωνία αμοιβαίας συνεργασίας για δημόσιες συμβάσεις. Αξίζει όμως να αναφέρουμε, πως η
Yutong δεν είναι άγνωστη στην Ευρώπη, αφού μόλις πέρυσι κατέγραψε 480 ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων σε εταιρείες αστικών συγκοινωνιών.