Πρόσφατα η Mercedes-Benz ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των πιλοτικών δοκιμών, σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, του Vito E-Cell.
Η εν λόγω έκδοση του Vito αποτελεί το πρώτο επαγγελματικό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με –εργοστασιακό- πλήρως ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.
Διατηρούν αναλλοίωτα όλα τα χαρακτηριστικά που έχουν αναδείξει τους εκπροσώπους της Mercedes-Benz μεταξύ των κορυφαίων προτάσεων στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα όμως είναι εντελώς αθόρυβα και με μηδενικούς ρύπους.
Τα 230 Vito E-Cell στα οποία αναφερόμαστε, έχουν μέχρι στιγμής διανύσει περισσότερα από 650.000 χλμ. κάτω από πραγματικές συνθήκες χρήσης από επιλεγμένους πελάτες της εταιρείας.
Το χρονικό των πιλοτικών δοκιμών του Vito E-Cell
Το πρώτο Van της γερμανικής εταιρείας με εργοστασιακό σύστημα ηλεκτροκίνησης κυκλοφόρησε στους δρόμους του Βερολίνου μέσα στο φθινόπωρο του 2010 ενώ από τις αρχές του 2011, ξεκίνησε το πρόγραμμα των πιλοτικών δοκιμών τους σε επιλεγμένους πελάτες της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη.
Τα δύο αυτά προγράμματα, με 50 Vito E-Cell σε συμμετέχουν στο καθένα, αναμένεται να έχουν διάρκεια 4 ετών και σε συνδυασμό με τα 230 συνολικά που έχουν κληθεί να φέρουν εις πέρας διάφορες εφαρμογές κάτω από πραγματικές συνθήκες χρήσης, έχουν στόχο να προσφέρουν πολύτιμα συμπεράσματα στους υπεύθυνους του τομέα Έρευνας και Εξέλιξης της Mercedes-Benz αναφορικά με το μέλλον των ηλεκτροκίνητων επαγγελματικών της οχημάτων.
Μάλιστα αν κρίνουμε από τις πρώτες πληροφορίες που διαρρέουν από το στρατόπεδο της εταιρείας, τα αποτελέσματα αναμένονται θετικότατα.
Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα
Από τα πρώτα θετικά σχόλια που οι υπεύθυνοι της Mercedes-Benz συνέλλεξαν από τους οδηγούς που έχουν κληθεί να δοκιμάσουν τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα Vito E-Cell είναι η πλήρης απουσία θορύβου κατά την λειτουργία του οχήματος.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι μαρτυρίες των οδηγών αναφέρουν σε πολλές περιπτώσεις την αυξημένη προσοχή που απαιτείται από μέρους τους καθώς οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου (οδηγοί άλλων οχημάτων αλλά και πεζοί), δεν αντιλαμβάνονται πως πλησιάζει ένα επαγγελματικό όχημα!
Παράλληλα από την πρώτη στιγμή μετριάστηκαν σε μεγάλο βαθμό οι όποιες ανησυχίες υπήρχαν αναφορικά με την επάρκεια της αυτονομίας του ηλεκτροκίνητου E-Cell. Συγκεκριμένα η εταιρεία αναφέρει πως το ηλεκτροκίνητο Vito είναι σε θέση να διανύσει έως και 130 χλμ. με πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες του ωστόσο, στην συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων που ελέγχονται, δεν καλύπτουν περισσότερα από 80 χλμ. σε εφαρμογές όπως οι ταχυμεταφορές, εμπορικές εταιρείες, εταιρείες τροφοδοσίας, δημοτικές επιχειρήσεις κ.ά. Παράλληλα ιδιαίτερης σημασίας είναι η διαπίστωση πως ακόμα και η πιο «απαιτητική» τοπογραφία ορισμένων δρομολογίων, ελάχιστα επηρέαζε την αυτονομία του γερμανικού μοντέλου.
Ένα ακόμη στοιχείο που αφορά στα πορίσματα που εξήγαγε η Mercedes-Benz από την πιλοτική λειτουργία του Vito E-Cell είναι αυτό της μέγιστης ταχύτητας του. Παρά το γεγονός ότι η μέγιστη ταχύτητα του ηλεκτροκίνητου Vito περιορίζεται ηλεκτρονικά τα 89 χλμ./ώρα ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη αυτονομία του, τα πορίσματα της έρευνας έδειξαν πως η μέγιστη ταχύτητα κίνησης σπάνια επιτυγχάνεται λόγω των κυκλοφοριακών συνθηκών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Βερολίνου όπου, μόνο το 30% των οδηγών ανέφεραν πως έφταναν τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος σε καθημερινή βάση.
Οι τεχνικές προδιαγραφές του Vito E-Cell
H ηλεκτροκίνητη έκδοση του Vito βασίζεται στο μεσαίου μήκους αμάξωμα του γερμανικού Van. To ωφέλιμο βάρος που το Vito E-Cell είναι σε θέση να μεταφέρει ανέρχεται στα 900 κιλά ενώ ο χώρος φόρτωσης του δεν έχει δεχθεί την παραμικρή τροποποίηση, γεγονός που καθιστά το γερμανικό ηλεκτροκίνητο μοντέλο μια ιδανική λύση για κάθε επαγγελματική χρήση.
Τόσο ο ηλεκτροκινητήρας όσο και το ηλεκτρονικό κύκλωμα, ο μετατροπέας αλλά και ο φορτιστής AC/DC εδράζονται κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα. Το εν λόγω σύνολο αποδίδει ισχύ 60 kW (ισοδύναμο με 83 ίππους) ενώ η μέγιστη τιμή της ροπής του ανέρχεται στα 280 Nm. Σε ότι αφορά στην μετάδοση της κίνησης, κινητήριοι τροχοί είναι αυτοί του εμπρόσθιου άξονα.
Η μέγιστη ταχύτητα του οχήματος ανέρχεται στα 89 χλμ./ώρα (όπου και περιορίζεται ηλεκτρονικά) ενώ η αυτονομία του ορίζεται στα 130 χλμ. Το Vito E-Cell είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση στα 50 χλμ./ώρα ή στα 80 χλμ./ώρα σε 6,5 δλ. και 11,0 δλ. αντίστοιχα. Σε ότι αφορά στις μπαταρίες του, οι συστοιχίες των ιόντων λιθίου έχουν τοποθετηθεί κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης με αποτέλεσμα να μην επηρεάζεται η κατανομή μαζών μεταξύ των δύο αξόνων. Η ονομαστική τάση τους ορίζεται στα 360 V και η ισχύς τους στα 36 kW. Η αναπλήρωση της ισχύος του γίνεται μέσω σταθμών φόρτισης σε αμαξοστάσια και για την πλήρη φόρτιση τους από ρευματοδότες τάσης 380/ 400V απαιτούνται έξι ώρες. Σύντομα η Mercedes-Benz αναφέρει πως η φόρτιση των μπαταριών θα είναι εφικτή και σε ρευματοδότες τάσης 220V.
Καταλήγοντας αξίζει φυσικά να αναφέρουμε πως οι μπαταρίες του Vito E-Cell φορτίζονται και κατά την οδήγηση μέσω της ανάκτησης μέρους της κινητικής ενέργειας των τροχών όταν το όχημα επιβραδύνει.