Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Σημαντικές είναι οι αλλαγές που επιφέρει το νέο –μνημονιακό- πολυνομοσχέδιο στους κλάδους των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών καθώς και των Ταξί.

Μνημονιακές αλλαγές σε Ταξί, φορτηγά, βυτιοφόρα

4.413 Επισκέψεις στο άρθρο (7/11/2012)

Σημαντικές είναι οι αλλαγές που επιφέρει η πλήρης απελευθέρωση του κλάδου των μεταφορών αλλά και τον Ταξί, το νέο πολυνομοσχέδιο που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στην Βουλή. Δείτε τις σημαντικότερες εξ αυτών.

Ουσιαστικά με το νέο νομοσχέδιο, απελευθερώνονται πλήρως όλες οι εναλλακτικές υπηρεσίες στους κλάδους των Ταξί και των φορτηγών, γεγονός που ήδη έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην αγορά και ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις.

Σύμφωνα με τα νέες διατάξεις του «Μνημονίου ΙΙΙ» που προωθούνται από το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης απελευθερώνονται:

-Οι υπηρεσίες μεταφοράς πελατών ξενοδοχείων (Shuttle Services)

-Η ενοικίαση Επιβατικού Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) οχήματος με οδηγό (Chauffeur Services)

-Η μίσθωση μικρών φορτηγών, με μεικτό κάτω των 3,5t., από επιχειρήσεις και ιδιώτες

-Η μίσθωση φορτηγών οχημάτων στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους του υπουργείου, πρόκειται για ρυθμίσεις που έχουν στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας ενώ δεν προβλέπεται καμία αλλαγή του ισχύοντος νόμου για τον κλάδο των Ταξί, γεγονός που ωστόσο, ήδη αμφισβητούν οι αυτοκινητιστές.

 

Οι αλλαγές στις επιβατικές μεταφορές

Οι νέες ρυθμίσεις στις υπηρεσίες «Shuttle Service» και «Chauffeur Service» παρέχουν το δικαίωμα σε τουριστικά γραφεία και γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, να εκμισθώνουν οχήματα, αλλά και μοτοσικλέτες, μετά οδηγού.

Σύμφωνα με το υπουργείο, πρόκειται για ολική εκμίσθωση του οχήματος, μέσω προ-κράτσης, με αντίστοιχη σύμβαση, ελάχιστης διάρκειας 12 ωρών, ενώ απαγορεύεται η είσπραξη κομίστρου.

Τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που έχουν οριστεί για τους οδηγούς είναι τα εξής:

-Λευκό ποινικό μητρώο

-Ισχύον δίπλωμα οδήγησης, το οποίο έχει εκδοθεί τουλάχιστον δύο έτη πριν την έναρξη της απασχόλησης του οδηγού.

-Επιτυχείς ιατρικές εξετάσεις, αντίστοιχες με αυτές που περνούν οι οδηγοί Ταξί.

Οι προϋποθέσεις για τα οχήματα είναι οι εξής:

-Θα πρέπει να έχουν κυβισμό άνω των 1.500 κ.εκ.

-Θα πρέπει να εμπίπτουν στην κατηγορία Euro5 ή μεταγενέστερη

-Θα πρέπει να μην ξεπερνούν ηλικιακά τα 7 έτη και αν είναι ανοικτού τύπου, τα 9 έτη.

Στη περίπτωση που κάποιο μισθωμένο όχημα εντοπιστεί να διενεργεί επιβατικές μεταφορές με είσπραξη κομίστρου, οι ποινές που προβλέπονται είναι οι εξής:

-6 μήνες φυλάκιση.

-Χρηματικό πρόστιμο 3.000 ευρώ.

-Ανάκληση της άδειας κυκλοφορίας του για 2 έτη.

 

Σε ότι αφορά στις υπηρεσίες «μεταφοράς πελατών ξενοδοχείων» (Shuttle Service), όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από το υπουργείο Υποδομών, «παρέχεται η δυνατότητα σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα να χρησιμοποιούν είτε τα δικά τους ιδιόκτητα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης, είτε οχήματα που έχουν στην κατοχή τους μέσω Leasing, για να μεταφέρουν χωρίς κόμιστρο τους πελάτες τους από το ξενοδοχείο σε σημεία εισόδου και εξόδου (λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς κ.ά.) και αντίστροφα.

Παράλληλα σημειώνεται πως «με την προτεινόμενη ρύθμιση, δίνεται το δικαίωμα και σε εταιρείες και συνεταιρισμούς Ταξί, να συνάπτουν συμβάσεις ολικής ή μερικής εκμίσθωσης των οχημάτων τους, με ξενοδοχειακές μονάδες, με κόμιστρο το οποίο θα καθορίζεται από την σύμβαση μεταξύ της εταιρείας Ταξί και του ξενοδοχείου, για την μεταφορά των πελατών από και προς το ξενοδοχείο». Τα συγκεκριμένα οχήματα μάλιστα θα φέρουν ειδικά διακριτικά.

 

Οι αλλαγές στις εμπορευματικές μεταφορές

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο νέο Μνημόνιο, αναφορικά με την μίσθωση φορτηγών στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, καταργούνται περιορισμοί όπως:

-Η μεταφορική επιχείρηση να διαθέτει τουλάχιστον ένα ιδιόκτητη φορτηγό ΔΧ προκειμένου να μισθώσει ένα άλλο φορτηγό όχημα.

-Ο αριθμός των μισθωμένων φορτηγών μιας μεταφορικής επιχείρησης να μην υπερβαίνει το διπλάσιο του αριθμού των ιδιόκτητων φορτηγών ΔΧ της επιχείρησης.

-Οι μη μεταφορικές επιχειρήσεις και επαγγελματίες να μισθώνουν μόνο φορτηγά ιδιωτικής χρήσης μεικτού βάρους έως έξι (6) τόνων από άλλες μη μεταφορικές επιχειρήσεις και επαγγελματίες.

Σύμφωνα με το υπουργείο, η εξάλειψη των εν λόγω περιορισμών αναμένεται να τονώσει την ανταγωνιστικότητα, να δημιουργήσει προϋποθέσεις μείωσης του κόστους των προϊόντων και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, αναφορικά με τη Μίσθωση Μικρών Φορτηγών με μεικτό έως και 3,5t., από επιχειρήσεις και ιδιώτες, αίρονται οι περιορισμοί που αφορούν στον ελάχιστο χρόνο μίσθωσης (σήμερα ισχύει έως και 2 έτη).

 

Οι αλλαγές στον κλάδο των βυτιοφόρων

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, απελευθερώνεται πλήρως η αγορά των πετρελαιοειδών προϊόντων με βυτιοφόρο, καθώς θα επιτρέπεται πλέον στα ανεξάρτητα πρατήρια να χρησιμοποιούν για τη διακίνηση, ιδιόκτητα ή μισθωμένα βυτιοφόρα, ανεξαρτήτως χωρητικότητας, καθώς και να μισθώνουν βυτιοφόρα ΔΧ χωρίς την ανάγκη περιορισμού των ιδιοκτητών τους.

Παράλληλα επιτρέπεται σε κάθε βυτιοφόρο να πραγματοποιεί μεταφορά για λογαριασμό των πρατηριούχων, καθώς και να εισέρχεται σε διυλιστήρια και φορολογικές αποθήκες για να μεταφέρει καύσιμα με το δικό του εμπορικό σήμα.

Επίσης, για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας καυσίμων, προβλέπονται μέτρα σε όλα τα στάδια διακίνησης των εμπορευμάτων.

Για παράδειγμα, εξομοιώνεται το καθεστώς μεταφοράς καυσίμων των κατόχων άδειας εμπορίας, λιανικής εμπορίας και διάθεσης βιοκαυσίμων, προβλέπεται η χρήση τρίτων μεταφορέων για τη διακίνηση καυσίμων (για λογαριασμό πρατηριούχων), ρυθμίζονται θέματα σήμανσης των μέσων μεταφοράς, θεσπίζεται η χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου και επιμερισμού ευθύνης για τη διακίνηση καυσίμων κ.ά.

 

Οι πρώτες αντιδράσεις

Η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ), σε σχετική ανακοίνωση της χαρακτηρίζει την απελευθέρωση των εναλλακτικών υπηρεσιών στις εμπορευματικές μεταφορές «χαριστική βολή στους Έλληνες αυτοκινητιστές».

Παράλληλα, η ΟΦΑΕ καταγγέλλει το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης πως «χωρίς καμία διαβούλευση και διάλογο με τους αυτοκινητιστές, εντελώς αιφνιδιαστικά» περιέλαβε στο πολυνομοσχέδιο ρυθμίσεις που «ολοκληρώνουν το έργο της δήθεν απελευθέρωσης του μεταφορικού επαγγέλματος, παραδίδουν τη μεταφορική δραστηριότητα στις πολυεθνικές εταιρίες και το κεφάλαιο και οδηγούν στον αφανισμό τον κλάδο των Ελλήνων μεταφορέων, που εδώ και χρόνια πλήττεται από την κρίση, την υπερχρέωση και τον αθέμιτο ανταγωνισμό των αυτοκινητιστών τρίτων χωρών». 
Επιπρόσθετα, η ΟΦΑΕ, «εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της με τις διατάξεις αυτές, που αποτελούν την χαριστική βολή στην Ελληνική χερσαία εμπορευματική μεταφορά, απαιτεί από την κυβέρνηση να αποσύρει τις διατάξεις και τους βουλευτές όλων των κομμάτων να τις καταψηφίσουν και καλεί σε εγρήγορση τους αυτοκινητιστές για κινητοποίηση ενάντια στα μέτρα».