Αρκετά γερασμένος είναι στην πλειοψηφία του ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ.

15,4 ετών τα «ελληνικά» Ι.Χ. και ελαφρά επαγγελματικά

Αρκετά γερασμένος είναι στην πλειοψηφία του ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, ο οποίος αποτελείται κυρίως από οχήματα που χρησιμοποιούν παλαιά αντιρρυπαντική τεχνολογία.

 
Δυσάρεστα είναι τα νέα που έρχονται σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, σχετικά με το στόλο των επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών στη χώρα μας, τη στιγμή που οι περισσότερες Ευρωπαϊκές πόλεις στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχήματα (Euro 6c), ανεξαρτήτως καυσίμου (βενζίνη, πετρέλαιο, ηλεκτρικά κλπ).
 
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων ενώ το ποσοστό των αυτοκινήτων πολύ χαμηλών ρύπων στις Ευρωπαϊκές πόλεις αυξάνεται, η Ελλάδα δυστυχώς για άλλη μία φορά μένει πίσω, με τον στόλο των επιβατικών το έτος 2017 να φτάνει κατά μέσο όρο τα 15,4 χρόνια, ξεπερνώντας χώρες όπως η Ρουμανία (15,3 χρόνια) ή Ουγγαρία (14,5 χρόνια).
   
Πίνακας: Μέση ηλικία στόλου επιβατικά ανά κράτος μέλος
 
Χώρα Μέση ηλικία
1.Λουξεμβούργο 6,2 έτη
2. Βέλγιο 7,7 έτη
3. Αγγλία 8,5 έτη
4. Δανία 8,5 έτη
5. Γερμανία 8,9 έτη
20. Εσθονία 15,1 έτη
21. Ρουμανία 15,3 έτη
22. Ελλάδα 15,4 έτη
23. Λάτβια 16,3 έτη
24. Λιθουανία 16,7 έτη
25. Πολωνία 17,2 έτη
                                Σημ. Πηγή ACEA, έτος 2015-Ελλάδα 2017
 
Μάλιστα, ο σύνδεσμος αναφέρει πως η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά κυκλοφορούντων επιβατικών στην κατηγορία Euro 3 (2000-2004), που καταλαμβάνουν το 27,9% του στόλου, σε σχέση με τα Euro 6, που καταλαμβάνουν ποσοστό μόλις 3,2%, κάτι που οδηγεί σε δραματικές επιπτώσεις στην υγεία και στο περιβάλλον, καθώς οι εκπεμπόμενοι ρύποι επιβαρύνουν άμεσα την ανθρώπινη υγεία αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιοαναπνευστικών νοσημάτων, μιας και ένα ελαφρύ όχημα Euro 6c κατηγορίας εκπέμπει το ένα τρίτο των οξειδίων του αζώτου σε σχέση με ένα όχημα Euro 3 και μόλις το ένα έκτο των σωματιδίων (στα πετρελαιοκίνητα).

Για αυτό το λόγο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε αυστηρά μέτρα ελέγχων για τους ρύπους που εκπέμπουν τα ελαφρά οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας κυρίως για τα πετρελαιοκίνητα που συνδέονται άμεσα με πρόωρους θανάτους, με αποτέλεσμα οι περισσότερες χώρες να καταφεύγουν στην λύση της απαγόρευσης των παλαιοτέρων diesel οχημάτων Euro 3 και προγενέστερα.
 
Πόλεις όπως το Παρίσι, η Βενετία, η Λισαβόνα, το Ντίσελντορφ, η Βρέμη, η Πράγα και το Βερολίνο έχουν απαγορεύσει την κυκλοφορία σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά κατηγορίας Euro 3 και προγενέστερα. Aλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Όσλο και η Στοκχόλμη έχουν επιβάλλει τέλος εισόδου για το κέντρο της πόλης στα diesel οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 3-4).
 
Εκτός από τους ρύπους η ανθρώπινη υγεία και ασφάλεια απειλείται επίσης με την παθητική ασφάλεια που προσφέρει ένα αυτοκίνητο παλαιότερης τεχνολογίας, την ίδια στιγμή που το κόστος της συντήρησης ενός τέτοιου οχήματος είναι πολύ πιο ακριβό από την απόσβεση και συντήρηση ενός νεότερου.
 
Τέλος από την πλευρά του ο ΣΕΑΑ προτείνει κάποια μέτρα τα οποία πρέπει να πάρει η ελληνική κυβέρνηση για τη μείωση κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων και των επαγγελματικών με μικτό βάρος έως 3.5 τόνους ζητώντας 
  • Αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κλπ) με sticker ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (πχ. από 20 ως το πολύ 70 ευρώ ετησίως).
  • Κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα της ηλικίας των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (20+ έτη).
  • Αυστηροί τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.
  • Έλεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση. Έλεγχοι στο δρόμο για αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, χαλασμένα εξαρτήματα (ελαστικά, φώτα κλπ).

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ