Μια εικοσαετία καινοτομιών
Ο προκάτοχος του Mercedes-Benz Sprinter, το μοντέλο «T1», διατίθεντο στις αγορές της ΕΕ από το 1980 και οι συνολικές πωλήσεις του ανήλθαν στο 1 εκ. οχήματα.
Ωστόσο, από την πρώτη στιγμή που η Mercedes-Benz παρουσίασε το νέο εκπρόσωπο της, κατέστη σαφές πως επρόκειτο για ένα εντελώς νέο όχημα, με σαφέστατα αναβαθμισμένες δυνατότητες σε όλους τους τομείς και πλήρως τροποποιημένη σχεδίαση.
Με περιορισμένο εμπρός πρόβολο, μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς και ευρύχωρη καμπίνα, ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με πετρελαιοκινητήρες ισχύος από 78 – 122 ίππους ενώ, σύντομα, στον εξοπλισμό του προστέθηκε μεταξύ άλλων και ένα αυτόματο κιβώτιο 4 σχέσεων με μετατροπέα ροπής.
Ωστόσο, πέραν από αποδοτική και ισχυρή, η 1η γενιά του Sprinter ήταν και ιδιαίτερα ασφαλής χάρη στην ανεξάρτητη ανάρτηση στον εμπρός άξονα, τα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, το σύστημα ABS και τις ζώνες ασφαλείας τριών σημείων.
Παράλληλα, εκτός από εξαιρετικά ευρύχωρο στο εσωτερικό, το νέο μοντέλο της Mercedes-Benz ήταν και σαφέστατα βελτιωμένο σε ότι αφορά τον αεροδυναμικό του συντελεστή, με σαφή οφέλη στην βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Εκτεταμένο facelift το 2000
Μια πενταετία μετά το λανσάρισμα του, η Mercedes-Benz αποφάσισε να υποβάλλει το Sprinter σε ένα εκτεταμένο facelift που αφορούσε τόσο την σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικό όσο και τον εξοπλισμό του.
Ο εσωτερικός διάκοσμος μεταβλήθηκε πλήρως ενώ, ένα από τα βασικότερα νέα στοιχεία της ήταν η μετακίνηση του επιλογέα ταχυτήτων στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας, θέση που διατηρείται έως και σήμερα.
Πλέον, το γερμανικό μοντέλο εφοδιάζονταν με αερόσακο για τον οδηγό στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του ενώ η τροποποιημένη σχεδίαση του εμπρόσθιου τμήματος του αμαξώματος, συνέβαλλε και στην αύξηση της παθητικής ασφάλειας που προσέφερε (ζώνες παραμόρφωσης κ.ο.κ.).
Παράλληλα, μεγάλες ήταν οι αλλαγές και στη γκάμα των πετρελαιοκινητήρων του οχήματος με τα 4κύλινδρα και 5κύλινδρα μηχανικά σύνολο να προσφέρουν ισχύ από 82 – 156 ίππους. Πέραν του νέου συστήματος τροφοδοσίας common-rail, οι εν λόγω κινητήρες συνεργάζονταν και με αυτόματα κιβώτια πέντε ή έξι σχέσεων.
Από την άνοιξη του 2001, το Sprinter μπορούσε να αποκτηθεί και πλευρικούς αερόσακους τύπου «κουρτίνας» ενώ, στις εκδόσεις σασί, το μεικτό βάρος του ανήλθε έως και στους 5,99t.
Οι τεχνολογικές καινοτομίες για το Sprinter δεν σταματούν όμως εδώ καθώς, από το 2002, το προηγμένο σύστημα ευστάθειας ESP® υιοθετήθηκε στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων, ενώ, από το 2004, το Adaptive ESP® ήταν σε θέση να διαμορφώνει τη λειτουργία του ανάλογα με το βάρος του φορτίου, την έλξη τρέιλερ κ.ο.κ.
Μια νέα εποχή ξεκινά
Με τις συνολικές πωλήσεις του Sprinter να έχουν φτάσει ήδη τα 13 εκ. οχήματα, η Mercedes-Benz παρουσιάζει τη 2η κατά σειρά γενιά του μοντέλου με τρία μήκη μεταξονίου, τέσσερα μήκη αμαξώματος και τρία ύψη για την οροφή στις εκδόσεις Van που συνολικά μεταφράζονται σε 1.000 διαφορετικές βασικές εκδόσεις του οχήματος.
Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως στη γκάμα του περιλαμβάνονται πλέον και εκδόσεις C+C (καμπίνα – σασί) με χαμηλό ύψος πλαισίου και ανεξάρτητη ανάρτηση για τον πίσω άξονα.
Στοιχεία όπως οι αισθητήρες βροχής, το σύστημα «Keyless Entry» ή η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη θύρα για τον χώρο φόρτωσης είναι ορισμένα από τα νέα χαρακτηριστικά του οχήματος (πέραν της τροποποιημένης αισθητικής) ενώ, η γκάμα των κινητήρων του υιοθετεί τον 4κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα των 2,15λτ. που αποδίδει ισχύ από 88 – 150 ίππους. Παράλληλα, στην κορυφή των επιλογών προσφέρεται πλέον ένα V6 μηχανικό σύνολο 3,0λτ. με ισχύ 184 ίππων και ροπή 400Nm καθώς και ένα αντίστοιχος βενζινοκινητήρας (V6) 3,5λτ. με ισχύ 258 ίππων. Φυσικά, όλα τα εν λόγω μηχανικά σύνολα καλύπτουν τις προδιαγραφές της Euro4.
Νέοι κινητήρες και κιβώτιο ECO Gear
Μια 3ετία μετά το λανσάρισμα της, η 2η γενιά του Sprinter αποκτά τις νέες, 4κύλινδρες, εκδόσεις του πετρελαιοκινητήρα ΟΜ 651 με χωρητικότητα 2,15λτ. που προσφέρονται σε επιλογές με ισχύ από 95 – 163 ίππους και νέας τεχνολογίας σύστημα τροφοδοσίας, με μέγιστη πίεση έως 1.800 bar.
Καλύπτοντας τις προδιαγραφές της Euro5 πλέον και προαιρετικά του προτύπου EEV, τα εν λόγω μηχανικά σύνολα συνεργάζονται με το υπερσύγχρονο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ECO Gear των έξι σχέσεων. Παράλληλα, τη γκάμα των πετρελαιοκινητήρων συμπληρώνεται από έναν V6 3,0λτ. με ισχύ 190 ίππων και 440 Nm ροπής ενώ, ο V6 βενζινοκινητήρας των 3,5λτ. αποδίδει ισχύ 258 ίππων.
Βασικό γνώρισμα των διαφόρων εκδόσεων του νέου OM 651, πέραν των μειωμένων εκπομπών ρύπων τους είναι η μέση κατανάλωση καυσίμου που έχει μειωθεί έως και κατά 1,5λτ./100χλμ. σε σχέση με τους προκατόχους τους.