Θυμάστε που στα μαθήματα οδήγησης μας έμαθαν να περπατάμε γύρω από το αυτοκίνητο και να επιθεωρούμε τα ελαστικά, αλλά και άλλα τυχόν προβλήματα; Ε λοιπόν, αυτό πρέπει να σας γίνει συνήθεια όταν βρίσκεστε στο πρατήριο καυσίμων και γεμίζεται το ρεζερβουάρ ή όταν πλένεται το αυτοκίνητό σας.
Αναζητήστε προβλήματα στα ελαστικά, όπως σκισίματα, ανομοιόμορφη φθορά, ρωγμές ή διόγκωση. Οι τακτικοί έλεγχοι μπορούν επίσης να σας δείξουν εάν έχετε κολλήσει ένα καρφί ή άλλα υπολείμματα στα ελαστικά πριν γίνουν σοβαρό πρόβλημα ενώ οδηγείτε. Αν παρατηρήσετε κάτι από τα παραπάνω, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Η σωστή πίεση ελαστικών είναι το παν
Η
διατήρηση της
σωστής πίεσης των
ελαστικών είναι μία
από τις πιο σημαντικές πτυχές της φροντίδας των ελαστικών σας. Τα
ελαφρώς φουσκωμένα ελαστικά έχουν
αυξημένη αντίσταση κύλισης και χρειάζονται
περισσότερη ενέργεια-καύσιμα για να κινήσουν το αυτοκίνητο, κάτι που θα επηρεάσει
αρνητικά την απόδοση καυσίμου του αυτοκινήτου. Από την άλλη πλευρά, τα
ελαστικά που είναι
υπερβολικά φουσκωμένα κάνουν το αυτοκίνητο
πιο δύσκολο στο χειρισμό, επειδή έχουν λιγότερη επιφάνεια επαφής με το δρόμο. Τα
ελαστικά με τη
λιγότερη πίεση, έχουν επίσης ως αποτέλεσμα
ανομοιόμορφη φθορά κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστείτε νέα ελαστικά αρκετά πιο νωρίς. Σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις, τα ελαστικά που έχουν την
σωστή πίεση βελτιώνουν την οικονομία καυσίμου κατά 3,9%.
Ακολουθήστε τις οδηγίες χωρητικότητας φόρτωσης
Αυτή η συμβουλή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για όσους συνηθίζουν να μεταφέρουν πολλά πράγματα, όπως SUV, van ή και φορτηγά οχήματα. Σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς, φορτώνουμε το αυτοκίνητο μας σαν να μην υπάρχει αύριο, πόσο μάλλον στα ταξίδια ή στις καλοκαιρινές διακοπές. Αυτό όμως μπορεί να έχει έως και καταστροφικές συνέπειες για τα
ελαστικά και την ασφάλειά μας, γιατί η
υπέρβαση της χωρητικότητας φόρτωσης μπορεί να προκαλέσει τη
δημιουργία υπερβολικής θερμότητας, κάτι που σίγουρα οδηγεί σε καταστροφικά αποτελέσματα.
Περιστρέψτε τα ελαστικά σας
Η
τακτική περιστροφή των ελαστικών σας θα επιτρέψει την
ομοιόμορφη φθορά και τελικά την
μακροζωία τους. Αυτό όμως, θα πρέπει να γίνεται σε
κατάστημα ελαστικών ή σε συνεργείο, καθώς τα αυτοκίνητα με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα αυτοκίνητα με κίνηση σε όλους τους τροχούς. Επιπλέον, ένας επαγγελματίας ή ένα κατάστημα ελαστικών μπορεί να εντοπίσει τυχόν μηχανικά προβλήματα, όπως μια
κακή ευθυγράμμιση της ανάρτησης που θα μπορούσε να επηρεάσει τη
φθορά των ελαστικών σας.
Επισκευή ζημιών το συντομότερο δυνατόν
Αν όντως έχετε παρατηρήσει
σημάδια φθοράς στα ελαστικά σας ή ακόμα χειρότερα, σκάσει το λάστιχο, η
τοποθέτηση της
ρεζέρβας αποτελεί μία
πρόσκαιρη λύση, εκτός κι εάν στο όχημά σας έχετε ρεζέρβα πλήρους μεγέθους. Η
ρεζέρβα είναι διαφορετική από τα τρία άλλα ελαστικά και η παρατεταμένη οδήγηση θα προκαλέσει
ανομοιόμορφη φθορά, δημιουργώντας μία
μη ασφαλή κατάσταση οδήγησης. Το μέγεθος της είναι συνήθως μικρότερο και λεπτότερο των κανονικών ελαστικών, ενώ δεν έχουν κανένα πέλμα, με αποτέλεσμα να περιστρέφονται πιο γρήγορα και να είναι
πιο ευάλωτα σε επικίνδυνες συνθήκες του δρόμου, όπως λακκούβες κλπ.
Η οδήγηση με χρήση ρεζέρβας δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 110 χλμ. καθώς και με
ταχύτητα πάνω από 80 χλμ./ώρα, κάτι που σημαίνει ότι είναι επιτακτική ανάγκη να διορθώσετε οποιαδήποτε ζημιά το
συντομότερο δυνατό.
Αποφύγετε την αγορά μεταχειρισμένων ελαστικών
Τα
μεταχειρισμένα ελαστικά μπορεί να αποτελούν πειρασμός εν μέσω οικονομικής κρίσης, κάτι που όμως τελικά μπορεί να εξελιχθεί σε μία κακή ιδέα. Τα
παλαιότερα ελαστικά είναι πιο πιθανόν να αποτύχουν, αφού στην ουσία δε γνωρίζεται αν οδηγήθηκαν για αρκετό καιρό, αν έχουν συντηρηθεί σωστά ή αν έχουν καταπονηθεί. Ακόμα κι αν το εξωτερικό τους και το πέλμα φαίνεται σε καλή κατάσταση, τα
ελαστικά μπορεί να έχουν σοβαρή ζημιά στο εσωτερικό που δεν μπορεί να γίνει διακριτή στο γυμνό μάτι. Επιπλέον, ακόμη και τα
ελαστικά που έχουν φροντιστεί καλά, είναι αρκετά πιθανόν να χαλάσουν με την πάροδο του χρόνου, εφόσον το
καουτσούκ ήδη θα έχει αρχίσει να
οξειδώνεται και να
υποβαθμίζετε. Όπως λέει κι ο σοφός λαός «μπορεί να πάτε για μαλλί και να βγείτε κουρεμένοι»…
Ελέγξτε την ημερομηνία κατασκευής
Αυτό μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας, χωρίς τη βοήθεια κάποιου ειδικού, βρίσκοντας τις απαραίτητες πληροφορίες πάνω στο ελαστικό. Στο
πλευρικό τοίχωμα θα βρείτε έναν
κωδικό, μήκους περίπου
11 έως 14 ψηφίων, που αντιπροσωπεύουν
την εβδομάδα και το έτος κατασκευής του ελαστικού. Αν λοιπόν για παράδειγμα, δείτε τους αριθμούς 3211, τότε το συγκεκριμένο ελαστικό κατασκευάστηκε την 32η εβδομάδα του 2011, δηλαδή περίπου στα μέσα έως τα τέλη Αυγούστου.
Μάθετε να αλλάζετε ένα σκασμένο ελαστικό
Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι από εμάς δεν μπήκαμε ποτέ στον κόπο να μάθουμε
πως αλλάζει ένα λάστιχο, κάτι που όμως μετανιώσαμε αργότερα όταν και χρειάστηκε. Για αυτό, καλό θα ήταν να μάθετε να το κάνετε πριν βρεθείτε… προ εκπλήξεως! Εξ άλλου, μπορείτε να δείτε κάποιο βίντεο στο
youtube ή να ψάξετε στο
google ή να ρωτήσετε κάποιον φίλο που ξέρει. Επίσης
για να αλλάξετε ένα ελαστικό, πρέπει να βεβαιωθείτε πως έχετε μία
ρεζέρβα (και σε καλή κατάσταση), αφού πλέον στα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα αποτελεί... είδος υπό εξαφάνιση.