Από τον κινητήρα μέχρι τον κλιματισμό, τα πάντα όλα ξεκινούν από την μπαταρία.
Ανοιχτού & κλειστού τύπου μπαταρίες: τα συν & τα πλην.
Η διάρκεια ζωής εξαρτάται από τον τύπο μπαταρίας, τις καιρικές συνθήκες, τη χρήση & το service.
Μπάτζετ, εργασίες & μέγεθος οχήματος καθορίζουν την επιλογή της μπαταρίας.
Ανοιχτού & κλειστού τύπου μπαταρίες: τα συν & τα πλην
Προτού γίνει λόγος, πάντως, για τα είδη των μπαταριών που αντικρίζουμε στα βαρέα επαγγελματικά, μια απαραίτητη διευκρίνιση: η μπαταρία στο φορτηγό δεν έχει καμία σχέση με την μπαταρία του αυτοκινήτου. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε, από τη στιγμή που απευθύνεται σε ένα όχημα με διαφορετικά κυβικά και απαιτήσεις; Κοινώς, όσο μεγαλύτερο το φορτηγό, τόσο μεγαλύτερη (αναμενόμενα) και η μπαταρία. Όσο πιο απαιτητικά τα δεδομένα εργασίας του φορτηγού, τόσο πιο απαιτητικά και τα πρότυπα ισχύος της μπαταρίας. Για να μη μιλήσουμε για τα δευτερεύοντα συστήματα στο χώρο φόρτωσης (βλ. υδραυλικές πόρτες, ψυκτικό μηχάνημα κλπ.), που υποστηρίζονται ενίοτε επίσης από την μπαταρία…
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά, λοιπόν, οι μπαταρίες των φορτηγών χωρίζονται επί της ουσίας σε δυο βασικές κατηγορίες: τις ανοιχτού τύπου και τις κλειστού τύπου.
Οι πρώτες είναι πιο οικονομικές και εύχρηστες, τόσο στην τοποθέτηση όσο και στο service συντήρησης, ενώ διαθέτουν ένα καπάκι για την προσθήκη & αφαίρεση ηλεκτρολύτη, ώστε ο κάτοχος να ελέγχει την πυκνότητα της μπαταρίας. Την ίδια ώρα, όμως, οι συγκεκριμένες μπαταρίες
χρειάζονται πιο συστηματική συντήρηση, ενώ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ανά πάσα ώρα και στιγμή προβλήματα διαρροών.
Οι δεύτερες κερδίζουν στην αξιοπιστία και στην απλοποίηση της συντήρησης, καθώς σε αντίθεση με τις ανοιχτού τύπου εδώ δεν υπάρχει καπάκι (είναι σφραγισμένες) για τον έλεγχο του ηλεκτρολύτη. Συνεπώς αφενός δεν εξατμίζεται & δε διαρρέει ο ηλεκτρολύτης, αφετέρου επεκτείνεται η διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Συν τοις άλλοις, οι συγκεκριμένες μπαταρίες ανταποκρίνονται καλύτερα στις αντίξοες συνθήκες τόσο του οδοστρώματος (λακκούβες, κραδασμοί), όσο και των ακραίων κλιματικών συνθηκών παρέχοντας με μεγαλύτερη αξιοπιστία ενέργεια για την εκκίνηση – πράγμα στο οποίο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει προφανώς το γεγονός ότι έχουν χαμηλή αυτοεκφόρτιση και άρα διατηρούν την φόρτισή τους ακόμα και όταν δε χρησιμοποιούνται. Η παγίδα; Είναι πιο ακριβές και με περιορισμούς ως προς τον έλεγχο του ηλεκτρολύτη.
Σε κάθε ενδεχόμενο, αμφότεροι οι τύποι μπαταριών χρειάζονται προσοχή στη διαχείρισή τους, με έμφαση σε τυχόν διαρροές ή φθορές, αλλά και με σημείο αναφοράς τους την προσήλωση στις οδηγίες του κατασκευαστή.
Κάτι τελευταίο που αξίζει να επισημανθεί δε, είναι ότι πέρα από τις προαναφερθείσες μπαταρίες που χρησιμοποιούν τεχνολογία μολύβδου – οξέος, στην αγορά κυκλοφορούν επιπλέον οι μπαταρίες AGM και GEL που είναι ακριβότερες & ανθεκτικότερες, αλλά και οι μπαταρίες λιθίου που ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τον πήχη σε κόστος αγοράς & σε μακροζωία.
Πιο οικονομικές & εύχρηστες οι ανοιχτού τύπου μπαταρίες, πιο αξιόπιστες & απλές στη συντήρηση οι κλειστού τύπου μπαταρίες.
Η διάρκεια ζωής εξαρτάται από τον τύπο μπαταρίας, τις καιρικές συνθήκες, τη χρήση & το
Εφόσον βάλουμε στην άκρη την πιστή προσήλωση στις οδηγίες του κατασκευαστή (που θεωρείται αυτονόητη για κάθε όχημα, επιβατηγό ή επαγγελματικό), οι μπαταρίες των φορτηγών είναι κατασκευασμένες κατά τέτοιον τρόπο, που να μπορούν να αντεπεξέλθουν σε κραδασμούς και σε ακραίες θερμοκρασίες – χώρια που πλαισιώνονται και από συστήματα προστασίας από ζημιές.
Συνακόλουθα,
η διάρκεια ζωής τους κυμαίνεται στα 3 με 5 έτη, ωστόσο αυτό δεν είναι στάνταρ, μιας και πολλά πράγματα εδώ καθορίζονται από τον τύπο μπαταρίας, τις υψηλές θερμοκρασίες, την τακτικότητα στο service συντήρησης, τους κραδασμούς του οδοστρώματος και τη δράση του οχήματος (σ.σ. οι συχνές & μικρές διαδρομές δεν ωφελούν). Την ίδια ώρα, βέβαια, τα φορτηγά με υπερκατασκευές μπορούν να φτάσουν ακόμα και τη δεκαετία...
Ομοίως, όπως αναφέρθηκε, οι κλειστού τύπου μπαταρίες έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τις ανοιχτού τύπου, με τον χρήστη σε κάθε περίπτωση να οφείλει να ακολουθήσει δυο συγκεκριμένα βήματα, προκειμένου να έχει – στο μέτρο του δυνατού – το κεφάλι του ήσυχο:
να φορτίσει αρχικά την μπαταρία στο 100% προτού τη χρησιμοποιήσει και να φροντίζει από εκεί και πέρα να μην αποφορτίζεται ολοκληρωτικά.
Μπάτζετ, εργασίες & μέγεθος οχήματος καθορίζουν την επιλογή της μπαταρίας
Ολοκληρώνοντας, η διαδικασία για την επιλογή της σωστής μπαταρίας στο φορτηγό, ξεκινάει πρώτα από όλα από το ίδιο το όχημα. Τι μέγεθος έχει; Για τι προορίζεται; Και φυσικά, πόσα χρήματα είναι πρόθυμος να δαπανήσει ο κάτοχος;
Αν μιλάμε για καθημερινές διαδρομές στα μικρότερα φορτηγά, φερειπείν, οι ανοιχτού τύπου μπαταρίες είναι οι ενδεδειγμένες. Για πιο απαιτητικές καταστάσεις, πάλι, χρησιμοποιούνται οι κλειστού τύπου, οι AGM, οι GEL, οι λιθίου κ.ο.κ.
Κάποια επιπλέον πράγματα, τέλος, στα οποία πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή μας, αφορούν και στα εξής:
- Χωρητικότητα μπαταρίας: Κοινώς, πόση (ηλεκτρική) ενέργεια μπορεί να αποθηκεύσει, μιας και όσο μεγαλύτερη η χωρητικότητα, τόσο περισσότερη η ενέργεια.
- CCA (Έναρξη): Όσο πιο ψηλή η CCA, τόσο πιο άκοπη η εκκίνηση ενός φορτηγού με πιο ισχυρό κινητήρα.
- Τάση: Εδώ υπάρχουν οι οδηγίες του κατασκευαστή.
Η χρήση, η συντήρηση, οι καιρικές συνθήκες & ο τύπος της μπαταρίας, είναι που καθορίζουν τη διάρκεια ζωής της τελευταίας, με το εκτιμώμενο διάστημα πάντως κατά κανονόνα να είναι τα 3-5 έτη.