ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing

Επιδοτήσεις έως 10.500 ευρώ για τα ηλεκτρικά Taxi

3.988 Επισκέψεις στο άρθρο (9/6/2020)

Την επιδότηση νέων ηλεκτρικών οχημάτων όλων των τύπων και την εγκατάσταση φορτιστών προβλέπει μεταξύ άλλων το νέο νομοσχέδιο μέσα στην ερχόμενη διετία (2020 – 2021).



Μέσω του νομοσχεδίου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών καυσίμων: Μέτρα προώθησης και εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης» που αρχικά ο πρωθυπουργός, κ. Κ. Μητσοτάκης, και μετέπειτα οι υπουργοί  Υποδομών και Μεταφορών (κ. Κ. Καραμανλής) και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (κ. Κ. Χατζηδάκης) παρουσίασαν επίσημα την Παρασκευή 5/6/2020, τίθενται τα θεμέλια για την εισαγωγή της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ελληνική αγορά μέσα στα επόμενα χρόνια.
Ο στόχος τόσο για την τρέχουσα κυβέρνηση αλλά και την κοινωνία γενικότερα είναι μεγάλος δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις σχετικές δηλώσεις του πρωθυπουργού, έως το 2030, ένα στα τρία οχήματα που θα ταξινομούνται στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητο!
Περιληπτικά, σε πρώτη φάση η Πολιτεία αναμένεται να επιδοτήσει με 100 εκ. ευρώ (και για 18 μήνες) την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Τα εν λόγω κονδύλια υπολογίζεται πως θα καλύψουν περίπου το 25% του κόστους αγοράς για 14.000 νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα και το όφελος ανά μονάδα για τους υποψήφιους ιδιοκτήτες, αν συνυπολογιστούν τόσο  τα οικολογικά bonus όσο και οι σχετικές φοροελαφρύνσεις, θα προσεγγίσει τα 10.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός ανέφερε πως «… Το πρόγραμμα θα επιδοτήσει κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και ελαφρών επαγγελματικών, ενώ η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών Taxi θα ανέλθει στο 25%».
Παράλληλα, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα είναι σε θέση να κυκλοφορούν ελεύθερα παντού ενώ για δύο έτη θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης.
Επιπρόσθετα, θα εξαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση τους και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% (70% στα νησιά) του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός ηλεκτρικού οχήματος. Αντίστοιχες απαλλαγές θα ισχύσουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης.
Ας δούμε λοιπόν τα όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής αναλυτικότερα…
 
Οι τέσσερις άξονες του ολοκληρωμένου σχεδίου ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης
 
Κατά την παρουσίαση του νέου σχεδίου νόμου για την ηλεκτροκίνηση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλής ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Η ηλεκτροκίνηση είναι το αύριο και σε αυτό θα προχωρήσουμε με σχέδιο και όραμα».
Παράλληλα, επεσήμανε πως «… Διεθνώς στον τομέα των μεταφορών αποδίδεται το ένα τρίτο περίπου της τελικής κατανάλωσης ενέργειας καθώς και το 30% των εκπομπών ρύπων που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ο ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι μέχρι το 2050, ο τομέας των μεταφορών να έχει μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 60% και η κυκλοφορία εντός των πόλεων να γίνεται αποκλειστικά με μη-συμβατικά οχήματα».
Ωστόσο, στην παρούσα φάση, πάντα με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Καραμανλής, στην Ελλάδα κυκλοφορούν λιγότερα  από 1.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα, την ίδια στιγμή που το ποσοστό τους στην Ολλανδία έχει ξεπεράσει το 10% και στην Νορβηγία το 50%(!) αντίστοιχα.
Προκειμένου λοιπόν να ενισχυθεί το πλάνο της εισαγωγής της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά, το σχέδιο περιλαμβάνει –συνοπτικά- τέσσερις άξονες δράσεων.
 
1ον – Επιδοτήσεις για ανανέωση του γερασμένου στόλου οχημάτων
 
Το ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους κυκλοφορούντων οχημάτων, τόσο στα Ι.Χ. και τα ελαφρά επαγγελματικά όσο και –κυρίως- στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα είναι γνωστό.
Για τον λόγο αυτό η Πολιτεία προγραμματίζει επιδοτήσεις για πολλαπλές κατηγορίες οχημάτων, τόσο για φυσικά πρόσωπα όσο και για εταιρείες, δηλαδή κίνητρα που θα προτρέψουν στην αντικατάσταση των υπαρχόντων οχημάτων με νέα, ηλεκτροκίνητα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Taxi όπου η επιδότηση ανέρχεται έως και στα 8.000 ευρώ ενώ στο άμεσο προσεχές διάστημα αναμένεται να δρομολογηθεί ο διαγωνισμός για την απόκτηση νέων λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με ένα μεγάλο ποσοστό εξ αυτών να είναι ηλεκτροκίνητο.
Παράλληλα, από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά στο κέντρο της πρωτεύουσας προκειμένου οι υπεύθυνοι του υπουργείου Υποδομών να καταλήξουν πιο από τα δύο (διαφορετικού τύπου) ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες της πόλης.
Εξάλλου σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε πως, με βάση τις πρόσφατες αποφάσεις της ΕΕ που επιβάλλεται να ενσωματωθούν και στο δίκαιο της χώρας μας, από την 2α Αυγούστου του 2021, το 33% των προμηθειών λεωφορείων θα πρέπει να αφορά σε οχήματα μηδενικών και μειωμένων εκπομπών ρύπων, ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2026, το εν λόγω ποσοστό αυξάνεται στο 47%.
Μέσω λοιπόν του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», για την περίοδο 2020 – 2021  προβλέπονται τα εξής:
 
Για τα φυσικά πρόσωπα:
  • Επιδότηση 15% (έως 5.500 ευρώ) για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
  • Επιδότηση 20% (έως 800 ευρώ) για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού δικύκλου.
  • Επιδότηση 40% (έως 800 ευρώ) για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου
  • Επιδότηση 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή
  • Επιδότηση με 1.000 ευρώ για την επιλογή αντικατάστασης / απόσυρσης του παλαιού οχήματος.
 
Για τα Taxi:
  • Επιδότηση 15% (έως 8.000 ευρώ) για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
  • Επιδότηση 15% (έως 5.500 ευρώ) για την αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 gr CO2/km
  • Επιδότηση 2.500 ευρώ για την υποχρεωτική αντικατάσταση του παλαιού οχήματος
 
Για τις εταιρείες:
  • Επιδότηση 15% (έως 5.500 ευρώ) για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
  • Επιδότηση 15% (έως 4.000 ευρώ) για την αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 gr CO2/km
  • Επιδότηση 20% (έως 800 ευρώ) για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου
  • Επιδότηση 1.000 ευρώ για την επιλογή αντικατάστασης του παλαιού οχήματος.
 
Φορολογικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
 
Η δαπάνη ή / και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Για τα υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές έως 50 gr CO2/km, ο συντελεστής θα είναι 30%.
 
2ον – Υποδομές φόρτισης
 
Σε αυτόν τον τομέα, στόχος της Πολιτείας είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου δημόσιων υποδομών φόρτισης, σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, τόσο σε ιδιωτικούς όσο και κοινόχρηστους χώρους.
Ειδικά για τον κλάδο των Taxi, προβλέπεται να δημιουργηθούν ειδικές «πιάτσες» αποκλειστικής χρήσης από ηλεκτροκίνητα Taxi με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης.
Μέσω λοιπόν του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προβλέπονται:
  • Υποχρεωτική δημιουργία θέσεων στάθμευσης και φόρτισης στους χώρους στάθμευσης των δημόσιων υπηρεσιών που εξυπηρετούν τους πολίτες.
  • Ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος του δημόσιου τομέα. Τουλάχιστον το 25% των νέων οχημάτων από την Αύγουστο του 2021 θα είναι ηλεκτρικά.
  • Ανανέωση των στόλων των δημόσιων αστικών λεωφορείων αποσύροντας από την κυκλοφορία παλαιά οχήματα και αντικαθιστώντας τα με νέα ηλεκτροκίνητα.
3ον – Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης
 
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επιφορτιστεί με την δημιουργία και λειτουργία του εν λόγω Μητρώου όπου θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης καθώς και οι σχετικοί φορείς.
Το εν λόγω Μητρώο θα παρέχει στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων πληροφορίες για τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης (τοποθεσία, ελεύθερο ή κατειλημμένο) αλλά και το κόστος και τον τρόπο πληρωμής.
 
4ον – Διαμόρφωση του πλαισίου υποστήριξης της αγοράς
 
Πέραν όλων των παραπάνω, είναι σαφές πως μέσω του νέου νομοσχεδίου επιβάλλεται να ρυθμίζονται και δεδομένα όπως η αδειοδότηση και λειτουργία των συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεων του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, το πλαίσιο για την ταξινόμηση ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου και γενικότερα ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.
 
Τι γνωρίζουμε για τα αντικίνητρα
 
Στο νέο σχέδιο νόμου προβλέπονται και αντικίνητρα για την εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή ακόμη και αναστολή των εισαγωγών για μία διετία.
  • Επιβολή επιπλέον –έκτακτου- περιβαλλοντικού τέλος ύψους 4.000 ευρώ για τα οχήματα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές Euro 4.
  • Προσωρινή αναστολή της εισαγωγής τους για χρονικό διάστημα ενός έτους, από την ψήφιση του νομοσχεδίου, με δυνατότητα επαναξιολόγησης μετά την παρέλευσης του, για τα οχήματα περιβαλλοντικής τεχνολογίας Euro 3 ή προγενέστερης και το ίδιο θα ισχύει για τα ελαφρά επαγγελματικά.