Πιο επιρρεπείς στο λάθος οι νέοι κάτω των 21 ετών.
Με ελλείψεις η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδήγηση φορτηγών από 17χρονους (με συνοδεία).
Ακόμα μεγαλύτερο το ρίσκο για τους οδηγούς λεωφορείων, καθώς υπάρχουν και επιβάτες.
Τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για εφήβους δεν εμπνέουν σιγουριά, καθώς εύκολα μπορούν να «πειραχτούν».
Με τις συζητήσεις ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους φορείς του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να πληθαίνουν μέσα στους τελευταίους μήνες, αναφορικά με τη μείωση των ορίων ηλικίας στις άδειες οδήγησης, όλο και περισσότερες μελέτες εστιάζουν τελευταία στο ρίσκο που ενέχει μια τέτοια κίνηση.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), οι όποιες αλλαγές ενδέχεται να έχουν εκτεταμένες αρνητικές επιπτώσεις πάνω στον τομέα της οδικής ασφάλειας μέσα στα επόμενα χρόνια τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους επιβάτες ή για τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
Ας ξεκινήσουμε όμως από τα απλά… Παρόλο που εδώ και χρόνια το ελάχιστο όριο ηλικίας για την οδήγηση φορτηγού στην ΕΕ είναι τα 21 έτη, εντούτοις στα περισσότερα κράτη μέλη είναι πλέον δυνατή η εκπαίδευση από την ηλικία των 18 ετών για την απόκτηση πιστοποιητικού επαγγελματικής επάρκειας (CPC).
Ωστόσο, με βάση την ανάλυση του ETSC που στηρίζεται στα διαθέσιμα δεδομένα χωρών όπως η Φινλανδία, η Γερμανία και η Πολωνία – όπου ήδη επιτρέπεται η οδήγηση φορτηγού, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, από την ηλικία των 18 ετών κιόλας - οι νέοι οδηγοί, κάτω των 21 ετών, είναι πολύ πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατύχημα.
Όχι ότι κάτι τέτοιο προκαλεί την παραμικρή έκπληξη, άλλωστε οι νέοι έχουν πολύ μικρότερη εμπειρία γύρω από την οδήγηση στους δρόμους, ενώ ο εγκέφαλός τους δεν έχει ακόμη ωριμάσει πλήρως. Το αποτέλεσμα; Είναι πιο επιρρεπείς σε ριψοκίνδυνες αποφάσεις, πράγμα που συνεπάγεται ότι ακόμα και αν έχουν λάβει πρόσθετη επαγγελματική κατάρτιση, κάτι τέτοιο δεν αρκεί για να εξαλειφτούν οι πρόσθετοι κίνδυνοι που πηγάζουν από τα νιάτα και την απειρία τους.
Με ελλείψεις η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδήγηση φορτηγών από 17χρονους (με συνοδεία)
Σε κάθε ενδεχόμενο, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την τρέχουσα περίοδο είναι να επιτραπεί στους 17χρονους να οδηγούν φορτηγό, με την προϋπόθεση βεβαίως να συνοδεύονται από κάποιον
έμπειρο οδηγό.
Όμως η συγκεκριμένη εκτίμηση έχει κενά... Αυτό, γιατί στηρίζεται αποκλειστικά σε στοιχεία που προέρχονται από προγράμματα συνοδευόμενης οδήγησης για αυτοκίνητα στη Γερμανία, δηλαδή έναν εντελώς διαφορετικό τομέα που αφορά σε ένα μόνο από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Η εναλλακτική πρόταση; Να επιτραπεί σε 17χρονους απλώς να ξεκινήσουν την εκπαίδευσή τους, με το ETSC να επισημαίνει πάντως ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση πως τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαιτήσουν ένα τέτοιο σύστημα να είναι προαιρετικό για τις κυβερνήσεις και όχι υποχρεωτικό, όπως επιθυμούν η Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ακόμα μεγαλύτερο το ρίσκο για τους οδηγούς λεωφορείων, καθώς υπάρχουν και επιβάτες
Την ίδια ώρα, σε ό,τι έχει να κάνει με το ελάχιστο όριο ηλικίας για τους οδηγούς αστικών και τουριστικών λεωφορείων στην «Γηραιά Ήπειρο», αξίζει να σημειωθεί πως αυτό είναι ακόμα πιο μεγάλο από εκείνο των οδηγών φορτηγών, φτάνοντας τα 24 έτη ζωής.
Ωστόσο, μια πιθανή αλλαγή εδώ ενέχει ακόμα μεγαλύτερο ρίσκο, καθώς στην προκειμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με ένα απλό φορτίο, αλλά με ανθρώπινες ζωές – τους επιβαίνοντες – εξ ου και η απροθυμία των κρατών μελών να συνυπογράψουν μια τέτοια ρύθμιση.
Τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για εφήβους δεν εμπνέουν σιγουριά, καθώς εύκολα μπορούν να «πειραχτούν»
Συνακόλουθα, πολλοί ενδεχομένως θα προήγαγαν το σύστημα που εφαρμόζεται στη Σουηδία, με τα οχήματα A-traktor, χάρη στα οποία 15χρονοι μπορούν να οδηγούν ειδικά διαμορφωμένα αυτοκίνητα και Pick-Ups, με την τελική τους ταχύτητα να περιορίζεται στα 30 χλμ/ώρα.
Πάνω σε αυτό μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συστήνει να επιτραπεί στους 16χρονους να αποκτήσουν άδεια Β1, η οποία θα τους επιτρέπει να οδηγούν οποιοδήποτε αυτοκίνητο με βάρος έως 2,5 τόνους, αρκεί να τοποθετείται περιοριστής ταχύτητας που να εμποδίζει την επιτάχυνση του οχήματος πάνω από τα 45 χλμ./ώρα.
Αρκεί όμως κάτι τέτοιο; Προφανώς όχι, μιας και τα συγκεκριμένα οχήματα εύκολα μπορεί να «πειραχτούν», ώστε να επιτευχθούν πολύ υψηλότερες ταχύτητες, χώρια που ακόμα και στην κανονική τους λειτουργία ενδέχεται να προκαλέσουν επικίνδυνες καταστάσεις όταν άλλα οχήματα προσπαθήσουν να τα προσπεράσουν.