Η προσφορά σε μεταχειρισμένα ηλεκτρικά Vans μπορεί να ανέβει μόνο μετά από μια 5ετία
Πού καταλήγουν, λοιπόν, όσοι πρέπει να διαχειριστούν τον μελλοντικό κίνδυνο (βλ. εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης); Εδώ η απάντηση είναι απλή: οι τιμές των μεταχειρισμένων Vans υπαγορεύονται από την προσφορά και τη ζήτηση. Έχεις υπερβολική προσφορά σε οχήματα, αλλά όχι αρκετή ζήτηση; Οι τιμές πέφτουν. Αντίστοιχα, είναι τα Vans δυσεύρετα και υπάρχει ζήτηση; Οι τιμές θα αυξηθούν.
Στην παρούσα φάση λοιπόν και με δεδομένο ότι όλα τα νέα Vans πρέπει να είναι ουδέτερα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι κατασκευαστές έχουν επενδύσει σημαντικά στην ανάπτυξη οχημάτων με το καλύτερο δυνατό ωφέλιμο φορτίο και εμβέλεια, ελπίζοντας να έχουν το πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.
Εντούτοις η κατασκευή των συγκεκριμένων
Vans κοστίζει περισσότερο από ένα αντίστοιχο μοντέλο εσωτερικής καύσης. Θα μπορούσε να αντισταθμιστεί το εν λόγω κόστος με την πώληση; Δυνητικά ναι. Μόνο που αυτό δε συμβαίνει. Αντιθέτως, με τη ζήτηση να είναι χαμηλή και με τον κίνδυνο αρκετά ηλεκτρικά Vans να μείνουν απούλητα, αντικρίσαμε παραδείγματα ισοτιμίας ανάμεσα σε ηλεκτρικά Vans και στα «αδελφάκια» τους που χρησιμοποιούν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Με τη συνεχή πίεση για χαμηλότερες εκπομπές ρύπων να αυξάνεται διαρκώς, λοιπόν, οι κατασκευαστές εικάζεται πως θα συνεχίσουν να προωθούν επιθετικά τα ηλεκτρικά Vans, χρησιμοποιώντας την τιμή ως εφόδιο. Ωστόσο, με τους σημερινούς ρυθμούς στις ταξινομήσεις να είναι χαμηλοί στον τομέα της προσφοράς και ακόμα χαμηλότεροι στον τομέα της ζήτησης, το σκηνικό δεν προβλέπεται να αλλάξει δραστικά πριν από την 5ετία.
Όσο εξελίσσονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τόσο «χάνουν» τα μεταχειρισμένα
Υπάρχουν όμως και ορισμένα ακόμα εμπόδια... Οι επιδόσεις των ηλεκτρικών Vans είθισται να βελτιώνονται. Φερειπείν, στην παρούσα φάση τα ηλεκτρικά με τις καλύτερες επιδόσεις έχουν αυτονομία άνω των 320 χλμ σε συνθήκες δοκιμής. Ωστόσο, αν σε λίγα χρόνια, η εμβέλεια αυτή ξεπεράσει τα 640 χλμ., δεν είναι αυτονόητο πως ένας πρώην αγοραστής μεταχειρισμένων θα μπει στον πειρασμό να πληρώσει περισσότερα για ένα καινούργιο Van, από τη στιγμή που θα είναι πιο κατάλληλο για την εργασία του;
Το παράδειγμα με τις πρώτες εκδόσεις του Mercedes-Benz eSprinter - που είχε επίσημη αυτονομία κάτω των 160 χλμ και στην πράξη κάτι παραπάνω από 95 χλμ – που από ένα σημείο και μετά θεωρούνταν παρωχημένο στην αγορά των μεταχειρισμένων, διδάσκει…
Αντίστοιχα κομβικό όμως είναι και το κομμάτι του ωφέλιμου φορτίου. Διότι επί του παρόντος, αν ένας επαγγελματίας χρειάζεται να μεταφέρει π.χ. πάνω από 1.300 κιλά στο πετρελαιοκίνητο Van του, έχει πολλές επιλογές. Αλλά για να έχει το ίδιο αποτέλεσμα με ένα ηλεκτρικό Van, θα πρέπει να προμηθευτεί ένα με μικτό βάρος 4,25 τόνους. Εφόσον, λοιπόν, οι εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών οδηγήσουν σε οχήματα με 3,5 τόνους μικτού βάρους, είναι δύσκολο να δούμε έναν κάτοχο να επιλέγει ένα μεταχειρισμένο στους 4,25 τόνους, αντί να πληρώσει για ένα νεότερο με λιγότερους περιορισμούς που θα τον καλύπτει το ίδιο στο ωφέλιμο φορτίο.