Τα μέλη της IRU συμφώνησαν σε νέες θέσεις για την αντιμετώπιση των ελλείψεων οδηγών, την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές ρεαλιστικά και την παροχή κανόνων χρόνου ανάπαυσης στους οδηγούς πούλμαν που ταιριάζουν στις ευθύνες τους.
Μείωση των εκπομπών CO₂
Τα μέλη της
IRU συμφώνησαν σε συστάσεις σε ολόκληρο τον κλάδο προκειμένου να βελτιωθεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τροποποίηση των κανόνων της
ΕΕ σχετικά με τα
πρότυπα CO₂ για βαρέα οχήματα, η οποία βρίσκεται στο τραπέζι των νομοθετών από τα μέσα Φεβρουαρίου 2023. Ο Διευθυντής Υποστήριξης της ΕΕ της
IRU, Raluca Marian, δήλωσε: «Ενώ αυτή η νομοθεσία στοχεύει κυρίως τους κατασκευαστές οχημάτων, θα επηρεάσει επίσης σημαντικά την ευελιξία των εμπορικών λειτουργιών στο εγγύς και μεσοπρόθεσμο μέλλον. Χρειάζονται βελτιώσεις στο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας, τους στόχους και την ταξινόμηση λεωφορείων και πούλμαν, καθώς και την πρόσβαση που θα παρέχει στις εκπομπές CO₂ των οχημάτων και στα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου».
Τι θα ισχύει με την ευρωβινιέτα
Τον Μάιο, η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε και πάλι στο τραπέζι των συζητήσεων τη νομοθεσία για τη χρέωση των χρηστών του δρόμου (την οδηγία για την ευρωβινιέτα) με μια πρόταση να συμπεριληφθούν τα ρυμουλκούμενα και τα ημιρυμουλκούμενα στο πλαίσιο διακύμανσης του ποσοστού
CO₂. Η θέση της
IRU επιδιώκει να διασφαλίσει ότι η νέα πρόταση θα έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερα τέλη υποδομής όταν χρησιμοποιούνται ενεργειακά αποδοτικά ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα, λειτουργώντας ως κίνητρο για περαιτέρω επενδύσεις σε τέτοια οχήματα. «Μία από τις βασικές πτυχές για τον καθορισμό της πρότασης είναι να επιταχυνθεί το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της, επιτρέποντας στους μεταφορείς να επωφεληθούν από καλύτερα τέλη διοδίων όταν χρησιμοποιούνται ενεργειακά αποδοτικά ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα», δήλωσε η Raluca Marian.
Αντιμετώπιση ελλείψεων οδηγών
Τα μέλη της
IRU επιβεβαίωσαν τη θέση τους σχετικά με την οδηγία της
ΕΕ για την άδεια οδήγησης, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση των ελλείψεων οδηγών στις εμπορικές οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών. Μία από τις κύριες εκκλήσεις της
IRU είναι η μείωση της ελάχιστης ηλικίας οδήγησης, η οποία είναι απαραίτητη για την προσέλκυση μεγάλου αριθμού αποφοιτητών στο επάγγελμα. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Πρέπει να κλείσουμε το χάσμα μεταξύ σχολείου και τροχού. Είναι επιβλαβές τόσο για την οικονομία όσο και για τους νέους που αναζητούν εργασία που θέλουν να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία», εξήγησε η Raluca Marian. Ο κλάδος πιέζει επίσης τους πολιτικούς να δημιουργήσουν έναν μηχανισμό της
ΕΕ για την αναγνώριση και ανταλλαγή επαγγελματικών αδειών οδήγησης και πιστοποιητικών οδηγών τρίτων χωρών για
επαγγελματική επάρκεια (CPC).
Προσαρμογή των χρόνων ανάπαυσης οδηγών τουριστικών λεωφορείων
Η άλλη θέση που συμφωνήθηκε από τα μέλη της
IRU στοχεύει τους τρέχοντες κανόνες ακατάλληλης τουριστικής οδήγησης και χρόνου ανάπαυσης με πούλμαν. Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι ο τομέας των περιστασιακών μεταφορών επιβατών χρειάζεται ειδική νομοθεσία, καθώς έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σύγκριση με τις εμπορευματικές και τακτικές μεταφορές επιβατών. Οι οδηγοί τουρισμού πούλμαν διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις στην αρχή και στο τέλος των περιηγήσεων τους, αλλά έχουν μικρότερους χρόνους οδήγησης κατά τη διάρκεια τουριστικών δραστηριοτήτων. «Όπως έχουν τα πράγματα, οι οδηγοί τουρισμού πούλμαν υπόκεινται στις ίδιες διατάξεις για τον χρόνο οδήγησης και ανάπαυσης με τους οδηγούς φορτηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα, κάτι που απλά δεν έχει νόημα», τόνισε η Raluca Marian. «Η
IRU καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να επωφεληθούν από αυτήν την πρωτοποριακή πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ευθυγράμμιση του προγράμματος των οδηγών τουρισμού πούλμαν με τις προσδοκίες των επιβατών», πρόσθεσε.