Δύο εκ των κορυφαίων κατασκευαστών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, οι Daimler Trucks AG & Volvo Group, ανακοίνωσαν πως θα συνεργαστούν στην εξέλιξη συστημάτων fuel-cells για τον κλάδο των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Δύο εκ των κορυφαίων κατασκευαστών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο και πρωτοπόροι σε ότι αφορά στις τεχνολογικές εξελίξεις, με τεράστιες επενδύσεις σε ότι αφορά στις καινοτομίες, οι Όμιλοι Daimler Trucks AG (Mercedes-Benz Trucks) και Volvo Group, ανακοίνωσαν πως θα συνεργαστούν στην εξέλιξη συστημάτων «κυψελών καυσίμου» (fuel-cells) όπου το υδρογόνο ως καύσιμο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τους ηλεκτροκινητήρες ενός οχήματος.
Η εν λόγω πρωτοβουλία ανακοινώθηκε επίσημα σήμερα από τη Daimler Trucks, και αποτελεί ουσιαστικά ένα ακόμη στρατηγικό βήμα προς την σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων στον κλάδο των μεταφορών, με βάση και τις σχετικές δεσμεύσεις που έχουν ληφθεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με ορίζοντα το 2050.
Στόχος των δύο κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι άλλος από την εξέλιξη από κοινού, συστημάτων fuel-cells για τον κλάδο των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά & λεωφορεία όλων των τύπων), με τον όμιλο Volvo Να επενδύει περίπου 0,7 δισεκατομμύρια ευρώ για το 50% της κοινοπραξίας.
Σε σχετικές του δηλώσεις, ο κ. MartinDaum, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της DaimlerTrucksAG και μέλος του Δ/Σ του Ομίλου DaimlerAG, ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «… Οι μεταφοράς και τα logisticsουσιαστικά κινούν τον κόσμο και το μεταφορικό έργο θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ο εκμηδενισμός των εκπομπών CO2 στον κλάδο των μεταφορών μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την χρήση ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης της κίνησης ή με τη χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται από τους ηλεκτροκινητήρες ενός οχήματος. Προκειμένου να φορτηγά μας να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις ανάγκες μεταφοράς φορτίων μεγάλου βάρους και την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων, το συστήματα fuel-cellsείναι μια πολύ σημαντική λύση και για τον λόγο αυτό, ήδη η DaimlerTrucks, μέσω της Mercedes-BenzTrucks, έχει να επιδείξει σημαντικές καινοτομίες κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών. Η νέα μας συνεργασία με το VolvoGroupαποτελεί ένα ακόμη ορόσημο στην προσπάθεια μας να επιταχύνουμε τις διαδικασίες προς την παρουσίαση νέων φορτηγών και λεωφορείων με συστήματα fuel-cells».
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του VolvoGroup, κ. MartinLundstedt, ανέφερε πως: «… Ο εξηλεκτρισμός των οδικών μεταφορών αποτελεί βασικό παράγοντα υλοποίησης της λεγόμενης Πράσινης Συμφωνίας, που θα επιφέρει τελικά τον εκμηδενισμό των εκπομπών CO2 στις μεταφορές της ΕΕ. Η χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο για την τροφοδοσία των ηλεκτροκίνητων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του εν λόγω παζλ, συμπληρωματικά με τη χρήση αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων και άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως οι εναλλακτικοί τύποι καυσίμων. Μέσω της συνεργασίας μας με τη DaimlerTrucksAGσκοπεύουμε να επιταχύνει τις εξελίξεις και δείχνουμε πως τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο την πεποίθηση μας πως τα επαγγελματικά οχήματα με συστήματα fuel-cellsείναι μια πολύ καλή λύση για τα επαγγελματικά οχήματα. Ωστόσο, προκειμένου το όραμα μας να γίνει πραγματικότητα, χρειάζεται την υποστήριξη και συνεισφορά και άλλων φορέων και εταιρειών, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στην δημιουργία των απαραίτητων υποδομών για το δίκτυο ανεφοδιασμού με τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου».
Στόχοςαμφότερων των εταιρειών είναι να μπορέσουν να προσφέρουν βαρέα φορτηγά οχήματα με συστήματα fuel-cellsγια την κάλυψη δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων (π.χ. διεθνείς μεταφορές) το αργότερο μέσα στο δεύτερο μισό της τρέχουσας δεκαετίας ενώ στα πλάνα τους περιλαμβάνεται και η εξέλιξη σχετικών λύσεων και σε άλλους τομείς της αυτοκίνησης και όχι μόνο. Η τελική συμφωνία μεταξύ των δύο Ομίλων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Αξίζει να γνωρίζεται για τα συστήματα fuel-cells
Τα συστήματα «κυψελών καυσίμου» (fuel-cells) μετατρέπουν την χημική ενέργεια που εμπεριέχεται στο καύσιμο (υδρογόνο) σε ηλεκτρική προκειμένου να τροφοδοτήσουν τις ανάγκες λειτουργίες ενός ηλεκτροκινούμενου οχήματος.
Στην παρούσα φάση υπάρχουν δύο τρόποι για την παραγωγή υδρογόνου. Ο πρώτος αφορά στην παραγωγή του λεγόμενου «Πράσινου Υδρογόνου (Green Hydrogen) σε τοπικό επίπεδο (π.χ. στο πρατήριο ανεφοδιασμού) μέσω της ηλεκτρόλυσης του νερού, δηλαδή της διαδικασίας διάσπασης των μορίων του (H2O) σε μόρια υδρογόνου (H2) και οξυγόνου (Ο). Ο δεύτερος αφορά την παραγωγή του λεγόμενου «Μπλε Υδρογόνου» (Blue Hydrogen) από το φυσικό αέριο.