-Σε ισχύ από τις 7 Ιουλίου ο Κανονισμός GSR2 που στοχεύει στη μείωση των τροχαίων
-Αυτόματο φρενάρισμα, έλεγχος αλκοόλ, καταγραφή δεδομένων τροχαίου κλπ. μεταξύ των νέων συστημάτων
-Αύξηση του κόστους αγοράς με τα νέα συστήματα υποβοήθησης
Σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας 2 (GSR2) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τις 7 Ιουλίου 2024 όλα τα νέα οχήματα (φορτηγά, Vans, λεωφορεία, αυτοκίνητα) που εισάγονται, πρέπει υποχρεωτικά να ανταποκρίνονται σε ένα ευρύ φάσμα από συγκεκριμένα συστήματα ασφαλείας.
Στόχος του εγχειρήματος είναι φυσικά η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων & δυστυχημάτων, μέσα από εφαρμογές υποβοήθησης, που θα προστατεύουν τους επιβάτες, τους πεζούς, τους ποδηλάτες, αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
Όλα αυτά, στο πλαίσιο του «Οράματος Μηδέν», ήτοι το μακροπρόθεσμο πλάνο της ΕΕ για μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2050.
Αυτόματο φρενάρισμα, έλεγχος αλκοόλ, καταγραφή δεδομένων τροχαίου κλπ. μεταξύ των νέων συστημάτων
Γνωστός και ως «Κανονισμός 2019/2144», ο GSR2 εισάγει τις συγκεκριμένες τεχνολογίες ασφάλειας και υποβοήθησης:
Advanced Emergency Braking (AEB): Το AEB είναι ένα σύστημα που παρακολουθεί τον δρόμο μπροστά μας, ειδοποιώντας τον οδηγό για πιθανή σύγκρουση, ενώ επιστρατεύει αυτόματα τα φρένα εάν εκείνος δε φρενάρει σε περίπτωση ανάγκης.
Alcohol Interlock Installation Facilitation (AIIF): Μια εφαρμογή που διευκολύνει την τοποθέτηση συσκευών aftermarket στα οχήματα για την αντιμετώπιση του αλκοόλ. Για να επιτευχθεί αυτό, ο οδηγός φυσάει σε μια συσκευή ελέγχου που καθορίζει το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα του. Εάν ξεπεραστεί το όριο, ο οδηγός δεν μπορεί να εκκινήσει το όχημα.
Blind Spot Information Systems (BSIS): Προτού ένα λεωφορείο ή φορτηγό στρίψει, ένας αισθητήρας προσέγγισης ανιχνεύει τυχόν ποδηλάτες που εισέρχονται στην περιοχή του τυφλού σημείου του οχήματος ή και μπροστά από αυτό. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο, ο οδηγός ειδοποιείται.
Driver Drowsiness and Attention Warning (DDAW): Τα συστήματα προειδοποίησης υπνηλίας και εγρήγορσης (DDAW) ανιχνεύουν πόσο κουρασμένος είναι ο οδηγός και τον συμβουλεύουν να κάνει διάλειμμα όποτε το χρειάζεται.
Emergency Lane – Keeping Systems (ELKS): Εφαρμογή που βοηθά τον οδηγό να διατηρήσει μια ασφαλή θέση εντός της λωρίδας ή εντός του ορίου του δρόμου.
Emergency Stop Signal (ESS): Όταν τα φρένα ενεργοποιούνται με δύναμη, τα πίσω φλας αναβοσβήνουν παράλληλα, προειδοποιώντας τα οχήματα που ακολουθούν. Πρόκειται για σύστημα που λειτουργεί σε ταχύτητες άνω των 50 χλμ/ώρα.
Event Data Recorder (EDR): Το EDR καταγράφει και αποθηκεύει μια σειρά από δεδομένα του οχήματος λίγο πριν, κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά από μια οδική σύγκρουση.
Intelligent Speed Assistance (ISA): Το ISA είναι ένα σύστημα που βοηθά τον οδηγό να διατηρεί την κατάλληλη ταχύτητα, παρέχοντάς του ειδική και κατάλληλη ενημέρωση.
Moving Off Information Systems (MOIS): Όταν ένα λεωφορείο ή φορτηγό είτε ετοιμάζεται να εκκινήσει από μια θέση ακινησίας είτε κινείται προς τα εμπρός με χαμηλές ταχύτητες, ένας αισθητήρας εγγύτητας ανιχνεύει τους πεζούς ή τους ποδηλάτες την ώρα που εισέρχονται στην κρίσιμη περιοχή του τυφλού σημείου του οχήματος ή και μπροστά από το όχημα.
Reversing Detection Systems (RD): Το σύστημα αυτό ενημερώνει τον οδηγό για τους ανθρώπους και για τα αντικείμενα που βρίσκονται στο πίσω μέρος του οχήματος, με πρωταρχικό στόχο την αποφυγή συγκρούσεων κατά την οπισθοπορεία.
Tyre Pressure Monitoring Systems (TPMS): Η εν λόγω εφαρμογή παρακολουθεί την πίεση του αέρα των ελαστικών του οχήματος και παρέχει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο στον οδηγό. Το TPMS εφαρμόζεται ήδη στα αυτοκίνητα.
Αύξηση του κόστους αγοράς με τα νέα συστήματα υποβοήθησης
Ένα από τα καίρια ζητήματα που έρχονται στο προσκήνιο αναφορικά με τα νέα αυτά συστήματα ασφαλείας, σχετίζεται με το κόστος αγοράς και συντήρησης των νέων οχημάτων στην Ευρώπη, ωστόσο από την ΕΕ είναι πεπεισμένοι πως το κέρδος θα είναι πολλαπλάσιο.
Αυτό, γιατί αφενός θα μειωθεί ο αριθμός των τροχαίων στους δρόμους, αφετέρου θα είναι πιο προσιτά τα ασφάλιστρα.