Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που καταναλώνουν βενζίνη χρησιμοποιούν 3 βασικά στοιχεία για να παράγουν έργο: αέρα, καύσιμο και σπινθήρα. Ο αέρας παρέχει το απαραίτητο οξυγόνο για την καύση, το καύσιμο τροφοδοτεί με ενέργεια την καύση και ο σπινθήρας προκαλεί την καύση.
Εμείς θα επικεντρωθούμε στον σπινθήρα, ο οποίος παράγεται από το μπουζί. Κάθε βενζινοκινητήρας έχει σε κάθε κύλινδρο ένα μπουζί, το οποίο είναι υπεύθυνο για να παράγει σπινθήρα, σαν το τσακμάκι ενός αναπτήρα.
Φυσικά μέσα στον κινητήρα δεν υπάρχει κάποιο τσακμάκι για να δώσει σπινθήρα. Το μπουζί λειτουργεί με ρεύμα υψηλής τάσης. Πολύ υψηλής τάσης. Σχεδόν 20.000V. Ως μέτρο σύγκρισης, η πρίζα ενός σπιτιού έχει τάση 240V.
Αυτή η πολύ υψηλή τάση συγκεντρώνεται στις ακίδες του μπουζί και εκτονώνεται με το λεγόμενο βολταϊκό τόξο, καθώς ο αέρας ανάμεσα στις δύο ακίδες είναι τόσο φορτισμένος που παύει να είναι μονωτής. Σε πιο απλά ελληνικά, ανάμεσα στις δύο ακίδες παράγεται ένας σπινθήρας, ο οποίος αποφορτίζει την τάση. Αυτός ο σπινθήρας είναι αυτός που προκαλεί και την ανάφλεξη μέσα στον θάλαμο καύσης, κινεί τα πιστόνια και, τελικά, κινεί και το αυτοκίνητο.
Ο πολλαπλασιαστής αυξάνει την τάση της μπαταρίας από τα 12V στα 20.000V
Το πρόβλημα όμως είναι ότι η αποθήκευση 20.000V μέσα σε μια μπαταρία είναι το λιγότερο μη πρακτική, ενώ μπορεί να είναι και επικίνδυνη. Είναι πολύ πιο εύκολο (αλλά και ασφαλές) να πάρουμε τα 12V που έχουμε διαθέσιμα από την μπαταρία και να τα «πολλαπλασιάσουμε» ώστε να φτάσουμε στα 20.000V που χρειαζόμαστε για τον σπινθήρα. Και μόλις καταλάβαμε τι κάνει ο πολλαπλασιαστής. Παίρνει τα 12V της
μπαταρίας του αυτοκινήτου και τα ενισχύει, τα «πολλαπλασιάζει», ώστε να δημιουργηθεί ο σπινθήρας στο μπουζί.
Στην αρχή (και για πολλά χρόνια), κάθε αυτοκίνητο είχε έναν πολλαπλασιαστή, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για όλα τα μπουζί του αυτοκινήτου και μετέδιδε την υψηλή τάση μέσα από τα
μπουζοκαλώδια.
Ο πολλαπλασιαστής σε αυτά τα παλαιότερα οχήματα ήταν πολύ μεγαλύτερος και χρειαζόταν
διανομέας για τον σωστό χρονισμό του σπινθήρα σε κάθε μπουζί, δηλαδή της σειράς με την οποία βγάζουν σπινθήρα τα μπουζί.
Με την εξέλιξη όμως της τεχνολογίας, οι πολλαπλασιαστές συρρικνώθηκαν και πλέον κάθε αυτοκίνητο έχει έναν πολλαπλασιαστή σε κάθε κύλινδρο. Αυτοί είναι υπεύθυνοι για τον παλμό ενός μονάχα μπουζί και είναι αρκετά πιο ανθεκτικοί σε σχέση με τους προκατόχους τους.
Ψηλές θερμοκρασίες & κραδασμοί καταστρέφουν τον πολλαπλασιαστή! 100 ευρώ η ζημιά
Μπορεί να μην είναι το ίδιο εύθραυστοι με τους προκατόχους τους, όμως οι πολλαπλασιαστές μπορούν ακόμα να παρουσιάσουν προβλήματα στην λειτουργία τους. Αυτά προέρχονται από:
1) Χαλασμένα μπουζί. Όταν τα μπουζί έχουν υπερβολικά μεγάλο κενό ανάμεσά τους, δε λειτουργούν όπως πρέπει. Οι πολλαπλασιαστές «ζορίζονται» περισσότερο για να παράγουν σπινθήρα, κάτι που μπορεί να τους φθείρει πιο γρήγορα.
2) Υψηλή θερμοκρασία. Αν ο κινητήρας υπερθερμαίνεται συχνά, μπορεί να υπερθερμανθούν και οι πολλαπλασιαστές και να σταματήσουν να λειτουργούν.
3) Κραδασμοί. Φυσικά ένας κινητήρας έχει κραδασμούς. Αν όμως αυτοί είναι υπερβολικοί, ενδέχεται να προκαλέσουν ζημιά στη μόνωση και στις περιελίξεις του πολλαπλασιαστή, οδηγώντας σε βραχυκυκλώματα.
Αν υπάρχει ζημιά στους πολλαπλασιαστές, το πιο πιθανό είναι να ανάψει το
Check Engine, ο κινητήρας να κάνει «σκασίματα» και να «χάνει» σε επιδόσεις, ή να δυσκολεύεται στην εκκίνηση.
Ο πολλαπλασιαστής δεν είναι εξάρτημα το οποίο επιδέχεται επισκευή.
Εάν χαλάσει, πρέπει να αντικατασταθεί. Το καλό είναι πως το κόστος αντικατάστασης είναι αρκετά χαμηλό (μέχρι
100 ευρώ μαζί με την εγκατάσταση). Για να κρατήσεις επομένως τους πολλαπλασιαστές σου σε καλή κατάσταση, τσέκαρε συχνά τα μπουζί σου και το διάκενό τους, ώστε να τους «ζορίζεις» όσο το δυνατόν λιγότερο!