Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Δραματική είναι η κατάσταση αναφορικά με την ηλικία των φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμου σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ.

«Πρωτιά» Ελλάδας στα γερασμένα φορτηγά

1.940 Επισκέψεις στο άρθρο (18/10/2017)

Σε νέο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο ΣΕΑΑ, αναφέρεται στη δραματική κατάσταση του στόλου των φορτηγών οχημάτων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, καθώς είναι ο «γηραιότερος» στην ΕΕ.

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat που επικαλείται ο ΣΕΑΑ, τα κυκλοφορούντα φορτηγά οχήματα άνω των 3,5t. που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους κατέχουν με διαφορά υψηλότερο μέσο όρο ηλικίας μεταξύ των χωρίων – μελών της ΕΕ.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σχετικά ο ΣΕΑΑ, ο στόλος των επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα ήταν ήδη… γερασμένος πριν την κρίση και πλέον, η έλλειψη θέσπισης μέτρων (κινήτρων – αντικινήτρων) έχει οδηγήσει τη χώρα μας στην τελευταία θέση από πλευράς παλαιότητας των φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όπως είναι σαφές, το γεγονός αυτό έχει σαφή αντίκτυπο τόσο στο περιβάλλον όσο και στην οδική ασφάλεια χωρίς φυσικά να παραβλέπουμε την αξιοπιστία των μεταφορών.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που ανακοινώνει ο ΣΕΑΑ, μόνο το 0,7% των ελαφρών φορτηγών, το 0,2% των μεσαίων φορτηγών και το 0,7% των βαρέων φορτηγών που κυκλοφορούν στην παρούσα φάση στην ελληνική αγορά εφοδιάζονται με κινητήρες τεχνολογίας Euro6 (σε ισχύ από το 2014 έως και σήμερα)!
Αντίστοιχα, το 60,8% των ελαφρών φορτηγών, το 70,4% των μεσαίων φορτηγών και το 62,5% των βαρέων φορτηγών αντίστοιχα, εφοδιάζονται με κινητήρες τεχνολογίας Euro0, 1 ή 2, δηλαδή είναι ηλικίας 16 και πλέον ετών!
 
Τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες
Με βάση τα όσα ανακοινώνει επίσημα ο ΣΕΑΑ, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν θεσπίσει άδεια εισόδου επί πληρωμή, μέσω ειδικού αυτοκόλλητου, που παρέχεται στους κατόχους φορτηγών και λεωφορείων, προκειμένου να πληρώνουν βάσει τις περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλούν, αναλόγως της ηλικίας, του μεικτού βάρους και των ρύπων που εκπέμπει το φορτηγό όχημα τους.
Στις πλέον προοδευτικές χώρες όπως π.χ. η Σουηδία, τα λεωφορεία και φορτηγά επιτρέπεται να κυκλοφορούν το πολύ έως και έξι (6) έτη από τον ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης τους!
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο ΣΕΑΑ θεωρεί πως κρίνεται επιβεβλημένη από πλευράς Πολιτείας η λήψη μέτρων για την ανανέωση των παλαιών φορτηγών και λεωφορείων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα κινήτρων και αντικινήτρων θα μπορούσαν να είναι τα εξής:
  • Κυμαινόμενα Τέλη Κυκλοφορίας, αναλόγως της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro) και το βάρος ή τις θέσεις των επαγγελματικών οχημάτων, με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος για τα φορτηγά και λεωφορεία που φέρουν κινητήρες με τις πιο σύγχρονες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες (Euro6).
  • Διαβαθμισμένα διόδια εθνικών οδών, αναλόγως της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro) και το βάρος ή τις θέσεις των επαγγελματικών οχημάτων, που θα ευνοούν ιδιαίτερα τα νεότερα οχήματα, τα οποία θα φέρουν και κατάλληλη σήμανση.
  • Αντικατάσταση του μέτρου του «Πράσινου Δακτυλίου» με ελεγχόμενη είσοδο στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης σήματος εισόδου (sticker) και κόστος ανάλογο της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του κινητήρα του οχήματος.
  • Ιδιαίτερα αυξημένο κόστος ή και απαγόρευση εισόδου στα αστικά κέντρα για τα υπέργηρα φορτηγά και λεωφορεία με κινητήρες τεχνολογίας Euro 0, 1 ή 2.