Τα σύγχρονα Vans έχουν νέα πακέτα λειτουργίας.
Δεν ανησυχούν οι πάροχοι telematics και αυτό οφείλεται στους μικτούς στόλους.
Το παράδειγμα της Geotab & οι συμπράξεις με κατασκευαστές.
Πώς η τηλεματική μπορεί να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών ρύπων;
Τα υπέρ & τα κατά της χρήσης καμερών.
Για αρχή, να επισημάνουμε πως η συντριπτική πλειοψηφία των fleet managers δε χρησιμοποιούν Vans από έναν μόνο κατασκευαστή, μιας και οι περισσότεροι στόλοι είναι μικτοί. Που σημαίνει πως αν ο κάτοχος επιλέξει τις υπηρεσίες telematics που παρέχει ο κάθε κατασκευαστής ξεχωριστά, τότε η διαχείριση θα είναι πιο απαιτητική.
Με έναν παραδοσιακό πάροχο τηλεματικής, όμως, οι διαδικασίες απλοποιούνται, καθώς το Teletrac Navman, φερειπείν, μπορεί να συγκεντρώσει όλα αυτά τα διαφορετικά δεδομένα από διάφορες μάρκες Vans, ώστε ο διαχειριστής του στόλου να μπορεί να τα αξιολογήσει σε μια ενιαία οθόνη. Εκτός αυτού, θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί έγκυρες συγκρίσεις μεταξύ δυο διαφορετικών LCVs, ανεξάρτητα από τον κατασκευαστή τους.
Το παράδειγμα της Geotab & οι συμπράξεις με κατασκευαστές
Την ίδια ώρα, βεβαίως, η Teletrac Navman δεν είναι η μόνη εταιρεία στο χώρο που υιοθετεί αυτή την προσέγγιση. Η Geotab πριν από λίγο καιρό ανακοίνωσε ότι επεκτείνει τη συνεργασία της με την μονάδα συνδεδεμένων υπηρεσιών της Stellantis, Mobilisights, πράγμα που συνεπάγεται πως τα δεδομένα τηλεματικής από τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα Citroen, Peugeot, Vauxhall/Opel και Fiat Professional μπορούν πλέον να ενσωματωθούν στην πλατφόρμα MyGeotab.
Ομοίως, η ίδια πλατφόρμα μπορεί επίσης να φιλοξενήσει δεδομένα από μάρκες όπως οι Ford, Volkswagen, Renault & Mercedes-Benz και να τα χρησιμοποιήσει με στόχο τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της λειτουργικής αποδοτικότητας του στόλου.
Πληροφορίες, στην τελική, που να δείχνουν ποιο από τα Vans είναι το πιο αποδοτικό σε καύσιμα για παρατεταμένη χρονική περίοδο ή ποιες από τις διαδρομές θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν αποτελεσματικότερα από ηλεκτρικά Vans, κρίνονται ως ανεκτίμητες.
Πώς η τηλεματική μπορεί να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών ρύπων;
Παράλληλα, η τηλεματική μπορεί να συνεισφέρει όμως και στον περιορισμό της ποσότητας CO2 που εκπέμπει ένας στόλος συμβαδίζοντας έτσι με τις απαιτήσεις της εποχής.
Πώς; Με πολλούς τρόπους. Εξετάζοντας το πόσο τακτικά οι κινητήρες έχουν αφεθεί στο ρελαντί, το ποιοι κινητήρες έχουν αφεθεί περισσότερο στο ρελαντί, τον προγραμματισμό service σε ένα συνεργείο, προκειμένου να αποφευχθεί μια βλάβη στην άκρη του δρόμου κ.ο.κ.
Ακόμα περισσότερο, στις περιπτώσεις των Vans που χρησιμοποιούνται λιγότερο, αν δε «βγάζουν» τα έξοδά τους, τότε ο διαχειριστής ίσως να μπορεί να εξοικονομήσει κάποια επιπλέον χρήματα με το να τα ξεφορτωθεί.
Επίσης, η – διαρκώς εξελισσόμενη - τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επιτρέψει στους διαχειριστές μεγάλων στόλων να εντοπίσουν ποιοι οδηγοί επιδίδονται σε πιο επικίνδυνες συμπεριφορές, ξεπερνώντας π.χ. τα όρια ταχύτητας, αλλά και να σας αποκαλύψει ποιο όχημα φορτίζεται και πότε, διασφαλίζοντας έτσι ότι οι εγκαταστάσεις φόρτισης δε χρησιμοποιούνται καταχρηστικά.
Ολοκληρώνοντας, κάτι που μπορεί να κάνει μια επιχείρηση τηλεματικής όπως η Teletrac Navman, αλλά δεν μπορεί μάλλον ένας κατασκευαστής Vans, είναι να παρακολουθεί μεγάλο μέρος του φορτίου που μεταφέρουν ή
ρυμουλκούν τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα στο σενάριο που είτε κλαπεί είτε ξεχαστεί κάτι.
Τα υπέρ & τα κατά της χρήσης καμερών
Από εκεί και πέρα, η χρήση των καμερών είναι ένας ακόμα παράγοντας που διαφοροποιεί τα δεδομένα. Λαμβάνοντας υπόψη, εξάλλου, πως όλο και περισσότερα LCVs (και όχι μόνο) εξοπλίζονται με κάμερες στο ταμπλό που μπορούν να παρακολουθούν το δρόμο μπροστά τους, ο fleet manager είναι σε θέση να ελέγχει τον οδηγό ώστε να διασφαλίσει ότι ο τελευταίος δεν καπνίζει, δε χρησιμοποιεί φορητό smartphone και δεν αποκοιμιέται, ενόσω βρίσκεται στο τιμόνι.
Συνάμα, το πακέτο που εγκαθίσταται μπορεί επίσης να περιλαμβάνει κάμερες που παρακολουθούν τις πόρτες του χώρου φόρτωσης του Van για λόγους ασφαλείας, ενώ ενδέχεται και να παρέχει δεδομένα παρακολούθησης, ενημερώνοντας τους διαχειριστές αν οι οδηγοί τρέχουν με υπερβολική ταχύτητα ή αν επιταχύνουν και φρενάρουν πολύ απότομα.
Το ερώτημα πάντως κι εδώ, αναπόφευκτο: είναι οι πάροχοι καμερών έτοιμοι να περιθωριοποιήσουν τις παραδοσιακές εταιρείες τηλεματικής; Κι εδώ η απάντηση παραμένει η ίδια: κατηγορηματικά όχι!
Αυτό, διότι εταιρείες telematics όπως η Webfleet – καθώς και οι βασικοί ανταγωνιστές της - προσφέρουν ήδη κάμερες μέσα στην καμπίνα, στοιχείο που αποδεικνύεται υπερπολύτιμο για να εξηγηθούν οδηγικές συμπεριφορές.
Λογικό, άλλωστε τα δεδομένα τηλεματικής που στερούνται εικόνων δεν μπορούν να μεταδώσουν στους διαχειριστές την πλήρη εικόνα, ενώ μια κάμερα αντίστοιχα μπορεί να αποκαλύψει ακόμα και αν το φορτίο στο πίσω μέρος έχει ασφαλιστεί σωστά ή όχι.
Όσο για το αρνητικό της υπόθεσης; Αυτό είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις δεν καθίσταται απόλυτα σαφές σε ποιον ανήκουν τα δεδομένα ή οι εικόνες που σχετίζονται με αυτά.
Για παράδειγμα, αν πρόκειται για μια υπηρεσία που παρέχεται από έναν κατασκευαστή Vans, τότε είναι ο κατασκευαστής αυτός που τα κατέχει; Είναι η εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αν το όχημα είναι με leasing; Είναι ο πελάτης; Και ποιος έχει πρόσβαση σε αυτό;. Μήπως ο πάροχος τηλεματικής έχει δικαιώματα επ΄ αυτού;
Η μη λήψη διευκρινίσεων, εξάλλου, μπορεί να αποβεί δαπανηρό σφάλμα σε περίπτωση περιστατικού που θα οδηγήσει σε αίθουσα δικαστηρίων…