Πρόσφατη έρευνα του οργανισμού «T&E» αποκαλύπτει πως στην πράξη, ένα σημαντικό ποσοστό των φορτηγών εκπέμπει σημαντικά περισσότερους ρύπους! Τι λέει σε σχετική ανακοίνωση του ο ACEA;
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που δημοσίευσε ο οργανισμός «NGO Transport & Enviroment» (T&E) και αφορά στην αγορά της Ισπανίας, το ένα τρίτο των κυκλοφορούντων επαγγελματικών οχημάτων, υπερβαίνουν τα όρια ρύπων που προβλέπονται από τη νομοθεσία!
Η εν λόγω έρευνα διεξήχθη στην Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη, στο διάστημα 2017 – 2019 και με βάση τα αποτελέσματα της, το 29% των συνολικά 587 ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που ελέγχθηκαν, εξέπεμπαν υψηλότερες εκπομπές διοξειδίου του αζώτου και την κίνηση τους σε πραγματικές συνθήκες σε σχέση με τα όσα τα επίσημα tests ανακοινώνουν.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως η εισπνοή υψηλών επιπέδων διοξειδίου του αζώτου μπορεί να επιταχύνει δραστικά την εκδήλωση προβλημάτων όπως το άσθμα ενώ, η μακροχρόνια έκθεση προφανώς και οδηγεί σε χρόνιες και σημαντικά σοβαρότερες παθήσεις των πνευμόνων.
Σε σχετικές τους δηλώσεις, ειδικοί του οργανισμού ανέφεραν μεταξύ άλλων πως: «… Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τις διαδικασίες ελέγχου των εκπομπών ρύπων των φορτηγών, μέσω δοκιμών που θα αφορούν και σε πραγματικές συνθήκες χρήσης του οχήματος ενώ, την ίδια στιγμή απαιτούνται και αυστηρότερα πρωτόκολλα ελέγχου και πιστοποίησης των εν λόγω δοκιμών».
Κατά τη τριετή διάρκεια διεξαγωγής του προγράμματος, ειδικοί αισθητήρες με δυνατότητα συλλογής δεδομένων για την ατμοσφαιρική ρύπανση, είχαν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου, προσπαθώντας να καταγράψουν στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων με κινητήρες αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro VI, η οποία σημειωτέον έχει τεθεί σε ισχύ από το 2013.
Από το σύνολο των φορτηγών που ελέγχθηκαν με αυτόν τον τρόπο, 159 διαφορετικά μοντέλα φορτηγών από πολλαπλές μάρκες, βρέθηκαν να εκλύουν ρύπους άνω των επιτρεπόμενων ορίων. Για τον λόγο αυτό, οι υπεύθυνοι του T&Ε κατέκριναν τις επίσημες δοκιμές που διεξάγονται για τον έλεγχο των εκπομπών των εν λόγω οχημάτων, καθώς αυτές δεν είναι ικανές να καταγράψουν επακριβώς τις εκπομπές ρύπων που παράγονται από το όχημα σε πραγματικές συνθήκες χρήσης και ειδικά σε περιπτώσεις όταν π.χ. ο κινητήρας δεν έχει… ζεσταθεί επαρκώς ή όταν το όχημα κινείται επί μακρόν σε πολύ χαμηλές ταχύτητες. Παράλληλα, θεωρούν πως οι επιδόσεις ενός οχήματος σε ότι αφορά στις εκπομπές ρύπων του ενώ είναι… νέο, είναι απίθανο να επιτευχθούν μετά την πάροδο αρκετών ετών χρήσης.
Τι αναφέρει σχετικά ο ACEA
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Οχημάτων (ACEA: European Automobile Manufacturers Association), διέψευσε πολλά από τα επιχειρήματα του οργανισμού «Τ&Ε» αναφέροντας μεταξύ άλλων πως: «… Το πρωτόκολλο Euro VI απαιτεί πως τα όρια εκπομπών ρύπων ενός οχήματος δεν πρέπει να πληρούνται μόνο όταν αυτό είναι νέο αλλά, στην περίπτωση ειδικά των βαρέων φορτηγών μεγάλων αποστάσεων, ακόμη και όταν έχουν πλέον καλύψει έως και 700.000 χλμ. Για τον λόγο αυτό, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν επενδύσει μεγάλα κεφάλαια στην εξέλιξη ιδιαίτερα περίπλοκων τεχνολογιών διαχείρισης των καυσαερίων στα οχήματα τους».
Καταλήγοντας, αξίζει να σημειώσουμε πως τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα φορτηγά οχήματα, αναμένεται να αναθεωρηθούν μέσα στο 2022, όταν και θα γίνουν αυστηρότερα, στο πλαίσιο της στρατηγικής περιορισμού των ρύπων κατά 55% έως το 2030.