ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης
Τιμές με Leasing

Πολλά και σημαντικά είναι τα προβλήματα που η ΕΕ επιβάλλεται να έχει επιλύσει προκειμένου να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα των Μεταφορών όλων των τύπων μέσα στις ερχόμενες δεκαετίες.

Τριάντα εκ. ηλεκτρικά οχήματα ως το 2030

2.701 Επισκέψεις στο άρθρο (10/12/2020)

Η επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ θα απαιτήσουν τουλάχιστον 30 εκ. ηλεκτρικά οχήματα ως το 2030. Πόσο ρεαλιστικός είναι ο στόχος αυτός; Ποια είναι τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν;

Σύμφωνα με σχέδιο εγγράφου της Κομισιόν, η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει να έχει τουλάχιστον 30 εκατομμύρια οχήματα μηδενικών εκπομπών στους δρόμους της έως το 2030, καθώς επιδιώκει να απομακρύνει τις χώρες από τις μεταφορές με βάση τα ορυκτά καύσιμα.

Μάλιστα, σε μια στρατηγική που πρόκειται να δημοσιευτεί το προσεχές διάστημα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καθορίσει μέτρα για την αντιμετώπιση των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών, καθώς σε αυτές οφείλεται σχεδόν το ένα τέταρτο των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ και σχεδόν το 30% των εκπομπών CO2, το 72% των οποίων προέρχεται από τις οδικές μεταφορές.
Σημειώνεται, πως σύμφωνα με το έγγραφο η επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρώπης θα απαιτήσει τουλάχιστον 30 εκατομμύρια οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030. «Ο στόχος της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την εισαγωγή πολύ φιλόδοξων μέτρων για τη μείωση της εξάρτησης των μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα», αναφέρεται στο κείμενο.

Το παραπάνω αποτελεί δίχως αμφιβολία ένα τεράστιο βήμα, αν αναλογιστεί κανείς πως στα τέλη του περασμένου έτους, είχαν ταξινομηθεί στην Ευρώπη περίπου 1,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV), σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για τις καθαρές μεταφορές. Το παραπάνω γίνεται ακόμα πιο έντονο αν προστεθεί στην «εξίσωση» η παράμετρος πως τα «PHEV» δεν είναι καν οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Ωστόσο, οι πωλήσεις οχημάτων χαμηλών εκπομπών στην Ευρώπη αυξάνονται γρήγορα και συνέχισαν να ανεβαίνουν και φέτος, παρά τις συνθήκες που επέβαλε η πανδημία. Η Επιτροπή υπογράμμισε επίσης τη σημασία της χρηματοδότησης των ηλεκτρικών οχημάτων, λέγοντας ότι μόνο τα αυτοκίνητα που δεν εκπέμπουν CO2 θα θεωρηθούν ως «βιώσιμη» επένδυση από το 2026.

Από την άλλη, η έλλειψη υποδομών φόρτισης θα μπορούσε να παρεμποδίσει τις μελλοντικές πωλήσεις καθαρών αυτοκινήτων. Το έγγραφο της ΕΕ εκτιμά ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί 3 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης και 1.000 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου έως το 2030. Η ΕΕ έχει επί του παρόντος μόνο περίπου 200.000 σημεία φόρτισης.

Υπάρχουν μεγάλα εμπόδια που προέρχονται από το καύσιμο για αυτήν τη μετάβαση. Πάνω από το 90% του υδρογόνου προέρχεται σήμερα από ορυκτά καύσιμα και η ανανεώσιμη χωρητικότητα πρέπει να ενισχυθεί για να εξασφαλιστεί μηδενική εκπομπή, καθαρό υδρογόνο. Μια νέα έρευνα δείχνει επίσης, ότι η τροφοδοσία μόνο ενός κλάσματος οχημάτων με καύσιμα όπως το υδρογόνο το 2050, θα απαιτούσε νέα υπεράκτια αιολικά πάρκα στο μέγεθος της Δανίας! Επιπλέον, η τροφοδοσία με υδρογόνο μόλις του 10% των αυτοκινήτων, των ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και του 10% με e-diesel, θα απαιτούσε 41% περισσότερες ανανεώσιμες πηγές το 2050, από ότι αν τα ηλεκτρικά οχήματα λειτουργούσαν με μπαταρίες.

Προβλήματα, όμως, υπάρχουν και με τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς βασίζονται στην προμήθεια μετάλλων όπως το κοβάλτιο και το λίθιο, τα οποία εισάγονται επί του παρόντος στην ΕΕ. Η Επιτροπή πιστεύει ότι η Ευρώπη μπορεί να γίνει σχεδόν εξ ολοκλήρου αυτάρκης στην εγχώρια παραγωγή λιθίου έως το 2025. Η Επιτροπή δήλωσε επίσης ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να παράγει αρκετές μπαταρίες έως το 2025 για να τροφοδοτήσει τον ταχέως αναπτυσσόμενο στόλο ηλεκτρικών οχημάτων της, χωρίς να βασίζεται σε εισαγωγές.

Υπενθυμίζεται, πως στο επόμενο έτος η ΕΕ θα προτείνει αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά από το 2025 και το σχέδιο εγγράφου αναφέρει ότι θα μπορούσαν να επεκταθούν ώστε να καλύπτουν και τα λεωφορεία. Το έγγραφο ανέφερε επίσης ότι η σιδηροδρομική κίνηση υψηλής ταχύτητας της Ευρώπης θα πρέπει να διπλασιαστεί έως το 2030 και να τριπλασιαστεί έως το 2050, ενώ τα αεροσκάφη και τα πλοία μηδενικών εκπομπών πρέπει να είναι έτοιμα έως το 2035.