Κατά κανόνα, οι νέοι κάτω των 21 ετών είναι πιο επιρρεπείς στο λάθος.
«Μπάζει» η απόφαση της ΕΕ για την οδήγηση φορτηγών από 17χρονους (με συνοδεία).
Μεγαλύτερο ακόμα το ρίσκο για τους οδηγούς λεωφορείων, καθώς υπάρχουν και επιβάτες.
Τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για εφήβους δεν καθησύχασαν κανέναν ως πρόταση στο παρελθόν, μιας κι εύκολα μπορούσαν να «πειραχτούν».
Με τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους φορείς του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να διαπραγματεύονται ακατάπαυστα μέσα στους τελευταίους μήνες, αναφορικά με τη μείωση των ορίων ηλικίας στις άδειες οδήγησης, αναμενόμενα η απόφαση της υλοποίησης ενός τέτοιου project ανέσυρε στην επιφάνεια όλο και περισσότερες μελέτες γύρω από το ρίσκο που ενέχει μια τέτοια κίνηση.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), οι αλλαγές αυτές ενδέχεται να έχουν εκτεταμένες αρνητικές επιπτώσεις πάνω στον τομέα της οδικής ασφάλειας μέσα στα επόμενα χρόνια τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους επιβάτες ή για τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
«Μπάζει» η απόφαση της ΕΕ για την οδήγηση φορτηγών από 17χρονους (με συνοδεία)
Την ίδια ώρα δε, άπαντες συμφωνούν ότι η απόφαση της ΕΕ να επιτραπεί στους 17χρονους να οδηγούν φορτηγό - με την προϋπόθεση βεβαίως να συνοδεύονται από κάποιον
έμπειρο οδηγό - έχει κενά... Αυτό, γιατί στηρίζεται αποκλειστικά σε στοιχεία που προέρχονται από προγράμματα συνοδευόμενης οδήγησης για αυτοκίνητα στη Γερμανία, δηλαδή έναν εντελώς διαφορετικό τομέα που αφορά σε ένα μόνο από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Ποια θα ήταν η εναλλακτική πρόταση; Απλούστατα, να επιτραπεί σε 17χρονους να ξεκινήσουν την εκπαίδευσή τους, με το ETSC να επισημαίνει πάντως ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση πως τα κράτη μέλη θα έπρεπε να απαιτήσουν ένα τέτοιο σύστημα να είναι προαιρετικό για τις κυβερνήσεις και όχι υποχρεωτικό, όπως τελικά αποφάσισαν η Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Μεγαλύτερο ακόμα το ρίσκο για τους οδηγούς λεωφορείων, καθώς υπάρχουν και επιβάτες
Παράλληλα, σε ό,τι έχει να κάνει με το ελάχιστο όριο ηλικίας για τους οδηγούς αστικών και τουριστικών λεωφορείων στην «Γηραιά Ήπειρο», αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω ζήτημα είναι ακόμα πιο επίμαχο από εκείνο των οδηγών φορτηγών - κι αυτό γιατί η... μπίλια εδώ έκατσε στα 21 έτη ζωής.
Στο δια ταύτα; Το ρίσκο στην προκειμένη περίπτωση είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς πλέον δεν έχουμε να κάνουμε με ένα απλό φορτίο, αλλά με ανθρώπινες ζωές – τους επιβαίνοντες – εξ ου και η απροθυμία που έδειξαν αρχικά τα κράτη μέλη να συνυπογράψουν μια τέτοια ρύθμιση.
Τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για εφήβους δεν καθησύχασαν κανέναν ως πρόταση στο παρελθόν, μιας κι εύκολα μπορούσαν να «πειραχτούν»
Συνακόλουθα, πολλοί φορείς εισηγήθηκαν το σύστημα που εφαρμόζεται στη Σουηδία, με τα οχήματα A-traktor, χάρη στα οποία 15χρονοι μπορούν να οδηγούν ειδικά διαμορφωμένα αυτοκίνητα και Pick-Ups, με την τελική τους ταχύτητα να περιορίζεται στα 30 χλμ/ώρα.
Πάνω σε αυτό μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε συστήσει να επιτραπεί στους 16χρονους να αποκτήσουν άδεια Β1, η οποία θα τους επέτρεπε να οδηγούν οποιοδήποτε αυτοκίνητο με βάρος έως 2,5 τόνους, αρκεί να τοποθετούνταν περιοριστής ταχύτητας για να περιοριζόταν η επιτάχυνση του οχήματος πάνω από τα 45 χλμ./ώρα.
Θα αρκούσε όμως κάτι τέτοιο; Προφανώς όχι, μιας και τα συγκεκριμένα οχήματα εύκολα μπορούν να «πειραχτούν», ώστε να επιτευχθούν πολύ υψηλότερες ταχύτητες, χώρια που ακόμα και στην κανονική τους λειτουργία ενδέχεται να προκαλέσουν επικίνδυνες καταστάσεις όταν άλλα οχήματα προσπαθήσουν να τα προσπεράσουν.