Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Με την βοήθεια των δύο αυτών πηγών, το ΑΕΒ είναι σε θέση να ανιχνεύσει τόσο την ταχύτητα του οχήματος όσο και τον όγκο ή το είδος του εμποδίου που βρίσκεται στον δρόμο του βαρέως επαγγελματικού οχήματος.

To Scania AEB βασιζεται στην χρήση δεδομένων που συλλέγει μεταξύ άλλων από ένα –ειδικού τύπου- ραντάρ και μια κάμερα που εδράζεται στο εμπρόσθιο τμήμα του αμαξώματος του φορτηγού ή του λεωφορείου.

Σε αρχικό στάδιο, η πρώτη ενέργεια του ΑΕΒ είναι να εκπέμψει ένα έντονο οπτικό σήμα στον πίνακα οργάνων προκειμένου να προειδοποιήσει τον οδηγό για το ενδεχόμενο πρόσκρουσης.

Στην περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει, το σήμα γίνεται πιο… επιτακτικό ενώ ενεργοποιείται μέρος της ισχύος του συστήματος πέδησης.

Ακόμη και στην «ύστατη» στιγμή, ο οδηγός μπορεί να παρακάμψει το ΑΕΒ με την χρήση των ποδοστηρίων ή των δεικτών αλλαγής πορείας (φλάς).

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το Scania AEB ενδέχεται να μην καταφέρει να αποσοβήσει την επερχόμενη πρόσκρουση ωστόσο, θα έχει καταφέρει να μειώσει κατά πολύ τη σφοδρότητα της.

Ο αόρατος «φύλακας-άγγελλος» του επαγγελματία οδηγού

2.872 Επισκέψεις στο άρθρο (23/1/2014)

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν μέχρι στιγμής, από το Νοέμβριο του 2018, όλα τα νέο- ταξινομούμενα βαρέα επαγγελματικά οχήματα στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ θα επιβάλλεται να εφοδιάζονται με συστήματα που είναι σε θέση να ακινητοποιήσουν το όχημα αυτόματα και χωρίς να απαιτείται η συνδρομή του οδηγού. Αυτή είναι και η περίπτωση του «Advanced Emergency Braking» που παρουσίασε μεταξύ άλλων και η Scania. Ας δούμε πως λειτουργεί.

Ουσιαστικά, ο ρόλος των συγκεκριμένων αυτών συστημάτων υποβοήθησης της πέδησης που εξελίσσουν και παρουσιάζουν, η μία μετά την άλλη, οι διεθνείς εταιρείες κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων, είναι να βοηθήσουν τον οδηγό ενός φορτηγού ή λεωφορείου να αποφύγει την πρόκληση κάποιο τροχαίου ατυχήματος με κάποιο προπορευόμενο όχημα. 
Επειδή φυσικά, η πρόληψη είναι η καλύτερη μέθοδος αποφυγής ενός προβλήματος, έτσι και το AEB της Scania αναλαμβάνει να συλλέξει πληροφορίες αναφορικά με την κίνηση του φορτηγού ή του λεωφορείου καθώς και των εμποδίων που συναντά στον δρόμο του, να τις επεξεργαστεί και να ανιχνεύσει αν υπάρχει έστω και το παραμικρό ενδεχόμενο μιας επικείμενης σύγκρουσης. 
Πως είναι όμως κάτι τέτοιο δυνατό;

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της ασφάλειας
Το Scania Advanced Emergency Braking βασίζεται σε ένα ραντάρ με αισθητήρες που είναι σε θέση να «σκανάρουν» μεγάλη απόσταση καθώς και μια ειδική κάμερα που καταγράφει τα τεκταινόμενα εμπρός από το όχημα (φορτηγό ή λεωφορείο). 
Όλες οι πληροφορίες που συλλέγουν οι συγκεκριμένες συσκευές μεταβιβάζονται σε μια ειδική ηλεκτρονική μονάδα όπου και επεξεργάζονται σε συνδυασμό με στοιχεία που η συγκεκριμένη μονάδα συλλέγει από άλλα συστήματα του οχήματος όπως ο κινητήρας, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης κ.ά. (π.χ. σχέση μετάδοσης, ταχύτητα κίνησης, στροφές λειτουργίας του κινητήρα, χρήση υαλοκαθαριστήρων κ.ά.). 
Βασικό γνώρισμα του εν λόγω συστήματος αποτελεί το γεγονός ότι είναι σε θέση να διαχωρίζει τα κινούμενα από τα σταθερά εμπόδια που το φορτηγό συναντά στην πορεία του και έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγει τους λανθασμένους «συναγερμούς» καθώς, κάτι τέτοιο είναι σαφές πως προκαλεί εκνευρισμό στον οδηγό ενώ παράλληλα, οδηγεί σε συνεχείς επιβραδύνσεις του οχήματος που εκτός από την αύξηση της φθοράς, ενδέχεται να… οδηγήσουν σε τροχαίο ατύχημα. 

Πως λειτουργεί το σύστημα στην πράξη
Το ειδικό ραντάρ που αποτελεί μέρος του συστήματος, είναι σε θέση να ανιχνεύσει τόσο την απόσταση ενός αντικειμένου όσο και την ταχύτητα κίνησης του (αν αυτό κινείται) σε σχέση πάντα με την ταχύτητα κίνησης και τη διεύθυνση του φορτηγού. Την ίδια στιγμή, η ειδικά κάμερα χρησιμοποιείται για να ελέγξει τις διαστάσεις του αντικειμένου αυτού (πλάτος) καθώς και το είδος του. 
Όταν το φορτηγό κινείται με ταχύτητες άνω των 14 χλμ./ώρα, το ΑΕΒ αναλαμβάνει να ελέγξει (στην περίπτωση που ανιχνεύσει το ενδεχόμενο πρόσκρουσης), αν ο οδηγός έχει τον πλήρη έλεγχο της κατάστασης. 
Χαρακτηριστική είναι περίπτωση που το βαρύ επαγγελματικό όχημα προσεγγίζει ένα προπορεύομενο επιβατικό όχημα το οποίο επιβραδύνει καθώς αναμένεται να στρίψει σε κάποια έξοδο του αυτοκινητοδρόμου. 
Στην περίπτωση που το ΑΕΒ αντιληφθεί μια ενδεχόμενη πρόσκρουση και δεν λάβει τις κατάλληλες «επιβεβαιώσεις» από πλευράς οδηγού πως ελέγχει αυτό την κατάσταση, ενεργοποιεί ένα οπτικό σήμα που εκπέμπεται στον πίνακα οργάνων του οχήματος. Παράλληλα, ένα ειδικό σύστημα υποβοήθησης της πέδησης ενεργοποιείται προκειμένου να επιτρέψει στο σύστημα πέδησης να ανταποκριθεί πιο άμεσα στο ενδεχόμενο βαθμιαίας ή και στιγμιαίας –ακραίας- επιβράδυνσης. 
Αν παρόλα αυτά ο οδηγός ακόμη δεν έχει αντιληφθεί τον κίνδυνο ή δεν έχει αντιδράσει στις προειδοποιήσεις του ΑΕΒ, το σύστημα προωθεί την αμέσως επόμενη διαδικασία αποφυγής της σύγκρουσης. 
Το ηχητικό και οπτικό σήμα που στέλνεται πως τον οδηγό είναι ακόμη πιο σαφές και έντονο ενώ, το βοηθητικό σύστημα πέδησης που προαναφέραμε ενεργοποιείται ως έναν βαθμό. Στόχος αυτής της διαδικασίας είναι και πάλι να στρέψει την προσοχή του οδηγού στο πρόβλημα. Η συγκεκριμένη διαδικασία, αξίζει να αναφέρουμε ενεργοποιείται στην περίπτωση που ισχύουν όλα τα παραπάνω ενώ παράλληλα, η απόσταση του φορτηγού από το εμπόδιο έχει μειωθεί στο μισό σε σχέση με την αρχική διάγνωση. 
Στο τελικό στάδιο, το ΑΕΒ θα αναλάβει να επιβραδύνει το φορτηγό αυτόματα. Αν και η πρόσκρουση μπορεί να μην αποφευχθεί, το ΑΕΒ θα συνεχίσει να επιβραδύνει το φορτηγό σε μια προσπάθεια να μειώσει την σφοδρότητα της πρόσκρουσης και να αποτρέψει το… σπρώξιμο του προπορευόμενου οχήματος από το φορτηγό πάνω σε άλλους χρήστες του δρόμου. 
Ωστόσο ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, αν π.χ. το προπορευόμενο όχημα αλλάξει πορεία ή επιταχύνει, δηλαδή αν το ΑΕΒ ανιχνεύσει πως δεν επίκειται πλέον κάποια πρόσκρουση, τότε σταματά αυτόματα την διαδικασία επιβράδυνσης του φορτηγού. 

Η ευθύνη –και η προτεραιότητα- ανήκει πάντα στον οδηγό
Πέραν όλων των παραπάνω ωστόσο, ο οδηγός του οχήματος είναι σε θέση να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις του ΑΕΒ κάνοντας χρήση των πεντάλ του γκαζιού ή των φρένων, των δεικτών αλλαγής πορείας του φορτηγού κ.ά. 
Παράλληλα, το ΑΕΒ μπορεί να απενεργοποιηθεί αν ο οδηγός το επιθυμεί ωστόσο, κάθε φορά που ο κινητήρας εκκινεί, το σύστημα είναι ενεργοποιημένο. 
Καταλήγοντας αξίζει να αναφέρουμε πως το Advanced Emergency Braking κάνει χρήση αισθητήρων που χρησιμοποιούνται και από άλλα συστήματα που προσφέρει η Scania όπως τα Adaptive Cruise Control (ACC) και Lane Departure Warning (LDW), γεγονός που καθιστά την απόκτηση του αρκετά λιγότερο δαπανηρή.