Tα παιδικά καθίσματα είναι ο φύλακας του αγγέλου μας
Τι κάθισμα αυτοκινήτου να πάρω για το παιδί μου; Με ή χωρίς ISOFIX; Υπάρχει λόγος να πληρώσω 150 επιπλέον ευρώ που κοστίζουν τα καθίσματα ISOFIX; Πως πρέπει να διαλέξω παιδικό κάθισμα; Υπάρχει κάποια τυποποιημένη διαδικασία ή ετικέτα να κοιτάξω; Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε.
Οι αριθμοί λένε πως τα τροχαία ατυχήματα είναι η Νο1 αιτία θανάτου για παιδιά από 1 έως 14 ετών, αλλά και μία από τις σοβαρότερες αιτίες τραυματισμού. Οι περισσότεροι τραυματισμοί, μάλιστα, είναι στο κεφάλι και τον αυχένα. Τα παιδικά καθίσματα, όταν είναι σωστά τοποθετημένα, μειώνουν κατά πολύ τις παραπάνω πιθανότητες.
Αγοράστε κάθισμα ανάλογα με τα κιλά και το ύψος. Όχι την ηλικία
Η επιλογή ενός καθίσματος πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το ύψος και βάρος του παιδιού. Η ηλικία πρέπει να λαμβάνεται ενδεικτικά υπόψη. Ακολουθούν οι κατηγορίες.
Group 0 (0-10 κιλά) και 0+ (0-13 κιλά), 1 έως 15 μηνών
Τα μωρά, μέχρι να μπορούν να καθίσουν μόνα τους, πρέπει να ταξιδεύουν σε αντίθετη φορά με αυτή του αυτοκινήτου.
Τα καθίσματα αυτής της κατηγορίας είναι πορτ-μπεμπέ, με μεγάλη κλίση πλάτης. Το μωρό ξαπλώνει και σε συνδυασμό με την αντίθετη φορά, σε περίπτωση ατυχήματος έχει τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση στον αυχένα του.
Group 1 (9-18 κιλά, 8 μηνών-4 χρόνων)
Όταν το μωρό φτάσει το βάρος περίπου των 9 κιλών, το κεφάλι του «περισσεύει» από το βρεφικό κάθισμα και μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του, τότε μπορεί να μετακινηθεί σε επόμενης κατηγορίας κάθισμα και να ταξιδεύει κοιτάζοντας είτε εμπρός είτε πίσω. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, τα καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω είναι ασφαλέστερα από αυτά που κοιτούν εμπρός. Επίσης, πλεονέκτημα αυτής της κατηγορίας είναι η δυνατότητα ανάκλισης της κλίσης του καθίσματος.
Group 2 (15-25 κιλά)
Μαζί με την κατηγορία 1 είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία παιδικών καθισμάτων. Μάλιστα, στην αγορά υπάρχουν καθίσματα κατηγορίας 1/2, δηλαδή από 9 έως 25 κιλά, την οποία και προτείνουμε γιατί καλύπτει ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. ¶νω των 25 κιλών, το παιδί είναι σε θέση να καθίσει σωστά σε booster, το οποίο δεν είναι ακριβό να αγοράσεις (20 ευρώ περίπου).
Group 2/3 (15-36 κιλά, 3-12 χρόνων)
Τα νήπια χρειάζονται κάθισμα booster με πλάτη, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να αρκεστούν στα booster (φωτό) που τα φέρνουν στο σωστό ύψος για τη χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου. Στην αγορά θα βρείτε επίσης καθίσματα κατηγορίας 1/2/3. Αυτά δεν έχουν ανάκλιση και άρα αν το μωρό σας συνηθίζει να κοιμάται, τότε δεν αποτελούν ιδανική επιλογή. Δεν τα συνιστούμε.
150 ευρώ για ασφάλεια και ευχρηστία
Υπάρχουν δύο κατηγορίες παιδικών καθισμάτων με βάση το πώς δένουν στο αυτοκίνητο. Τα «παραδοσιακά» κάνουν χρήση της ζώνης ασφαλείας, ενώ τα πιο σύγχρονα δένουν στις βάσεις ISOFIX που διαθέτουν τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 2006 και μετά. Αυτές είναι ατσάλινες θηλιές προσαρμοσμένες σε μια μπάρα που βρίσκεται ανάμεσα στη βάση και την πλάτη του πίσω καθίσματος, ενώ είναι δεμένη πάνω στο σασί του αυτοκινήτου (φωτό). Εάν το αυτοκίνητό σας δεν έχει βάσεις ISOFIX, θα πάτε στα «απλά» καθισματάκια…
Ανάλογα με την κατηγορία του παιδικού καθίσματος, η διαφορά στην τιμή ενός ίδιου μοντέλου με ή χωρίς ISOFIX μπορεί να ποικίλλει από τα 100 έως και τα 200+ ευρώ. Γιατί, όμως, αξίζει να πληρώσετε τα επιπλέον χρήματα; Οι λόγοι είναι απλοί και έχουν να κάνουν με τον χρόνο και την ασφάλεια. Πιο συγκεκριμένα:
Ασφαλή μόνο όσα έχουν πορτοκαλί ετικέτα. Να γράφει R44/04 ή i-Size
Το 80% των παιδικών καθισμάτων που δένουν με τη ζώνη, τοποθετούνται λάθος! Σε αυτά με βάσεις ISOFIX το ποσοστό είναι μόλις 6%.
Ωστόσο, πρέπει να δείξετε ιδιαίτερη προσοχή στις προδιαγραφές ασφάλειας.
ECE R44/03 και ECE R44/04: Η νόρμα 44/04 είναι η ισχύουσα, η 44/03 είναι η προηγούμενη, ωστόσο αποδεκτή. Οι R44/01 και R44/02 έχουν καταργηθεί. Μην μεταφέρετε τα παιδιά σας με τέτοιο παιδικό κάθισμα.
ECE R129 ή i-Size: Είναι η νέα νόρμα σύμφωνα με τα τελευταία στάνταρ του 2014. Μέχρι το 2018 θα ισχύει παράλληλα με την ECE R44/04. Πληροί τις τελευταίες προδιαγραφές ασφαλείας και για αυτό σας προτείνουμε κάθισμα ECE R129. Προς το παρόν καλύπτει παιδιά έως 105 cm και 18,5 κιλά.
2. Προδιαγραφές ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες έχει ομολογκαριστεί
3. Τύπος πιστοποίησης
4. Βάρος παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλο
5. Διεθνής κωδικός όπου αναγράφεται η χώρα που πήρε την πιστοποίηση*
6. «Παρτίδα» κατασκευής
7. Στοιχεία εταιρείας
Αγοράστε μαζί με το παιδί
Η αγορά ενός παιδικού καθίσματος δεν μπορεί να είναι της λογικής πάω σε ένα πολυκατάστημα, κοιτάω τα ράφια, βλέπω ένα που να μου αρέσει σε χρώματα - σχέδιο και το αγοράζω. Αυτό είναι λάθος!
Αφού λοιπόν έχετε καταλήξει στο ποια κατηγορία παιδικού καθίσματος είναι κατάλληλη για το παιδί σας, ότι θα είναι ISOFIX (εφόσον διαθέτει το αυτοκίνητό σας) και τρίτον έχετε βρει την πορτοκαλί ετικέτα, το επόμενο βήμα είναι να δοκιμάσετε επιτόπου το παιδικό κάθισμα στο αυτοκίνητό σας μαζί με το μωρό σας. Με αυτό τον τρόπο μόνο θα βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα στερεώνεται σωστά – γερά και ότι το παιδί αισθάνεται άνετα σε αυτό. Αν το κάθισμα στερεώνει καλά, αλλά ενοχλεί κάπου το παιδί, τότε είναι άχρηστο…
Ποιο είναι το πιο ασφαλές παιδικό κάθισμα;
Αν το αυτοκίνητό σας δεν διαθέτει βάσεις ISOFIX, τότε διαλέξτε ένα κάθισμα που στερεώνει γερά και να βεβαιώνετε τακτικά ότι έχει τοποθετηθεί σωστά και δεν έχει «ξελασκάρει»
Είναι ασφαλές να χρησιμοποιήσω ένα μεταχειρισμένο παιδικό κάθισμα;
Εάν δεν είστε απολύτως βέβαιοι ότι το κάθισμα δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε ατύχημα μην το χρησιμοποιήσετε. Κάθισμα που μπορεί με μια πρώτη ματιά να φαίνεται ασφαλές, μπορεί να κρύβει επικίνδυνη φθορά στις ζώνες, στο εσωτερικό ή στα πλαστικά μέρη από κάποιο ατύχημα.
Το παιδί μου αρνείται να μπει στο κάθισμα ή προσπαθεί να βγάλει τις ζώνες του. Τι να κάνω;
Το παιδί σας πρέπει να μάθει να κάθεται πάντα στο παιδικό κάθισμα και να έχει τις ζώνες δεμένες σωστά και σφιχτά. Χρησιμοποιήστε το δικό σας παράδειγμα με τη χρήση της ζώνης. Αρνηθείτε να ξεκινήσετε το όχημα εάν δεν έχουν όλοι δεθεί σωστά. Σε περίπτωση που το παιδί σας βγάλει τη ζώνη εν κινήσει, προσπαθήστε να σταματήσετε το συντομότερο δυνατό και εξηγήστε τους κινδύνους που συνεπάγεται μια τέτοια κατάσταση.
Τα παιδιά λειτουργούν σα «σφουγγάρια«» από πολύ μικρή ηλικία και επηρεάζονται πολύ από τη συμπεριφορά των γονέων. Η υποδειγματική και πειθαρχημένη συμπεριφορά των γονέων στο αυτοκίνητο αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά.
Πόση ώρα επιτρέπεται να μείνει ένα μωρό σε βρεφικό κάθισμα;
Όλα τα βρεφικά καθίσματα (κατηγορία 0-13 κιλών) έχουν πλάτη με κάποια κλίση (περίπου 45°). Ο βασικός τους προορισμός είναι η ασφαλής μεταφορά του μωρού στο αυτοκίνητο και αυτή η κλίση σε συνδυασμό με την υποχρεωτική ανάποδη τοποθέτηση προσφέρει τη μέγιστη προστασία για το μωρό μέσα στο αυτοκίνητο. Η γενική σύσταση είναι το μωρό να μη μένει πάνω από 2 ώρες σε μια συγκεκριμένη στάση όπως σε ένα τέτοιο κάθισμα υπό κλίση. Η ανάπτυξη των κινησιακών δυνατοτήτων απαιτεί την εναλλαγή θέσεων ή το ξάπλωμα σε οριζόντια θέση.
Ποια είναι η καλύτερη θέση στο αυτοκίνητο για να τοποθετήσω το παιδικό κάθισμα;
Η απάντηση δεν είναι απλή γιατί εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Θεωρητικά, η μεσαία θέση του πίσω καθίσματος είναι η πιο ασφαλής με την έννοια ότι αυτό το σημείο έχει τη μεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκίνητου, άρα και τις μικρότερες πιθανότητες τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Δεν έχουν όμως όλα τα αυτοκίνητα ζώνη 3 σημείων εκεί (απαραίτητη για την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος) ή υποδοχείς ISOfix(απαραίτητοι για τοποθέτηση βάσης ISOFIX). Μεταξύ των 2 πίσω θέσεων, συνιστάται αυτή πίσω από το συνοδηγό. Οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι ελαφρά μικρότερες από εκείνες στην αριστερή.
Σχετικά με τη θέση του συνοδηγού υπάρχει αρκετή σύγχυση. Σε διάφορες ιστοσελίδες και blogs αναφέρεται ότι δεν πρέπει να τοποθετούνται παιδικά καθίσματα στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό δεν είναι σωστό, τουλάχιστον για τα καθίσματα της κατηγορίας 0/0+ (0-13 κιλά). Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα τελευταία χρόνια, έχουν θωρακίσει πολύ το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, αφού οι μετωπικές συγκρούσεις είναι οι πιο συχνές. Η απόφαση τοποθέτησης ή μη βρεφικού καθίσματος στη θέση του συνοδηγού, εξαρτάται περισσότερο από τις συνήθειες χρήσης του αυτοκινήτου. Μία μητέρα η οποία χρησιμοποιεί πολύ συχνά το αυτοκίνητο μόνη της, με το νεογέννητο μωρό της, θα μπορούσε να έχει το βρεφικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού και να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού και άρα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου (πάντα υπό τον όρο ότι έχει απενεργοποιήσει τον αερόσακο). Αντίθετα, εάν η χρήση του αυτοκινήτου είναι πιο συχνή από όλη την οικογένεια, είναι πιο βολικό τα μωρά να είναι πίσω και να ελέγχονται από ειδικούς αμβλυγωνικούς καθρέπτες.
Συμπερασματικά: οι πίσω θέσεις, θεωρούνται γενικά ιδανικότερες για την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Ειδικές όμως συνθήκες (μαμά μόνη με βρέφος) μπορεί να μας οδηγήσουν στην επιλογή της θέσης του συνοδηγού.
Εργοστασιακό ή του εμπορίου;
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν κατασκευάζουν παιδικά καθίσματα, αλλά συνεργάζονται με εταιρείες παιδικών καθισμάτων και προτείνουν τα καταλληλότερα για τo μοντέλο τους. Υπάρχει περίπτωση το ίδιο κάθισμα που έχει το logo της εταιρείας να είναι ακριβότερο από αυτό με το logo του κατασκευαστή.
Σωστή τοποθέτηση παιδικού καθίσματος
1 Τοποθετήστε το καθισματάκι στη θέση του αυτοκινήτου που έχετε επιλέξει. Τραβήξτε τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου περνώντας την από το κενό ανάμεσα στην πλάτη και στη βάση του καθίσματος. Αν είναι ISOFIX κουμπώστε στις ειδικές βάσεις των καθισμάτων.
6Κάντε ένα τελικό έλεγχο για να δείτε πόσο καλά έχει στερεωθεί. Καλό είναι ανά τακτικά διαστήματα να σφίγγετε τις ζώνες, ακόμα και όταν έχετε κάθισμα ISOFIX.