Κομβικός ο παράγοντας του ΚΤΕΟ & οι ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Συμφέρει το χαμηλότερο κόστος αγοράς, αλλά σημασία έχει και το «γιατί» χρειάζεσαι το όχημα.
«Σωσίβιο» η εγγύηση, αρκεί να μη σε… κρεμάσει το service.
Τι πρέπει να προσέξεις όσον αφορά στη συντήρηση & στους χρόνους αναμονής;
Λόγω των – εκσυγχρονισμένων ή μη – ADAS αυξομειώνεται η αξία του οχήματος.
Τι συνεπάγεται η παραπάνω διαπίστωση λοιπόν; Απλούστατα ότι ένας υπεύθυνος στόλου στην παρούσα φάση είναι πιο δεκτικός στο να επενδύσει σε ένα επαγγελματικό όχημα που έχει ήδη καταγράψει κάμποσα χιλιόμετρα στο κοντέρ του, παρά στον να καταφύγει στην αγορά ενός νέου – ιδίως αν η τιμή του τελευταίου είναι απροκάλυπτα «τσιμπημένη».
Σε αυτό το τελευταίο, εξάλλου, βρίσκεται και η ουσία της κουβέντας. Διότι, μην κοροϊδευόμαστε, το νούμερο ένα κριτήριο πίσω από την αγορά ενός μεταχειρισμένου CV είναι το (χαμηλότερο) κόστος αγοράς του. Είναι όμως και το μοναδικό κριτήριο;
Προφανώς όχι, μιας και τα πάντα εδώ οριοθετούνται με βάση τις εκάστοτε συγκυρίες. Που σημαίνει πως δεν μπορείς, φερειπείν, να μιλήσεις για εμπορευματικές μεταφορές & για logistics δίχως να συνυπολογίσεις αφενός τον παράγοντα του ΚΤΕΟ, αφετέρου τους περιορισμούς που πηγάζουν από τις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων στις «καρδιές» των πόλεων.
Για το πρώτο σκέλος, τα πράγματα είναι λίγο πιο απλουστευμένα – αν και όχι εξ ολοκλήρου… ανέμελα. Κι αυτό, γιατί ναι μεν τα φορτηγά & τα λεωφορεία (αλλά και τα ταξί) υποχρεούνται να περνούν από τεχνικό έλεγχο από τον πρώτο χρόνο ύστερα από την ταξινόμησή τους, ωστόσο με τα Vans που έχουν μικτό βάρος κάτω των 3,5 τόνων τα δεδομένα είναι ανάλογα με τα Ι.Χ. Που σημαίνει πως για μια 4ετία ύστερα από την πρώτη ταξινόμηση, δε γίνεται να γνωρίζεις σε τι απαιτητικές καταστάσεις μπορεί να υποβλήθηκαν, αφού τότε είναι που περνούν από ΚΤΕΟ…
Ομοίως, σε ό,τι έχει να κάνει με τις περίφημες ζώνες LEZ – τα σημεία εκείνα κοινώς των αστικών κέντρων, που βάσει νομοθεσίας έχουν συγκεκριμένα κριτήρια «ανοχής» ως προς τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων – τα πράγματα γίνονται λίγο πιο περίπλοκα.
Ο λόγος; Όσο πιο παλιό το όχημα, τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να μην ανταποκρίνεται στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης γύρω από τα καυσαέρια, κάτι που ενδέχεται να έχει αντίκτυπο σε πολλά μέτωπα: από το πρόστιμο που θα δεχτεί κάποιος μεταφορέας που δεν πληροί τις παραπάνω περιβαλλοντικές προδιαγραφές (σ.σ. και ο οποίος παραβίασε την απαγόρευση), μέχρι την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα & αποδοτικότητα των οχημάτων, που θα χρειαστεί εν τω μεταξύ να καταφύγουν σε εναλλακτικές λύσεις για να κάνουν τη δουλειά τους.
Συμφέρει το χαμηλότερο κόστος αγοράς, αλλά σημασία έχει και το «γιατί» χρειάζεσαι το όχημα
Όπως και να έχει, το νούμερο ένα δεδομένο από όπου ξεκινούν τα πάντα εδώ, όπως προαναφέρθηκε, είναι το οικονομικό. Για αυτό, άλλωστε, κάθε σημείο εκκίνησης στην αγορά ενός επαγγελματικού οχήματος ξεκινά από το χαμηλότερο κόστος αγοράς – σε συνάρτηση πάντοτε με τις ανάγκες που το φορτηγό ή το Van θα κληθεί να καλύψει.
Έτσι, παράγοντες όπως οι διαστάσεις του CV, το ωφέλιμο φορτίο του, η ελκτική του ικανότητα, η προοπτική των μεγάλων αποστάσεων ή η χρήση του σε κατασκευαστικές εργασίες (στα φορτηγά), ο κύκλος στροφής του, ου μην ακόμη και οι ανέσεις του (βλ. κρεβάτι, δυνατότητες διαμόρφωσης. αποθηκευτικού χώρου), θα καθορίσουν την επιλογή του κατάλληλου οχήματος εδώ.
Χώρα που το χαμηλότερο κόστος αγοράς, δε συνεπάγεται σώνει και ντε χαμηλό κόστος ιδιοκτησίας…
«Σωσίβιο» η εγγύηση, αρκεί να μη σε… κρεμάσει το service
Και κάπου εδώ αρχίζουν τα «ωραία»… Διότι άντε και το αγόρασες με το καλό το μεταχειρισμένο. Πόσο σίγουρος είσαι πως δε θα σου βγάλει κουσούρια τελικά;
Η απάντηση είναι απλή: δεν είσαι! Που σημαίνει πως κοιτάζεις να «παίξεις» όσο το δυνατόν καλύτερα τα διαθέσιμα χαρτιά σου. Όπως δηλαδή ισχύει, καλή ώρα, με το σκέλος της εγγύησης.
Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, το ζήτημα είναι πολυσύνθετο. Διότι στο ενδεχόμενο που δε γνώριζες πόσο συχνά ή αποσπασματικά λάμβανε χώρα το τακτικό service του φορτηγού ή του Van, τότε – ακόμη και αν το όχημα εξακολουθεί να τελεί υπό καθεστώς εγγύησης – ο αντιπρόσωπος μπορεί να αρνηθεί να εκτελέσει τις απαραίτητες εργασίες, εφόσον δεν επαληθεύονται από κάπου.
Η λύση; Μια εγγύηση 6 ή 12 μηνών που καλύπτει τυχόν δυσλειτουργίες σε άξονες, τροχούς, κινητήρα, διαφορικό, ηλεκτρονικό εξοπλισμό κλπ. συνδυαστικά με μια αναλυτική παρουσίαση & καταγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών & προδιαγραφών του οχήματος σίγουρα προσθέτει πόντους στο κομμάτι της αξιοπιστίας.
Στο ίδιο πλαίσιο εξάλλου, ο δυνητικός αγοραστής συνιστάται να ζητήσει: γραπτές εγγυήσεις ατρακάριστου, μηχανής, χιλιομέτρων, ιστορικού service, συνδυαστικά με όλα τα αρχεία του κατασκευαστή, συν τα έγγραφα ΚΤΕΟ ή κάρτας καυσαερίων φυσικά.
Extra tip: Η μειωμένη προκαταβολή, η μεταφορά & ο εκτελωνισμός του οχήματος, οι ανταλλαγές οχημάτων, καθώς και τα προγράμματα after sales σε συνεργασία με διάφορα συνεργεία & φανοβαφεία, αναβαθμίζουν πάντοτε την εικόνα μιας εμπορίας μεταχειρισμένων.
Τι πρέπει να προσέξεις όσον αφορά στη συντήρηση & στους χρόνους αναμονής;
Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τις εγγυήσεις που προαναφέρθηκαν , ο επίδοξος αγοραστής δεδομένα δε γίνεται να γνωρίζει για τις αντίξοες συνθήκες στις οποίες μπορεί να έχει εκτεθεί ένα επαγγελματικό όχημα. Που σημαίνει πως τυχόν άλλα σημεία όπως π.χ. τα ελαστικά, ο κινητήρας, το σύστημα ψύξης, το κιβώτιο ταχυτήτων, καλό θα είναι – ανεξάρτητα από την εγγύηση – να τα κοιτάξει ενδελεχώς ο νέος κάτοχος, καθώς τυχόν ζημιές, πέρα από κοστοβόρες, ενδέχεται να αποδειχτούν και ιδιαίτερα επικίνδυνες.
Συνάμα, η καλή κατάσταση του αμαξώματος & του πλαισίου κρίνεται ως ζωτικής σημασίας (ιδίως στο φορτηγό), για τον ευνόητο λόγο πως στο σενάριο σκουριάς ενδέχεται να αποκολληθούν ολόκληρα κομμάτια, απειλώντας την γενικότερη ασφάλεια του οδικού δικτύου.
Καταλήγοντας δε, αξίζει να τονιστεί εδώ πως οι μάρκες με καλή υποστήριξη στο service & στα ανταλλακτικά αναμενόμενα κερδίζουν σε… κύρος στα μάτια του πελάτη, ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με τους χρόνους αναμονής, εδώ είναι ένα από τα μεγάλα προτερήματα των μεταχειρισμένων. Κι αυτό, γιατί η παράδοση ενός νέου οχήματος παίρνει πάντοτε περισσότερο χρόνο…
Λόγω των – εκσυγχρονισμένων ή μη – ADAS αυξομειώνεται η αξία του οχήματος
Ολοκληρώνοντας, έχουμε τα συστήματα υποβοήθησης… Τα οποία συστήματα υποβοήθησης παρεμπιπτόντως, ανάλογα με το πόσο σύγχρονο ή όχι είναι το επαγγελματικό, δε σημαίνει πως θα εναρμονίζονται σώνει και ντε με την ισχύουσα νομοθεσία
για την ασφάλεια του οδηγού, των επιβατών και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Συνεπώς, θέλοντας και μη, τα συγκεκριμένα βοηθήματα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο όχημα, που σημαίνει πως κάθε παρέκκλιση εδώ δεν είναι μια υπόθεση προαιρετική.
Ακόμη περισσότερο, δε γίνεται να λησμονούμε πως υπάρχουν νόμοι, προβλέψεις, επενδύσεις και υποδομές, που αφορούν τόσο σε παροντικά, όσο και σε μελλοντικά projects,
για τον περιορισμό των ατυχημάτων – και ακόμη πιο πολύ των δυστυχημάτων – από απρόβλεπτα περιστατικά με επαγγελματικά οχήματα στο δρόμο.
Συμπέρασμα
Κάποτε, στην αγορά ενός μεταχειρισμένου, οι επίδοξοι αγοραστές εστίαζαν στην κατανάλωση καυσίμου. Πόσο καίει δηλαδή το πετρελαιοκίνητο όχημα και κατά πόσο συμφέρει η αγορά του, δεδομένου πως
το κόστος κατανάλωσης αντιστοιχεί περίπου στο 30% του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας.
Εντούτοις, η χιλιομετρική απόδοση δε συνιστά πανάκεια πλέον, βάσει των εξελίξεων που αντικρίζουμε στον τομέα της ενεργειακή μετάβασης. Αντιθέτως, με δεδομένο αφενός ότι οι περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες διαρκώς ενθαρρύνονται, αφετέρου πως το diesel έρχεται αντιμέτωπο με αλλεπάλληλους περιορισμούς, καταλήγουμε στο πόρισμα πως
το χρονοδιάγραμμα της δράσης ενός μεταχειρισμένου συμβατικού επαγγελματικού σε αρκετές περιπτώσεις κρίνεται τουλάχιστον ως μετέωρο.
Κατ΄ επέκταση, εδώ πρέπει να εξεταστούν κάποιες άλλες παράμετροι, όπως π.χ.
το leasing ή οι δημοπρασίες που ναι μεν θεωρητικά αποτελούν μια δυνατή επιλογή, ωστόσο στη δεύτερη περίπτωση οι μεγάλοι οίκοι δεδομένα δεν επιτρέπουν πλέον τις πωλήσεις σε ιδιώτες ή σε επιχειρήσεις που δεν ασχολούνται με το εμπόριο αυτοκινήτων.
Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, η ηλεκτρονική αγορά φαντάζει ως μια άλλη ενδεδειγμένη λύση, παρέχοντας μάλιστα στον ενδιαφερόμενο τη δυνατότητα να αναζητήσει και να εντοπίσει τα οχήματα που τον ενδιαφέρουν.
Με μια προϋπόθεση όμως: να πληρούνται οι προδιαγραφές που αναφέρθηκαν και πρωτύτερα. Όπως φερειπείν η καλή φήμη του εμπόρου, η σωστή προετοιμασία πριν από την πώληση, η παροχή των κατάλληλων εγγυήσεων, η αξιοπρεπής υποστήριξη after sales υπηρεσιών κ.α.