-Διχάζει ακόμα η κυβερνητική απόφαση για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας σε ΦΔΧ με προδιαγραφές EURO VI D
-Πρωτοστάτησε στις αντιδράσεις το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων
-Για τον «πλέον γηρασμένο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε.», μιλά η πολιτική ηγεσία
-Τι φέρνει στην εξίσωση το EURO 7;
Με τη συμπλήρωση οσονούπω περίπου ενός έτους από την – κατά πολλούς αμφιλεγόμενη - εφαρμογή της κυβερνητικής απόφασης, αναφορικά με τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας σε Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης (ΦΔΧ) με αντιρρυπαντική τεχνολογία EURO VI D (σ.σ. ή αλλιώς η απαγόρευση αντίστοιχης πιστοποίησης σε οχήματα με προγενέστερη τεχνολογία…), οι έριδες ακόμα καλά κρατούν.
Ο λόγος; Όπως υποστηρίζουν διάφοροι φορείς κι εκπρόσωποι από τον κλάδο των ιδιοκτητών φορτηγών, η συγκεκριμένη εξέλιξη άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για τις επιχειρήσεις τους, οδηγώντας τες σε δεινή θέση.
Πιο αναλυτικά, το μέτρο που άρχισε να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024, αναφέρουν οι τελευταίοι πως λειτούργησε και λειτουργεί ανασταλτικά ως προς τη δουλειά τους, αφενός διότι τους περιορίζει στο κομμάτι της αγοράς μεταχειρισμένων φορτηγών, αφετέρου επειδή τους αφήνει «ξεκρέμαστους» στο απόθεμα των ήδη υφιστάμενων μεταχειρισμένων βαρέων οχημάτων τα οποία αναμενόμενα έχουν μείνει αδιάθετα γιατί δεν πρόλαβαν να εκποιηθούν.
Πρωτοστάτησε στις αντιδράσεις το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων
Σε κάθε περίπτωση, ήταν το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού
Τρικάλων - κάτι αναμενόμενο, καθώς μιλάμε για την αγορά με τα περισσότερα μεταχειρισμένα φορτηγά στη χώρα - εκείνο που αποφάσισε να πάρει πριν από λίγους μήνες την κατάσταση στα χέρια του και να αιτηθεί την παράταση της χορήγησης αδειών κυκλοφορίας με τεχνολογία EURO V μέχρι την 1/1/2025, με το τρίπτυχο των επιχειρημάτων τους να εστιάζει στις εξής προσλαμβάνουσες:
-Για αρχή, δεν υφίσταται η δυνατότητα αγοράς μεταχειρισμένων ΦΔΧ τεχνολογίας EURO VI D, διότι τα φορτηγά αυτά ξεκίνησαν να παράγονται το 2020 και συνεπώς δεν έχουν προλάβει ακόμα να μεταπωληθούν ως μεταχειρισμένα.
-Κατά δεύτερον, η συγκεκριμένη εξέλιξη αναγκάζει τους Έλληνες μεταφορείς να καταφύγουν σε αντιπροσωπείες καινούργιων φορτηγών, που διαθέτουν τεχνολογία EURO VI D, κάτι όμως που σε επίπεδο κόστους κρίνεται ως τελείως ασύμφορο.
-Και τέλος, τα ήδη υπάρχοντα μεταχειρισμένα οχήματα με τεχνολογία EURO V (σ.σ. υπολογίζονται στα 1.000 περίπου), που έχουν εισαχθεί νόμιμα και για τα οποία καταβλήθηκαν οι ανάλογοι δασμοί, δίχως όμως να προλάβουν να εκποιηθούν, αναμενόμενα μένουν αταξινόμητα, οδηγώντας τις επιχειρήσεις που τα αγόρασαν σε τέλμα.
Για τον «πλέον γηρασμένο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε.», μιλά η πολιτική ηγεσία
Από την πλευρά της, βέβαια, η κυβέρνηση δεν παρέκκλινε καθόλου από την αρχική της απόφαση, προτάσσοντας ως βασικούς άξονες της επιχειρηματολογίας της το γεγονός πως η χώρα μας έχει τον πλέον γερασμένο στόλο φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση - όπως υποστήριξε η
Υφυπουργός Μεταφορών, κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου -, αλλά και το ότι ο συγκεκριμένος περιορισμός ταξινόμησης αφορά μόνο στα Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης και όχι στα Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης (ΦΙΧ).
Συγκεκριμένα, το υπουργείο, αναφορικά με την απόφασή του τότε, ξεκαθάρισε πως: «
Οι άδειες κυκλοφορίας ΦΔΧ του άρθρου 5 (αρχική χορήγηση ΦΔΧ) χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO V και μεταγενέστερων προτύπων. Από την 1η.1.2024 και μετά, οι άδειες κυκλοφορίας ΦΔΧ του άρθρου 5 χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν ανάλογα τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO VI-D για βαρέα οχήματα ή τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών ρύπων ελαφρών οχημάτων που εφαρμόζονται από 1ης.9.2019 και μετά για την πρώτη ταξινόμηση καινούριων φορτηγών, και μεταγενέστερων προτύπων.
Ωστόσο σημείο – κλειδί είναι το σκέλος που αναφέρει ότι: «Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να ορίζεται νεότερο ευρωπαϊκό πρότυπο εκπομπών ρύπων (EURO) που πρέπει να πληρούν τα φορτηγά στα οποία χορηγείται η άδεια κυκλοφορίας ΦΔΧ του άρθρου 5».
Τι φέρνει στην εξίσωση το EURO 7;
Με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο
να επικυρώνει πριν από λίγους μήνες τον ρυθμιστικό κανονισμό, EURO 7, για τις εκπομπές ρύπων και τη διάρκεια ζωής των οχημάτων, έρχονται νέα δεδομένα όχι μόνο για τα φορτηγά, αλλά και για τα ελαστικά τους & τα σωματίδια που εκπέμπονται κατά το φρενάρισμα.
Πιο αναλυτικά, στις διατάξεις του EURO 7 αντικρίζουμε συγκεκριμένες προβλέψεις για τον περιορισμό του οξειδίου του αζώτου σε λεωφορεία και φορτηγά (μεταξύ άλλων), με κάποιες από τις τροποποιήσεις να αφορούν σε τομείς όπως η διάρκεια ζωής των οχημάτων, τα διανυθέντα χιλιόμετρα και η μακροζωία της μπαταρίας.
Τέλος, προβλέπεται ότι κάθε όχημα που θα λαμβάνει έγκριση EURO 7, θα διαθέτει και ανάλογη πιστοποίηση με πληροφορίες γύρω από τις επιδόσεις του σε ρύπους, καύσιμα, διάρκεια ζωής & μπαταρίας κ.ο.κ.