-Προτερήματα: αυτονομία κίνησης, μειωμένες εκπομπές ρύπων, γρήγορος ανεφοδιασμός
-Μειονεκτήματα: ανάγκη για τεράστιο ενεργειακό πλεόνασμα
-Opel Movano HYDROGEN: Απόδοση ισχύος 150 ίππων, με μέγιστη ροπή 410Nm
-Εκτιμήσεις για πάνω από 500 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου μέχρι το 2030
Η συζήτηση γύρω από το υδρογόνο και για το αν αποτελεί την πλέον ιδανική λύση μακροπρόθεσμα στις εμπορευματικές μεταφορές δίχως εκπομπές ρύπων, αποτελεί εδώ και χρόνια ένα βασικό αντικείμενο διαμάχης, με τα Vans φυσικά να μην ξεφεύγουν από το… debate.
Για αρχή, να ξεκαθαρίσουμε πως η βιωσιμότητα του υδρογόνου φαντάζει απολύτως λογική για εφαρμογές μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων. Αυτό, διότι οι χρόνοι ανεφοδιασμού είναι συγκρίσιμοι με εκείνους της πετρελαιοκίνησης, χώρια που ένα όχημα με γεμάτες δεξαμενές υδρογόνου μπορεί θεωρητικά να διανύσει παρόμοια απόσταση με ένα εναλλακτικό diesel – με το μοναδικό παραπροϊόν μιας κυψέλης καυσίμου υδρογόνου να είναι οι υδρατμοί.
Αντίστοιχα, το υδρογόνο μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως μια σχετικά αποτελεσματική μέθοδος αποθήκευσης ενέργειας, είτε μιλάμε για τα χρονικά διαστήματα εκείνη που δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση (σ.σ. για την ηλεκτροκίνηση, φερειπείν, θα χρειάζονταν τόνοι μπαταριών στην προκειμένη περίπτωση) είτε για αποθήκευση της πλεονάζουσας ενέργειας κατά τις περιόδους αιχμής της ζήτησης.
Συνακόλουθα, σε αντίθεση με την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο είναι μεταφερόμενο - μέσω βυτιοφόρων, αποθηκών, αγωγών κλπ. -, την ίδια ώρα που η ηλεκτρική ενέργεια ναι μεν μπορεί επίσης να μετακινηθεί μέσω καλωδίων, θέτοντας εντούτοις ως προαπαιτούμενη την τοποθέτηση καλωδίων που θα καλύπτουν εκατομμύρια χλμ.
Μειονεκτήματα: ανάγκη για τεράστιο ενεργειακό πλεόνασμα
Από την άλλη βέβαια, στην περίπτωση της υδρογονοκίνησης υπάρχει και ένα αναμφισβήτητο μειονέκτημα. Αυτό, διότι με δεδομένο πως, σε αντίθεση με την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο δεν δημιουργείται απλώς όταν λάμπει ο ήλιος ή όποτε φυσάει ο άνεμος, κρίνεται αυτονόητο πως για τη δημιουργία του απαιτείται μια αρκετά αξιόπιστη ποσότητα ενέργειας.
Την ίδια ώρα, το πράσινο υδρογόνο πρέπει να προέρχεται από μια βιώσιμη πηγή, αποφεύγοντας την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο και άνθρακα, ενώ η πυρηνική ενέργεια, ναι μεν είναι μια επιλογή, αλλά πόσο «πράσινο» θα είναι πραγματικά το υδρογόνο, γνωρίζοντας ότι προέρχεται από αποσυντιθέμενα ισότοπα που μια μέρα θα πρέπει να θαφτούν βαθιά στο υπέδαφος;
Opel Movano HYDROGEN: Απόδοση ισχύος 150 ίππων, με μέγιστη ροπή 410Nm
Όσον αφορά στα Vans, τώρα, αξίζει να υπενθυμίσουμε εδώ τις περιπτώσεις των
Renault Master H2-Tech και
Opel Vivaro Hydrogen (με αυτονομία 400 χλμ αμφότερα) που έθεσαν νέα δεδομένα στον τομέα της εμβέλειας, ωστόσο ένα από τα βασικά σημεία αναφοράς στην υδρογονοκίνηση αποτελεί το μεγάλο Van, που μας παρουσίασε στο περίπτερο της η Stellantis κατά τη διάρκεια της έκθεσης
IAA Transportation 2024.
Ο λόγος για το
Opel Movano Hydrogen, το οποίο αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα πλεονεκτήματα τόσο της μπαταρίας όσο και των fuel cells, χρησιμοποιώντας μια κυψέλη καυσίμου 45kW συνδυαστικά με μια μπαταρία 11kWh - που παίρνει ενέργεια από 7,2 κιλά υδρογόνου, σε δεξαμενές κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης.
Καλύπτοντας όγκους φορτίου από 13 κυβικά μέτρα έως 17 κυβικά μέτρα και με ωφέλιμο φορτίο έως 1.370 κιλά, εξάλλου, το υδρογονοκίνητο Opel Movano δε «χάνει» σε ωφέλιμο φορτίο και σε όγκο σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα Vans - αν και έχει υψηλότερο μικτό βάρος -, με την αυτονομία του να αγγίζει τα 500 χλμ και την απόδοση ισχύος του να συναγωνίζεται τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, παρέχοντας 150 άλογα και 410Nm ροπή.
Εντούτοις δεν είναι τόσο αθόρυβο όσο η BEV έκδοσή του, καθώς οι αντλίες και οι συμπιεστές «σφυρίζουν» όταν επιστρατεύεται η κυψέλη καυσίμου, δημιουργώντας ένα αισθητό αλλά όχι ενοχλητικό βουητό.
Εκτιμήσεις για πάνω από 500 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου μέχρι το 2030
Αναφορικά με το Opel Movano Hydrogen, ο διευθυντής της Stellantis για τη στρατηγική ανάπτυξης υδρογόνου και κυψελών καυσίμου, Lars Peter Thiesen, δήλωσε πως:
«Το μεγάλο Van προσφέρει στους στόλους την ευκαιρία να απαλλαγούν από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα χωρίς συμβιβασμούς στον όγκο ή τη χωρητικότητα σε σύγκριση με το όχημα εσωτερικής καύσης, αλλά με γρήγορο ανεφοδιασμό και αυξημένη αυτονομία σε σύγκριση με το αμιγώς ηλεκτρικό. Θα προσφέρει επίσης στις αποθήκες ανεξαρτησία από το ηλεκτρικό δίκτυο».
Παράλληλα, ο Thiesen επεσήμανε ότι η Ευρώπη πρόκειται να αναπτύξει ένα σημαντικό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου προσεχώς, με αποτέλεσμα από τους περίπου 150 σταθμούς που υπάρχουν σήμερα, να φτάσουμε σύμφωνα με υπολογισμούς τους 500 τουλάχιστον έως το 2030 κατά μήκος των κύριων διαδρόμων μεταφοράς φορτηγών όλων των χωρών της ΕΕ, με έναν σταθμό ανεφοδιασμού ανά 200 χλμ.