- Η τηλεματική είναι ο «Μεγάλος Αδερφός» που μπορεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα ενός στόλου
- 4 είναι οι βασικοί κανόνες μιας σωστής οδηγικής συμπεριφοράς
- Μείωση κατανάλωσης καυσίμων, λιγότερες επισκευές & αυξημένη διάρκεια ζωής οχήματος (τα κέρδη)
- Κίνητρα & προγράμματα κατάρτισης οδηγών δημιουργούν βελτίωση
Η παρακολούθηση της συμπεριφορά των οδηγών, όταν βρίσκονται στο δρόμο, αποτελεί μια από τις βασικότερες προτεραιότητες των ιδιοκτητών στόλων όσον αφορά στη διαχείριση της επιχείρησής τους και όχι άδικα…
'Αλλωστε, είναι οι διάφορες κακές καθημερινές συνήθειες - και ιδίως η ακατάλληλη οδήγηση -, οι παράγοντες εκείνοι που θα επηρεάσουν νευραλγικούς τομείς όπως η ασφάλεια, η κατανάλωση καυσίμων και ο χρόνος διακοπής λειτουργίας του οχήματος, οδηγώντας σε ακραίες περιπτώσεις μέχρι και στην αμαύρωση της φήμης της εταιρείας. Κι εδώ είναι που μπαίνει η τηλεματική στην εξίσωση.
Αυτό, διότι η παρακολούθηση των συνηθειών των οδηγών, δεσμεύει τους τελευταίους να τηρήσουν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα τα καθορισμένα πρότυπα του στόλου, από τη στιγμή που γνωρίζουν πως οι ενέργειές τους παρακολουθούνται. Και με δεδομένο ότι ο ιδιοκτήτης του στόλου δεν μπορεί προφανώς να βρίσκεται πάντοτε στην καμπίνα για να παρακολουθεί αυτές τις συμπεριφορές, το επόμενο καλύτερο πράγμα που έχει να κάνει είναι η εγκατάσταση συστημάτων τηλεματικής που παρέχουν πληροφορίες παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο.
4 είναι οι βασικοί κανόνες μιας σωστής οδηγικής συμπεριφοράς
Πρόκειται για τα πιο κρίσιμα σημεία αναφοράς της οδηγικής συμπεριφοράς, που παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για αποδοτικότερα αποτελέσματα στη διαχείριση του στόλου:
- Ταχύτητα οδήγησης: Η επιθετική οδηγική συμπεριφορά καίει καύσιμο ταχύτερα, επηρεάζοντας δραστικά τις δαπάνες για βενζίνη και για πετρέλαιο κίνησης. Την ίδια ώρα, ο γενικός κανόνας είναι πως, αναλόγως το έδαφος, πρέπει να τηρούνται και τα αντίστοιχα επίσημα όρια ταχύτητας. Η τήρηση αυτού του κανόνα, λοιπόν, μπορεί να βελτιώσει την εξοικονόμηση καυσίμου κατά 7%-14%.
- Απότομη πέδηση: Το πόσο δυνατά φρενάρουν οι οδηγοί μπορεί να επηρεάσει την κατανάλωση καυσίμων. Αυτό, γιατί στο σκληρό φρενάρισμα το κιβώτιο ταχυτήτων αναγκάζεται να κατεβάσει σχέση, προκειμένου να ανακτήσει τη χαμένη ορμή, με τη χαμηλότερη ταχύτητα ακολούθως να απαιτεί ταχύτερες στροφές του κινητήρα - οι οποίες με τη σειρά τους καίνε περισσότερο καύσιμο. Εκτός αυτού, οι απότομες στάσεις κατά την οδήγηση μπορούν συν τοις άλλοις να αυξήσουν τη φθορά του συστήματος πέδησης, με αποτέλεσμα να απαιτούνται συχνότερες επισκευές και αντικαταστάσεις.
- Σχεδιασμός διαδρομής: Η διαδρομή που ακολουθεί ένας οδηγός φορτηγού συνδέεται άμεσα με την κατανάλωση καυσίμου, η οποία αντιπροσωπεύει το 20%-30% του κόστους ζωής του οχήματος. Για παράδειγμα, ένα φορτηγό καταναλώνει περισσότερα καύσιμα σε έναν ανηφορικό λόφο από ό,τι οδηγώντας σε μια ευθεία γραμμή. Χάρη στην πρόοδο, συνεπώς, των τεχνολογιών χαρτογράφησης και του σχεδιασμού διαδρομών, είναι πιο εύκολο από ποτέ να εντοπίζονται οι αποδοτικότερες διαδρομές από την αφετηρία μέχρι τον προορισμό.
- Ρουτίνα συντήρησης: Από τη στιγμή που θα βρεθεί στο δρόμο, ο επαγγελματίας οδηγός φορτηγού πρέπει να φροντίζει επισταμένως για την προληπτική συντήρηση του οχήματος, ώστε να πετύχει αφενός την ελαχιστοποίηση του χρόνου διακοπής λειτουργίας, αφετέρου τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας καυσίμων. Για παράδειγμα, η πίεση των ελαστικών τείνει να μειώνεται στο κρύο, οπότε πρέπει συχνά ο οδηγός να αφιερώνει λίγο χρόνο για να ελέγχει τα ελαστικά κατά τη διάρκεια των υποχρεωτικών περιόδων διακοπών, όταν οδηγεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Μείωση κατανάλωσης καυσίμων, λιγότερες επισκευές & αυξημένη διάρκεια ζωής οχήματος (τα κέρδη)
Το ερώτημα που ανακύπτει εδώ είναι εύλογο: γιατί να παρακολουθεί ένας ιδιοκτήτης στόλου φορτηγών τις οδηγικές συμπεριφορές των εργαζομένων του και τι μπορεί να αποκομίσει από αυτό;
Για αρχή, η απάντηση στο πρώτο σκέλος είναι πως θα το κάνει, επειδή οι καθημερινές εμπειρίες ενός οδηγού μπορούν να αξιολογηθούν και να αξιοποιηθούν τόσο για άμεσες όσο και για πιο μακροπρόθεσμες βελτιστοποιήσεις. Αυτές οι εμπειρίες, λοιπόν, περιλαμβάνουν τις διάφορες ενέργειες, αντιδράσεις και αποφάσεις των οδηγών την ώρα που βρίσκονται στο τιμόνι, όπως επίσης και το πόσο καλά προσαρμόζονται στις διάφορες οδικές συνθήκες, αλλά και τον τρόπο που ανταποκρίνονται σε καθεστώς πίεσης ή κόπωσης.
Συνακόλουθα, αυτές οι συγκεντρωτικές συνήθειες μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη διάρκεια ζωής του οχήματος, τα χρονοδιαγράμματα των επισκευών του και τα έξοδα καυσίμων. Για παράδειγμα, η απαίτηση από τους οδηγούς φορτηγών να διατηρούν μια συγκεκριμένη ταχύτητα, όπως αναφέρθηκε μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό των περιττών φρεναρισμάτων και της απότομης επιτάχυνσης, που οδηγούν σε φθορά του φορτηγού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα λιγότερα περιστατικά βλαβών, ενώ παράλληλα μειώνονται τα κόστη λειτουργίας και συντήρησης.
Αντίστοιχα, οι λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των οδηγών μπορούν να προσφέρουν στους στόλους τη δυνατότητα να συμμορφωθούν περισσότερο αποτελεσματικά με τα διάφορα κανονιστικά πλαίσια, όπως οι κανονισμοί για τις ώρες υπηρεσίας και τα πρότυπα ασφαλείας. Μη λησμονούμε, εξάλλου, πως μια κουλτούρα ασφάλειας σε έναν οργανισμό μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη στην εξοικονόμηση κόστους π.χ. οι ασφαλιστικές εταιρείες είθισται να προσφέρουν εκπτώσεις ασφαλίστρων από 10%-30% για στόλους με χαμηλότερα ποσοστά ατυχημάτων και με ενισχυμένα προγράμματα ασφάλειας.
Κίνητρα & προγράμματα κατάρτισης οδηγών δημιουργούν βελτίωση
Από τη στιγμή που εντοπίζονται τα προβλήματα, το επόμενο ζήτημα είναι να δοθούν και οι λύσεις. Όπως τονίστηκε, η τηλεματική για την παρακολούθηση των οδηγών είναι μια λύση που γνωρίζει όλο και μεγαλύτερη απήχηση. Δεν είναι όμως η μοναδική…
¶λλες επιλογές περιλαμβάνουν την παροχή τακτικών προγραμμάτων κατάρτισης σχετικά με τη σωστή διαχείριση του οχήματος, καθώς και την επιβράβευση της οδηγικής συμπεριφοράς, ώστε να δοθούν κίνητρα και σε άλλους οδηγούς. Στην πρώτη περίπτωση, οι οδηγοί εκπαιδεύονται στις αποτελεσματικές πρακτικές οδήγησης μέχρι να τους γίνουν δεύτερη φύση. Στη δεύτερη, η επιβράβευση για τις επιδόσεις στην αποδοτικότητα καυσίμου και στις ασφαλείς πρακτικές μπορεί να θέσει τα θεμέλια για υπεύθυνη οδήγηση σε ολόκληρο τον στόλο.